Ja, maar hij is flink wat duurder.

Is er al vanaf 18 euro, veel goedkoper vind je het niet...

Trouwens, eigenlijk ging de vraag om ervaringen met twee merken, met naam vermeld. Een scherpe prijs is verleidelijk, zoals reeds gesteld, maar de verschillen in kwaliteit - if any - kan ik niet inschatten.

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (43%)]

Ik heb van beide merken nog nooit gehoord, ik blijf liever bij een 'known good' merk... :+

Ik heb ervaring met zowel Petg als PLA (+) van Jayo en het bevalt mij uitstekend. Wel eerst wat moeten spelen met de instellingen, de temperatuur heb ik wat hoger dan gebruikelijk.
Jayo schijnt in de SUNLU fabrieken gemaakt te worden.
Heb het enkele keren bij Alie gekocht, wordt dan vanuit Duitsland hier in Belgie geleverd. Bij meerdere rollen (5 of 10) en de prijs is dan rond de 12 euro per 1,1 kg rol. Bij promo's soms onder de 10 euro per rol.

Waarom zeggen nu twee mensen 1,1 kg rol? 1kg is voor de amerikanen 2.2 pond, maar mijn rollen zijn tot nu altijd precies 1kg.

Ik heb ook via aliexpress PETG besteld. Bevalt me prima. Ik heb 1 groot ding met allemaal (in princiepe zwarte) restjes geprint en dan zie je als je goed kijkt iets verschil in glanzendheid. Dat een stukje van de kingroon PETG er bij zat is aannemelijk, maar niet zeker. En mogelijk is het verschil met degene die ik daarvoor/-na heb gebruikt niet zichtbaar. Ik weet het echt niet. Het verschil is klein genoeg dat ik me geen zorgen maak. En ik koop vanaf nu gewoon weer kingroon. Ik heb "minder dan 10 euro per kg" betaald (incl verzenden).

Op woensdag 23 oktober 2024 17:51:32 schreef rew:
Waarom zeggen nu twee mensen 1,1 kg rol?

Tsja, omdat het zo op het internet staat. Het internet is toch nooit fout ;) ??

https://imprimante-3d-service.com/fr/623-filament-3d-petg-11kg-bleu-ja…

Ik wil overigens grif aannemen dat het alleen maar om een afrondingsfout gaat, hoor.

Wat betreft de kwaliteit: het lijkt me best aannemelijk dat er nauwelijks verschil in kwaliteit is tussen de verschillende merken of leveranciers. De grondstof komt vermoedelijk toch van een enkele fabrikant, of hoogstens een handvol.

Wat is de relevantie van de glans ofte "glanzendheid"? Zou dat op kwaliteitsverschil kunnen wijzen?

"kingroon" is dan weer een merk waar ik nog niet van had gehoord, effe bekijken.

Op woensdag 23 oktober 2024 16:11:27 schreef Paulinha_B:
Ik kijk rond om filament te kopen, PETG, blauw (blauw is hier de huiskleur, zo ongeveer, alleen tomaten zijn rood). Na een goede ervaring met de Franse internetwinkel I3D bekeek ik daar eens het aanbod, en ik zie dat ze twee merken aanbieden, Capifil en Jayo. Met stevig prijsverschil, en dat is natuurlijk verleidelijk om maar het goedkoopste te kiezen, maar dat prijsverschil moet wel ergens vandaan komen.

Overigens lijkt 19,90 euro voor 1,1 kg PETG een behoorlijk scherpe prijs.

Heeft iemand ervaring met deze merken, goed of slecht? Ik vrees wel dat het typisch Franse merken zouden kunnen zijn, niet te koop in de Lage Landen. Jayo vind ik wel terug bij ome Ali, ook.

https://imprimante-3d-service.com/fr/52-filament-3d?q=Type+de+filament…

De beste ervaringen tot nu toe heb ik met PETG van BASF. Is ietsje duurder. En er is wel degelijk verschil in fabrikanten, het ene merk print net iets gladder en minder stringing dan het andere.

Ik gebruik nu XPETG van Extrudr, nog iets betere specs en een mooie matte finish...
https://www.3djake.com/extrudr/xpetg-matt-black

Misschien vertel ik jullie niets nieuws maar gister een paar haken geprint (voor een IKEA PAX kast voor mijn dochter).

Geprint met BASF Ultrafuse PETG (toch wel mijn favoriet) op glas.
Print was klaar, glasplaat af laten koelen en de haken kreeg ik er met geen mogelijkheid af :-( Heb nog net niet een hamer geprobeerd.
Ik heb overigens wel meer PETG geprint op glas.

N.a.v. een tip ergens in een forum de glasplaat een uurtje in de vriezer gelegd.
Daarna popten ze er zonder moeite af.

Een PEI bed is toch wel veel handiger... ;)
Hecht uitstekend en laat na afkoelen bijna vanzelf los...
Ik heb vroeger ook veel met glasplaat gewerkt. Werkt, maar niet prettig (te vast of te los)

https://www.123-3d.nl/image/Modefine3D_Modefine_3D_High_temp_gold_PEI_build_plate_voor_X1_P1_A1_series_M20003892002_DAR01641_m2_big.jpg

Op woensdag 8 januari 2025 15:32:42 schreef bprosman:
Misschien vertel ik jullie niets nieuws maar gister een paar haken geprint (voor een IKEA PAX kast voor mijn dochter).

Geprint met BASF Ultrafuse PETG (toch wel mijn favoriet) op glas.
Print was klaar, glasplaat af laten koelen en de haken kreeg ik er met geen mogelijkheid af :-( Heb nog net niet een hamer geprobeerd.
Ik heb overigens wel meer PETG geprint op glas.

N.a.v. een tip ergens in een forum de glasplaat een uurtje in de vriezer gelegd.
Daarna popten ze er zonder moeite af.
[bijlage]

Ziet er mooi uit!
Ik vraag me af hoe sterk dat spul (PETG) is en heb de link van @Arco aangeklikt.
Ik vond er geen info over mechanische eigenschappen, dus maar lezen in de comments:
Next 3 rolls I got where wetter than a cucumber at a women's prison.

Nou ja zeg... :(

Als je eenmaal PEI hebt gebruikt wil je nooit meer wat anders...

Ik vond er geen info over mechanische eigenschappen

https://www.extrudr.com/shop-eu/products/xpetg-matt/
3djake verstuurt met DPD, met stip de slechtste transporteur die ik ken...

[Bericht gewijzigd door Arco op (61%)]

Op woensdag 8 januari 2025 15:42:38 schreef Spog2:
[...]
Ziet er mooi uit!
Ik vraag me af hoe sterk dat spul (PETG) is en heb de link van @Arco aangeklikt.
Ik vond er geen info over mechanische eigenschappen, dus maar lezen in de comments:
Next 3 rolls I got where wetter than a cucumber at a women's prison.

Nou ja zeg... :(

Alles wat "Sterk" moet zijn print ik in PETG met 100% infill. Deze haken hebben maar 20% infill of zo (kan ook 25% zijn, weet t niet zeker meer).

Op woensdag 8 januari 2025 15:49:07 schreef Arco:

[...]

Wat zit er standaard bij een Creality printer dan ? Zo een zwarte flexibele (staal?)plaat die je er magnetisch op "plakt".

Creality heeft standaard een PC (polycarbonate) bed.
Maar dat is magnetisch bevestigd en zo om te zetten naar PEI (Polyethylenimine)

Op woensdag 8 januari 2025 15:32:42 schreef bprosman:
Print was klaar, glasplaat af laten koelen en de haken kreeg ik er met geen mogelijkheid af :-(

Dit kan je ook oplossen met wat 3D-LAC op het bed. Dat is trouwens zowel voor glas als voor PEI aan te raden: Ook het PEI kan PETG TE vast gaan zitten... Dan trek je je bed kapot bij het er afhalen. (zowel glas als PEI!)

Hmm. Nooit geweten dat het origineel PC was. Ik heb dat met de "stock" foute bedhoogte instelling bij de eerste print kapot gemaakt en "vervangen". Ik wist niet dat dit een "upgrade" was. :-)

Een veel gemaakte fout met een PEI bed is dat men direct na het printen probeert het object van het bed af te rukken... ;)
Je moet wachten tot de temperatuur van het bed onder de 50 graden zakt, dan gaat losmaken heel soepel. (op 80 graden gaat dat niet makkelijk)

Als je wacht tot kamertemperatuur dan staat het object meestal zo goed als los op het bed...

Op woensdag 8 januari 2025 19:03:36 schreef rew:
[...]Dit kan je ook oplossen met wat 3D-LAC op het bed.

Had ik gedaan. Vandaag weer de zelfde truuk, had er nog 6 geprint, uurtje in de vriezer en ze vallen er bijna af.

Op woensdag 8 januari 2025 17:07:02 schreef Arco:
Creality heeft standaard een PC (polycarbonate) bed.

He, cool, dan zou er in theorie te printen moeten zijn op omgekeerde CD(ROM)s… jammer dat ik het merendeel van oude cdroms als weggedaan heb.

(Handig verwisselbaar bed in standaardmaat, ik print toch meestal kleine dingen die makkelijk op een halve cd zouden passen, dus niet eens last van het gat in het midden.)

Op woensdag 8 januari 2025 15:49:07 schreef Arco:

[...]

Die shop verwijst naar technische specificaties. Het belangrijkste vind ik "Strength" = 53Mpa (= 5,3kg/mm2):

xpetg-matt-TDS-en.pdf

Dan wil ik graag nog weten hoe dat is gemeten. Volgen ISO 527 dus.
Ze zeggen er niet bij hoe de vezelrichting loopt... ik vrees dat het in de printrichting is, dus niet dwars er op (wat waarschijnlijk veel zwakker is).
Ter vergelijking: voor POM stafmateriaal geeft men 70N/mm2 (=7 kg/mm2) op.

Op woensdag 8 januari 2025 22:10:26 schreef bprosman:
Had ik gedaan. Vandaag weer de zelfde truuk, had er nog 6 geprint, uurtje in de vriezer en ze vallen er bijna af.

Hoop onnodig gedoe iedere keer, die lak (moet je er ook weer afkrabben) en in de vriezer... (ik ben geen masochist... :) )

Je spuit een nieuw laagje lak richting waar je vorige print is geweest. Ik heb het nog nooit schoongemaakt, maar als de tijd daar is: het lost op in IPA. Dus je verdunt het met ipa, dan ipa met lac verwijderen en nog een keer "spoelen".

Blijft het steeds in de vriezer steken, en het feit dat glas zeer slecht warmte geleidt. (dus niet de meest logische keuze)

Dit topic raakt wat vol, we gaan hier verder:

3D printers - deel 3