3D Printers - deel 2

Henry S.

Moderator

Dit is het 2e deel van 3D Printers (laatste pagina), een door rob007 opgestart topic wat behoorlijk succesvol blijkt te zijn.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
High met Henk

Special Member

Ik heb me al eens verdiept in 3d printers, maar ook enkele vragen.

.1 waarom kun je alleen abs printen met een verwarmd bed?

.2 als je een bouwpakket koopt, hoe makkelijk is het im zelf te verschalen naar groter?? Is de besturing vrij & open source? Hoe gaat je sw op de pc daarmee om?

Wat vragen waar ik niet direct een antwoord op vond

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

1. ABS krimpt ongeveer 1% als het afkoelt. Hierdoor ontstaan behoorlijke spanningen in het geprinte object. Als je zorgt dat het geheel minder snel afkoelt dan kan het materiaal beter opgebouwd worden voordat de krimp optreedt.

Een verwarmd bed zorgt er voor dat de eerste laag / lagen niet gaan opkrullen. Vaak wordt ook een brim (brede band van een enkele laag rondom het object) gebruikt om omkrullen te voorkomen.

Als ik echt lastige dingen met ABS ga printen zet ik een kartonnen doos over mijn printer om de warmte vast te houden en tocht te voorkomen. Mijn prints worden er beter van.

2. Als je een ontwerp vergroot krijg je snel te maken met stabiliteitsproblemen. Een lange as zal sneller doorbuigen en zal dus dikker gemaakt moeten worden. Als een riem langer wordt gemaakt kan deze meer rekken en daardoor kan je printsnelheid omlaag moeten omdat anders de boel gaan resoneren (ringing). Het is gewoon lastig om met dezelfde componenten een grotere maar even stijve constructie te maken.

Software zal het probleem niet zijn. Met behulp van eindschakelaars bepaal je het 0 punt voor x,y en z. In veel software kun je aangeven hoe groot je bord is. Een hele grote 3d printer lijkt leuk, maar houd er rekening mee dat printen niet bijzonder snel gaat. En 2x zo groot is 2^3 = 8x zo veel inhoud en dus ook een langere printtijd.

Bovenstaande is gebaseerd op mijn eigen ervaringen op dit gebied.

Groter heeft niet zo ontzettend veel nut. De enkele keer dat je iets wil hebben dat groter moet, onterp je het maar zo dat je het in mekaar clickt of scroeft. Hangt er natuurlijk een beetje van af wat je wilt maken. Wil je een huis printen is het toch wel handig om een grotere printer te nemen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Helaas is het nut voor grotere objecten nog beroerd.
Laatst op Discovery: een jurk gemaakt op 3D printer. Drie printers moesten een week lang 24/7 werken om die te kunnen maken... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Op 15 april 2016 23:39:53 schreef rew:
Wil je een huis printen is het toch wel handig om een grotere printer te nemen.

Hoeft niet, je kunt de stenen printen. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik denk er aan een flink grote printer te maken, maar dan ook met een grotere nozzle zodat het printen sneller (en grover) gaat.
Software is geen probleem, ik ben geen programmeur maar het meeste is open source en naar mijn ervaring inmiddels behoorlijk aaibaar.

Een bouwpakket schalen lijkt me erg onvoordelig, dan kun je maar een deel van de onderdelen gebruiken.

Eerst maar eens een filament extruder maken. Ik heb nog kilo's oud PLA liggen die hergebruikt kunnen worden.

Lambiek

Special Member

Op 15 april 2016 22:22:14 schreef mbbneon:
2. Als je een ontwerp vergroot krijg je snel te maken met stabiliteitsproblemen. Een lange as zal sneller doorbuigen en zal dus dikker gemaakt moeten worden. Als een riem langer wordt gemaakt kan deze meer rekken en daardoor kan je printsnelheid omlaag moeten omdat anders de boel gaan resoneren (ringing).

Dit klopt wel, maar dat wil je niet natuurlijk. Je gaat niet dezelfde componenten gebruiken als je de machine groter wil maken.

Het is gewoon lastig om met dezelfde componenten een grotere maar even stijve constructie te maken.

En daarom als je dit wil doen, moet je een ander ontwerp maken. Het is dus wel degelijk mogelijk.

Heb vroeger bij een bedrijf gewerkt waar we plaat en pijpsnijmachines maakten, precies met de zelfde constructie als een 3D printer. De plaatsnij machines hadden een bereik van 6 bij 2.5 meter, dus zeg niet dat het niet kan.

Dus met een goede geleiding en met wat zwaardere tandriemen en een zwaardere aandrijving kan het wel degelijk, of het zin heeft is een ander verhaal.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Zijn er hier ook mensen die ervaring hebben met een Stepcraft 420? https://www.stepcraft-systems.com/cnc-3d-systeme/stepcraft-2-420

Een CNC machine die ook als 3D printer ingezet kan worden. Ben eigenlijk benieuwd naar ervaringen over de kwaliteit.
Ik heb ervaring met een Ultimaker. Is de kwaliteit vergelijkbaar?
Het mooie van de Stepcraft is dat deze ook kan lasersnijden, printen frezen, schuim snijden etc.

De kwaliteit kan best goed zijn, maar met een snelle blik in de specificaties van beiden beweegt hij met zijn spindels ongeveer 10x zo traag als de Ultimaker..

Er zit hier in Zaandam een bedrijf dat meubels 'print' met een omgebouwde lasrobot uit de autoindustrie. Tafels, stoelen, balies van twee meter breed, lampen van een meter doorsnee, dat soort dingen. Best gaaf om te zien.

Op 16 april 2016 18:50:13 schreef Aart:
De kwaliteit kan best goed zijn, maar met een snelle blik in de specificaties van beiden beweegt hij met zijn spindels ongeveer 10x zo traag als de Ultimaker..

Daar ben ik het helemaal mee eens. Maar ik vind de snelheid minder belangrijk dan de kwaliteit. Verder ben ik geïnteresseerd in de overige zaken die ik ermee kan doen want zo groot is mijn werkplaats ook weer niet. Op de YouTube filmpjes ziet het er allemaal leuk uit op een afstand. Ik ben benieuwd naar mensen die er ervaring mee hebben.

Lambiek

Special Member

Op 16 april 2016 16:30:46 schreef DKH:
Zijn er hier ook mensen die ervaring hebben met een Stepcraft 420? https://www.stepcraft-systems.com/cnc-3d-systeme/stepcraft-2-420

Geen ervaring mee, maar ziet er wel netjes uit mooi afgewerkt.
De prijs is wel behoorlijk moet ik zeggen.

Op 17 april 2016 10:43:49 schreef knapestaart:
Er zit hier in Zaandam een bedrijf dat meubels 'print' met een omgebouwde lasrobot uit de autoindustrie. Tafels, stoelen, balies van twee meter breed, lampen van een meter doorsnee, dat soort dingen. Best gaaf om te zien.

Ziet er inderdaad mooi uit, en het zal best goedkoper zijn dan spuitgieten denk. Geen dure mallen en een dure spuitgiet machine, voor dit formaat heb je een behoorlijke machine nodig.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik ga, als m'n spindels binnen zijn, kijken of ik die met een BLDC motor kan aansturen. Eerst kijken of dat zonder vertraging kan.

Met 2mm per omwenteling moet ik voor 500mm/sec dus 250 omwentelingen per sec maken. Hmm. 15000 RPM gaat hem niet worden... denk ik voorlopig. Eens kijken hoe ver ik kom.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Klinkt interessant rew, ik heb er ook over zitten denken om iets met cnc en bldc te doen, maar voor mijn 3D printer vond ik het niet de moeite waard. Welke assen wil je het voor gaan gebruiken? Alleen Z of ook X en Y?
hoeveel K/v zijn je motoren?

bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Lambiek

Special Member

Krijg nou wat, dat wist ik nog niet. De printer ziet er goed uit, niet echt goedkoop maar dat komt misschien nog.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Leuke printer die Dremel,
maar een CO'er wil toch zelf bouwen/verbouwen, of niet?
En helaas geen ABS?

[Bericht gewijzigd door markce op zondag 17 april 2016 14:45:21 (11%)

Bijkomende informatie Deze 3D printer is alleen te gebruiken in combinatie met Dremel printdraad

Ben niet zo thuis in de 3d printer maar bovenstaande "eigenschap" doet mij ergens aan denken ...

rob007

Yarr, Matey!

leuk om te zien dat mijn startpraatje behoorlijk is aangeslagen,
heb expres ook niet zelf steeds het verhaaltje omhoog gehouden want -
dat is op gegeven moment ook niet leuk meer.
het fijnste is dat de mensen met vragen hier terecht kunnen bij de toch wel wat meer ervaren 3Deeiers (schrijf ik dat goed???)
en ja ik misbruik die beterweters ook iedere keer weer.
(het woordje beterweters niet lelijk maar positief bedoelt natuurlijk!)

wel behoorlijk duur die Praxis printer,
maar ja hij ziet er wel mooi uit moet ik ook zeggen!
alleen PLA alleen van Dremel en geen heet bed begreep ik?
en op YouTube werd er ook wel positief op de printer gereageerd.

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Op 17 april 2016 12:40:37 schreef RVL-Electronics:
hoeveel K/v zijn je motoren?

Op een Z-as zit al een spindel. En snelheid is geen issue.

Voor maximum torque moeten die dus zo laag mogelijke KV hebben. Nadeel is dat je dan met de spanning omhoog moet. Nog niet heel echt over de motoren zitten nadenken. Ik geloof dat je 170kV zou kunnen krijgen. Met m'n huidige ESC kan ik tegen de 60V aan, dus zeg 50V -> 8500 RPM -> 140 Rps -> 280mm/sec. Anyway, normaal printen met 50mm/sec moet met zo'n motor met normale spanningen gewoon kunnen.

Als de boel soepeler loopt dan wat een 170kV motor nodig maakt, kan je met een kleinere motor toe en heb je minder spanning nodig voor de hogere toerentallen. Als je ziet dat het nu prima draait op 20V * 1A = 20W, zou dat hopelijk niet te veel veranderen....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Op 17 april 2016 12:34:46 schreef rew:
Ik ga, als m'n spindels binnen zijn, kijken of ik die met een BLDC motor kan aansturen.

Hoe ga je de terugkoppeling doen rew met encoders? en wat ga je gebruiken als besturing?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 17 april 2016 11:54:17 schreef Lambiek:
[...]
Geen ervaring mee, maar ziet er wel netjes uit mooi afgewerkt.
De prijs is wel behoorlijk moet ik zeggen.

De prijs is misschien wat hoger als een echte 3d printer maar dan heb je wel andere extra mogelijkheden.
Als ik nu kijk wat een Ultimaker kost waar ik nu even mee heb mogen proberen dan valt het verschil mee maar je hebt meer. Ik ben alleen nog zoekende naar mensen met ervaring met die Stepcraft. Misschien valt het wel tegen.

Op 17 april 2016 13:03:47 schreef bprosman:
Zelfs de bouwmarkten hebben de 3d Printwereld ontdekt :

https://www.praxis.nl/gereedschap-installatiemateriaal/3d-printers/dre…

Als je dan toch kant-en-klaar wilt... en niet te duur...:

http://www.3dninja.nl/wanhao-duplicator-i3-prusa.html

Heated bed en geschikt voor PLA en ABS enz.

Heb deze zelf, en heb er een glasplaat op gezet...

Domoticz en ESP8266, goede combo!!!