electron920
Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Hi BenI2C,
In principe had met je eerste relais ook moeten werken maar let met het schakelen van je wikkelingen op de fase.
Ik heb een schetsje gemaakt met het nieuwe relais hier hou ik rekening met de fase van de twee wikkelingen.
De relais zijn in rust voor de laagste spanning is dus veilig in dien je relais sturing niet werkt 
De trafo is vrij van aarde of je chassis.
Het ingangsfilter moet je wel aarde en uiteraard uitrekenen voor je trafo.
Ik weet niet of je een inschakel vertraging gebruik zo ja dan kan je deze simpel synchroon maken zodat je altijd tijdens de nul doorgang inschakelt geen boem bij het aanzetten 
Na je trafo kan je een inrush filter gebruiken wees hier wel voorzichtig mee vaak zijn dit kleine condensatoren en snel defect.
geavanceerder is ook hier synchroon schakelen kost wel een relais extra maar op deze manier kan je wel een synchrone modulator maken en een extra brom onderdrukking van 40 a 60dB bereiken kost niet veel.
Succes
Groet Henk
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op 3 april 2016 21:31:25 schreef Appel:
En als je de beide contacten hebt gebruikt KAN er bij het schakelen een kortsluiting op je trafo ontstaan. Het ene contact is wat sneller dan het andere, door de vonk blijft het nog wat langer aan duren en je krijgt een verbinding met zowel boven als onderzijde van je trafo, kortsluiting dus... Veroorzaakt door contactdender.
Ai, dat is een gemene... Ik dacht aan een vonkbrug maar daar is de spanning eigenlijk niet hoog genoeg voor gezien de specs van het relais. Behalve dan als er inderdaad verschil in snelheid zit tussen de helften. Beter dan dus om ze niet parallell te zetten.
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
De relais die ik zie op de foto's van TS zijn doodgewone breek-voor-maak gevallen, dus daar zal het niet aan gelegen hebben.
Maak-voor-breek relais bestaan wel, maar er zijn niet veel leveranciers die ze op voorraad hebben omdat er zo weinig vraag naar is...
@ electron920 en anderen.
De schakeling van jou is gelijk aan die van mij. De wikkelingen moeten in fase staan,anders geen 42 v toch?
Ik denk dat inderdaad de inrush stroom voor extra schade zorgt.
Daar heb ik niet bij stilgestaan.
Zal eens een weerstand in serie met de brug opnemen. Kijken wat het resultaat wordt.
Ooit heb ik eens hetzelfde probleem gehad met het schakelen van gelijkstromen, gaf telkens problemen.
Dat heb ik toen opgelost door met een FET tussen de gelijkrichtbrug en elco het circuit voor ca. 5 mSec te onderbreken.
Zo worden de contacten altijd stroomvrij geschakeld.
Met een EXOR poortje en een R+C is dat voor zowel het in als het uitschakelen simpel te realiseren.
electron920
Hi BenI2C,
Lijkt het zelfde kijk even naar de relais Rel1 schakelt de nul en relais Rel2 schakelt de fase dit ivm met dender dus geen fase en nul op een relais.
Groet Henk.
Hi,
Ook ik heb een schakeling met een relais om de trafo tab om te schakelen.
Dat werkt verder goed en er is ook een lichte vonk als ik naar de hoogste spanning omschakel.
Dit is omdat de elco dan weer moet worden opgeladen tot het benodigde niveau.
Dit alles wordt uitgevoerd met één relais en dit relais heeft 4 wissel contacten en het contact dat het meest te verduren heeft bestaat uit drie wissel contacten parallel.
Ga je nu losse relais gebruiken, dan doe je de aanname dat die relais binnen de zelfde tijd schakelen en dat is dus niet zo.
Zelfs tussen met relais met het zelfde type nummer kan wat schakeltijd betreft flinke verschillen ontstaan.
Met als gevolg een kortgesloten trafo en wegbranden van contacten...
Dus of je gaat één relais gebruiken of meerdere en dan wat inteligentie toepassen, zodat de relais kunnen schakelen zonder dat er kortsluiting optreed door variatie in de op en afval tijden van de relais.
Gegroet,
Blackdog
@ Blackdog: De relais schakelen toch niet tegelijk bij mijn ontwerp ?
@electron920 De schakeling is inderdaad iets anders,bij jou wel twee relais tegelijk schakelen naar 27V toe, maar met een kleine delay te verhelpen. Ga ik over nadenken.
Tip van @Brainbox is ook goed, heb alleen geen ervaring met FET?
[Bericht gewijzigd door BenI2C op (13%)]
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Om de inrush te beperken, zou je kunnen zeggen dat je altijd minimaal 12V omhoog schakelt. Als je belasting 1A is, kan je een 6-12 Ohm weerstand inschakelen naar de hogere wikkeling dan de lagere wikkeling uitschakelen en dan de weerstand overbruggen.
Op 4 april 2016 08:22:32 schreef Brainbox:
Ooit heb ik eens hetzelfde probleem gehad met het schakelen van gelijkstromen, gaf telkens problemen.
Dat heb ik toen opgelost door met een FET tussen de gelijkrichtbrug en elco het circuit voor ca. 5 mSec te onderbreken.
Zo worden de contacten altijd stroomvrij geschakeld.
Met een EXOR poortje en een R+C is dat voor zowel het in als het uitschakelen simpel te realiseren.
Ik denk dat dit een goede oplossing kan zijn, zonder al teveel ingrepen.
Heb je daar wat meer info over,of een schemaatje, aangezien mijn ervaring met FET,s nihil is.
electron920
@ BenI2C,
Ik ga in mijn bak grof spul kijken voor twee relais moet ongetwijfeld lukken dan bouw ik dat stukje even mee is wel leerzaam en dan (weet ik denk ik) waar ik over praat 
Tevens kan ik dan laten zien op scope of waveform recorder wat het verschil is als je synchroon de trafo aanzet.
Probeer de relais aan te sluiten volgens mijn tekening kijk of dat wat uitmaakt een en ander is afhankelijk van de relais zoals blackdog al aangeef.
In een toepassing moet je alle onbekende weg strepen dat wil zeggen die zaken die niet in de hand heb gaan altijd fout wet van murphy zoals de beweging van het relais tijdens het onderbreken ontstaat een plasma ten zij je een vacuum relais gebruikt.
Tot laters 
Groet Henk.
Dat is geweldig ??
De aansturing nu is : K1 en K2 rust -> 15 v
K1 rust K2 actief -> 27 v
K1 actief en K2 actief -> 42 v.
In jou schema wordt dat dus anders. Jij schakelt de twee relais gelijktijdig om van 15 naar 27 tegaan.
electron920
Ja dat klopt maar ik gebruik of de fase of de nul op een relais dus niet van nul naar fase omschakelen dit is vragen om problemen
of de kans is groter dat het fout gaat... en dat gaat het ook fout.
Hi BenI2C,
My Bad...
Je hebt gelijk, jouw relais opbouw is anders dan die ik toepas somen met de andere trafo, ik zat duidelijk te snurken 
Ik denk dat je erg dikke relais contacten nodig hebt voor de trafo die je gebruikt.
De maximale spanning is hoog en dat geeft zeer grote laadstromen en daar heb je echt hele dikke relais contacten voor nodig.
Jouw schema kan geen trafosluiting geven, maar door de hoge trafo spanning dus wel zeer grote laadstromen van de elco.
Ik heb geen tijd om het hele topic door te lezen maar een oplossing zou zijn een triac in de 230V kant die je voor 1 of 2 periode uit zet om dan de relais te laten omklappen zonder dat er te veel vonkvorming optreed.
Dit vraagt ook nog om goede demping van de trafo i.v.m. de eventuele optredende inductie spanning.
Gegroet,
Blackdog
No problem ?
Lijkt dus ook voor jou een lastige situatie.
Maar goed een leuke uitdaging.
Ik heb een aantal tips waarmee ik effe verder kan.
Vanuit de oude doos een voeding die ook een relais gebruikt om te schakelen. Voeding is op basis van een (volgens mij zwaar obsolete) MC1466.
electron920
@ BenI2C,
Ik had even moeite met de relais deze had ik eergisteren maar dan kunnen we niets zien en ze zijn maar 0.6A
Dus gisteren trafo gepakt en relais zoeken en gevonden het zijn relais van Allid Control 2A 29V moet voor de test kunnen.
De trafo is 1x16V en 1x6V alleen waren de aansluiting niet bekend 2 dikke draden 16V 5A dat was duidelijk 3 dunne en 2 dunne en ook hier geldt de wet van murphy ik pak de verkeerde om de 230V aan te sluiten dus rook en de patroon er uit
geen paniek trafo afwikkelen 9.5M (0.35mm) straks opnieuw wikkelen.
Wordt vervolgd.
Groet Henk.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
@Electron920: de volgende keer toch maar even de weerstand meten (of inductie, als je daar een meter voor hebt)? Of aan de secundaire wikkeling van een andere transformator hangen en de spanningen meten natuurlijk.
Ik ben ook niet zo'n groot voorstander van deze constructie, omdat alleen de lekinductie en wat parasitaire weerstand de stroom kan beperken. Zeker bij een goede ringkerntransformator is die lekinductie erg klein.
Nu zal ik al even met wat inductie te spelen in LTspice, in serie met de transformator of met de uitgaande kant van de gelijkrichter, maar als de waarde te kleine is slingert de spanning wel erg ver op. Het lijkt erop dat je toch wel in de orde van grootte van 10mH nodig hebt (bij 24VAC, 10mF, 10 ohm belasting) om iets zinnigs te doen, en dat is niet alleen een flinke spoel aangezien hij ook meerdere Amperes moet kunnen hebben zonder te verzadigen, het zorgt er ook nog eens voor dat de uitgangsspanning flink inzakt onder belasting. Niet bepaald ideaal dus.
electron920
Hi SparkyGSX,
Ja ik wilde te snel dat gaat niet goed ik heb van alle andere ringkern trafo's de aansluitingen dit was een type ??? maar goed schade is nihil 9.5 meter en hij is weer in orde verder ben ik nog niet.
Het schakelen van tap naar tap is op zich niet zo'n groot probleem als je maar zorg dat je van de ene belasting naar de andere overschakelt dus geen open klem en in een tijd dat er nog lading in de buffer condensator zit dan is het verschil niet zo groot.
Dus een ballast weerstand welke je al dan niet overbrug dmv je relais.
Hier wil ik een proefje mee doen zo'n smoorspoel is een manier.
Groet Henk.
Jammer van dat verkeerd aansluiten, maar zoals je zelf al schreef, als er iets fout KAN gaan dan...?
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
@electron920: je bent echt niet de enige hoor, ik wilde laatst een joekel van een transformator testen... wat bij nader inzien helemaal geen transformator was maar een of andere choke met een luchtgat en niet zo heel veel windingen van dik draad. Als ik de moeite had genomen om EERST de primaire inductie te meten (bleek maar 2mH te zijn geloof ik), zou ik dat hebben geweten zonder in het donker te zitten.
electron920
Ja in de haast foutje is zo gemaakt maar hij is alweer in orde het was een 6V 0.5A wikkeling.
Maar was van daag laat thuis en even voor een ander draadje opzetje gemaakt voor wat onderzoek.
Morgen een de relais aansluiten die zijn 12V maar dan kan ik kijken wat er gebeurt.
Als je met halfgeleiders werkt met name FET's dan kan je mooi synchroon schakelen met een relais is dit door de vertraging niet goed te doen uiteraard zijn er wel andere mogelijkheden.
Jou voorstel de smoorspoel is een mogelijkheid maar zoals je al aan geef de waarde is het punt met een ballast weerstand die tussen het schakelen er voor zorgt dat er belasting aanwezig is zou een mogelijkheid kunnen zijn.
Groet Henk.
Op 4 april 2016 17:33:13 schreef electron920:
@ BenI2C,Ik ga in mijn bak grof spul kijken voor twee relais moet ongetwijfeld lukken dan bouw ik dat stukje even mee is wel leerzaam en dan (weet ik denk ik) waar ik over praat
Tevens kan ik dan laten zien op scope of waveform recorder wat het verschil is als je synchroon de trafo aanzet.
Probeer de relais aan te sluiten volgens mijn tekening kijk of dat wat uitmaakt een en ander is afhankelijk van de relais zoals blackdog al aangeef.
In een toepassing moet je alle onbekende weg strepen dat wil zeggen die zaken die niet in de hand heb gaan altijd fout wet van murphy zoals de beweging van het relais tijdens het onderbreken ontstaat een plasma ten zij je een vacuum relais gebruikt.
Tot laters
Groet Henk.
Hoi Henk, ben je al wat wijzer geworden met dit projekt ?
Het verbrande relais heb ik vervangen door een betere enkel polige omschakeling. Geen gevonk en geknetter meer. Schakeld feilloos.
Toch waarschijnlijk een relais geweest waarvan soms een kontakt bleef hangen.