Heeft nu zo'n 100 uur gedraaid. Heb meerdere fans van GDStime gehad, nooit problemen. (is ook een van de weinigen die specs geeft van hun fans)
Sunon zijn ook goed, maar vooral hun kleinere fans maken (onnodig) veel lawaai...
Special Member
Heeft nu zo'n 100 uur gedraaid. Heb meerdere fans van GDStime gehad, nooit problemen. (is ook een van de weinigen die specs geeft van hun fans)
Sunon zijn ook goed, maar vooral hun kleinere fans maken (onnodig) veel lawaai...
Golden Member
//Beetje off-topic
Wat is voor een beginner het makkelijkste qua filament om mee te beginnen ? Als meest vergevingsgezind voor beginnersfouten.
Als ik zo zie op aliexpress zie ik staan met en zonder kogellager van dat merk..zit ook een behoorlijk prijsverschil in trouwens.
Op 5 april 2018 15:27:18 schreef bprosman:
//Beetje off-topicWat is voor een beginner het makkelijkste qua filament om mee te beginnen ? Als meest vergevingsgezind voor beginnersfouten.
PLA is mijn ervaring werkt het eenvoudigst..daarna komt petg, dan abs en daarna nylon is het moeilijkste. Hangt ook van type printer af.
Special Member
Als ik zo zie op aliexpress zie ik staan met en zonder kogellager van dat merk..zit ook een behoorlijk prijsverschil in trouwens.
Da's niet voor niks natuurlijk...
Fans met (chinese ) glijlagers gaan veel korter mee. Zeker als ze niet horizontaal gebruikt worden. Je moet de 'dual ball' versie hebben.
Special Member
Houdt er wel rekening mee dat PLA biologisch afbreekbaar is, dus minder geschikt voor duurzame objecten of langdurig contact met vloeistoffen...
Ook bij hogere temperaturen liever PETG of ABS gebruiken. Bij mijn Anet A6 zat standaard een koelnozzle van PLA. Is nu al deels gesmolten...
Ender 2 mini ineengestoken.
Voor 127€ mooi ding, wat uitleg zou welkom zijn als je dit nog nooit gedaan hebt. En had een vijs teveel dus ik maar zoeken waar dat ding in zou kunnen.
Z-as loopt stroef als ik de vijzen aanspan. PLA vind ik moeilijk in te voeren, moest de koperen vijs losdraaien... hopelijk moet ik dat niet elke keer doen.
Verder zou op de voeding een trekontlasting mogen komen.
Nu wat printmateriaal bestellen se en leren 3d tekenen (liefst met niet te moeilijke leercurve)
Golden Member
Voor 3D tekenen gebruik ik Tinkercad.
Een acount aanmaken en klaar.
Leercurve vind ik makkelijk.
Special Member
Golden Member
Op 15 april 2018 17:15:36 schreef kombucha:
..
Z-as loopt stroef als ik de vijzen aanspan. ...
Dat had ik ook, een extra sluitringetje tussen de Z moer en de plaat waar hij op zit loste dat bij mij op.
Het lijkt er op dat de plaat waar de extruder motor aan zit niet helemaal juist gebogen is.
Op 15 april 2018 19:54:28 schreef bjokal:
[...]
Dat had ik ook, een extra sluitringetje tussen de Z moer en de plaat waar hij op zit loste dat bij mij op.
Het lijkt er op dat de plaat waar de extruder motor aan zit niet helemaal juist gebogen is.
Je bent niet de enige..dit heeft bij mij erg veel geholpen om de z-as stabiel te krijgen.
https://www.thingiverse.com/thing:2526607
Die van 1,5mm deed bij mij wonderen qua lagen kwaliteit in de z-as.
Heb de firmware van mijn ender-2 geflasht naar Merlin 1.1.6
De hoofdreden is de calibratie. Met deze versie van Merlin heb je 9 punten waarmee het calibratieproces plaatsvindt. Bij elk punt kan je de z-as opnieuw instellen. Als het eenmaal gebeurd is dan kan je de waarden opslaan.
Merk het verschil bij uitprinten De kwaliteit is een stuk beter geworden.
Ander voordeel is de snelheid en de temperatuur. Vooral dat laatste is handig als je nylon print.
Ander ding die mij goed geholpen heeft zijn de voorste 2 koel ventilatoren. Vooral de linkse zie je goed terug in de opbouw van de lagen.
Achteraf had ik beter gelijk beter een kunnen uitprinten waar beiden in zaten.
Printen op glas moet ik zeggen werkt goed voor een zeer vlakke bodem. Gebruik bretelklipjes.
Wat ik zelf handig vind is om de ender-2 op voeten te zetten. Eronder zit de voeding, ernaast een stekkerdoos. Scheelt weer de nodige ruimte.
Special Member
Zoiets met maar 1 Z-motor lijkt me niet het meest stabiele...
Op 15 april 2018 21:15:17 schreef Arco:
Zoiets met maar 1 Z-motor lijkt me niet het meest stabiele...
Dat heeft mij ook verbaast eerlijk gezegd. Dacht dat de hoeken niet echt haaks zouden zijn. Maar valt mij reuze mee
tinkercad lukt aardig, cura wat minder, begint nu steeds in een hoekje en de kleine print komt los...mijn bedoeling is om kleine holle 'bolletjes" te printen, maar dat zal nog niet eenvoudig zijn precies.
Is cura goed of bestaat er beter?
Al die verbeteringen amaai, nog veel werk aan de winkel.
Op 15 april 2018 21:48:27 schreef kombucha:
tinkercad lukt aardig, cura wat minder, begint nu steeds in een hoekje en de kleine print komt los...mijn bedoeling is om kleine holle 'bolletjes" te printen, maar dat zal nog niet eenvoudig zijn precies.
Is cura goed of bestaat er beter?
Al die verbeteringen amaai, nog veel werk aan de winkel.
Kijk eens bij build plate adhesion en kies voor brim..zorg dat de eerste lijn die gelegd wordt met een langzame snelheid gelegd wordt..verwarm het bed tot b.v. 60 graden en reinig het met wat 70% alchol ( van de kruidvat ).
Toch even de bekende testkubus uitgeprint
https://www.thingiverse.com/thing:1278865
Instellingen:
Resolutie: 0.1mm
Infill: 20%
Rafts: Nee
Supports: Nee
Bed: 60 C
Printkop: 215 C
Materiaal: PLA
Voor wie Marlin 1.1.8 in de Ender-2 wil hebben heb nog wel een paar tips
Ik heb een diamondhead extruder op reserve liggen. Mogelijk ga ik de extruder binnenkort vervangen, misschien zet ik die er dan op. Maar ik ben nog niet voorbereid op drie extruders, dus.... wat moet ik dan met de ongebruikte ingangen? Stukkie filament in duwen? Open laten? niet doen: Mensen die hem gebruiken weten dat je iedere print altijd een beetje van alledrie de materialen moet gebruiken?
[Bericht gewijzigd door rew op zaterdag 30 juni 2018 23:25:02 (26%)
Ruim een maand geleden heb ik een Anet A8 3D-printer besteld via eBay. Deze werd erg rap afgeleverd vanuit Duitsland.
Echter, er zaten een paar haken en ogen aan. Ik ben daarom ook blij dat ik het snel heb uitgepakt zodat ik het in elkaar kon zetten. Tot mijn verbazing waren een aantal onderdelen extra (houten motor-houders), en een aantal onderdelen ontbraken nu juist weer (fan en 230V schakelaar). Goed, bij navraag bleek dat het om een update ging, waar geen fan meer bij nodig zou zijn. De schakelaar, tsja, kun je over discussieren.
Goed, nadat alles opgebouwd was, incl. de bedrading voerde ik wat tests uit. Ten eerste bleek een steppermmotor defect te zijn. Geen probleem, ik had er nog eentje hier voor een ander project liggen, dus even omgewisseld.
Een ander, erg knullig, probleem was dat de de X, Y en Z-as motoren precies in de verkeerde richting liepen. In het menu kun je echter niets instellen om dat te corrigeren. Dat betekende of de stekkers her-bekabelen, of domweg de plastic voetjes even 180 graden draaien.
Vervolgens kwam ik aan bij het testen van de extrudermotor. Deze bleek helemaal niet te werken. Vandaar dat ik wat ben gaan wisselen en daardoor erachter kwam dat het defect op het moederboard zit : defecte driver-IC.
Ik zou het kunnen repareren, maar voor mij was de maat vol.
Vervolgens de leverancier gemaild en die gaf aan dat het moederboardje omgewisseld zou worden. Ik ontving een ticket zodat ik het gratis zou kunnen verzenden via DHL. Nou ja, vanuit Duitsland dan. Ik woon in de nabijheid van de de Duitse grens dus een tripje was zo gemaakt. Het pakketje kwam dan ook snel aan bij de verkoper.
Het echte probleem is het volgende : ik ontvang het vervangende boardje niet. De verkoper geeft al weken aan "Nog even wachten, het komt er zo aan." Inmiddels 4 weken verder en ik heb er absoluut geen vertrouwen meer in. Waar ik echter echt van baal is dat eBay geen optie tot het indienen van een claim (meer) biedt.
Goed, ik zit momenteel te onderhandelen over een gedeeltelijke terugbetaling, zodat ik zelf een boardje kan kopen. Ik wil niet veel geouwehoer en ben op zoek naar een identiek boardje. Ik heb het vermoeden dat deze zonder broncode worden geleverd.
[URL=neta8-mb_l.jpg][/URL]
Voordat ik het moederboardje terug stuurde, heb ik er nog een foto gemaakt. Inmiddels baal ik er van dat ik -in goed vertrouwen- het belangrijkste ben vergeten : het uitlezen van Flash / EEPROM van de ATMega1284. Vandaar dat ik hier vraag of er iemand is die een identieke 3D-printer heeft met moederboardje en daar de chip van zou willen / kunnen uitlezen ?
Ik heb zelf voor de anet a8 nooit de bijgeleverde firmware gebruikt. Je kan marlin erop zetten. Die ondersteunen de anet tegenwoordig ook. http://marlinfw.org
Is trouwens gebaseerd op arduino, dus meer dan de arduino ide en een USB kabel is niet nodig.
Persoonlijk zou ik voor een ramps board gaan. Voordeel is dat de stepperdrivers uitwisselbaar zijn. Zit ook nog een extra extruder stepperdriver op b.v. En alles open hardware.
Maar hoe kom ik aan een derde extruder-stepper-driver voor m'n diamondhead?
Op 19 juli 2018 21:15:22 schreef rew:
Maar hoe kom ik aan een derde extruder-stepper-driver voor m'n diamondhead?
Zoeken op internet? Ben wel benieuwd welk (teken)programma dat aan kan..had wel zo iets ongeveer gezien op youtube van Bart Venneker.