DC-DC converter eigenschappen

fatbeard

Honourable Member

Ha Gertjan,
Als alles lijkt te falen kun je 'natuurlijk' ook nog je eigen transformatortje (over)wikkelen... >:)
Heb ik vroeger wel gedaan (omdat een trafo een duur onderdeel was en mijn zakgeld niet zo bijster veel toeliet) in vermogens van een 0.5 tot 600Watt. Toegegeven, dat waren 50Hz (nix mis mee) netvoedingstrafo's, maar toch...
Wel een uitdaging: 11000 windingen 0.06mm wikkeldraad op een spoelvormpje van nog geen 25mm... daar moest ik van meccano wel een wikkelmachientje voor bouwen.
Of 18 windingen 2x3mm wikkelstaaf, strak geklopt met een kunststof hamer. Krijg je spierballen van (en zere handen) ;)
Al die getallen komen uit mijn niet-meer-zo-heel-goede geheugen van een dikke 40 jaar geleden, dus ik kan er iets naast zitten.

De berekeningen werden gedaan volgens het electronica jaarboekje 1970 (maar die formules stonden er zowat elk jaar in) en sommige van die trafo's leven vandaag nog steeds...
Het grootste probleem was het vinden van geschikt en voldoende donor-materiaal, maar toen was het waterlooplein het Waterlooplein nog...;( Dat schijnt vooruitgang te heten.;)

[edit]
Je kunt het 'natuurlijk' ook met deze trafo proberen...
[/edit]

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
miedema

Golden Member

Ha fatbeard,

Een trafo wikkelen heb ik vroeger ook gedaan. Vandaar mijn motivatie om er eerst moeite in te steken om een bestaande trafo te vinden :-)

Inderdaad vond ik dat de meest geschikte trafo's transistor (balans) uitgangstrafo's zijn: kloppen ongeveer qua wikkelverhouding en qua vermogen.

Goed gevonden, die Mouser trafo's! En beschikbaar in een hele serie wikkel verhoudingen! Helaas is het vermogen (Pmax=460mW) wat krap voor mijn toepassing.... (hoewel het formaat gelijk is aan mijn nu gebruikte trafootjes)

Gelukkig heb ik mijn trafo's inmiddels gevonden. (2x, op een sloopprint van een vriend)

Een paar van die Muiderkring jaarboekjes staan hier ook nog op de plank. De oudste is van 1973. (maar die zal ik wel later op een rommelmarkt o.i.d. opgeduikeld hebben)

groet, Gertjan.

blackdog

Golden Member

Hi,

Even kijken of ik ook nog wat zinnigs kan toevoegen, mijn hoofd is erg weerbarstig op het moment (lichte migraine)

Het vermogen van de trafo's die Gerjna laat zien is ook van de frequentie afhankelijk (verzadiging),
dit samen met de DC weerstanden van de wikelingen.
Misschien is 2 a 3Khz wel het optimale punt voor deze trafo's'.
Te hoog in frequentie en je loopt weer tegen de spreidings zelfinductie van de trafo aan...
Deze trafotjes zijn wel redelijk ingepakt en zullen een stuk minder stralen dan de switchers.
Gertjan dit gaat je weer veel tijd kosten...

Zoals ik al meer schreef heb, ik altijd veel plezier en spierpijn gehad van het wikkelen. :-)
Of dit nu spoelen waren voor mijn middengolf zenders of transformatoren zoals hieronder afgebeeld.
De onderstaande trafo diende voor de stuurtrappen van een toender tijd erg luxe voeding.
DA converter gestuurd (twee DA's rond de 400 Florijen), met een aantal geheugen plaatsen zodat je snel naar een aantal uitgansspaningen kon overschakelen.
Een potmeter of rotary encoder gestuurde up/down counter, die de parallel aangstuurde DA van de goede signalen voorzag.
Statisch geheugen met back-up batterij enz. jammer genoeg nooit afgekomen door diverse oorzaken.
Dit is een trafo voor het stuurdeel, met een dikke wikkeling voor de vaste 5V voeding op het front.
Hij is gemaakt van een bouwpakket van AMRO.
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO/PSU-2016/CO-PSU-31.png

En dit is een onderdeel van de voeding, lekker stoffig uit de opslag gehaald, 14x LM395 om een 10-Ampere voeding te maken.
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO/PSU-2016/CO-PSU-30.png

Jammer genoeg nog steeds geen tijd om je te assisteren met metingen aan dit soort DC/DC voedingen Gertjan :-(

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
miedema

Golden Member

Ha blackdog!

Leuk om te zien. Het betere wikkel werk!
Maar ik twijfel of het hier of in je voeding topic thuishoort... :-)

Ik heb wel wat geëxperimenteerd met de optimale frequentie voor mijn trafootje.
Onder 1kHz wordt het héél licht minder, en vanaf 150Hz gaat het hard bergafwaarts (=onbruikbaar). Boven 1kHz werd het héél langzaam beter, tot 10kHz. Maar die kant wou ik niet op :-)

Vandaag nog niks aan gedaan, want bezig met je meters & BenchVue over het netwerk.....

groet, Gertjan.

miedema

Golden Member

Ha Heren,

Ik heb weer wat tijd om wat aan m'n 1kHz DC-DC convertertje te doen.

Uit mijn eerste testjes bleek dat er over de buffer elco nog een flink stoorspectrum staat.
Ik heb geprobeerd dit stoorspectrum aan de bron te minimaliseren. Dit omdat dan ook het door de trafo uitgestraalde spectrum minder wordt.

Hierbij had ik echter maar beperkt succes....
Een zobal netwerkje over de trafo helpt. M'n standaard oplossing van weerstandjes tussen secundaire en diodes natuurlijk ook, echter omdat ik ze klein moet houden i.v.m. spanningsval, maar beperkt.

Vanuit mijn ervaringen met het aansturen van audio trafo's met opamps denk ik dat een serieweerstand tussen versterker uitgang en trafo veel zou helpen. (de zelfinductie van de trafo stuurt de tegenkoppeling in de war, en veroorzaakt ringing) Helaas kan ik me die spanningsval daar niet veroorloven...
Misschien nog met een ferrietbead proberen.....
Verder finetunen heeft pas zin als het prototype van de definitieve versterker er is.

C's over de dioden maakt niet uit. Het schakelen van de dioden is hier het probleem niet.
Gekeken of variëren van de frequentie helpt, maar dat maakte niet veel uit.

Volgende stap is kijken wat er van dat stoorspectrum overblijft als ik een paar LDO's achter de bufferelco's hang.

http://www.miedema.dyndns.org/fmpics/Circuits_online/dc-dc/1kHz-DC-DC_schema1-600pix.png

Hiervoor heb ik de LDO's van mijn vorige prototype losgekoppeld, en ze aan de 1kHz DC-DC gehangen:

http://www.miedema.dyndns.org/fmpics/Circuits_online/dc-dc/IMG_4341%20%201kHz%20DC-DC%20met%20LDOs-600pix.jpg

Je ziet op de foto ook een extra blauwe common mode choke, die heb ik gebruikt heb ik een volgende meting.
Hij zit hier aan langere draadjes, zodat ik hem kan draaien & kantelen om te zien of hij stoorveld oppikt.

Dat spectrum na de LDO's valt heel erg mee:

http://www.miedema.dyndns.org/fmpics/Circuits_online/dc-dc/1kHz-DC-DC-na-kale-LDO-600pix.gif

De groene trace is de ruisvloer van de +5V, de rode van de -5V.
De hoogste piek, 2kHz zit op -95dBV, met aflopende harmonischen.
Je zie dat ik ook een beetje brom heb opgepikt, ondanks een symmetrische meting. Dat brompiekje is -100dBV = 10µVrms, dus eigenlijk niet zo gek...
In de ruisvloer van de positieve regelaar zit een piekje rond 25kHz. waarschijnlijk een beetje resonantie met de uitgangscondensator. (hier bijna zeker veroorzaakt door de extra ceramische C'tjes die ik in de 170kHz geschakelde versie nodig had)

Vervolgens heb ik tussen buffer elco's en LDO's een common mode choke gehangen. 39mH was de hoogste waarde die ik had liggen.

Dat levert dit spectrum op:
http://www.miedema.dyndns.org/fmpics/Circuits_online/dc-dc/1kHz-DC-DC-39mH-CMC+LDO-600pix.gif
Met name de hogere harmonischen zijn verdwenen. Toch al wel behoorlijk schoon!
Om het in perspectief te zetten: die 2kHz piek zit op -95dBV, dat is 18µVrms.
Bij m'n vorige (170kHz) versie zaten de pieken op zo'n -75dBm (50R systeem), ongeveer 40µVrms. En die zaten midden in de bandbreedte van de SA
De ruisvloer van m'n HiZ buffer plus de SA met +20dB Pre amplifier aan zit op zo'n -115...-120dBm, oftewel 0,4...0,2µVrms
Gezien het feit dat de buffer opamp een voedingsonderdrukking van zo'n 40dB heeft, kan ik in dat licht wel blij zijn met dit resultaat :-)

Volgende stap is nadenken over de definitieve 1kHz oscillator en versterker.
Ik denk aan een Wienbrug oscillator met amplitude stabilisatie m.b.v. 2 antiparallel diodes.

Als versterker een stereo brug versterkertje, zodat ik beide primaire wikkelingen apart kan aansturen. Dan blijven de stromen lager, en de verliezen kleiner.

Er zijn versterkertjes met ingebouwde DC gestuurde volumeregeling. Hiermee zou vrij simpel een regellus te maken zijn om de uitgangsspanning (over de buffereclo's) constant te houden.

Maar eerst de oscillator ontwerpen, en kijken hoe (amplitude)stabiel dat wordt.

groet, Gertjan.

RAAF12

Golden Member

Mooi resultaat, die 18µVrms. Ik heb geen idee of dat hoorbaar wordt als er bijv. een mic amp mee gevoed wordt.

miedema

Golden Member

Ha RAAF12,

Dat zou inderdaad hoorbaar kunnen zijn indien je dit als voeding voor een microfoon voorversterker zou gebruiken. Je kunt daar op zomaar op 60dB gain of meer zitten. En je ruisvloer ligt op -80dB of zo. Natuurlijk hoor je het niet als je een drumstel opneemt, maar wel als je een vogeltje op 10 meter afstand wilt opnemen. :-)

Maar de achterliggende gedachte van deze 1kHz DC-DC is juist dat je een converter frequentie kiest die buiten het gebied van de toepassing ligt. Deze is bedoeld voor een pre-amp voor een Spectrum Analyzer, met een freq. bereik van 9kHz-1,5GHz. Vandaar die 1kHz converter frequentie.

Voor audio ben ik heel blij met de moderne standaard DC-DC converters. Die schakelen op 170...350kHz. Ook ver buiten de frequentieband van de toepassing dus.
Ik heb vroeger, met eerdere DC-DC's die rond 15...20kHz werkten wat afgeprutst om die onhoorbaar te houden :-(

groet, Gertjan.

rbeckers

Overleden

Die 18µV is inderdaad een goed resultaat.

Probeer eens:
- R2 splitsen 2x 10Ω (elke R in serie met een diode). idem R3
- een diode met in serie 3,3Ω // R2. idem R3

fatbeard

Honourable Member

Zomaar een idee: kun je niet een choke-input afvlakfilter gebruiken? Dan ben je van die vervelende stroompieken af.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
miedema

Golden Member

Ha rbeckers,

Goed om je hier weer te horen :-)

Maar, ook na en nachtje slapen, begrijp ik niet de achterliggende gedachten van je suggesties......
Je eerste suggestie lijkt functioneel identiek aan de huidige situatie.
Is het idee van je 2e suggestie om de maximale spanningsval over die weerstanden te begrenzen?
Kortom, ik ben benieuwd naar je overwegingen achter deze suggesties....

Op zich vind ik het uitgangsspectrum na de LDO's nu schoon genoeg.
Wel zou het fijn zijn om wat meer HF uit de straling van de trafo kwijt te raken.

@fatbeard
Choke-input lijkt inderdaad een prima oplossing, met z'n constante stroom uit de trafo, en niet de piek laadstromen en harmonischen van nu.

Ik heb choke-in dan ook aanvankelijk overwogen. Maar grootste probleem is dat Choke-in alleen goed werkt bij een redelijk constante belasting. Zakt de uitgangsstroom onder de minimum waarde dan valt de choke uit regulering, en stijgt de uitgangsspanning van 0,9x Uac weer naar 1,4x Uac. In de buizentijd was de oplossing daarvoor de "swinging-choke", met variërende zelfinductie door eeen luchtspleetje. Ook dan was het regelbereik beperkt, en gebruikte men een bleeder om boven de minimale stroom te blijven.
Zelf heb ik choke-in voedingen gebruikt samen met een shunt regulator, wat een uitstekend presterende combi is.

Hier is het probleem dat de te voeden buffer in rust slechts ±14mA trekt. Maar bij hogere uitsturing en/of frequentie gaat dat naar ±30mA. en onder ongunstige omstandigheden (o.a overload) kan dat even naar ±50...60mA gaan. Als de voeding dan stabiel blijft herstelt de buffer onmiddellijk, zo niet dan blijft hij tegen een voedinsrail hangen.
Dat is dus slecht te verenigen met het Choke-in concept.... Temeer daar rendement hier toch van belang is, en de buffer de meeste tijd slechts die ±14mA zal trekken.

Wel overweeg ik nog om met een klein spoeltje te experimenteren, i.p.v. R2 en R3, of voor de buffer C. Idee is om de DC weerstand te verkleinen (t.o.v R2 en R3) en de AC weerstand te vergroten.
Maar zoals gezegd ga ik dat pas doen als ik de definitieve stuurversterker heb, daar ik denk dat die ook een flinke rol speelt. (terugkoppeling beïnvloed door de zelfinductie van de trafo)

Ik ga nu dus eerst de 1kHz osc. en de versterker bedenken. Verder wordt ik steeds afgeleid. Nu net is er hier een nieuwe 8842A naar binnen geschoven.... :-)

groet, Gertjan

rbeckers

Overleden

Gertjan,
Het 1e idee is bijna gelijk aan de huidige situatie maar niet helemaal. De hoofdreden van 1 is het 2e idee (en o.a. misschien een iets langer geleiden van de diodes).
Idee 2 is een variant op de oude manier om van een driehoek een sinus te maken. Afhankelijk van de stroom moet er wat waardes en combinaties geprobeerd worden.

miedema

Golden Member

Ha René,

Bedankt, ik volg je weer :-)

Het idee om de toppen af te ronden is goed. Daar zitten de hoogste harmonischen.

Wel vraag ik me af of ik me daarvoor genoeg spanningsval kan permitteren. En of dat dan de meest optimale manier is om die spanningsval te benutten. (een serieweerstandje van een paar tienden Ohm primair i.p.v. R2 + R3 of varianten zou meer zoden aan de dijk kunnen zetten)
Maar het idee is goed. Ik had er nog niet aan gedacht, en ga ik in de volgende optimaliseringsronde (met de definitieve versterker) zeker mee spelen.

groet, Gertjan.

rbeckers

Overleden

Gertjan, meet de spanningspiek over de 10Ω eens.
bij 14mA continu is dat al 140mV.

miedema

Golden Member

Een update van de 1kHz DC-DC converter ontwikkelingen.

Die 1kHz DC-DC converter is toch een doodgeboren kindje gebleken.....
Achteraf een “half way house” tussen de eerste DC-DC converter op 170kHz en de uiteindelijke accu voeding voor mijn Hi-Z naar 50Ω buffer.

Hoewel een goed concept: gebruik voor de DC-DC een schakel frequentie die onder het bereik van de SA ligt, bleken er toch praktische beperkingen.
Problemen voor de 1kHz DC-DC waren dat er, ondanks sinus generator, toch weer reeksen harmonischen ontstonden door o.a. het gelijkrichten. Bovendien werd alles, door de lage frequentie en het slechte rendement, vrij groot en zwaar....

Het probleem van common mode stoorsignalen via de voedende USB aansluiting bleef ook onopgelost.

Het kon allemaal wel, en het prototype presteerde (qua storing) beter dan z’n op 170kHz draaiende voorganger. Ook qua rendement lukte het voeden uit de USB van de SA nog net.

Maar uiteindelijk vond ik de oplossing van voeden uit accuutjes toch eleganter: compacter, en galvanisch gescheiden van de SA

En zo ziet dan het eindresultaat er uit na afglijden van 170kHz, via 1kHz, naar DC: :-)

http://www.miedema.dyndns.org/co/5V_batt_supply/IMG_5512_Mietro_battery_power_supply-600pix.jpg

De door mij gebruikte LT regelaars zijn erg leuk,en ook interessant voor andere toepassingen. Daarom heb ik over de accu voeding en z'n LT regelaars een nieuw topic gemaakt: http://www.circuitsonline.net/forum/view/132670
Meer over de “5V battery supply”die de DC-DC converters heeft opgevolgd daar.

Groet, Gertjan.

Hoi Blackdog!

Dit meisje zegt niet veel (je zou toch maar lachen met min commentaar), maar kijkt stiekem wel altijd naar je postings!

Al heel veel aantekeningen gemaakt en veel bij geleerd!
Bedankt voor je topics, ik ben leergierig.

En ik weet dat het je soms aan tijd ontbreekt, maar toch post je veel zinnige info voor ons! Nou petje af hoor, nogmaals bedankt voor je inspanningen en doe zo verder! Thumbs up!

Mvg, Maaike

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
blackdog

Golden Member

Hi CrossFireX,

Uhm, bedoel je nu Gertjan of Bram, omdat dit een topic is van Gertjan.
Ik ga er vanuit dat je Gertjan bedoeld en hoop dat je mijn topics ook leuk vind ;-)

Gegroet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
miedema

Golden Member

Ha CrossFireX en Blackdog,

Volgens mij zijn we allemaal een beetje in de bonen. Dat komt er van als ik soortgelijke dingen in meerdere topics post. (Na verzoek van Jochem nu in 3...)

Dit is het DC-DC converter topic, en toch echt gestart door Blackdog :-)

Ik moet zeggen dat ik ook even in de war was door de post van CrossFireX.... Geeft niet hoor Maaike, het is gewoon leuk dat je laat weten dat je de topics leest en er blij mee bent!

Ik ging er van uit dat de pluim voor Bram bedoeld was. Terecht. Hij doet veel meer moeite om hier op CO leuke en leerzame dingen te laten zien. En dan is het goed om af en toe te horen dat het gewaardeerd wordt! :-)

groet, Gertjan.

If you want to succeed, double your failure rate.

Ja ik was niet zo duidelijk...

Ik bedoel jullie beiden inzet natuurlijk! Heerlijke lectuur om je in te verdiepen. Soms iets te technisch voor mij om te volgen, maar ik doe mijn best!

In ieder geval beter dan ons blad Elektor... :-)

Nu ben ik wel benieuwd hoe zo een ebay DC DC coverter het zou doen op de scoop.

Bedankt miedema en Blackdog, mijn favorieten hier op CO!
Vooral bedankt om jullie meningen en bevindingen met ons te willen delen.

Groetjes, Maaike

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
fred101

Golden Member

CrossFireX, Hier staat uitleg over hoe een boost converter werkt met de nodige scoopplaatjes.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Beste Allen,

Ik realiseer me dat dit wellicht een beetje laat is, maar desalniettemin potentieel interessant.
Op dit moment doe ik namelijk stage bij Delta, waar ik bezig ben met het design van een LLC converter.
Het viel me op dat deze topologie nog niet eerder aan de orde is gekomen in dit topic, gezien de topologie
een aantal gunstige eigenschappen bezit voor het beoogde doel. De LLC converter is een resonante converter
die een sinusvormige stroom door de spoel(en) stuurt en gebruik maakt van Zero Voltage Switching(zvs),
hierdoor heb je dus geen schakelverliezen, maar ook veel minder harmonischen. De sinusvormige stroom
zorgt er, integendeel tot de sinusvormige spanning van Miedema's converter, voor dat er geen piekstromen
in de uitgangscondensatoren gaan lopen.

Hier is wat leesvoer:
http://www.infineon.com/dgdl/an-1160.pdf?fileId=5546d462533600a4015355…

http://www.microsemi.com/document-portal/doc_view/129464-understanding…

De toepassing hier is wel een beetje onconventioneel vergeleken met de converters die in de meeste literatuur genoemd worden,
maar met wat compromissen en handig design moet daar wel uit te komen zijn. Ik heb zelf helaas niet de tijd om een prototypetje
te knutselen, ik heb het veel te druk met het "echte werk", maar ik beantwoord graag wat vragen indien gewenst.

miedema

Golden Member

Ha DJ-Floyo,

Dank voor je interessante bijdrage!
LLC is een concept dat ik niet kende, en ook nooit aan gedacht zou hebben. Toch is het inderdaad een prima idee!

De crux zit er natuurlijk in om stroombronachtig de gelijkrichters aan te sturen. Waardoor ze gewoon de hele 180° van de halve net-sinus open blijven staan. Dus geen stroom pieken, geen grote piekstromen, geen hete trafo. En dus geen hogere harmonischen in de ruwe DC, en geen EMI :-)

Dat idee is op zich niet nieuw. In de buizentijd was het "choke in" filter bekend. (Na de gelijkrichter eerst een smoorspoel in serie, dan pas de bufferelco) Met het zelfde uiterst positieve resultaat. (de smoorspoel werkt als een soort magnetische stroombron)
Door gebruik van een "swinging-choke" kon je zelfs de ruwe DC redelijk stabiliseren. Dit was een smoorspoel waarvan de zelfinductie varieerde met de stroom die er doorheen liep.

Hoewel ik zelf van na dit buizentijdperk ben heb ik bovenstaande principes met veel succes toegepast in door mij ontworpen buizenversterkers.

Voor mij komt je idee te laat... Inmiddels heb ik een andere weg bewandeld om tot een goede oplossing te komen. I.p.v. een DC-DC converter heb ik gekozen voor een accu voeding voor mijn Hi-Z naar 50Ω buffer. Dat werkt nu alweer een tijd tot volle tevredenheid. Niet alleen totaal geen storing op de uitgangen, maar ook de galvanische scheiding blijkt toch erg prettig. Technisch minder uitdagend, maar de superieure oplossing :-)

Wel hou ik die LLC in het achterhoofd, het is een te mooi concept om niet ergens toe te passen!

groet, Gertjan.

rbeckers

Overleden

Gertjan,
LLC is leuk maar er zijn wel wat moeilijkheden. Net zoals een smoorspoel die groot en duur is.
Dus misschien is het beter om het woord "geen" ;) te vervangen door "minder".

Een klassieke trafo met gelijkrichter en elco werkt en is simpel. Een smoorspoel toevoegen, halfgeleiders i.p.v. buizen, etc., verbeteren dit. Vervolgens een omschakeling naar schakelende voedingen met steeds hogere frequenties etc..
De globale trend is kleiner, goedkoper maar complexer.

miedema

Golden Member

Ha René,

"Geen" (harmonischen) is natuurlijk theoretisch, zwart/wit gedacht :-)

Inderdaad is choke-input niet compact.....
Ik heb het principe ook toegepast voor laagspanning (en dus grotere stromen)en dan wordt die spoel al snel erg groot èn geen courante zelfinductie..... Dat zal ik dus, ondanks de technische elegantie, niet zo snel meer doen :-)

Gelukkig zijn er nog steeds toepassingen waar compactheid niet belangrijk is, èn kwaliteit wèl.
Bovendien is het het privilege van de hobbyist om juist afwijkende wegen te bewandelen, just for fun & satisfaction :-)

Eigenlijk, juist met de choke-input variant in het achterhoofd, vind ik die LLC oplossing wel elegant. Belangrijkste nadeel voor de hobbyist is natuurlijk de speciale trafo... Niet alleen de extra wikkeling(en), maar ook de kern moet groot genoeg zijn om het magnetisch veld op te slaan. Anders werkt het niet, net als bij choke-input....

Goed om zo'n uitgebreide post van je te zien :-)

groet, Gertjan

@miedema
De oplossing met batterijen en een setje spanningsregelaars is
natuurlijk wel zo ongeveer de kortste klap naar een uitgang die echt stil is op wat ruis na.

Het wikkelen van een trafo voor schakelvoedingen is inderdaad even
wennen, maar voor kleine vermogens en spanningen is het goed te doen voor de doorgewinterde hobbyist. Bij hoge frequenties en vermogens wordt litze draad wel echt een must, en dat is niet zozeer lastig om te "berekenen" maar wel om aan te schaffen.

Voor mij was initieel het lastigste om überhaupt uit te vinden welke kern en welk materiaal geschikt zijn voor schakelvoedingen op frequentie X, in de zee van andere materialen voor EMC en dergelijke.

Het mooie aan het zelf wikkelen is wel dat als je de basis eenmaal
eigen is het toevoegen van meerdere uitgangspanningen etc. redelijk
triviaal wordt. Een ander voordeel voor de hobbyist is dat het ontwerp waarschijnlijk niet tot in de puntjes perfect hoeft te zijn, en daardoor dingen als een te grote kern of een wat lagere efficiëntie acceptabel zijn. Daarnaast hebben bedrijven zoals Würth ook een redelijk assortiment universele
trafos, waarmee een hoop bereikt kan worden (zeker voor productie van kleine series).

@rbeckers

Het klopt dat de LLC wat lastige problemen met zich meebrengt, het regelen van de uitgang is daarvan wel de grootste. In dit geval zou het verreweg het beste zijn om die hele regeling achterwege te laten omdat dit zorgt voor een stevige afwijking van de sinusvormige stroom. De lineaire naregeling kan deze
taak prima op zich nemen. De grote aantrekkingskracht van de topologie is zijn extreem hoge potentiële efficiëntie, verliezen van 1-3% zijn praktisch haalbaar. Maar zoals altijd is een goed ontwerp één grote hoop compromissen.