Op 12 maart 2016 14:43:30 schreef olaf88:
[...]Hoi, welke paneelmeters zijn dat en waar zijn deze te verkrijgen ?
Precies in hetzelfde geïnteresseerd.
Bob.
RAAF12
Golden Member
Zeehond vrijlating in de Waddenzee live https://www.youtube.com/watch?v=rqa5QEEeFcw
Zie http://www.ebay.com/sch/Amp-Voltmeters-/25411/i.html
Zowel los als V en A combi, t/m 4 digit, het duurt meestal wel even voor ze hier zijn. De kastafwerking is eenvoudiger als V en A in het display staan.
33V 3A 4 digit https://www.upgradeindustries.com/product/90/4-digit-Precision-Volt/Am… of
http://www.aliexpress.com/popular/volt-amp-meter-4-digit.html
0.56 inch display http://www.aliexpress.com/item/DC-3-50-30V-Red-0-56-LED-Digital-Voltag…
Hi,
Nee Heer RAAF12, geen van de door jouw voorgestelde meters komt overeen met de gene die ik ga gebruiken...
De dual meter I/U kan je niet gebruiken met deze voeding (in ieder geval niet simpel)
Daar er geen "common" is bij deze voeding, en je anders de Ri van de voeding slechter maakt door een stroomshunt aan te brengen.
Ook hebben de door mij voorgestelde meters een hogere resolutie, beneden de 4,3V is er 0,1mV resolutie.
En tot 4,3 Ampere is er 0,1mA resolutie (als het signaal goed geschaald is met een opamp)
Hieronder de link van de meters, ze zijn er in ieder geval in Rood en Groen en Amber.
http://www.ebay.com/itm/400490355805?rmvSB=true
Voor de stroommeter is er een aanpassing nodig, daar heb ik nog niet aan gewerkt
en dat zal ik later laten zien hoe ik er voor zorg dat de schaal hiervan gaat kloppen.
Ik ga over de emittor weerstanden de spanningsval meten (0.33 Ohm)
Ook krijgen de meters een eigen voeding, zwevend van de rest dus,
dan heb je nooit problemen met de uitlezing en tast de kwaliteit van de voeding niet aan.
Vandaag een tweedehands ringkern trafo gescored van 2x15V bij 2x 4 Ampere,
daar ga ik de extra wikkelingen overheen leggen voor de stuurschakeling en de meters.
Dat scheeld een hoop ruimte in mijn kastje door alles uit een trafo te voeden.
En mijn nullast van de ringkern is lager dan de trafo die ik op het plaatje liet zien.
Gegroet,
Blackdog
Hmmm
Met een aparte voeding moet dat zelfs lukken (zo'n gecombineerde meter), je zet dan de negatieve sense achter de shunt.
[Bericht gewijzigd door Sine op (12%)]
RAAF12
Golden Member
Zeehond vrijlating in de Waddenzee live https://www.youtube.com/watch?v=rqa5QEEeFcw
Op 12 maart 2016 18:28:44 schreef bprosman:
Die laatste lijkt maar vanaf 3,5 Volt te gaan
Tis maar een klein overzichtje, makkelijk om te kiezen er zijn zoveel smaken. Ik kies voor een combi meter omdat er 2 voedingen in een kast komen en dan vind ik 4 aparte meters veel te 'druk' op het front. Tis een kwestie van smaak. Don't shoot the messenger als er iets bijstaat wat je niet bevalt 
@blackdog
Beetje pielen is toch leuk, hapklare brokken worden al zoveel opgediend.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Ha Blackdog,
Is die resolutie van die meters van jou niet wat erg overdreven voor een eenvoudige labvoeding?
100mV en 10 mA lijkt mij voldoende voor algemeen gebruik.
't zijn overigens wel mooie metertjes! 
Die metertjes van RAAF kunnen die niet tegelijkertijd aangesloten zijn ná de emitter weerstand en de stroombepalende weerstand van de feed-back loop en achter de sense aansluiting, zoals Sine ook aangeeft?
Heeft iemand (RAAF) het aansluitschema van die V/A metertjes? Dat staat namelijk niet op eBay. Ik weet dat er verschillen zijn, van daar
RAAF12
Golden Member
Ja, met ingebouwde of losse shuntweerstand dit plaatje lijkt mij duidelijk.
https://www.upgradeindustries.com/product/90/4-digit-Precision-Volt/Am… Meestal staat er bij de Ebay leveranciers onderaan de pagina ook schema's. En anders even los testen voordat het ingebouwd wordt.
Is die resolutie van die meters van jou niet wat erg overdreven voor een eenvoudige labvoeding?
100mV en 10 mA lijkt mij voldoende voor algemeen gebruik.
Het lijkt me dat je niet gauw teveel resolutie hebt en voor de prijs hoef je het ook niet te laten. Met name voor stroom lijkt me een hogere resolutie handig, als je een led aan het testen bent ofzo.
Hi,
Niemand gaat door voor de koelkast 
Want er zijn twee fouten zichtbaar, het is de diode en de opto coupler die verkeert om in het voetje zat.
En er was ook nog een vraag van Tidak Ada waarom de kleine cer. condensatoren niet gemonteerd waren?
Dat is omdat ik nog wat metingen wou doen aan de nieuwe print betreffende de dynamische stabiliteit.
Ik plaats daar pinnen van een IC voetje, maar daar had ik nog geen tijd voor gehad.
Sine kan ik mededelen, de print is gevijlt zonder mijn handen te hebben open gehaald of de print te hebben gemold 
Er zijn nog wat aanpassingen gedaan, maar nogmaals wijs ik er op, dat jullie het beste de bouwhandleiding aan kunnen gaan aanhouden.
Net al jullie maak ik er mijn versie van, zoals RAAF het zegt, ik piel er lekker aan 
Waarom een klein koelplaatje op de +5V regelaar, ik hoor het graag van jullie waarom ik dit gedaan heb.
Nee, je wint er geen koelkast mee *grin*
Gegroet,
Blackdog
miedema
Golden Member
Ha Blackdog,
Waarom een klein koelplaatje op de +5V regelaar
Om de temperatuur van de 7805 constant te houden. Het is tenslotte de leverancier van de referentie spanning....
Aardig van je om aan alle andere COers te laten zien dat zij niet de enigen zijn die wel eens een component verkeerd om solderen. Scheelt weer een hoop complexen
.
groet! Gertjan.
Blackdog,
Ik denk dat je dat koelplaatje vooral hebt gedaan zodat de +5v regelaar wat steun heeft. Na verloop van tijd kunnen de tinverbindingen los gaan als je dat niet doet bijv. door externe trillingen en dergelijke.
Aardig van je om aan alle andere COers te laten zien dat zij niet de enigen zijn die wel eens een component verkeerd om solderen
Eigenlijk zouden ze er een streepje of ander merkteken op moeten zetten 
Ik ga mee met Miedema. Het is de referentie voor alle opamps. Met een koelplaatje worden (kleine) temp. schommelingen opgevangen/uitgevlakt?
Gelukkig heb ik al een koelkast 
Hi,
Het koelplaatje dient er voor het temperatuur verschil vanaf het moment van inschakelen en gebruik zo klein mogelijk te houden.
De stabiliteit van de 5V spanning uit de regelaar bepaald direct de stabiliteit van de uitgangsspanning van deze voeding.
Het verbruik op de +5V voeding is niet zo hoog dat hier een koelplaatje nodig is,
het is puur om de DC drift betreffende het opwarmen van dit IC te verkleinen.
Ook is zichtbaar dat de -5V regelaar geen koelplaatje heeft, is niet nodig daar deze niet bepalend is voor de uitgangs stabiliteit.
De variaties op de voedingsspanningen voor de opamps is verder ook niet van belang.
Als de + of de +5V voeding zeg 10mV varieerd, vind je dit niet terug in de uitgangs spanning.
De onderdrukking van variaties op de voeding van de LM324 is 65 tot 100dB bij lage frequenties, daarom vind je hiervan niets van terug op de uitgang.
De oplettende kijker heeft ook gezien dat de elco is aangepast van de +5V voeding.
De grootste rede hiervan is dat ik een foutje had gemaakt met het berekenen van het aantal wikkelingen die ik op de ringkern had gelegd.
De trafo spanning (van de extra wikkelingen) bij volle belasting boven de 10V uitgansspanning van de voeding,
was wat aan de lage kant als ik uitging van 220V minimaal als net spanning.
Mijn rimpel moest dus wat lager worden, daarom zit er een elco in van een hogere waarde, zie je wel, ik ben zeer capabel tot het mutsen 
De testen met de belaste trafo en grotere elco voor de +5V voeding gaven aan, dat het nu ruim onder de 220V mag gaan met de netspanning, voor de drop out optreed.
Ik heb het al meerdere keren aangegeven, de Fairchild 7805A was de regelaar met de laagste ruis en beste rimpel onderdrukking.
Dit heb ik gisteren nogmaals getest met een 47 Ohm weerstand als belasting (ruim boven wat er in deze voeding verbruikt wordt)
Een stuk of 15 +5V regelaars getest van diverse merken, de Fairschild rules.
De dropout bij de stroom van ongeveer 100mA bij de 5V regelaars is ongeveer 1,8V.
Ik heb dan gemeten wanneer het rimpel niveau omhoog ging aan de uitgang van de regelaar.
Er waren geen grote verschillen tussen de merken wat drop out betreft.
Vaak wordt 3,5V aangehouden als dropout spanning, maar dat geld voornamelijk bij stromen van 1 tot 1,5 Ampere.
Mooi, nu is het tijd om aan te vallen op de trog 
Gegroet,
Blackdog
zou je dit stroommetertje i.c.m. een batterij-gevoede arduino kunnen gebruiken? of geeft dit dezelfde problemen als de simpele metertjes met een common -.?
De gegevens uitlezen met een arduino heeft mijn voorkeur omdat je dan je telefoon kan gebruiken etc 
https://www.hobbyelectronica.nl/product/ina219-high-side-dc-current-se…

Hi Sangre,
Dat is wel mogelijk, maar het beste punt is in serie na de twee 0,33 Ohm weerstanden.
Dit houd dan wel in dat je de 0,33 Ohm weerstanden anders moet gaan monteren (niet op de print)
Waar de 0,33 Ohm samen komen daar komt dan jouw sensor tussen en dan pas naar het punt waar de weerstanden samen komen.
Maar...
Je hebt er vast niet aan gedacht dat je waarschijnlijk buiten de het spannings bereik van het IC komt, wat volgens mij 26V is.
Verder is de commonmode spanning aan de negatieve zijde maar 0,3V.
Dit zou geen probleem moeten zijn maar hou er rekening mee.
Gegroet,
Blackdog
Hi Sangre,
Ik weet niet wat jouw toepassing is voor de voeding.
Als dit b.v. bestaat uit inductieve belastingen, zoals motoren en spoelen dan is de max van 25V die je insteld niet voldoende...
Je zal maatregelen moeten nemen dat je nooit boven de 27V komt door b.v. gebruik te maken van wat extra weerstanden en zeners.
Gegroet,
Blackdog
Dank voor de info Blackdog,
Je weet inderdaad nooit wat je er in de toekomst op aan gaat sluiten.
Ik ga er maar eens mee experimenteren.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Tip voor iedereen die gaat bouwen: pas goed op met de 120 ohm en 10k weerstanden, de kleurcodes zijn bruin-rood-zwart-zwart-bruin en bruin-zwart-zwart-rood-bruin; precies hetzelfde dus, maar in omgekeerde volgorde. Optisch zijn ze dus niet te onderscheiden.
@SparkyGSX
Bedankt voor de tip, nu mijn ogen ook in de 50 gaan lopen qua leeftijd maak ik er meer en meer een gewoonte van weerstanden even na te meten met een goedkoop Banggood componententestertje voor ik ze gebruik, plaats.
Bert_Camper
Golden Member
Vandaag in Rosmalen een print en onderdelen voor de CO2016 voeding opgehaald.
Ziet er mooi uit. Guido en Martijn, bedankt!!!
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
@Letterhenk: dat is handig, scheelt een hoop gerommel met meetsnoeren en het aandrukken van meetpennen en zo.
De eerste voeding zit in elkaar, en werkt naar behoren tot 1.5A. Dit hebben we maar kort getest aangezien de transformator geen middenaftakking heeft een de torren dus 24V * 1.41 * 1.5A ~= 50W staan te verstoken samen. De transformator heeft wel een 230V en 400V primaire wikkeling, en die wil ik gaan omschakelen met een relais om de dissipatie te beperken, maar dan moeten de hulpwikkelingen wel binnen de specificaties blijven, of er moet een kleine transformator bij.