Stadsverwarming + vloerverwarming, thermostaat, actuator en pomp.

Even een vraag , heb je al aan de inregelafsluiters gedraaid ? Dat zijn als het goed is die zwarte dingen op de rode aanvoerverdeler. Die van de woonkamer moet vol open staan . Het temp verschil tussen aanvoer en retour is te groot en dat komt doordat er te weinig water wordt rondgepompt , dus de inregelafsluiters staan teveel geknepen en/of je pomp staat te laag .
De keuken en de badkamer worden dan ingesteld ( lees geknepen ) zodat die goed meelopen met de woonkamer qua flow / warmteafgifte.
Het RTL ventiel is mogelijk een eis vanuit stadsverwarming zodat de retourtemperatuur niet te hoog kan worden . Kijk als je de pomp uitzet en je regeling toch vragend staat op de een of andere manier krijg je kortsluiting tussen aanvoer en retour en kan water uit de aanvoer zo naar de retour . Bij stadsverwarming vinden ze dat niet leuk , meestal zit er een keerklep om dat te voorkomen . Om bij vloerverwarming tijdens het stookseizoen de pomp uit te schakelen nou ja kwestie van experimenteren of het verstandig is . Je moet warmte en elektra samen meten , als je accepteert dat het opwarmen een tijd duurt dan uitzetten. Energieverbruik / kosten en comfort gaan hand in hand .
Bij elkaar heeft het systeem 1 regeling en 2 begrenzingen . De ruimteregeling elektrisch op basis van ruimtetemperatuur . De aanvoerbegrenzing thermostatisch om de aanvoertemp binnen de perken te houden . De retourbegrenzing thermostatisch die zorgt dat er een minimaal temp verschil is tussen aanvoer en retour , zodat de primaire flow binnen de perken blijft.
Succes
Succes

Even voor de duidelijkheid:

Die zwarte thermostatische knop met externe voeler heb je nodig.
Deze regelt de watertemperatuur die de vloer in gaat.

Het werkt zo dat de pomp eigenlijk alleen het water rondpompt over de slangen van de vloer.
Mocht het nodig zijn dat er energie bij komt, dan gaat de zwarte thermostatische knop een stukje open, en laat er warm water van de stadsverwarming bij.
Dit zorgt dus voor de juiste watertemperatuur van je vloer.
Je kan deze op bijvoorbeeld 45 graden instellen als de installatie daarop ontworpen is.

De thermische klepmotor er onder word gestuurd vanuit je kamerthermostaat.
Dit is je temperatuurregeling in huis.

Beide bovenstaande MOETEN in deze setup aanwezig zijn.
Het had ook gekunt dat je op elke afgaande slang een thermische klepmotor op een ventiel had gehad, en in elke kamer een thermostaatje, maar dat is niet het geval.

Ik blijf er bij dat ik die witte knop weg zou halen.
Dit ding meet op de plaats van de verdeler (totaal onnuttig lijkt mij, sterker nog, de leidingen er onder beïnvloeden de meting, waardoor deze dicht kan lopen).
Ik zou hem er af slopen, en een handwiel er op zetten.
Als het gewoon M30x1,5 draad is, dan kan je gewoon bij je lokale installateur een Heijmeier handwiel kopen.

Hoe dan ook, zorg dat dat ding open is.

Neem de installatie in bedrijf, en laat deze met dat open ventiel eerst eens 12 uur draaien, en kijk dan jaar je verschil in temperatuur waar je mee weg gaat, en waar je mee terug komt.
Voel ook of alle slangen ongeveer het zelfde verschil in temperatuur hebben wat weggaat, en terug komt.
Komt er 1 heter terug dan de anderen, knijp deze dan iets.
Ga vooral niet meteen kijken wat de temperatuursverschillen zijn. Als je vloer is afgekoeld gaat dat verschil eerst groter zijn dan wanneer deze in normale bedrijfssituatie is.

Ik zie dat bijvoorbeeld je woonkamer maar 1 slang heeft.
Het lijkt me gewone 16x2 slang PEX.
Heb je ongeveer kunnen uitrekenen hoeveel meter slang er ligt per slang?
Heb je een kleine woonkamer?
Heeft een erkende installateur het gemaakt?

Is dit het enige wat je aan verwarming in huis hebt, of zitten er nog radiatoren op?

Waar krijg je warm water van?
Heb je zo'n stadsverwarmingssetje?
Foto?
Komt er wel fatsoenlijk warmte op de verdeler uberhaubt?

* Ik heb dagelijks met dit soort dingen te doen :P.

Op 4 januari 2016 20:04:35 schreef NielsDerksen:
Ik zie 2 kabels uit het aansluitkastje van de pomp komen. Is er niet 1 voor een aanlegvoeler/schakelaar?
[...]

De bovenste draad loopt wellicht naar een maximaalthermostaat, om de pomp uit te schakelen (en je vloer dus te beschermen) als er onverhoopt te heet water in de verdeler zou komen.

Het grote temperatuurverschil kan ook veroorzaakt worden door de klep. Als deze 6 x per uur open en dicht gaat, wordt er veel te weinig heet water vanaf de stadsverwarming bijgemengd. Deze verdeler heeft een injectiesysteem waarbij de pomp van de vloerverwarming continue het water rond pompt. Probeer het maar eens uit door de klepmotor te verwijderen. Dit gaat door het los draaien van een M30 moer of een inbusschroefje. Je zult zien da de retour temperatuur na een paar uur begint te stijgen.

Of je de ruimte's goed op temperatuur gaat krijgen is afwachten gezien de hoeveelheid slang in de vloer.

Voor het goed inregelen van de vloer moet je een aantal dagen uittrekken. Na iedere wijziging van een instelling duurt het een dag voor je het uiteindelijke resultaat kunt zien.

Succes :-)

Op 5 januari 2016 21:48:17 schreef HenkR:
Het grote temperatuurverschil kan ook veroorzaakt worden door de klep. Als deze 6 x per uur open en dicht gaat, wordt er veel te weinig heet water vanaf de stadsverwarming bijgemengd. Deze verdeler heeft een injectiesysteem waarbij de pomp van de vloerverwarming continue het water rond pompt. Probeer het maar eens uit door de klepmotor te verwijderen. Dit gaat door het los draaien van een M30 moer of een inbusschroefje. Je zult zien da de retour temperatuur na een paar uur begint te stijgen.

Of je de ruimte's goed op temperatuur gaat krijgen is afwachten gezien de hoeveelheid slang in de vloer.

Voor het goed inregelen van de vloer moet je een aantal dagen uittrekken. Na iedere wijziging van een instelling duurt het een dag voor je het uiteindelijke resultaat kunt zien.

Succes :-)

Nope. Er zitten 3 "kleppen" in. De thermische motor die met de thermostaat gekoppeld zit gaat open als de ruimte (woonkamer) vraag heeft. Als de thermostaat dus aan slaat.
Zo lang de ruimte niet op temperatuur is gaat de klep niet dicht. De zwarte knop met externe voeler in het circuit regelt de temperatuur VAN het water, meer niet.
De klep kan max. 6 keer open en dicht per uur, maar zo interessant is dat niet.
Zet liever de minimum on-off tijd wat hoger. Jammer dat dit niet verschillend van elkaar kan.
Maar dan nog, zo veel maakt het niet uit.
Kijk maar naar je thermische motor. Joekel je thermostaat op naar 30 graden, dan moet die thermische motor gewoon open gaan, en blijven ongeacht je instellingen. Die instellingen zijn finetuning.

Test eerst eens of dat werkt, naar 30 graden zetten, en kijken of de thermische klepmotor open loopt. Kijk ook of die goed vast is gedraaid op het regelventiel.

Gaat de thermische klepmotor open, en er komt warmte in (vanuit je stadsverwarming), dan wachten, en kijken wat de volgende dag je temperaturen zijn.
Daarbij, die witte knop moet echt weg.

N.a.v. wat ik denk geleerd te hebben, heb ik de thermostaat als volgt ingesteld met tussen haakjes de mogelijke opties:

Minimum on/off time: 5 minuten (1 t/m 5)
Schakelingen per uur: 3 (3, 6, 9, 12)

Minder interessant:
Offset -2 graden (vergeleken met 2 andere thermometers in huis wijkt deze 2 graden af)
Upper limit 22 graden
Lower limit 19 graden
Heat/cool changeover staat uit, is alleen vloerverwarming voor zover ik weet.
Exo en uit modus beide 19 graden.
Electric heat 0 of 1, lager of hoger dan 3 ampère, kan niet uit maar lijkt me niet van toepassing.

Proportionele bandbreedte 1.5k (standaard, geen idee wat dit is!

De 2 grote groepen staan nu op plm. 145l/h ingesteld, retour en aanvoer thermostaat vol open en de pomp op standje 2.
Dit laat ik even pruttelen over de nacht en morgen bekijk ik het verschil in retour. Thermostaat staat tijdelijk op 24 graden voor continu aan.

Indien te klein verschil (minder dan 10 graden) dan retour iets knijpen, indien te veel verschil pomp op stand 3 zetten?

Thermostaatknop aanvoer staat op 50 graden, de meter komt vooralsnog (nu half uur aan) niet boven de 42 uit.

Makes any sense?

Op 5 januari 2016 22:40:54 schreef sanscorp:
N.a.v. wat ik denk geleerd te hebben, heb ik de thermostaat als volgt ingesteld met tussen haakjes de mogelijke opties:

Minimum on/off time: 5 minuten (1 t/m 5)
Schakelingen per uur: 3 (3, 6, 9, 12)

Minder interessant:
Offset -2 graden (vergeleken met 2 andere thermometers in huis wijkt deze 2 graden af)
Upper limit 22 graden
Lower limit 19 graden
Heat/cool changeover staat uit, is alleen vloerverwarming voor zover ik weet.
Exo en uit modus beide 19 graden.
Electric heat 0 of 1, lager of hoger dan 3 ampère, kan niet uit maar lijkt me niet van toepassing.

Proportionele bandbreedte 1.5k (standaard, geen idee wat dit is!

De 2 grote groepen staan nu op plm. 145l/h ingesteld, retour en aanvoer thermostaat vol open en de pomp op standje 2.
Dit laat ik even pruttelen over de nacht en morgen bekijk ik het verschil in retour. Thermostaat staat tijdelijk op 24 graden voor continu aan.

Indien te klein verschil (minder dan 10 graden) dan retour iets knijpen, indien te veel verschil pomp op stand 3 zetten?

Thermostaatknop aanvoer staat op 50 graden, de meter komt vooralsnog (nu half uur aan) niet boven de 42 uit.

Makes any sense?

Lijkt me vrij prima.
Trouwens de instelling van je vloer is max. 45 graden he. Je vloer vind het niet heel leuk als die te warm word.
Schijnbaar iets met beton, bla bla...
Maar ook die knop is een proportionele regelaar. Hoe dichterbij die bij zijn gewenste waarde komt, hoe meer die dicht loopt, dus hij loopt 'm nu al te knijpen, maar zo werken die dingen nou eenmaal. Geen probleem. Met 42 graden je vloer in is iig warm zat.
Komt ook bij dat het een menginjectieschakeling is. Je mengt altijd je retour uit de vloer met aanvoerwater, dus je meet op je metertje al de gemengde temperatuur. De aanvoerleiding waar de thermische motor op zit, en die zwarte knop moet (zeker bij stadsverwarming bij deze buitentemperatuur) wel warmer zijn.

Als je met een achterkant van een schroevendraaier op die flow-indicators tikt (/ramt), dan komen ze vaak los. Gaan vast zitten vaak.

Ik durf het zo niet te zeggen met die pomp, zou ik na moeten kijken, maar je hebt maar 3 groepen. Ik gok dat het vrij prima is zo.

Zitten er leidingen van je stadsverwarmingsaansluiting direct naar je vloerverdeler? Word je warm water voor het douchen ook opgewarmd door de stadsverwarming?
Zo ja, heb je een foto van de set? Type?

Ik zal hem nog even op 45 graden zetten, just to be sure.

Alles is stadsverwarming, de verdeler zit tegenover de meterkast en de douche zit ook op hetzelfde systeem.

De laatste vraag begrijp ik niet helemaal, wil je een foto van de meterkast? De aanvoer stadsverwarming naar verdeler zit in de vloer verwerkt maar de meterkast (plm 2 meter van elkaar verwijderd).

Voor zover ik weet zijn douche en vv noet gekoppeld maar hebben ze beide dezelfde bron.

Zal een foto maken en deze morgen posten, moet weer vroeg op dus nu maar slapen :)

Nou, ik wil dat weten, omdat er hoogst waarschijnlijk een driewegklep in die stadsverwarmingsset zit. Als die niet goed, of niet helemaal omloopt, dan blijf je het stilstaande (leiding) water in de warmtewisselaar verwarmen i.p.v. je CV.
Heel toevallig moet ik morgen ook nog naar een storing met zo'n stadsverwarmingssetje waar de driewegklep niet van omloopt.
Maar als nu vanavond je aanvoerleiding mooi warm is, en je retour de zelfde temperatuur als de retour uit je vloer is het goed. Tenminste als die temperaturen van de vloer in en vloer uit goed zijn.

Ik ben benieuwd wat je temperaturen nu zijn, en of het opgewarmd is ondertussen.

De retourleidingen worden wel warm, helaas is het vandaag niet gelukt om een foto te posten.

Heb ze nu wel gemaakt dus zal ze straks online zetten.

Zo te zien zit de aanvoer gewoon met een 3 weg spliting vast aan een andere leiding. Welke waar precies naar loopt is erg lastig te zien..

Maar aangezien de leidingen wel warm worden zal het niks te maken hebben met de klep.

De temperatuur van 23 graden was vanmorgen bereikt dus ik was te laat met kijken naar de retour temperatuur. Heb hem nu weer normaal gezet, laat ik het iets afkoelen en dan moet ik er overdag maar naar kijke. Dat kan vrijdag pas.

Prop band van 1,5 k betekent dat de thermostaat regelt van 0 - 100 % verwarmen bij een bandbreedte van 1,5 graad van de gemeten ruimtetemp. Dat is dan de p actie. Hoe wordt bij jou warm tapwater gemaakt ? Gaat dat ook via d stadsverwarming , want dan komt die met zeker 70 graden binnen. Bij stadsverwarming is normaal alles 2 weg geregeld , de bedoeling is primair een lage flow en een hoog temp verschil.

Ik heb geen cv, alles is stadsverwarming, ook kraanwater komt direct van de stadsverwarming af. Dat bedoel je toch?

Dus die 1.5 is als de ruimte 1.5 graden onder de gewenste temp is dan stopt 'ie?

Nu net klaar met eten, kruip zo achter de pc.

Volgens mij claimt Nuon 90 graden aan huis te leveren. Nooit gemeten :)

[Bericht gewijzigd door sanscorp op (13%)]

Op 6 januari 2016 19:01:33 schreef jan_55:
Prop band van 1,5 k betekent dat de thermostaat regelt van 0 - 100 % verwarmen bij een bandbreedte van 1,5 graad van de gemeten ruimtetemp. Dat is dan de p actie. Hoe wordt bij jou warm tapwater gemaakt ? Gaat dat ook via d stadsverwarming , want dan komt die met zeker 70 graden binnen. Bij stadsverwarming is normaal alles 2 weg geregeld , de bedoeling is primair een lage flow en een hoog temp verschil.

Vaak misschien wel, maar niet altijd.\
Waar ik morgen naartoe moet zit gewoon een VC8010 motor op een driewegklep.

Maar het word dus warm?

Opgelost :).

Warm was niet eens het grootste probleem. Afstellen was ook een doel ;)

Maar het is nu wel al een heel stuk aangenamer in huis!

Denk alleen dat die 50 (watt?) Warmteverlies wat laag ingeschat is in de eerder geplaatste berekening. We hebben o.a. een open trap :)

Ok mooi zo. Die 50 w/m2 hangt vanzelf nogal af van de isolatie en van hoe dicht je huis is. Ventilatie is een grote warmteverliespost tenzij er een wtw systeem is. Die werken op zich prima maar de luchtfilters die erin zitten zijn niet best .

Helaas geen WTW in het ventilatiesysteem, maar wel een CO meter in de huiskamer, dus staat altijd laag (nooit uit) en gaat tijdelijk iets harder blazen na het uitblazen van (veel) kaarsen of een grotere groep visite.

Gaat alleen op stand 3 (voor 1 uur) tijdens het douchen.

in de douche heb ik overigens wel een WTW zitten anders werden de eisen niet gehaald. Bijzonder marginaal moet ik zeggen.
kan de specificaties wel eens opzoeken, ik snap er geen snars van maar als het interessant is? (EDIT: Misschien kan iemand hier wel een warmteverlies uit halen? Dan maak ik even een kopie van de documenten na wat graafwerk)

Het is een nieuwbouwhuis welke opgeleverd is in mei 2013.
Wel een hoekhuis, en dat merk je als je op de bank zit (ook nog eens onder een raam).

Foto's:

En ik had voor mijzelf een slordig filmpje gemaakt:

https://youtu.be/8mNRf-YO6GY

Precies achter de zwarte geribbelde buizen zit een 3 weg splitter, zoiets maar dan anders haha:

http://g03.a.alicdn.com/kf/HTB1k4xVIpXXXXb0aXXXq6xXFXXXa/Slang-connectors-5-stks-pak-tee-connector-voor-drie-richting-layout-van-druppelaars-20mm-slang-buis.jpg

Oke, helder.
Het lijkt alsof achter je RTL ventiel een rood en blauw dopje te zien is.
Zo te zien hebben ze die kraan (ventiel) gebruikt om in te regelen.
Je kan daar een meter op zetten, en dan waarschijnlijk de flow instellen op de kraan met een speciaal )of niet speciaal' dingetje als de knip er af is.
Hoe dan ook, vol open zetten.

Maar dan...
Hebben ze de Unipipe gewoon zo los in je kruipruimte gesodemieterd?
Sorry, ik wil niemand afkraken, maar dat was niet echt netjes van het bedrijf wat het heeft gemaakt.
Maar in dat piepschuimen blok zit ook een 2 of 3-wegklep voor het warm water. Dat is wat ik bedoelde.

Edit:
Je bedoeld helemaal de rechter leiding op de eerste foto?
Dat is je vul/aftapper die daar in zit gedraaid.
Dat is om je CV systeem bij te kunnen vullen.
Een barretje of 1,5 er in.

[Bericht gewijzigd door NielsDerksen op (13%)]

Er waa helaas wel wat meer niet zo netjes van haafkes, lekkages op het dakterras waar ik al 3 jaar met ze mee bezig ben, plee die niet doorloopt, schuur die zo lek is als een mandje enzovoort.

Ligt dus inderdaad zo los er in gemieterd, ik weet niet waar ik mee bezig ben dus zou er nooit aan komen :D

Het piepschuimen blok heb ik nog nooit los gehad dus kan je niet vertellen wat er achter zit. Ik zie zo 1 2 3 ook niet eens hoe ik het blok moet verwijderen en wilde er niet te veel aan zitten.

Naast de rtl knop zitten 2 doppen, het lijken aftappunten waar inderdaad een metertje op kan, geen idee waarom een rode en blauwe maar is de retourmeter (temperatuur) niet voldoende?

Sowieso zit er direct naast al een vv leiding, kan er zo al niks op draaien.

Rtl staat volledig open :)

Edit: die leiding bedoelde ik niet :)
Maar daar zie je ook waar de thermische actuator eerst zat gemonteerd waarmee radiatoren boven ook uit gingen als de vv uit was... dit heb ik na veel moeite veranderd gekregen zodat ik boven (thermostaatknoppen op alle radiatoren) los kon regelen. Vandaar ook de slordige aansluiting van de klep (welke volgens mij niet op de foto staat).

[Bericht gewijzigd door sanscorp op (19%)]

de rechter leiding op dat tempex blok heeft ook een thermostaat kraan op de leiding zitten lijkt het..

de tempex blok zit afgesloten met die 2 slotjes rechts en links..

Zie edit vorige post ;)
Zal eens kijken naar het tempex en daar een foto van maken.

Morgen weer om 5u op dus nu weer even "pauze".

Vrijdag ben ik vrij :)

Op 6 januari 2016 22:41:14 schreef testman:
de rechter leiding op dat tempex blok heeft ook een thermostaat kraan op de leiding zitten lijkt het..

de tempex blok zit afgesloten met die 2 slotjes rechts en links..

Jah... Ik weet niet hoeveel kranen en ventielen daar :P.
Geen idee wat het nut er van is, er zit ook niks op.
Misschien wou de installateur eerst daar de thermische motor op draaien.

Die zwarte geribbelde buizen dat is de stadsverwarming .
Op de voorgrond een watermeter .
In dat tempex blok zit een afleverset . Als je fabr / type hebt dan is via google wel e.e.a te achterhalen .
In zo'n afleverset zit een tsa om warm tapwater te maken .
Er zit mogelijk een voorregeling voor het warm cv water naar je vloerverwarmingset en daar kan ook een tsa gebruikt zijn . Bij jou niet denk ik want ik zie geen expansievat . Bijvullen hoeft dus niet dat gebeurt vanuit de stadsverwarming.
Er zit 1 warmtemeter en die meet wat de stadsverwarming levert aan warmtapwater en aan vloerverwarming samen.
Op die set zitten aansluitingen stadsverwarming aanvoer + retour , koud water + warm water , cv aanvoer + retour . Op de koud water zit een overstort met een afvoer .

@NielsDerksen: De afsluiter heeft bij oplevering daar gezeten inderdaad. Zie de edit een paar posts terug ;)

Het is altijd handig om te weten wat waar voor is!
Heb er nooit naar gekeken.

Ik heb inderdaad nergens een expansievat, bijvullen is mij ook nooit wat over verteld.

De drieweg splitter die achter de zwarte geribbelde slangen verdwijnt, liggen in het kruipluik. Dat is waar ik eerder naar refereerde in de post met de plaatjes.

Een ietwat gerelateerde ik wil de boel graag ontluchten (want bijv. 1 radiator boven doet het niet) maar kan niet de juiste sleutel vinden.

Ik heb al een paar sleutels bij de gamma gekocht, maar deze zijn veel te groot. Het lijkt een standaard ontluchtingsventiel maar het vierkantje is een stuk kleiner. Vanuit de bouw nooit gekregen.
Wellicht kan het ook geen kwaad om de vv en radiatoren eens te ontluchten (baat het niet dan schaad het niet).

weten jullie waar ik een dergelijke sleutel kan kopen?

de meest rechter leiding is de retour van de CV in huis. als dat ding net onder de tempex unit een thermostaatkraan/ actuator is geweest, dan werkt deze niet zo. zonder knop erop staan deze nl dicht.

Ik denk dat we bij cv een ander beeld hebben haha.

Daar ben ik net achter.. centrale verwarming bedoel je. Ik dacht ketel en snapte het dus al niet!

Kwartje is gevallen hoor..

Maar de radiatoren werken op 1 na prima, ventiel zal wel normally open zijn?

Ik zal zo even een pijl plaatsen in de foto welke afsluiter ik bedoel.
Nu op de telefoon gaat dat even niet.