CO-2016-Voeding, Blackdog aanpassingen

blackdog

Golden Member

Hi,

Om het orginele topic niet te veel te "vervuilen" heb ik een nieuw topic gestart,
waar in ik aangeef welke aanpassingen ik op de print heb gedaan aan de hand van mijn uitgebreide testen.

Ik laat hier zien welke aanpassingen ik heb gedaan om het maximale uit de print te halen.
Dit houd wel in, dat de gene die dit ook toe willen passen, moeten gaan boren en krassen op de print
en het niet erg vinden wat draadjes te leggen op de print.

Ook nu zal ik weer zeggen, heb je niet voldoende kennis en wil je gewoon een leuke voeding,
bouw hem zo als Sine en MAH het voorstellen

Ik heb met mijn aanpassingen gekeken wat ik kan doen om de performance van het printje nog te verbeteren
en misschien is dit een bijdrage voor een volgende versie ;-)

Wil je het nog beter dan wat ik behaal met deze aangepaste CO-2106 voeding, kijk dan maar in mijn voedings topic's.
Ik ga dit in stukjes laten zien, daar ik niet zoveel tijd heb op het ogenblik, dus heb een beetje geduld met me ;-).
Ook is het zo, dat wat ik hier laat zien volgens mij nog zinnig is en ik weet dat ik het nog beter kan maken,
maar vind dit niet nodig en dan je al snel richting "mijn" ontwerp.
Dus hieronder aangegeven zijn de wijzigingen die jullie misschien ook willen toepassen omdat je ook graag aan het hobby'n bent...

Start
Eerst even wat plaatje's voor de indruk hoe ik heb getest.

De tweede print met de orginel Power transitoren gemonteerd op een kleine CPU Cooler die bijna altijd met 8V werd gevoed,
behalve in de ongunstige instellingen waar er 12V op werk gezet.
Met de 8V was de ventilator bijna niet te horen.
Je kan hier zien de aangepaste rinkern trafo, de 10.000 uF elco van de laatste beurs en aan de rechterzijde van de hoofdprint,
de snelle Jim Williams Dummy Load ingeprikt op het stekkerbus printje.
De gene met een scherp ook zien nog wat andere componenten aan dit printje hangen en dat leg ik later uit.
De spannings potmeter is hier vervangen door een 10 slag potmeter ook van de laatste beurs.
Dit was noodzakelijk, omdat ten eerst de zwarte potmeter al kuren vertoonde door de zware mishandeling
(los hangend aan zijn aansluitdraden zo aan de print doet hem geen goed)
En ten tweede geeft zo'n koolpotmeter ruis af in de hele lage frequenties die stoorde bij mijn ruismetingen.
Het kleine blauwe kastje gebruik ik voor sync ingang van de gebruikte scoop, hier zit een trafo in zodat ik geen last heb van commonmode signalen.
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO/PSU-2016/CO-PSU-77.png

Een gat geboord in de print voor het onderbreken van de "0" naar de pluspool aan de uitgang van de print, dit was de snelste en mooiste oplossing.
De onderbroken verbindig wordt weer gemaakt met het blauwe draadje dat je ook in dit plaatje kan zien en dit is de + sense aansluiting.
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO/PSU-2016/CO-PSU-72.png

Dit geeft de positie aan waar je in het midden van de massabaan die omhoog loopt het gaatje kan boren van 4mm.
De braampjes die er dan overblijven natuurlijk met een scherp mesje voorzichtig weghalen, want we zijn natuurlijk geen prutsers :-)
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO/PSU-2016/CO-PSU-73.png

Hier zien we Sine zijn modificatie toegepast, aleen is de weerstand bij mij 2K2 later meer uitleg hierover.
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO/PSU-2016/CO-PSU-74.png

Nog drie baantjes onderbroken en ook weer met de +sense aansluiting verbonden.
Bij de tweede print die ik nog moet aanpassen, maak ik de onderbreking bij het groene circeltje.
Waar het nu zit is eigenlijk een beetje dom zo naast de aansluiting van de 120 Ohm weerstand, ik ben net een mens *grin*
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO/PSU-2016/CO-PSU-76.png

De volgende posting ga ik wat meer uitleggen hoe en wat ik waarom heb gedaan.
Opmerkingen? graag!

Gegroet,
Blackdog
Het soldeerwerk is hier niet zo mooi, komt vooral door het experimenteren en de coating over de print.

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Grappig.. en dan plots is de LM324 een TL074CN geworden..en op de laatste foto weer een LM324. (zal wel de volgorde van de foto's en wijzigingen zijn)
Maar daar zal de Zwarte hond vast nog wel op terugkomen

TonHek

[Bericht gewijzigd door TonHek op zondag 10 april 2016 12:43:14 (27%)

The fastest way to succeed is to double your failure rate.

Niet alleen is de opamp een exemplaar dat van gedaante kan veranderen, C4, C5, C10 en R23 zijn zelfs volledig onzichtbaar geworden, om nog maar te zwijgen over wat er met C7 en C8 is gebeurd!

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
blackdog

Golden Member

Hi,

Ik ben jullie niet vergeten hoor, maar te druk met werk en administratie....
In ieder geval vandaag toen ik wat tijd had, heb ik weer wat metingen gedaan aan de phase van de spannings loop.
Eerst even wat sphere plaatjes.

Het zelf gemaakte meetsetje om de phase te kunen meten, het bestaat uit twee lage ruis meetversterkers,
een injectie trafo en wat voedings spul, maar dat staat niet op dit schema.
Dit meetsetje bestaat ook nog uit een ander kastje (de bovenste) en daar zit de sinus generator in.
Beide kastjes worden uit batterijen gevoed om commonmode problemen te omzijlen.
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO/PSU-2016/CO-PSU-80.png

Dit is het printje dat getest werd, aan de onderzijde zitten de 0,1 Ohm emittor weerstanden, daar ik dit printje test voor 5 Ampere.
Ook is zichtbaar dat ik hier test met een TL074, dat kan, omdat de stroombron is aangepast naar een lagere stroom
en hierdoor kan de TL074 makkelijk de stroom sinken en dat betekend dat + en -5V hier voldoende is voor goede werking van dit IC.
Het voordeel van de TL074 is de veel grotere openloop bandbreedte t.o.v. de LM324.
De capaciteit over de spannings opamp is hier 22pF en de serie weerstand is vervangen door een draadbrug.
Let ook op de getwiste draden die naar de aansluitklemmen gaat, dat was echt nodig voor zinnige metingen op hoge frequenties.
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO/PSU-2016/CO-PSU-81.png

Groot deel van de metingen is gebeurd met de Heatkit ID-5252 Dummy Load,
hier gebruikt in de 4 Ohm stand bij iets meer dan 20V en dus een stroom van 5 Ampere.
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO/PSU-2016/CO-PSU-82.png

Ook hier niet meer "normaal" aangesloten stekkerbus printje, maar zoveel mogelijk direct op de aansluitbussen gesoldeerd.
Ook hier weer i.v.m. het HF gedrag.
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO/PSU-2016/CO-PSU-83.png

Dit is hoe de phase meetversterker in elkaar zit.
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO/PSU-2016/PowerSupply-Phase-Measuring-Amplifier-01-Klein.png

Hoe pas je dit nu toe...
Zoals jullie op het schema kunnen zien, onderbreek je de tegenkoppeling en injecteer je via een zwevende trafo wikkeling een klein AC signaal.
De weerstand/impedantie van deze wikkeling is laag, voor DC is dit een paar Ohm en dat tast de instelling van de voeding bijna nooit aan.
De versterkers zijn dus lage ruis type's met een versterking van 100x.

Je begint bij een paar Khz als onderste frequentie met maar een klein signaal uit de generator.
Hoe groot het signaal mag zijn hangt ondermeer af van de belasting van de voeding.
Het gaat er om dat je voldoende signaal hebt aan de uitgangen zodat je boven de ruis zit.
Het is over een groot bereik instelbaar, dus er is altijd wel een goede instelling te vinden.

Je hebt het referentie signaal en het signaal wat wat door de loop is gegaan en dat een phase achterstand heeft t.o.v. het referentie signaal.
Nu draai je de frequentie omhoog en je zorgt er voor dat beide scoop kanalen op de zelfde gevoeligheid staan.
Bij de lage frequenties is het signaal dat door de loop moet erg klein, want daar doet de loopgain goed zijn werk.
En de bedoeling is nu de frequentie zover te verhogen dat beide signalen even sterk zijn, en dat je dan de phase uitleest.
Je krijgt dan de frequentie te zien waarbij dit gebeurd en het fase verschil, kijk maar op het plaatje hieronder.
Oja het lila kanaal is de sync puls daar de grote van het gele en blauwe kanaal voordurend veranderd als je de frequentie aanpast en je dan uit sync loopt.
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO/PSU-2016/PowerSupply-Phase-CO-2016-Enhanced-Version-01.png

De TL074 doet echt zijn best! meer dan 103Khz bereikt hij het punt waar de signalen even groot zijn bij 56 Graden.
30 a 35 graden vind men meestal voldoende en ik zit hier dus ruim.
Onderin het scoop plaatje kan je dus de phase zien, leve de moderne apparatuur! ;-)

Ik ben nog niet helemaal klaar met meten daarom nog geen aangpast schema en dergelijke, het ging mij nu er om,
om weer iets mij mij te laten horen.

Misschien van de week meer van het meetfront!
Shoot @ it!

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
blackdog

Golden Member

Hi,

Ik heb weer een meting voor jullie en die kunnen jullie vergelijken met de metingen van de Ri van voedingen van Gertjan.

Let hierbij op het punt waar de waarde snel gaat stijgen, bij mijn gemodificeerde CO-2016 voeding begint dit boven de 20Khz.
Bij 20 Khz kom ik aan ongeveer 3m Ohm!

Deze metingen zijn ook direct afhankelijk van de compensatie condensator die bij deze metingen ongeveer 22pF is.
Neem ik die condensator nu 4,7pF dan wordt de Ri bij 100Khz 2x lager...
Dit is echter niet zinnig, daar de phase marge dan te klein wordt.

De metingen zijn gedaan met mijn snelle Jim Williams dummy load die een bandbreedte heeft boven de 1Mhz.
Ik heb een basis stroom genomen van 1-Ampere en hier een sinus op gezet van 100mA RMS.
De spanning over de aansluitklemmen heb ik dan weer gemeten met de Audio Precision meetset.
Deze heeft een symetrische ingang en hierdoor heb ik dan weinig last van commonmode signalen.
De 100mA RMS stroom geeft bij 100uV gemeten spanning een Ri van 1m-Ohm.
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO/PSU-2016/CO-PSU-84.png

Het klopt wel wat Sine als opmerking gaf betreffende de sense draden, en de over het algemeen gebruikte aansluitsnoeren.
De meeste van jullie denken niet eens na over hoe jullie een belasting op een voeding aan sluiten, als er maar draad tussen zit :-)
Mijn metingen en modificaties zijn bedoeld om de schakeling zo goed mogelijk te maken en dat houd dan in,
dat dit gemeten is op het punt waar de sense draden zijn aangesloten.
Hebben jullie wel eens de stekker bussen van jullie meetinstrumenten schoongemaakt met een watte stokje en wat IPA?
Ik denk op een uitzondering na bijna niemand :-)
Ook mijn banaan stekker's maak ik regelmatig schoon, doe maar een een meting aan de overgangs weerstanden met vieze en schoon aansluit materiaal,
jullie zullen verbaasd zijn!

Zo gouw je aan de andere kant van de stekkerbus komt, zit je als snel door de overgangs weerstanden van je banaan stekker op een paar mili Ohm.
Hier doet de sense bedrading helemaal niets aan, waarom dan alle moeite?
De eventuele energie die uit de belasting terug komt kan goed worden gedempt door de goede/snelle regel eigensschappen van de schakeling.
Hierdoor is er minder kans dat de loop grof ontregeld wordt met eventueel extra defecten.
En dikke elco helpt hier natuurlijk ook aan de uitgang, maar ik vond 220uF zoals ik die nu gebruik mooi genoeg voor een 5-Ampere voeding.
Ik had het al eens eerder gezegt, mijn RIGOL DP832 heeft voor 3-Ampere 470uF aan de uitgang, beetje veel vind ik...

Nu nog ruismetingen doen en wat andere zaken, dat komt vanzelf hier langs als ik ze gedaan heb.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
miedema

Golden Member

Ha Blackdog,

Je meting ziet er goed uit & mooi resultaat.
Een open-loop bandbreedte van 10kHz is sjiek. Zeker als je het vergelijkt met oudere ontwerpen, zoals de Delta's en mijn Kenwoods.
Die komen gemiddeld niet verder dan een paar honderd Hertz...

Nu zal een fabrikant natuurlijk wel wat meer fasemarge inbouwen voor productie toleranties, en rare belastingen van klanten. Maar toch prima, en dat met gewone TL071's :-)

Het zou leuk & leerzaam zijn om de impedantie van je uitgangsfilter ook los te meten, en de curve daarvan in je grafiek er bij te tekenen. Kun je ziet waar en hoeveel dat bij gaat dragen.

Overigens gaat er hier ook regelmatig een wattenstaafje met IPA door m'n bananen bussen. Dit nadat ik me ooit rotgeschrokken ben toen ik een oude meter van Marktplaats aan het restaureren was. Ik had last van wisselende meet resultaten, Na het stoppen van een wattenstaafje in de aansluitbussen voelde ik me een schoorsteenveger :-)

groet! Gertjan.

blackdog

Golden Member

Hi!,

Weer wat metingen gedaan met hieronder het resultaat.

Wat is er nu veranderd, de emittor weerstanden zijn 0,22-Ohm geworden.
De opamp is vervangen door een nog sneller type en dat is de TLE2074.
Zeg maar het opgevoerde broertje van de TL074 met een stuk hogere slew rate wat hier resulteerd,
in een nog lagere Ri van de voeding met 60 graden phase ruimte.
De compensatie condensator is ook ongeveer de helft geworden en er zit nu een 10pF in de print.
Met de 0,22-Ohm als emittor weerstand wordt het makelijk de piekstroom op een redelijk waarde te begrensen.

Ik ben vandaag ook nog met het kastje bezig geweest en dan is 4-Ampere in het laagste bereik toch wel het maximum,
willen de onderdelen niet vloeibaar uit het kastje lopen :-)
De 0,22-Ohm geeft als maximale stroom met de extra piekstroom begrensings transistor iets van 2,5 Ampere per transitor
en ik verlang 2,1 Ampere per transitor in het lage spannings bereik, dus dat komt dan mooi uit.
Ja het heeft ook een negatieve kant, iets meer verlies over de 0,22 Ohm wat een hogere drop out spanning geeft.

Voor de gene die 0,1-Ohm hanteren voor zeg 5 a 8-Ampere , de dropuit is bij de 0,1 Ohm en 5-Ampere rond de 2V.
Dit is dan gemeten op de collector en de uitgang. zie het plaatje hieronder.
De gele trace geeft de uitgansspanning aan en deze is hier 25,7V, de belasting van de voeding is hier 4,1 Ohm en dat is ruim 6-Ampere.
Er zit tussen de onderkant van de blauwe trace (collectoren) en de gele trace (de uitgang) twee treepjes verschil en dat is dus 2V
De Bauwe waarde in Vpp is de rimpel op de 10.000uF elco die er hier gebruikt wordt,
de elco heeft dus een hogere capaciteit dan er vermeld wordt op de elco.
10.000uF zou bij de 6,26-Ampere stroom, precies was 6,26V TopTop moeten aangeven, ik vind het beetje extra capaciteit mooi :-)
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO/PSU-2016/CO-PSU-86.png

Accepteer je iets meer brom aan de uitgang dan haalt hij zelfs 1,8V bij die stroom met een paar mV aan brom op de uitgang.
Dit is natuurlijk ook afhankelijk van je bedrading, hoe dik die is e.d.

Ondanks de 2,5 keer hogere emittor weerstand die door de loopgain moet worden weg geregeld,
is de Ri bij lagere frequenties de helft van de TL074.
Plaatje met in het rood de Ri bij gebruik van de TLE2074.
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO/PSU-2016/CO-PSU-85.png

Met de brom en ruis zit het nog steeds goed, bij 22Hz - 22Khz meet ik 6,5uV met de brom dominant.
Meet ik nu echter van 400Hz tot 22Khz dan is de ruis 3,4uV, deze meting is bij volle belasting van 4-Ampere.
bij 400Hz en 500Khz bandbreedte is de ruis ongeveer 20uV.
Ik hoop dat dit stil genoeg is voor jullie ;-)

De kunst is natuurlijk het in het kastje gebouwd te krijgen, en dat de brom/ruis dan nog steeds laag is, ik ga mijn best doen.
Oja en dan dit nog, bij van "0" naar 4-Ampere belasting, zakt de voeding 0,6mV in,
mogen jullie zelf uitrekenen wat de Ri is aan de sense draden gemeten.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
blackdog

Golden Member

Hi,

Niemand vind het schijnbaar intressant wat ik aan het doen ben, zal ik er maar mee ophouden?

Mooi, voorlopig even niet, gewoon afmaken waar ik mee bezig was en daarna gewoon minder hier posten ;-)

Daar gaan we weer...

Dit is een aangepast schema dat "redelijk" resent is, de meeste aanpassingen staan er reeds in.
De waarde in het groene kader verlangen nog een kleine aanpassing voor mijn twee stroombereiken.
Denk dan aan twee maal een R14, RV3 en R15, deze maak ik dan zo dat het stroombereik meeschakeld met het spannings bereik via een klein relais.
Bovenin zie je de extra transistor voor de piekstrom begrensing en die heeft zijn eigen twee basis weerstanden van 1K.
De weerstand die tussen de basis en de emittor staat getekend heb ik niet gebruikt, hiermee kan je de gevoeligheid verlagen als dit nodig is.
Bij mij kwam het net goed uit, zie de twee plaatjes een stukje hieronder
Oja R17 is een draadbrugje geworden.
Waarschijnlijk gaat de stroombron nog een stukje omlaag wat stroom betreft, R29 is nu 220 Ohm maar die ga ik testen met 270 Ohm.
Dan heb ik als het goed is nog voldoende reserve en minder dissipatie in de opamp en de 5V regelaar.
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO/PSU-2016/CO-PSU-87.png

Wat in dit schema ook nog niet is aangepast, is de comperator, trouwens ook niet te zien in dit deelschema.
Deze staat nu iets te snel dat hij omschakeld naar de hogere TAB op de trafo.
Later meer daar over.

OK de plaatjes wat de extra stroombegrensig betreft.
Doordat de snelheid van de regelloops flink is opgevoerd, valt het mee met de piekstromen die er kunen lopen.
De stroombegrensing doet snel en goed zijn werk.
De volgende twee plaatjes zijn gemaakt met de Jim Williams Dummy Load die ik een zo hoog mogelijke piekstroom laat genereren.
In het blauwe circeltje zie je de maximale piekstroom en deze is net even meer dan 6-Ampere aan de uitgang.
Dit is erg netjes voor en voeding die staat ingesteld op max. 4-Ampere.
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO/PSU-2016/CO-PSU-89.png

En dit is het plaatje met de transistor in actie, je kan net zien dat het piekje van de top af is.
Ik heb ook nog getest met een stroom net boven de 4-Ampere en daar doet de transitor niets meer.
Het komt dus net mooi uit voor mijn situatie en bij een te grote gevoeligheid kan dus een basis emittor weerstand geplaatst worden om het binnen het goede bereik te krijgen.
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO/PSU-2016/CO-PSU-88.png

Hier kan je zien hoe de transistor voor het testen even is aangebracht,
de rood/zwarte klemmetjes gaan naar de OWON scoop voor de plaatjes die je hierboven kan zien.
De transitor is een 2N3904 maar mag ook en BC NPN zijn, dit is niet zo kritisch.
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO/PSU-2016/CO-PSU-90.png

Dat was het weer voor vandaag, Gegroet!
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Bert_Camper

Golden Member

Hallo Bram,

Ik vind het zeker interessant. Ben wel een beetje achter met het allemaal te lezen en tot me te nemen. Je bent goed bezig. Ik zal proberen wat meer reacties te geven.

Groeten, Bert

Tidak Ada

Golden Member

Ikke wel lezen hoor ;) Heb alleen andere dingen te doen....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Jinny

Golden Member

Ik lees netjes mee Bram..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Shock6805

Golden Member

Niet stoppen. Ik vind het ook interessant. ik heb alleen niet genoeg kennis om iets zinnig te posten. :) dus ik lees stilletjes mee.

Als je maar genoeg geinteresseerd ben, verwondert heel de wereld.

Met welke eindtorren doe je deze testen ?

Hier idem. En uiterst leerzaam. Go on.
-Philip.

Ben door andere dingen behoorlijk afgeleid maar zeker wel geïnteresseerd in je aanpassingen Blackdog.
Heb al bijna alle onderdelen besteld en binnen, maar nog niet alles.
Ook helaas niet de mooie meetapparatuur niet tot mijn beschikking waardoor ik op dit moment ook niet echt vaart erachter zet om de voeding te gaan bouwen. Ben aan het zoeken waar ik allemaal op moet letten bij aanpassingen en welke voor mij meerwaarde toevoegen. Goed af filteren is bij mij al een behoorlijke meerwaarde om de uitgangsspanning schoner te houden.

Als ik het goed op de foto zie gebruikt Blackdog de originele BDW93C.

Dok

Golden Member

Ook ik lees braaf mee.
Heb nog geen tijd gehad om de voeding in elkaar te te zetten.
Voor nu wacht ik lekker af wat voor moois er komen gaat.

Wie niet horen wil moet TV kijken.
blackdog

Golden Member

Hi,

De transistoren zijn van het type die Guido en Martijn met het pakket meeleverde en zijn dus de BDW93C.
Niet de orginele, want die had ik al snel naar de eeuwige jachtvelden geholpen *grin*

Deze twee transistoren die jullie op de foto's kunnen, zien hebben al flink wat voor hun kiezen gehad.
Zoals ruim 8-Ampere totale stroom en een koelplaat temperatuur ruim boven de 100C, mijn vinger doet nog pijn ;-)
Natuurlijk een keer vergeten de ventilator aan tezetten, de muts!

Mijn volgende testen zijn dus een nog lagere waarde voor de stroombron zijn en de powersectie uitvoeren met een compound setje transistoren net zoals mijn voedings ontwerp.
En dan kijken of het zinning is, ik verwacht dat de Ri boven de 10Khz hiermee omlaag gaat,
maar als dit minder is dan zeg 50% is het wat mij betreft verspilde moeite.
Wat snelheid betreft zijn er geen grote verschillen tussen de BDW93C en de TIP142 en ik verwacht niet dat het fase gedrag veel verschilt tussen deze transitoren.
Wel is het veel makkelijker het vermogen kwijt te kunnen met de TIP142 zoals ik al eerder aangaf.

Ik had in de vorige post al aangegeven dat ik de trafo tap met een relais ga omschakelen en ook de potmeter voor het stroombereik krijgt een klein relais.
In het lage spannings bereik en ik denk dat ik rond de 13V kan halen met mijn trafo, wordt de maximale stroom 4,2-Ampere.
En in het bereik boven de 13V wordt de stroom 2,1 Ampere.
Deze waarden worden door de trafo, meters en de koeling bepaald die ik ga toe passen.
Ja de voeding kan ook worden opgevoerd naar 30 Ampere, maar verlangt wel echt goed nadenken over hoe je de bedrading gaat doen.
Hoe korter de bedrading van de power transistoren naar je uitgangsklemmen, des te beter.
Ook de bedrading naar je power transitoren toe mag niet te dun of te lang zijn.
Zijn ze "te lang" dan gedragen deze draden zich ook al inductie en benadeeld het inductieve gedrag.

Even een zijsprongetje...
Zeg 30 Ampere uitgangs stroom bij ook 30V, dat is een kleine KiloWatt!
Ik zou zoiets dan oplossen als het allemaal lineair moet, met twee trafo's die ieder twee wikkelingen hebben.
Dus twee trafo's van 2x 9V bij 50 Ampere, ILP heeft ze in ieder geval niet in mijn lijstje staan.
Je zal rond de 100.000uF aan buffer capaciteit nodig hebben, bij voorkeur 5x 22.000uF (ja dat gaat geld kosten net als de trafo's!)

De uitgangs condensator...
Vuistregel 50uF per Ampere, dat wordt dan rond de 1500 of liever 2200uF aan de uitgangs klemmen.
Even een LEDje testen!
Heren, LEDjes test je met een serie weerstand! of het weerstands bereik op je multimeter als je te lui bent een goede weerstand te pakken.

En dan heb ik het nog niet gehad over de magnetische velden van de bedrading,
de piekstromen naar de buffer elco's zijn zeker 10x hoger dan de uitgansstroom, hoe hou je dit bij je regel electronica vandaan...

Koeling, tja, hou rekening dat je zeker 500Watt kwijt moet,
dat zijn minstens 10 powertransitoren en een dikke koeltunnel.

Ik wil hier alleen maar even aangeven, hoe snel het uit de hand loopt als je steeds meer wilt.
Een voeding van 1KW lineair geregeld, zeer laag stoor niveau gaat mij heel lang van de straat houden.
Er zijn natuurlijk meerdere oplossingen hiervoor zoals modulaire opbouw.
Maar het blijft bij elkaar toch veel problemen om op te lossen.
En een vaste voeding van 13,4V bij 30 Ampere is natuurlijk heel iets anders,
dan een LAB voeding die van 0-30V gaat met een mooie stroomregeling van 0 tot 30V.

Mooi dat was de zijsprong en nu weer naar de orde van de Koningsdag!

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Lambiek

Special Member

Op 26 april 2016 22:22:16 schreef blackdog:
Niemand vind het schijnbaar intressant wat ik aan het doen ben, zal ik er maar mee ophouden?

Ik heb niet zo'n voeding, maar het is wel interessant om erover te lezen. :) En verder niet zo drammen Bram, gewoon meten. :+

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Arco

Special Member

Ik heb 'm ook niet, maar wel interessant om te lezen.
Alleen de fase bepalen was me niet duidelijk. (wat is het nut? Alleen om de regelsnelheid te bepalen? De fase zelf lijkt me niet echt interessant)
Waar in de schakeling zijn die signalen gemeten? (geel, blauw)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Ik bouw deze voeding (nog) niet, maar volg de metingen en modificaties wel met interesse. Mijn ontwerptheorie kent door gebrek aan formele scholing nog veel hiaten, en die vul ik zo toch weer een klein beetje op.

Fasegedrag lijkt mij belangrijk om moeilijke lasten te kunnen volgen zonder dat het (in extreme gevallen) tot instabiliteit leidt. Ontregelgedrag zogezegd :+

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 27 april 2016 15:36:08 (20%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Op 27 april 2016 11:52:12 schreef blackdog:
[....]
Ik had in de vorige post al aangegeven dat ik de trafo tap met een relais ga omschakelen en ook de potmeter voor het stroombereik krijgt een klein relais.

Daar ben nik benieuwd naar!

[[....]
Ook de bedrading naar je power transitoren toe mag niet te dun of te lang zijn.
Zijn ze "te lang" dan gedragen deze draden zich ook al inductie en benadeeld het inductieve gedrag.

Ik denk sowieso de bedrading in het hoge stromendeel door messing of koperen strips uit te voeren

[....]
Je zal rond de 100.000uF aan buffer capaciteit nodig hebben, bij voorkeur 5x 22.000uF (ja dat gaat geld kosten net als de trafo's!)

Waarom? Lagere ESR?

[[....]
En dan heb ik het nog niet gehad over de magnetische velden van de bedrading, de piekstromen naar de buffer elco's zijn zeker 10x hoger dan de uitgansstroom, hoe hou je dit bij je regelelectronica vandaan...

Eindtorren e.d. niet op de print? Maar hoe dan weer met de sturende bedrading, i.v.m. zelfinductie?

Gr., happy King's day!

T.A.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Arco

Special Member

Ik vroeg me af waarom bij hele grote capaciteiten (bijv. 100.000uF) niet vaker een gyrator gebruikt wordt. Kleven daar ernstige bezwaren aan?

http://www.cs.toronto.edu/~relu/audio/regs/reg-hvn-156a-pics/psu-gyrator-filter-1.png

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
blackdog

Golden Member

Hi,

Voor ik verder ga met het aansluiten van de dual compound power transistoren zal ik eerst wat vragen beantwoorden.

Lambiek,
Sorrie, ik ga mijn plichten uitvoeren ;-)

Arco
Het gaat om het verschil tussen de twee sinus signalen bij gelijk zijnde amplitude.
Maarten heeft het eigenlijk al uitgelegt, hoe groter de fase ruimte des te stabieler is de voeding bij dynamisch gedrag.
Hieronder een link waar het een en ander wordt in uitgelegd.
Het komt er op neer dat je een klein signaal injecteert in de terugkoppeling en de fase tussen de twee kanten meet.
Dat is meestalde uitgang van de voeding en het signaal richting de regel loop, zie het document hieronder.
Ik heb hiervoor een meetsetje gemaakt met twee ruisarme versterkers, breedband trafo en sinus generator.
Alles batterij gevoed en trafo geschuiden sync uitgang, dit alles om commonmode problemen zoveel mogelijk te voorkomen.
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO/PSU-2016/snva364a.pdf

Veel van de metingen die ik doe zijn ook met één meetinstrument te doen zoals de BODE 100 van OMICRON LAB
https://www.omicron-lab.com/bode-100/technical-data.html

Niet schrikken als je de prijs zien van een compleet setje van de BODE 100 en de injecter set...

Gyrator?
Denk even mee, waar ga je die zetten zoasl wat ik schreef over de 30V, 30 Ampere voeding.
Direct achter de brugcel? Welke stromen had ik ook alweer gezegt dat daar lopen voor het laden van de buffer elco bij 30-Ampere uitgansstroom...
Denk eens na over de verliezen...
De gyrator schakeling veel gebruikt, vooral in de audio en dan in mixers zodat de broodjes een schoon voedings signaal kregen.
Dit werkt uitstekend maar dan heb ik het over tientallen mA en dan werd de gyrator aan de ingang voorzien van een al redelijk schoon DC signaal.
Hij werd dit alleen als een voedings oppoetser gebruikt.
Hou er ook rekening mee, dat de Ri van je schakeling niet in de buurd komt van een goede stabilisatie IC.
Kijk ook naar wat Geertjan hier op het forum heeft laten zien over gyrator toepassingen.
Steke kant van de gyrator is dat hij als hij goed is ontworpen, zeer gode onderdrukking kan geven over een grote bandbreedte.

Tidak Ada
Wat de elco's betreft, het is makkelijker en waarschijnlijk beter betaalbaar dan 1 dikke elco als deze al te koop is in die waarde (100.000uF 63V)
En ja, dat geeft zeker een lagere Ri bij vijf van deze condensatoren parralel.

Wat voor stromen gaatdie voeding van jouw leveren Tidak Ada dat je strip materiaal nodig hebt?
Tot 5-Ampere gewoon goede soepel bedrading kiezen.

Inductie van de stuurdraden is niet intressant, basis weerstand direct aan de powertransitor (ongeveer 150 Ohm)
Die is ruim dominant over de inductie van het stukje draad.

Als het een en ander nog niet duidelijk is hoor ik het wel van jullie.

Gegroet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
miedema

Golden Member

Nog even over die gyrator.....

Een gyrator kan inderdaad uitstekend (breedbandig) brom onderdrukken. Ik heb daar onlangs mee geëxperimenteerd voor een DC-DC converter.

Maar een grote bufferelco is natuurlijk ook een flinke energieopslag. Te gebruiken om energie te blijven leveren tijdens een brown-out van het lichtnet, of een piekbelasting van de voeding.
Die energieopslag heeft de gyrator natuurlijk niet.....

edit: Eigenlijk is het schemaatje van Arco natuurlijk geen gyrator, maar een capacitor multiplier, daar hebben we het hier over.... (een gyrator is een elektronische zelfinductie simulatie)

groet, Gertjan.

[Bericht gewijzigd door miedema op woensdag 27 april 2016 19:44:37 (19%)

Tidak Ada

Golden Member

Op 27 april 2016 16:57:09 schreef blackdog:
[....]
Wat voor stromen gaatdie voeding van jouw leveren Tidak Ada dat je strip materiaal nodig hebt?
Tot 5-Ampere gewoon goede soepel bedrading kiezen.

Dan zou je ook niet over de Ri van een elco hoeven "zeuren" ;)
Ik heb het overgenomen van een voeding, die ik ooit bij Maxwwell heb gekocht. Het hoeven ook geen 'stangen' te zijn, maar het bouwt wel lekker strak. Ik ben niet zot op slingerende bedrading.

Inductie van de stuurdraden is niet intressant, basis weerstand direct aan de powertransitor (ongeveer 150 Ohm)
Die is ruim dominant over de inductie van het stukje draad.[/quote]
OK, dan mag die bedrading tussen de print en doorlaattorren dus gewoon wat langer zijn...? Ik heb net zitten passen, er gaan net 6 TIP142's op het montage vlak van het (passieve) koelblok. Beedte daarvan (c.a.24cm) is ongeveer 3× die van het montagevlak. Hopelijk voldoende, ik weet de Rth niet meer. Koelblok ooit gekocht voor iets wat ik niet meer weet.

T.A

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †