Elektronische sluiter camera 555 timer

Sens

Golden Member

Hallo,

Ik heb een hele mooie, oude (1972) analoge 6 x 6 camera met 1 van de eerste elektronisch aangestuurde sluiters.
Helaas is de timer-chip defect en niet meer te vinden. (PST 090)

Ik zou een circuit op basis van een 555 timer willen bouwen om de camera weer aan de praat te krijgen.

Ik denk dat het zou moeten kunnen werken op basis van een 555 monostabiele multivibrator.
De ontspanknop geeft direct spanning op het circuit en dat blijft zo tot het einde van de cyclus. Het circuit bekrachtigt een elektromagneet, die de sluiter activeert gedurende een ingestelde tijd.

De camera heeft een variabele weerstand om de sluitertijd in te stellen (van 200 ohm tot 1,58 M Ohm , corresponderend met een sluitertijd van 1/1000 sec. tot 4 sec). Dit zou moeten lukken met een condensator van ca. 2,4 micro F. De bestaat uit een batterij van is 6 V.

Belangrijk verschil met de standaard oplossing is dat ik niet de trigger op punt 2 van de 555 kan gebruiken, want ik start de cyclus met spanning op pootje 8 van de 555. Het signaal van de sluiterknop blijft dus hoog tot het einde van de cyclus.

Heeft iemand een idee of dit met de 555 te realiseren is en zo ja hoe?
Of is er een beter alternatief?

Zou fantastisch zijn als ik deze oude beauty weer aan de praat kan krijgen!

Alvast zeer veel hartelijke dank voor het meedenken!

EricP

mét CE

Heb je *iets* aan documentatie van die PS090?

Op zich kan wat jij wilt zo te lezen wel met een 555 (al heb ik het niet nagerekend). Nauwkeurig is het niet. Op zich geen ramp, want 1 'stop' bij een dergelijke camera, is gelijk een factor 2 meer / minder licht. Dus 30% 'mis' is niet erg (dat trek je met afdrukken wel recht).

Je moet denk ik alleen ff nadenken over meerdere keren achter elkaar afdrukken. Je begint met een C laden en gebruikt de 555 feitelijk als comperator. Als die C niet helemaal ontladen is bij de volgende keer afdrukken, dan klopt je timing niet.

Een andere optie is om een comperator te gebruiken (LM139 of wat moderners). Niks mis met een 555, maar ik zou het simpel houden.

Houd er wel rekening mee dat de sluiter waarschijnlijk iets van een spoel is. En dat daar dus wel eens een nare piek uit kan komen bij 'loslaten'. Een paar blusdiodes vangen dat wel op, maar daarmee blijft ook het magneetveld van de spoel langer in stand. Dat maakt bij 4 sec. belichting niet zoveel uit, maar bij 1/1000 zou het wel eens substantieel kunnen zijn. Een zener is wellicht een oplossing (dan kan er iets dissiperen), maar zeners zijn ook 'traag'. Een TVS wellicht (feitelijk een snelle zener). Als je die iets onder de max. spanning die je schakeling kan hebben uitkiest, dan heb je de maximale dissipatie.

Sens

Golden Member

Bedankt voor jouw reactie EricP!

De PST 090 heb ik gegoogeld, maar niets over gevonden. De leverancier " Bronica" repareert niet meer. Geen schema's te vinden.. Ik heb wel een schema getekend van de huidige schakeling, er zit een Elco in en de grote regelbare weerstand, die de sluitertijd bepaalt. Het zal wel een soort voorloper zijn van de 555 denk ik. De camera is uit 1972.

Ik heb in de schakeling met de 555 de Elco en de weerstand zo op elkaar afgestemd dat de Tijd = C * R * 1,1. Maar het werkt niet zoals het hoort. Wel bij de langere sluitertijden, maar onder 1/30 gaat het mis en blijft het signaal hoog en de sluiter open...

De sluiter zelf bestaat inderdaad uit een electromagneet (dus spoel); ik heb 2 diodes voorzien om de pieken af te vlakken.

Is een LM 139 een eenvoudiger optie dan een 555? En kan de sluitertijd dan bepaald worden met de "potmeter" van 200 Ohm tot 1,58 M Ohm? Hoe zou deze schakeling er dan uit kunnen zien.
Wat is eventueel de moderne variant? Is daar en voorbeeldcircuit van?
Zal ik doorgaan met de 555 of overstappen naar een alternatief? Wat is wijsheid en waar kan ik een passend schema vinden?

In de bijlage een schets van de originele schakeling.

Alvast hartelijk dank voor het advies.

miedema

Golden Member

Je bent niet de enige met dit probleem: http://photo.net/mobile/forums/mobile-fetch-msg?msg_id=00dXPO
Helaas ook daar geen oplossing...

Lateraal denkend: Misschien is het makkelijker een sloopcamera op de kop te tikken? Uitzoeken of er meer camera's waren met die PST 090.

groet, Gertjan.

Sens

Golden Member

Deze vraag kwam ook van mijzelf.
Een sloopcamera heb ik op de grote photographica beurs twee weken geleden in Nieuwegein helaas niet gevonden.

Het moet toch mogelijk zijn dit na te bouwen?

miedema

Golden Member

Natuurlijk is dat mogelijk. Maar niet makkelijk....

Eerst moeten er meer gegevens bekend zijn, zoals
- Hoeveel stroom trekt de spoel van de sluiter
- Welke sluitertijden zitten er op de camera, en welke weerstand waarden zitten daarvoor op de camera.

Bedenk dat er voor de spoelstroom wel een uitgangstrapje moet komen (tor + beveiligingsdiode?)
Verder moet de R-C combinatie gereset worden, anders heeft de volgende foto een andere sluitertijd.
Ook moet het geheel low power zijn, anders is je camera batterij zo leeg...

Dus: schakeling ontwerpen, vervolgens prototype bouwen en debuggen, en daarna zo klein mogelijk opbouwen zodat het in je camera past...

Natuurlijk kan het, maar vereist kennis, en kost een flinke inspanning....

Overigens denk ik dat als je toch opnieuw ontwerpt het wel eens makkelijker & kleiner digitaal te doen zou kunnen zijn, met een PIC of zo.
Heb je meteen een stuk nauwkeuriger sluitertijden....

groet, Gertjan.

Sens

Golden Member

Da Gertjan,

Dank voor de goede tips!

Ik heb nu een 555 monostable multivibrator schakelingetje gebouwd met een elko van 2,4 micro F.
De weerstand van de sluitertijden schakelaar loopt van 200 Ohm (bij1/1000 sec.) tot 1,58 M Ohm bij 4 sec.
Het ledje gaat aan, maar werkt maar bij 1/1000 sec. is de tijd van het indrukken van de ontspanknop langer dan de sluitertijd. Daar is wel een oplossing voor heb ik gelezen. Toch kan ik nog niet zo in de camera bouwen, omdat er geen aparte trigger draad is (op aansluiting 2) voorzien.

De weerstand van het elektromagneetje is 460 Ohm, trekt dus en stroom van ca. 13 mA.
Het bestaande schema heb ik toegevoegd.

Ook een foto van het defecte IC met het merk erop. Kent u dat merk/logo? Dan zou ik informatie bij de fabriek kunnen opvragen over de PST 090.

Ik zal me eens inlezen in de techniek van de PIC; daar heb ik weinig ervaring mee.
Is dat lastig?

Met vriendelijke groet,

Halvor

Hugo Welther

Moderator

Soldeer die PST er eens uit en kijk of je die open kan maken.
Ik vermoed dat dit een dunnefilm schakeling is. Wellicht is die te te re-engineeren of misschien zelfs te herstellen.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Sens

Golden Member

dag Hugo,

Het lijkt een soort plastic doosje waaruit 7 pootjes komen, ingegoten met transparante lijm.

Ik voeg wat foto's toe.
Zou dat te repareren zijn? Of opnieuw te maken?

Ik voeg wat foto's toe en hoor heel graag....

Groeten,

Halvor

Hugo Welther

Moderator

Voorzichtig top er af zagen, één mm onder de rand vervolgens moet je dit gaan afpellen.
Defect is het toch al en nooit geschoten is altijd mis.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Thevel

Golden Member

Je schrijft dat de camera een variabele weerstand heeft om de sluitertijd in te stellen, maar ik zie in je schema iets van een 5 standen? schakelaar.
Welk doel heeft deze?

Denk trouwens wel dat het met een NE555 moet lukken.

EricP

mét CE

Is een LM 139 een eenvoudiger optie dan een 555? En kan de sluitertijd dan bepaald worden met de "potmeter" van 200 Ohm tot 1,58 M Ohm? Hoe zou deze schakeling er dan uit kunnen zien.

Nou ja, meer dan een comperator is het niet. Je RC combinatie in combinatie met de waarde die je op de 'andere' pin zet, bepaalt je tijd. Daarmee kun je dus een beetje spelen om te kijken of je het lineair kunt krijgen.

Het 'nadeel' van een 555 is, dat het ding wat misbruikt lijkt te worden. Dat zou prima kunnen werken hoor. Maar je moet er wel rekening mee houden.

Als ik dat schema zo eens zie, dan zou dat ding van jou ook wel eens een comperator kunnen zijn. 580Ω & 680Ω vormen een spanningsdeler op de ene ingang, de C en 'sluitertijdpotmeter' de andere. Door de 680Ω wat van waarde te veranderen, is de boel wat te justeren. Stel dat je die PST090 eens als simpele comperator ziet... En met die weerstanden / C gaat rekenen... Slaan je tijden dan ergens op?

Ik heb ook al aan een AVR zitten denken. Alleen die 200Ω tot 1.6MΩ een ADC in douwen lijkt me wat lastig - het bereik is nogal groot zeg maar. In de oorspronkelijke schakeling heeft dat ongetwijfeld een doe gehad.

Verder lijkt het erop dat je sluiter-spoel nog een serie-weerstandje heeft. Of zit er geen verbinding tussen die 100Ω en de spoel?

Sens

Golden Member

Dag Thevel,

Bedankt voor de reactie!

Sorry voor de onduidelijkheid.
De 5 standen keuzeschakelaar is in feite de sluitertijdenknop. Ik heb het schematisch aangegeven met 5 standen maar het zijn er 13 met nog 1 zogenaamde "B" (open) stand.
Iedere stand correspondeert met een andere weerstand:

Time (sec) Resistance (ohm)
0,001 200
0,002 600
0,004 1400
0,008 3000
0,016 69000
0,033 12400
0,066 25000
0,125 49800
0,25 99300
0,5 180000
1 380000
2 790000
4 1580000

Ik neem aan dat deze stappenweerstand samen met de elko de timer van het circuit instelt; ten minste, dat is de bedoeling.

Dag EricP,

Ook jij zeer bedankt voor de uitgebreide reactie!

Er zit inderdaad een verbinding tussen de 100 Ohm en de spoel.

De spoel zit dus via de 100 Ohm op de ene pin en direct op de massa via de andere pin.

Overigens twijfel ik een beetje bij de 580 Ohm en 100 Ohm.
Het zijn kleine bruine " bolletjes".
De 580 Ohm moet eigenlijk 760 Ohm zijn, meet ik nu.

De ene heeft geen enkele codering; de andere grijs, bruin, rood.
De waardes heb ik gemeten.
Het zouten ook NTC's of zo kunnen zijn. Even in de vriezer of verwarmen heeft geen invloed op de weerstand. Dus misschien gewoon een klein weerstandje?

Zie foto's. Enig idee?

Vriendelijke groeten!

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 17 november 2015 23:51:13 (31%)

Thevel

Golden Member

Ik heb toch nog een vraagje, de sluitertijd kan ingesteld worden tot 4 seconden.
Als deze ingesteld staat op bijv. 4 seconden en je drukt de ontspanknop in en laat deze binnen 4 seconden weer los dan kan de sluiter toch geen 4 seconden geopend blijven?

Was dat normaal in zo'n camera en moest de gebruiker daar rekening mee houden door de ontspanknop pas los te laten als de sluiter weer gesloten is?

Sens

Golden Member

Als de sluiterknop ingedrukt, dan blijft deze gesloten. Deze geeft dus geen puls, maar geeft een "maak"-contact.

Het circuit wordt nu bekrachtigd, de spiegel klapt op en de het sluitgordijn opent.
De timer begint nu te lopen.

Na de ingestelde 4 sec. valt de sluiterelektromagneet af en tegelijkertijd valt alle spanning weg. Dat is mechanisch zo ontworpen. (hier zit ook het probleem van de PST 090: hij blijft maar bekrachtigen en valt nooit meer af).

Daarna moet je met een zwengel het mechanisme weer spannen en kan de cyclus weer opnieuw beginnen.

Is dat zo een beetje duidelijk verwoord?

Groeten,

Halvor

Thevel

Golden Member

Deze geeft dus geen puls, maar geeft een "maak"-contact.

Ik ging dus uit van een puls contact, maar het is me nu duidelijk.

Thevel

Golden Member

Even wat gesimuleerd met een NE555 met een klein C'tje als trigger op pen 2.
Dat werkt prima, ook voor de kortste tijd (1ms)

Er klopt echter iets niet met de opgegeven weerstandswaarden, voor 4 seconden dus 1,58MΩ heb je een condensator van 2,3µf nodig.
Met die condensator en 200Ω (voor de kortste tijd) kom je dan op 0,5ms in plaats van 1ms.
Mogelijk heeft het iets met de instelpotmeter te maken welke ook op je schema staat.

Zijn de weerstanden op de draaischakelaar eventueel te vervangen?
Zoja dan is het ook eenvoudiger om een gangbare stabiele condensator te vinden.

Sens

Golden Member

Dag Thevel,

Wat geweldig dat je dit voor mij hebt geprobeerd!

Wat je signaleert klopt precies. Ik heb in mijn schema ook een 2,4 MicroF condensator gebruikt.
De 4,7 micro F zit in het originele schema.

Als ik dat met de originele sluitertijden schakelaar probeer, dan werkt het voor de langere sluitertijden. Nog niet met de spoel, maar met een Led-je.

Waar ik tegenaan loop is het " kleine triggertje". Dat moment is langer dan de korte sluitertijden.
De lengte van de trigger bepaalt feitelijk de pulstijd.

Ik heb gevonden dat je de trigger moet isoleren met een C. Maar dat lukt me nog niet goed.

Zou je een foto kunnen sturen van jouw schema? Dat helpt me goed op weg.

Thevel

Golden Member

Ik heb het op deze manier getest.

[Bericht gewijzigd door Thevel op zaterdag 14 november 2015 17:00:42 (13%)

Sens

Golden Member

Bedankt!

Ik ga het straks testen en laat het weten.
Ik had pen 5 met een C- tje aan de massa liggen.

Ben benieuwd!!!

Halvor

EricP

mét CE

Pen 5 via een C aan massa leggen, is normaal een prima idee. Maar zoals eerder opgemerkt: je gebruikt het IC wat ongebruikelijk en dan moet je met dat soort dingen rekening houden.

Als de voeding op komt, dan zijn alle C's leeg (nemen we maar even aan... anders was de vorige keer afdrukken kort 'daarvoor'). Daarmee wordt pen 5 'naar beneden' getrokken door de C die je naar GND hebt staan. Tot die geladen is. En dat zou voor jou doel wel eens veeeeel te lang kunnen duren...

Sens

Golden Member

Hallo hulpdiensten!

Ik heb het bijgaande schema gebouwd (voortbordurend op het schema van Thevel) en op een enkele opmerking na lijkt het te werken!!!
Met een LED-je, maar ook met de sluiter van de camera! En daar gaat het om.

Opmerking 1:

De condensator bij pen 2 had ik niet en heb ik uitgevoerd met 0,35 nF ipv 0,47 nF. Ik weet niet of dat een probleem geeft. Ik denk het wel, want als ik deze C met de GND verbind, dan blijft uitgang 3 hoog en de LED branden. Gaat niet meer uit. Als ik de C weglaat en pen 2 alleen met de 100K met +6V verbind, dan werkt het wel. Hoe zou dat komen?

Opmerking 2:

Het lijkt of de sluitertijden een factor 4 korter zijn. De ingestelde 4 sec. is mer 1 sec. verder geven alle tijden wel steeds een kortere sluitertijd, zo op het oog. Met de 2,2 microF en de weerstand zou het ongeveer moeten kloppen...

Zal ik de C-waarde moeten verdubbelen of verviervoudigen of ligt dit ergens anders aan?

Gegroet en iedereen tot zo ver bedankt voor het meedenken!

miedema

Golden Member

Ha Sens,

Gefeliciteerd, je bent een eind op weg :-)

Heb je ook gekeken hoelang je sluiter vertraging is met je nieuwe schakeling?
(een van de belangrijkste specs voor de fotograaf.....)

groet, Gertjan.

Sens

Golden Member

Gertjan,

Bedankt!

Bedoel je hoe lang het duurt voordat de spiegel opklapt na indrukken van de ontspanknop?

Ik voel geen vertraging; ik denk onmiddellijk.

Groeten,

Halvor

Thevel

Golden Member

Op 15 november 2015 12:37:38 schreef Sens:
De condensator bij pen 2 had ik niet en heb ik uitgevoerd met 0,35 nF ipv 0,47 nF. Ik weet niet of dat een probleem geeft. Ik denk het wel, want als ik deze C met de GND verbind, dan blijft uitgang 3 hoog en de LED branden. Gaat niet meer uit. Als ik de C weglaat en pen 2 alleen met de 100K met +6V verbind, dan werkt het wel. Hoe zou dat komen?

De condensator zorgt dat er bij het onder spanning komen van de NE555 een zeer korte triggerpuls gegeven word op pen 2.
Deze puls mag niet te lang zijn anders kloppen de kortste sluitertijden niet meer, stel de triggerpuls is 5 ms en de sluitertijd is 1 ms, de totale tijd zal dan 6 ms worden.
Met de 0,47nF condensator is de triggerpuls ongeveer 25µs, te verwaarlozen dus.
Met 0,35nF wordt is de puls nog korter, geen probleem dus!
Zonder condensator is er toch altijd een zeer kleine capaciteit (door je draadjes etc.) waardoor er toch een zeer korte triggerpuls ontstaat (blijkbaar is de NE555 snel genoeg om te reageren) maar voor de zekerheid kun je toch beter de 0,35nF condensator gebruiken.

Het lijkt of de sluitertijden een factor 4 korter zijn. De ingestelde 4 sec. is mer 1 sec. verder geven alle tijden wel steeds een kortere sluitertijd, zo op het oog. Met de 2,2 microF en de weerstand zou het ongeveer moeten kloppen...

Het probleem is waarschijnlijk dat de 2,2µF condensator niet ontladen word.
Normaal wordt bij een NE555 na de eindtijd de condensator direct ontladen d.m.v een interne discharge transistor.
Maar nu kan de condensator niet ontladen worden omdat nu na de eindtijd de voeding van de NE555 direct wegvalt.
De volgende keer dat je de ontspanknop indrukt begint de timer dus met een deels geladen condensator waardoor de tijden niet meer kloppen.

Een oplossing is om de NE555 na de eindtijd nog even op spanning te houden (een paar honderd ms is voldoende)
Dit kan op een "botte" manier door een condensator over de ontspanknop te plaatsen of op een een nette manier d.m.v een paar transistors of FET's
Beide mogelijkheden moet ik nog ff uitzoeken maar dat hoor je nog wel...