Hi,
Om het orginele topic niet te veel te "vervuilen" heb ik een nieuw topic gestart,
waar in ik aangeef welke aanpassingen ik op de print heb gedaan aan de hand van mijn uitgebreide testen.
Ik laat hier zien welke aanpassingen ik heb gedaan om het maximale uit de print te halen.
Dit houd wel in, dat de gene die dit ook toe willen passen, moeten gaan boren en krassen op de print
en het niet erg vinden wat draadjes te leggen op de print.
Ook nu zal ik weer zeggen, heb je niet voldoende kennis en wil je gewoon een leuke voeding,
bouw hem zo als Sine en MAH het voorstellen
Ik heb met mijn aanpassingen gekeken wat ik kan doen om de performance van het printje nog te verbeteren
en misschien is dit een bijdrage voor een volgende versie
Wil je het nog beter dan wat ik behaal met deze aangepaste CO-2106 voeding, kijk dan maar in mijn voedings topic's.
Ik ga dit in stukjes laten zien, daar ik niet zoveel tijd heb op het ogenblik, dus heb een beetje geduld met me .
Ook is het zo, dat wat ik hier laat zien volgens mij nog zinnig is en ik weet dat ik het nog beter kan maken,
maar vind dit niet nodig en dan je al snel richting "mijn" ontwerp.
Dus hieronder aangegeven zijn de wijzigingen die jullie misschien ook willen toepassen omdat je ook graag aan het hobby'n bent...
Start
Eerst even wat plaatje's voor de indruk hoe ik heb getest.
De tweede print met de orginel Power transitoren gemonteerd op een kleine CPU Cooler die bijna altijd met 8V werd gevoed,
behalve in de ongunstige instellingen waar er 12V op werk gezet.
Met de 8V was de ventilator bijna niet te horen.
Je kan hier zien de aangepaste rinkern trafo, de 10.000 uF elco van de laatste beurs en aan de rechterzijde van de hoofdprint,
de snelle Jim Williams Dummy Load ingeprikt op het stekkerbus printje.
De gene met een scherp ook zien nog wat andere componenten aan dit printje hangen en dat leg ik later uit.
De spannings potmeter is hier vervangen door een 10 slag potmeter ook van de laatste beurs.
Dit was noodzakelijk, omdat ten eerst de zwarte potmeter al kuren vertoonde door de zware mishandeling
(los hangend aan zijn aansluitdraden zo aan de print doet hem geen goed)
En ten tweede geeft zo'n koolpotmeter ruis af in de hele lage frequenties die stoorde bij mijn ruismetingen.
Het kleine blauwe kastje gebruik ik voor sync ingang van de gebruikte scoop, hier zit een trafo in zodat ik geen last heb van commonmode signalen.
Een gat geboord in de print voor het onderbreken van de "0" naar de pluspool aan de uitgang van de print, dit was de snelste en mooiste oplossing.
De onderbroken verbindig wordt weer gemaakt met het blauwe draadje dat je ook in dit plaatje kan zien en dit is de + sense aansluiting.
Dit geeft de positie aan waar je in het midden van de massabaan die omhoog loopt het gaatje kan boren van 4mm.
De braampjes die er dan overblijven natuurlijk met een scherp mesje voorzichtig weghalen, want we zijn natuurlijk geen prutsers
Hier zien we Sine zijn modificatie toegepast, aleen is de weerstand bij mij 2K2 later meer uitleg hierover.
Nog drie baantjes onderbroken en ook weer met de +sense aansluiting verbonden.
Bij de tweede print die ik nog moet aanpassen, maak ik de onderbreking bij het groene circeltje.
Waar het nu zit is eigenlijk een beetje dom zo naast de aansluiting van de 120 Ohm weerstand, ik ben net een mens *grin*
De volgende posting ga ik wat meer uitleggen hoe en wat ik waarom heb gedaan.
Opmerkingen? graag!
Gegroet,
Blackdog
Het soldeerwerk is hier niet zo mooi, komt vooral door het experimenteren en de coating over de print.