Mijn schoonouders hebben een Samsung gehad. Gekocht in 2013 en in 2014 waren ze na de 5e reparatie in bijna anderhalf jaar wel klaar met het merk en hebben hem toen ingeruild voor een AEG. Het exacte type of serie van die rampenbak zou ik even na moeten kijken. Tot nu toe geen problemen gehad met de AEG.
Wij hebben nu juist goede ervaringen met een Samsung nu. Onze vorige was een AEG en dat was een rampenbak. Binnen de kortste keren was de kunststof trommel uit zijn ophanging gescheurd. Garantie of een beetje service kan je wel vergeten
Ik heb nu 14 jaar een Whirlpool, en draait als een tierelier.
Ik had dat ding net 2 weken voor mijn verhuizing gekocht..
En toen moest hij 2 trappen op.Helemaal uit elkaar gehaald, en in stukken naar boven gebracht.
Toen weer in elkaar gezet, en hij deed het wonderwel nog.. 
Maar ding draait bijna dagelijks, en zonder problemen, alleen een keer een kapot deurslot, deze vervangen en gaan..
En de droger is een condensdroger van Zanussi.Doet het ook nog steeds..
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Volgens de verhalen zouden Whirlpools nu slechter zijn dan 14 jaar geleden.
Op 5 april 2016 22:16:17 schreef Roches:
Toch al 9 jaar een LG wasmachine hier aan het werk en nog geen enkel probleem gehad.
Dat was ook de moraal van mijn anecdote. Er loopt bij LG kennelijk een lompe rijstboer rond (klinkt fout, niet zo bedoeld) die iets met eigenhandige kwaliteitscontrole heeft. Als het overleven van zijn tests een criterium is om een apparaat in productie te nemen, lijkt het me dat hun apparaten beter zijn dan die van de directe concurrent Samsung. Aan een deur hangen klinkt als een rare test, maar in de praktijk zal het vaak ongemerkt gedaan worden tijdens het vullen of legen.
Ook al zou ik eerder een Japanse machine zoeken als ik een Aziatische wilde kopen, maar ik weet niet of bijvoorbeeld Panasonic hier wel verkocht wordt.
Op 6 april 2016 09:44:46 schreef mel:
Ik heb nu 14 jaar een Whirlpool, en draait als een tierelier.
Ik had dat ding net 2 weken voor mijn verhuizing gekocht..
En toen moest hij 2 trappen op.Helemaal uit elkaar gehaald, en in stukken naar boven gebracht.
Toen weer in elkaar gezet, en hij deed het wonderwel nog..
Maar ding draait bijna dagelijks, en zonder problemen, alleen een keer een kapot deurslot, deze vervangen en gaan..
En de droger is een condensdroger van Zanussi.Doet het ook nog steeds..
Hier ook, destijds een Whirlpool wasmachine en een droger gekocht. De wasmachine ging net wel door het gat, de droger net niet, moest die ook helemaal uit elkaar halen en op zolder weer in elkaar sleutelen. Beide gaan al 14 jaar als de brandweer. Bij de wasmachine een keer de snaar strakker gezet, die was wat langer geworden in de loop der tijd.
Mijn ouders hadden vroeger ook een AEG, dat ding was dik 20 jaar oud voor dat de pomp het begaf. Verder nooit iets mee geweest. De machines van tegenwoordig is allemaal troep, wij hebben allerlei problemen gehad met veel merken, in die 35 jaar hebben we wel 9 verschillende machines gehad met allemaal ellende.
We hebben een keer een Bosch gehad "type weet ik niet meer, heb ik verdrongen" binnen een jaar motor stuk, halfjaar erna print uit gefikt, half jaar daarna motor stuk, was wel garantie maar toch. Net buiten de garantie kruis afgebroken, toen maar weer een ander gekocht. Was een machine van dik 2000 Euro, dan verwacht je toch wel wat beters.
Je kan tegenwoordig het beste een machine kopen van +/- 400 Euro en om de vier of vijf jaar een nieuwe kopen.
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Mijn eerste wasmachine was een afgedankte van het huismerk van Vroom & Dreesman. De kuip lekte, maar met een glasvezelmatje en epoxyhars dat ik over had van een reparatie aan de auto heeft die machine het nog 2 jaar volgehouden.
In 1975 kocht ik een nieuwe Indesit voor ongeveer 450 gulden.
Wat er aan aan het eind van de levensduur aan mankeerde weet ik niet helemaal zeker, maar ik meen dat er iets met het trommellager en de mechanische klok aan de hand was.
In 1980 kwam er een Philips (Whirlpool) bovenlader van 1100 gulden. Daarvan heb ik 2 keer de pomp moeten vervangen en het was definitief over toen de besturingsprint uitbrandde.
Toen in 1998 een Miele. Samen met een condensdroger voor 3600 gulden.
Deze combinatie draait tot nu toe zonder dat er enig defect aan is geweest.
In 1975 vertelde men mij dat je aan de prijs ongeveer de levensduur kon aflezen. Voor elke 100 gulden een jaar gebruiksduur.
Met die Indesit klopte dat wel enigszins, de Philips hield het langer uit. Van de huidige Miele ligt dat nog in de toekomst.
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
De kogel is door de kerk vrouwlief heeft haar oog laten vallen op een AEG machine.
Wel aangeschaft bij een winkel die al 70 jaar wasmachines verkoopt en in de regio bekend staat om zijn super goede service.
Ben benieuwd. 
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
vrouwlief heeft haar oog laten vallen op een AEG machine
Heel verstandig om snel de knoop door te hakken.
Van al die gebruikerservaringen word je ook niet heel veel wijzer omdat het altijd maar de ervaring is van 1 machine en van enkele tot vele jaren terug.
Het zegt weinig over de kwaliteit van de producten die nu in de winkels staan.
Op de recensies op bijvoorbeeld Kieskeurig.nl valt ook veel af te dingen. "Wat een fantastisch apparaat" schrijft iemand, "na een week ben ik er nog steeds zeer tevreden over". Maar hoe is dat na een half of twee jaar?
Een enkeling geeft nog wel eens een update, maar dat zijn zeldzaamheden.
pa3gws
De machine kost 600 euro.
En voor wat betreft gebruikers ervaringen die verschillen zoveel dat je er inderdaad geen peil op kan trekken.
Maar nu een andere vraag.
Klopt het dat de machines verkocht door de dozenschuivers zoals BCC, Mediamarkt, Makro enz. van mindere kwaliteit zijn dan de machines verkocht door de vakhandel?
Bij televisies kan je vaak aan het typenummer zien aan wie de fabrikant het toestel geleverd heeft. Ik kan me voorstellen dat bij witgoed de ene dozenschuiver een andere kwaliteit wasmachine verkoopt dan een ander dozenschuiver. Er wordt wat afgerotzooid in dat wereldje waar de consument niks van afweet.
Ik kan me bijvoorbeeld zoiets voorstellen.
Flipje van Tiel maakt jam onder eigen merk en onder eigen merk van de supermarkt. Bij de selectie van de aardbeien zegt de controleur, deze mooie is voor mij en deze half rotte is voor de supermarkt.
pa3gws
Het verhaal dat een collega mij vertelde is dat bijvoorbeeld een machine van Bosch die bij de dozenschuiver staat
uit een andere fabriek komt dan dezelfde machine die bij de vakhandel wordt verkocht.
evdweele
Overleden
Het is voor een consument niet te controleren, dus je hebt aan zulke informatie in feite niets.
"Vakhandel" op het gebied van bruin- en witgoed is de laatste 40 jaar ook een heel vaag begrip geworden.
Wanneer kan je een winkel het predicaat "vakhandel" geven? Vroeger was het redelijk duidelijk; er stond iemand achter de toonbank die enige kennis had van de spullen die hij verkocht en meestal beschikten zulke winkels over een eigen technische dienst.
Maar er waren -ook al langer geleden- tv-monteurs die bij je thuis de tv open maakten, met de achterkant van een schroevedraaier hier en daar wat tikken uitdeelden en dan tot de conclusie kwamen dat het "een moeilijk probleem" was en dat de tv mee moest naar de werkplaats.
Een werkplaats hadden ze zelf helemaal niet, een Philips tv ging rechtstreeks naar het Philips-servicecentrum.
En kennis van de apparaten die ze verkochten viel ook vaak erg tegen.
Bij een bruingoed "speciaalzaak" vroeg ik informatie over een videorecorder. Meer dan voorlezen uit de folder die hij in zijn hand had kon de verkoper niet.
Een paar dagen later liep ik door de Makro en stond naar videorecorders te kijken. Een jongeman kwam langs met een pallet vol nieuw binnengekomen apparaten en vroeg in het voorbijgaan of hij mij kon helpen. "Even dit wegbrengen, dan kom ik bij u".
Deze werknemer van dozenschuiver Makro wist bijna alles te vertellen over de geavanceerde videorecorder waar ik mijn oog op had laten vallen. Tot en met het editten van zelf opgenomen videofilms met een camcorder toe.
Later keek ik bij de Makro naar een aanbieding van een Miele was- en droogcombinatie.
De vrouw die mij zag kijken kon ook heel veel over de apparaten duidelijk maken.
Bij de sinds enige tijd failliete keten De Block keek ik naar een vaatwasser. De verkoper wist niet meer te vertellen dan hoe de deur openging en dat je ermee kon afwassen.
Er valt geen zinnig woord over te zeggen bij welke winkel of dozenschuiver je het beste uit bent.
Het hangt helemaal af van de kennis en interesse van de persoon die je toevallig in de winkel te woord staat.
En of verkopers hun vak verstaan wordt weer mede bepaald door het personeelsbeleid van de filiaalhouder.
Dat lijkt me logistiek nogal lastig, identieke apparaten uit twee fabrieken naar hetzelfde land transporteren maar alle machines uit de ene fabriek bij het ene deel van de winkels laten bezorgen en alle machines uit de andere fabriek bij het andere deel van de winkels. Ik kan me bijna niet voorstellen dat dat vanuit de fabrikant zo geregeld wordt. Wat ik me wel kan voorstellen dat een keten met het hoofd- of inkoopkantoor in een ander land inkoopt bij hetzelfde merk maar uit een andere fabriek geleverd krijgt. Maar dat dit bewust zo wordt gedaan om mindere kwaliteit tegen een lagere prijs te leveren lijkt mij een sterk verhaal.
Wat natuurlijk wel voorkomt is dat verschillende merken een identiek apparaat op de markt brengen (ingekocht in dezelfde fabriek met ander stickertje erop). Of dat verschillende merken verschillende apparaten op de markt brengen die toch uit dezelfde fabriek komen maar adhv verschillende specificaties en met verschillende onderdelen in elkaar worden gezet.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
verkopers in winkels kunnen ook nog gepushed worden om een bepaald merk meer proberen te verkopen, soms met provisie.
dat er kwaliteits verschil tussen toestellen bestaat van hetzelfde model en merk geloof ik niet zo, er zit vaker wel verschil tussen de 1e en laatste serie ervan, de laatste worden dingen wegbezuinigd maar ook dingen verbeterd. software is beter bij de latere reeks, maar materiaalkeuze is minder doorgaans.
kwaliteits verschil tussen batterijen, gloeilampen is er zeker wel. de verkoop voor huismerken is altijd mindere kwaliteit als het fabrieksmerk zelf. bekend zijn de minder vacuum getrokken gloeilampen van huismerken bijv..
blijft toch een beetje wat jouw en je omgeving de ervaringen leert.
mijn ouders en oma hadden een AEG lavamat / Turnamat, die waren onverslijtbaar, hebben het geloof ik wel 30 jaar gedaan.
nu draaien ze alweer een jaar of 15 met een Indesit.
zelf ooit een Erres gekregen, rotte manchet vervangen, lekte jaar later wat water, maar was niet erg, we hadden een putje in de badkamer, bleek een heel gat in de buitentrommel gerot te zijn.
kon van iemand een bijna nieuwe Bosch krijgen, dus die Erres eruit ( gat dichtgeplakt met stuk alu en siliconenkit en geruild voor een kratje bier, heeft nog 2 jaar gedraaid
)
die Bosch was een rampending, tot 3x toe de Vsnaar stuk, trommellagers vervangen en uiteindelijk breekt het askruis, weg dat ding en nooit meer een Bosch dus.
nu draait er al 12 jr een Miele, geen centje pijn.
helaas herken ik dat: mijn SU 8099 moet al JAREN nodig geserviced worden dus ik DACHT: ik koop een goedkoop stereo versterkertje en bij een andere grote keten.
Echter ivm inbouwen moest ik het rendement weten, dus ik vroeg naar in welk klasse bedrijf hij stond....
ehb die man het verschil tussen A, B, AB, G enz enz. uit moet leggen.
Want aansluiten was in deze dozenschuiver toko geen optie.
Heb de amp maar laten staan.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
tja, het verkopers vak is niet als voorheen meer toen men nog wist wat men verkocht. nu is de functie gelijk aan bij de burger king werken. als je al iets meer wilt weten dan welke kleur een toestel is, dan zoek je al het beste naar de oudste verkoper of reviews op internet..
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op 7 april 2016 21:01:02 schreef pa3gws:
Het verhaal dat een collega mij vertelde is dat bijvoorbeeld een machine van Bosch die bij de dozenschuiver staat
uit een andere fabriek komt dan dezelfde machine die bij de vakhandel wordt verkocht.
Dat verhaal klopt half, als ik het goed inschat. Ontwerp en fabricage zullen samenhangen met het prijspeil en niet persé met de winkel waar ze terecht zijn gekomen (al zullen de goedkopere wel vaker bij dozenschuivers staan. Overigens maakt de herkomst niet bij alle merken uit. Bij BSH zijn de klachten ook gewoon bij apparaten die uit de "echte" fabriek komen, en zo komen sommige machines van Electrolux-merken bijvoorbeeld ook bij Itwash vandaan wat me verder een goede fabrikant lijkt.
De "duurdere" klasse van bekende merken zijn beter gebouwd en nog demontabel. Miele (wat nog steeds de voorkeur heeft) is altijd degelijk gebouwd ongeacht prijsklasse. En ja, ook een Asko heeft tegenwoordig dat beruchte aluminium kruis en gaat ook stuk. Maar dat kan je simpel voorkomen dat deze breekt door de goede wasvoorschiften te gebruiken!!!
walkura
"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II
Asko is overgenomen door Gorenje, ik weet nog niet of dit ook gevolgen gaat hebben op de mechanische kwaliteit.
Dan heb je natuurlijk nog Schultess.
Maar dan ben je toch echt naar het semi professionele blok aan het kijken.
Miele heb ik eigenlijk nog nooit van binnen gezien, maar gezien de test specificaties die ik heb gezien moet het toch zeker beter zijn dan de gemiddelde wasmachine.
P.s. Maarten Bakker
De Gorenje PS05 is electronisch identiek aan ITWash en aan de oude Vestel machines.
Ik wist niet dat het in Electrolux machines zit, maar op zich zou het me niet verbazen als er een overeenkomst gesloten is (of dat ze dezelfde leverancier gebruiken)
[Bericht gewijzigd door walkura op (26%)]
maartenbakker
Golden Member
Electronisch identiek omdat inkopen van standaardonderdelen beter uitkwam of zou er sprake zijn van klonen/licentieproductie van een deel of de gehele machine? Ik verwacht niet direct dat ITWash en Vestel gezamenlijk ontwerpen of inkopen want Vestel houdt graag veel in eigen hand (dan zouden ze op zijn minst aandelen in ITWash hebben en overnameplannen) en ze zitten ook nog eens in elkaars marktsegment. Blijft over dat het misschien een Gorenjeontwerp is dat ze produceren? Of zou Gorenje dat model inkopen?
De ITWash machines die ik op een promotiefilmpje zag langskomen, hadden er merkjes opzitten van een van de kleinere Italiaanse merken van het Electroluxconcern (ben even vergeten welke, filmpje is hier op het forum wel eens langsgekomen) vandaar dat ik aannam dat Electrolux daar sommige modellen inkoopt.
P.S. Scholtes is toch van Indesit tegenwoordig?
Is ook een beetje hoe ga je er mee om.
Een Zanker was/condensdroger combi van mij is na 23jaar vervangen.
De Miele draait al weer 21jr, wel vorig jaar snaar vervangen.
Zanker Condensdroger is uit 1983!!, lager vervangen en 1x ventilator motor.
Schoonhouden, niet te vol,niet te veel zeep, af en toe heet wassen.
Spijkerbroeken niet er uit trekken ivm manchet.
Normaal met de knop bediening doen, voorzichtig er mee.
Miele vaatwasser is inmiddels ook 18jr.
Maar maakt ook uit de draai uren.
Grote families bv.
Hoe complexer de machine hoe meer kans of defecten.
Ik heb nog "analoge"
)
pa3gws
@infoMaurice
Die machines zijn wel uit een periode waarin er aanzienlijk betere apparatuur werd gemaakt.
Ik vrees dat de huidige machines dergelijke leeftijden niet gaan halen.
Misschien met uitzondering van de duurste modellen.
[Bericht gewijzigd door pa3gws op (38%)]
TonHek
The fastest way to succeed is to double your failure rate.
Wij hebben al dik 10 jaar ook AEG.
AEG wasmachine Lavamat 74800.
AEG droger Lavatherm 57808.
Bij de wasmachine een keer de print doorgesoldeerd, de relais komen een beetje los van de pcb. En verleden jaar de schokdempers en de koolborstels vervangen.
De droger ook al een keer de print doorgesoldeerd, lagers van de motor 3 jaar geleden vervangen. De droger staat zo ingesteld dat het condenswater direct wordt afgepompt naar het riool. Ook haal ik de droger regelmatig ( 1x per jaar) uit elkaar, er zijn veel plaatsen waar het stof zich in het afblaascircuit ophoopt. Het wateropvangreservoirtje onderin de machine, bij het pompje, raakt snel vervuild. Het demonteren van de machine is best wel een klus. Ik doe het op mijn gemak en ben er dan een uur of 5 mee bezig. Ook de condensor onderin moet regelmatig GOED schoongemaakt worden.
Ben ik tevreden met de machines? Ja eigenlijk wel, want de extra kosten tot nu toe zijn alleen de motorlagers (droger), en schokbrekers en koolborstels (wasmachine) geweest.
TonHek
[Edit] Even afkloppen....