Foutje ? maar wat ?

Om de warmte ontwikkeling te beheersen heb ik een aangepaste voorregeling voor mijn CO2016 voeding in gedachten.
Het basis idee is van Blackdog om met relais de trafowikkeling te schakelen.
http://www.circuitsonline.net/forum/view/110029/1?query=relais&mod… , zie 18dec2015
Ik heb twee wikkelingen een van 15V en een van 27V.
Volgens bijgaand schema aangesloten en het werkt, nou ja, meestal.
Het viel mij op dat bij het testen soms heftige vonkvorming in de relais ontstaat.
Totdat gisteren een van de pootjes volledig weggebrand is.
Wat kan er aan de hand zijn?
De relais zijn dubbel wissel met doorverbonden kontakten.
Kan het zijn dat er een kontakt blijft hangen en de andere al terugvalt? Kan dat wel mechanisch.
Of heb ik denkfout met het schakelen ?
PS de sturing is nog identiek aan die van Blackdog.

Peter_dtn

Golden Member

Volgens mij loopt er even een stevige stroom als je opschakelt naar 27V, waarom heb je overigens 2 relays, de onderkant van de trafo is altijd op de diode brug aangesloten.

In rust is 15v doorgeschakeld.
Vervolgens komt als eerste K2 op en geeft dan 27v door .
Daarna kan K1 omschakelen en staan de twee wikkelingen in serie en dus 15 + 27 geeft 42 volt.
Dus op deze manier achtereenvolgens 15- 27- 42 volt.

[Bericht gewijzigd door BenI2C op zaterdag 2 april 2016 20:47:43 (13%)

maartenbakker

Golden Member

Wat voor relais gebruik je? En bij welk relais is welk contact weggebrand? K2?

Overigens heb ik al eens zitten denken aan een thyristor-voorregeling. Die zou in elk geval zonder slijtage zijn, maar zelfs met normale slijtage zou je toch jaren moeten doen met een relais, niet dagen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Inderdaad K2.Midden kontakt
Thyristor regeling is toch DC?
Met relais leek me de makkelijkste oplossing, met name dat ik met twee wikkelingen drie verschillende spanningen kan krijgen.

Houd rekening met de laadstroom welke ontstaat als je schakelt naar de 27V tab. Dit zijn serieuze stromen, Blackdog had in zijn verdubbelings schema ook meerdere relais contacten genomen voor het opschakelen.

Peter_dtn

Golden Member

Je gebruikt de 3 spanningen dat was me ontgaan, maar wat blijft is de fikse inrush stroom als je opschakelt, zet eens een weerstand van 1 Ohm of zo in serie tussen brugcel en elko en meet met een scope de spanning over deze weerstand bij omschakelen. Misschien is de weerstand wel genoeg om het relay heel te houden..

Ik heb dit altijd een enge constructie gevonden, omdat je voor het beheersen van de stroom afhankelijk bent van lekinductie van de transformator en de parasitaire weerstanden in de rest van het circuit.

De transformator die ik wil gaan gebruiken, heeft 6 secundaire wikkelingen, en de relais daarvoor wil ik met een microcontroller gaan aansturen. Op die manier krijg je ook de mogelijkheid om het schakelen iets netter te laten verlopen, bijvoorbeeld door een weerstand in serie op te nemen tussen de brugcel en de buffercondensators, en die weerstand vervolgens weer te overbruggen met nog een relais als de condensators vol genoeg zijn.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
EricP

mét CE

Aan zo'n constructie zat ik ook te denken. Contact open, daarmee R in serie met de C's, schakelen, en na korte tijd R weer overbruggen.

Dat heeft een nadeel, nl. dat wanneer je aan de spanning schroeft terwijl er fors stroom getrokken wordt, die weerstand het ff zwaar heeft. Tevens zal je omschakelpunt wat 'lager' moeten liggen, want ook bij een forse stroom moet er voldoende spanning overblijven voor de regeltorren.

Aan de andere kant... Stel dat je voeding 1A kan leveren... Dan kom je met een kleine weerstand en 10A contacten een eind. Met een 5A voeding ligt dat al wat moeilijker.

Is er wat eenvoudigs te verzinnen waardoor je schakelen 'clocked' maakt en alleen op nul doorgangen schakelt? Dan is de stroom volgens mij ook in alle situaties 0. Ofwel: als je een redelijke zero-crossing-detectie hebt en de relais met wat logica 'clocked' laat schakelen, zou je denk ik het probleem opgelost moeten hebben. Die C wordt nog steeds wel snel opgeladen, maar niet ZO snel als overschakelen op een top.

@ SparkyGSX, EricP
Is de schakeltijd van een relais dan wel constant?
Als dat zo is dan een regeling in combinatie met een digitale sturing van de CO2016 voeding zoals hier voorgesteld: http://www.circuitsonline.net/forum/view/131209
misschien wel een mogelijkheid.

Hi BenI2C,

Het grootste gevaar met het schakelen op deze manier is dat je asynchroon schakelt op het moment dat een wikkeling gebruikt wordt (belast)zit de nul van je trafo niet meer in het midden en dat doet pijn |:(

Overigens geldt dit in alle situaties met twee of meer wikkelingen en een gemeenschappelijke nul als de belasting niet in evenwicht is.
Is het kostbaar om het schakelen aan de DC kant te doen ? je kunt dan veel mooier de spanningen schakelen.

De schakeltijd van een relais is zeker niet constant en let op break before make.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
maartenbakker

Golden Member

Op 2 april 2016 22:29:00 schreef BenI2C:
Inderdaad K2.Midden kontakt
Thyristor regeling is toch DC?
Met relais leek me de makkelijkste oplossing, met name dat ik met twee wikkelingen drie verschillende spanningen kan krijgen.

Mijn redenatie is dat K2 het meeste spanning voor de kiezen krijgt en dan wellicht een vonk trekt. Vandaar mijn vraag wat voor relais je gebruikt? Dus merk, type, constructie (break before make), etc. Het kan natuurlijk ook de stroompiek zijn die hem nekt, ook dan is het handig te weten wat het gebruikte relais aankan.

Het principe achter een thyristorregeling is dat je de afvlakelco steeds maar oplaadt tot de benodigde spanning, die je laat meelopen op een aantal volt boven de uitgangsspanning van de voeding. Dat is wel een vrij slordige belasting voor je trafo.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Peter_dtn

Golden Member

Kan je alle drie de spanningen niet gelijkrichten en vervolgens in de 0 van de brugcel schakelen met een mosfet(3), dat schakelen kan dan weer synchroon aan de AC spanning van de trafo, of de fet even laten dissiperen en dan pas vol aan.

Hier de foto van defekte relais:

opdruk: JQX-128F kan ik geen gegevens van vinden helaas.
Als vervanger heb ik inmiddels voor de test, als die heel blijft,deze:

Omron G2R-1-E moet 16A AC aan kunnen.

Op 3 april 2016 20:51:20 schreef BenI2C:
Omron G2R-1-E moet 16A AC aan kunnen.

Dus iets van 2A DC? Ik bewijfel of je inrush van de condensator daaronder blijft.....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Waarom 2A DC ?
Op het relais staat ook 16A 30V DC.
Maar het schakeld toch AC ?

En als je de beide contacten hebt gebruikt KAN er bij het schakelen een kortsluiting op je trafo ontstaan. Het ene contact is wat sneller dan het andere, door de vonk blijft het nog wat langer aan duren en je krijgt een verbinding met zowel boven als onderzijde van je trafo, kortsluiting dus... Veroorzaakt door contactdender. Zeker met een make before break contact, eentje waarbij er steeds of het ene of het andere in gebruik is maar geen dood punt is. De keuze van je relais is hier vrij kritisch...

Ik denk ook dat je door vonkvorming overslag krijgt tussen het maak- en breekcontact. De kans daarop kun je verminderen door de maak- en breekfunctie niet in één omschakelcontact te stoppen, maar te verdelen over twee aparte contacten.

Maak voor breek is overigens zeldzaam. Meestal zijn relais breek voor maak.

fred101

Golden Member

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Bijna fred101 , het is een jqx-128f

Hi BenI2C,

In principe had met je eerste relais ook moeten werken maar let met het schakelen van je wikkelingen op de fase.

Ik heb een schetsje gemaakt met het nieuwe relais hier hou ik rekening met de fase van de twee wikkelingen.

De relais zijn in rust voor de laagste spanning is dus veilig in dien je relais sturing niet werkt :)

De trafo is vrij van aarde of je chassis.
Het ingangsfilter moet je wel aarde en uiteraard uitrekenen voor je trafo.
Ik weet niet of je een inschakel vertraging gebruik zo ja dan kan je deze simpel synchroon maken zodat je altijd tijdens de nul doorgang inschakelt geen boem bij het aanzetten ;)

Na je trafo kan je een inrush filter gebruiken wees hier wel voorzichtig mee vaak zijn dit kleine condensatoren en snel defect.

geavanceerder is ook hier synchroon schakelen kost wel een relais extra maar op deze manier kan je wel een synchrone modulator maken en een extra brom onderdrukking van 40 a 60dB bereiken kost niet veel.
Succes

Groet Henk

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
maartenbakker

Golden Member

Op 3 april 2016 21:31:25 schreef Appel:
En als je de beide contacten hebt gebruikt KAN er bij het schakelen een kortsluiting op je trafo ontstaan. Het ene contact is wat sneller dan het andere, door de vonk blijft het nog wat langer aan duren en je krijgt een verbinding met zowel boven als onderzijde van je trafo, kortsluiting dus... Veroorzaakt door contactdender.

Ai, dat is een gemene... Ik dacht aan een vonkbrug maar daar is de spanning eigenlijk niet hoog genoeg voor gezien de specs van het relais. Behalve dan als er inderdaad verschil in snelheid zit tussen de helften. Beter dan dus om ze niet parallell te zetten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
fatbeard

Honourable Member

De relais die ik zie op de foto's van TS zijn doodgewone breek-voor-maak gevallen, dus daar zal het niet aan gelegen hebben.

Maak-voor-breek relais bestaan wel, maar er zijn niet veel leveranciers die ze op voorraad hebben omdat er zo weinig vraag naar is...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

@ electron920 en anderen.
De schakeling van jou is gelijk aan die van mij. De wikkelingen moeten in fase staan,anders geen 42 v toch?
Ik denk dat inderdaad de inrush stroom voor extra schade zorgt.
Daar heb ik niet bij stilgestaan.
Zal eens een weerstand in serie met de brug opnemen. Kijken wat het resultaat wordt.

Ooit heb ik eens hetzelfde probleem gehad met het schakelen van gelijkstromen, gaf telkens problemen.
Dat heb ik toen opgelost door met een FET tussen de gelijkrichtbrug en elco het circuit voor ca. 5 mSec te onderbreken.
Zo worden de contacten altijd stroomvrij geschakeld.
Met een EXOR poortje en een R+C is dat voor zowel het in als het uitschakelen simpel te realiseren.