Voorstel voor nieuw hoofdstuk in het Forum:

Op het moment komen we enkele computertechnische / elektronische vragen egen welke toch met elkaar te maken hebben.

Is het mogelijk dat er een hoofdstuk hiervoor gemaakt kan worden? Dat zou dan e.v.t. Computer elektronica ?

de volgende vraag zou daar alvast mooi thuis horen:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/131259

Neovo.

Slechtziend aan linker oog, Blind aan rechter oog. Hosting van Forumbestanden: https://drive.google.com/drive/folders Meetarsenaal welke ik heb: https://drive.google.com/file/d/1vx54QxPe6YS3pJhybK_y0a380MYUFGyb/view

Ik ben altijd fel tegen iedere verandering geweest die Co breder maakt, en merk dat ik dat nog steeds ben. Het verdund de inhoud aan interessante hobby-elektronica discussies die je op het Nederlands taalgebied nergens anders vind.

Voor reparatie van laptops en wasmachines, het aansluiten van autoradio's, doe-het-zelf etc. zijn naar mijn mening voldoende andere fora of informatiebronnen.
Uitstapjes vanuit de elektronica naar wat algemenere discussie zijn natuurlijk prima, maar als je dat soort onderwerpen gaat faciliteren trek je ze ook aan zo lijkt het.

Ik zie ook niet helemaal op welke topics het betrekking zou moeten hebben. Het heeft geen enkele zin om het topic zoals in de voorbeeldlink in een computer-categorie te plaatsen.

Daarnaast lokt een dergelijke categorie uit tot computer-vragen die beter op tweakers kunnen blijven, zoals "hoeveel watt moet mijn voeding zijn voor deze videokaart?"

If you want to succeed, double your failure rate.
EricP

mét CE

Ik gebruik die indeling eigenlijk niet. De RSS reader pakt alle nieuwe posts in alle secties op. Zo nu en dan scroll ik daardoor heen en kijk wat me interessant lijkt - omdat ik er wat over wil weten of omdat ik er wat over weet.
Ik kan me goed voorstellen dat bij 'ander gebruik' een uitsplitsing zinnig zou kunnen zijn. Voor mij heeft het geen meerwaarde.

maartenbakker

Golden Member

Deze specifieke uitbreiding zou een te grote overlap met computerfora zoals tweakers.net veroorzaken. Ik denk niet dat we dat moeten willen; voor je het weet is het computersubforum groter dan de rest.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Lambiek

Special Member

Ik vindt ook dat zulke vragen lekker bij tweakers.net moeten blijven, straks hebben zij daar niets meer te doen. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Luid en duidelijk...

Dan maar gewoon doorverwijzen naar tweakers.

Neovo.

Slechtziend aan linker oog, Blind aan rechter oog. Hosting van Forumbestanden: https://drive.google.com/drive/folders Meetarsenaal welke ik heb: https://drive.google.com/file/d/1vx54QxPe6YS3pJhybK_y0a380MYUFGyb/view
PE9SMS

Special Member

Deze specifieke vraag past toch prima op CO in een van de bestaande secties? Dit gaat over reparatie/hardware. Dat het apparaat een laptop is, a la.

Edit: @hieronder, hier idem, kijk altijd via laatste discussies. Ik ga op de topictitels af, de sectie waarin het staat boeit me niet.

[Bericht gewijzigd door PE9SMS op woensdag 23 maart 2016 20:43:46 (32%)

This signature is intentionally left blank.
benleentje

Golden Member

IK gebruik altijd de knop laatste discussie ipv elke keer speciefiek door het sub forum te bladeren. IK zie ook geen nut voor een extra sub groep voor computers.

Zolang het meer met elektronica dan met computers te maken heeft zijn de vragen welkom.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ah, vandaar.

Ik kijk ook altijd naar nieuwere threads.

Gelukkig zit er inderdaad een boel elektronica in een computer, dus op dat gebied past dat hier wel.

Neovo.

Slechtziend aan linker oog, Blind aan rechter oog. Hosting van Forumbestanden: https://drive.google.com/drive/folders Meetarsenaal welke ik heb: https://drive.google.com/file/d/1vx54QxPe6YS3pJhybK_y0a380MYUFGyb/view
High met Henk

Special Member

Hmm persoinlijk zie ik een directe concurrerende aanval op tweakers wel zitten..

Reden is simpe: op tweakers heb ik altijd ruzie, door per ongeluk verkeerde sectie, onvoldoende info o.i.d. men is daar gewoon uiterst onbeschoft!

Nadeel wat ik zie is servercapaciteit en idd een enorme aanwas van andere leden die niet direct wat heeft met elektronica. Dus meer moderatie nodig.

Maar bedenk wel, de grenzen worden steeds vager met de raspberry pi en consorten en de mobiele apps en andere kant en klaar borden.

Daarbij is elektronica een uitstervend ras aan het worden door bovengenoemd. De opleidingen lopen leeg.
Zie ook hoe zelfs rosmalen leeg loopt.

Dus wellicht een optie om nevenactiviteiten te ontplooien

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
maartenbakker

Golden Member

Hogere kosten maken met als doel het mogelijk maken van in de toekomst kosten blijven maken, klinkt als een slecht idee. Want daar heb je het over als je een forum gaat ombouwen naar iets dat niemand eigenlijk leuk vindt. Als ze bij kwakers.net zonodig willen kwaken, dan moeten ze dat vooral doen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
High met Henk

Special Member

Die worden volledig gesponsord...
Kan co zich niet permiteren.

Dus ik denk dat het zelfs minder gaat kosten op termijn.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Hubie

Special Member

Dit lijkt mij(persoonlijk) geen goed idee.
Gewoon niet doen.
Anders krijgen we hier eindeloos gezwam over Linux,windows,apple en computerhardware en software.
Ik vind CO prima zoals het nu is.

Ik ben er juist heel blij mee dat die computer-ellende hier zo veel mogelijk buiten de deur wordt gehouden!
Wat de r-Pi en Arduino en consorten betreft: voor zover het de electronische kant ervan betreft is daar m.i. hier op CO voldoende ruimte. Voor toepassing ervan (dus de software / applicatie kant) zou ik al naar Tweakers verwijzen.

Op 23 maart 2016 22:11:37 schreef High met Henk:
...op tweakers heb ik altijd ruzie, door per ongeluk verkeerde sectie, onvoldoende info o.i.d. men is daar gewoon uiterst onbeschoft!

Dat is ook voor mij de reden om met een zo groot mogelijk boog om Tweakers heen te internetten.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
Lambiek

Special Member

Op 23 maart 2016 22:11:37 schreef High met Henk:
Maar bedenk wel, de grenzen worden steeds vager met de raspberry pi en consorten en de mobiele apps en andere kant en klaar borden.

Dat vindt ik toch net weer iets anders, die dingen worden vaak voor een besturing van een of ander iets gebruikt. En daar hebben ze dan weer een interface voor nodig, en dat is dan toch weer een stukje elektronica.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 24 maart 2016 08:44:19 schreef MNM(tm):

Wat de r-Pi en Arduino en consorten betreft: voor zover het de electronische kant ervan betreft is daar m.i. hier op CO voldoende ruimte. Voor toepassing ervan (dus de software / applicatie kant) zou ik al naar Tweakers verwijzen.

daar ben ik het dan niet meer eens.
stel je maakt een schakeling met een hoop electronica apparatuur errond, en een hoop code, en het ding werkt niet.

dus je komt naar hier, electronisch lijkt alles OK en wordt je doorgestuurd naar tweakers. bij tweakers lijkt de software ok en beweren ze dat het in de randapparatuur zit.

een aparte sectie ervoor aanmaken lijkt me toch ook niet. het meeste kan je toch wel kwijt onder één van de groepen.
ontwikkeling - digitaal - algemene electronica - software en interfacing.

electronica gerelateerde software/pc vragen kan nog net, maar als ze hier beginnen vragen stellen hoe je één of ander schema tekenprogramma moet installeren/kraken... dat mag hier buiten gehouden worden. electronica gaat nooit verdwijnen, het evolueert. er zal minder met transistoren of analoge spullen gewerkt worden, maar eerder sneller naar microprocessors en pluginbordjes.
robotica zal volgens mij nog groeien met 3D printers, drones,....

[Bericht gewijzigd door fcapri op donderdag 24 maart 2016 08:57:18 (10%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
High met Henk

Special Member

Nou meteen mooi voorbeeldje..
Ik heb een pctje gebouwd,

Moet aan:
Een gps
Een gyrosensor
3 webcams
3 monitoren
Fm / dab+ tuner

Wat moet het doen?
Op 1 van de monitoren wil ik navigate, radio, de 3 cams en de gyro stand zien ( nee niet tegelijk)
De cams moeten ook van een dvr voorzien worden.
Ofwel een uitgebreide carputer. De andere 2 schermen dienen om de pc als normale pc te gebruiken. Dus applicaties als spreadsheet en programmeer omgevingen.

Behoorlijk wat hw, behoorlijk wat sw.. Gaat me zeker veel tijd en ellende opleveren. Op tweakers.net ga ik geen vragen stellen. Waar dan wel?? Systeem draait ubuntu en zal dus grotendeels gewoon plug en pray zijn.

Ps. Hoef hier geen tips, maar zet dit neer als casus...
Zou het fijn vinden als zoiets hier geaccepteerd zou worden..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Jouw use-case is denk ik grotendeels standaard PC-randapparatuur waar het hardware betreft. Verder dus een bups applicatiesoftware. Ik zie er weinig CO in.

Maar als je nu bijvoorbeld zelf die gyrosensor interface't met een uC ofzo, dan kun je de vragen daarover prima kwijt in de sectie "software en interfacing". Natuurlijk ook als je een custom PC-programma'tje moet schrijven dat ermee praat.

Ik zie het niet zitten om het op CO te hebben over jouw DVR-software voor je webcam, of hoe je automatisch de FM-tuner applicatie op monitor 2 kan openen.
Maar als uitweg: in de koffiecorner mag alles.

If you want to succeed, double your failure rate.
EricP

mét CE

Dat voorbeeldje is mi. niet iets wat hier hoort. Tenzij het gaat over:

  • Het koppelen van de GPS (en dan met name met eigen hardware, niet gemiep over een stuk USB-ellende waar de driver niet van wil; als dat onder Ubuntu überhaupt aan de orde is)
  • De PCB van de gyrosensor en hoe je die data je PC in krijgt
  • Hoe je uit je boordspanning de PC kunt voeden
  • Hoe je de cams uit het boordnet voedt
  • Hoe je de monitoren uit het boordnet voedt
  • Misschien nog wat met die tuner
  • Hoe je dat mooi in een kastje frut zonder dat alles al het andere staat te storen

Voor de rest is het niks anders dan software bij elkaar harken en configureren. Misschien zo her en der een scriptje aanpassen om dingen automagisch te starten ofzo. Maar verder zie ik niet zoveel verband met electronica. Jij wel?

High met Henk

Special Member

nou waar IK persoonlijk vastloop is met name dat laatste regeltje.

dan zou ik het hier moeten vragen:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_topics/23

weet nu al wat voor vragen ik krijg:
maak een dump van dit
Weet je dan niet hoe dit zit? (nee, anders stel ik de vraag niet hier toch?)
een boze mod omdat het TOCH de verkeerde sectie is, want moet in software
ofwel: ik snap geen F*CK van dat hele forum daar.

hier hebben we het over software en interfacing: das duidelijk.
Daar over Zachte waren... SODEM**TER toch stelletje FREAKS!! ik heb al moeite met een nederlandse windhoos. Is niet voor niets dat AL mijn PC's in het engels draaien: Dan snap ik tenminste wat er bedoeld wordt! (tools in wondows heet in NL ineens Extra's... Sorry?? Zaten hele essentiële zaken in. properties wat eigenschappen heette okee, maar heb ik ook even aan moeten wennen)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Dat Tweakers niet bevalt staat los van Circuits Online, imo.

Maargoed, zoals ik al zei: plaats het in de Koffiecorner hier op CO, daar zijn bijvoorbeeld ook al prima Windows 10 tips voorbijgekomen.

If you want to succeed, double your failure rate.
EricP

mét CE

Is niet voor niets dat AL mijn PC's in het engels draaien: Dan snap ik tenminste wat er bedoeld wordt!

Yep. Maar daar had ik in de DOS-tijd al last van. Dingen als 'index niet gevonden' enzo. En dan moest je uitvlooien wat het ding daarmee bedoelde (boot ff een Engelse versie van flop, dan is het weer te begrijpen :) ).

Maar goed, dat de boel daar rammelt is triest (voor de mensen daar). Blijft de vraag overeind of je op een electronica forum computer problemen wilt gaan doen - omdat een forum wat daar voor is blijkbaar niet lekker functioneert (en dat is dan gebaseerd op de mening van HmH - ik heb er zelf geen ervaring mee).

High met Henk

Special Member

das idd een discussie die je kunt voeren gebaseerd blijft op meningen en gevoelens: AGREE

echter ik zie ook mogelijkheden voor CO om een nevenactiviteit te ontplooien..
Kijk er is wel degelijk een link met rand appratuur. Ik denk dat we verre moeten blijven van website ontwikkelingen en object georienteerd programmeren, maar als er een link is naar HW (al dan niet bestaande randapparatuur)
Why not?

En niemand verplicht je om in die secties te posten....
Zo post ik heel weinig in HF.. mijn tak van sport niet..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???