Geschikte motor voor een elektrische brommer

wat voor motor zou je het beste nemen om een electrische brommer te maken?
ik zit hier momenteel in china en hier rijd het vol met brommers met een motor in het achterwiel
http://img.diytrade.com/cdimg/1322804/17108341/0/1289459784/electric_scooter.jpg

maar ik ben van plan een oude brommer, genre honda camino te gaan ombouwen met een middenmotor.
nu zou ik ervoor kunnen kiezen om de vario ook te gaan gebruiken in combinatie met de riem, maar ik overweeg eerder van een ketting te gaan gebruiken (honda camino had ook een ketting lopen van de pedalen naar het achterwiel en zou die gebruiken). de motor zou dan ook krachtig genoeg moeten zijn om vanuit stilstand zonder kleinere overbrenging de boel in gang te trekken.

ook de vermogens die de chinezen gebruiken zijn blijkbaar heel beperkt:
http://www.china-direct-buy.com/v/4/product_detail/7629246/electric_sc…
nieuwprijs nog geen 245€!!!

code:


Battery capacity	48V10AH
Maximum Speed 	        30km/h
Distance range	        40km
Motor type	        Brushless hub motor
Motor(rated Power)	350W
ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Een benzine motor kan geen koppel leveren bij nul RPM. Daar MOET je dus een koppeling hebben (effe slippen vanuit stilstand) en een versnelling omdat de bruikbare range waarin een benzine motor koppel kan leveren te klein is. Als de motor zeg tot 5000RPM bruikbaar is, en je wilt 100km/u kunnen rijden, dan zou je zonder versnellingen onder de 20km/u (1000RPM) met slippende koppeling moeten rijden. Kortom versnelling is nodig bij een benzinemotor.

Het koppel van een elektromotor is gewoon bij 0 RPM voldoende om prima mee te werken. Het koppel wat je nodig hebt om afhankelijk van je voertuig zeg 25km/u (fiets), 50km/u (brommer) of 130km/u (auto) te kunnen rijden is prima bruikbaar om bij 0 km/u op gang te komen. Een versnelling wordt daarom zelden toegepast.

Voor echte brommer-snelheden zou ik iets meer mikken dan 350W. Een gewone fietsmotor is bijvoorbeeld op 24V 10A 250W gespect. Die 350W van jou is al minder! Die 24V 10A motor wil ook best op 48V 45km/u 480W leveren. Het enige is, je hebt ongeveer het dubbele nodig om 48km/u te gaan. Mijn nattevinger getal is dat je 70-100W nodig hebt om 20km/u te fietsen. En de relatie is (boven de 20km/u) ongeveer met de derde macht. Dus zo'n 800W om 40km/u te gaan...

Maar goed, echt verificatie van hoe hard je wel of niet kan met 350W heb ik (nog) niet....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Shiptronic

Golden Member

Bij jouw had ik toch minimaal 2WD/AWD verwacht ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik zou zo'n achterwiel met motor en aansturing meenemen. Kun je uit je brommer de gehele aandrijflijn slopen, scheelt gewicht.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Lambiek

Special Member

Op 29 april 2016 09:01:03 schreef rew:
Een benzine motor kan geen koppel leveren bij nul RPM.

Dat klopt, Want dan staat hij uit. :)

Maar je hebt gelijk rew, je kan een elektromotor niet met een brandstofmotor vergelijken wat koppel aangaat.

Op 29 april 2016 04:00:47 schreef fcapri:
wat voor motor zou je het beste nemen om een elektrische brommer te maken?

Is een rolstoelmotor niet iets, een van bijv. 500W?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Een spartamet is 0,5kW, veel snorscooters gaan al naar 2 of 4kW, een bromscooter mag 4kW hebben.

Een stadsbrommer met 350W en 30km/u lijkt me prima te doen. Als je geen fixe hellingen hebt of een lange weg langs de kust dan haal je die snelheid wel met zo'n klein brommertje (en chinezen zijn meestal ook iets kleiner).

Merk op dat mijn 100W bij 20km/u en de derde macht regel oveenkomt met 337W bij 30km/u. Die derdemachts regel verwaarloost de rol weerstand en dat soort effecten.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

ik dacht dat een camino standaard 2,7pk had. dus om legaal te blijven zou ik daar onder moeten blijven. dat is toch bijna 2kW.

dus met een 500 of 800W motor zit ik zeker goed, zolang ik niet boven de 45km/h ga.
begin zelf al te twijfelen of ik niet gewoon een 125CC zou ombouwen. scheelt hem weinig in gewicht (de hele motor mag toch weg) en dan heb ik ook geen snelheidsbeperking.

van hier zo een wiel meepakken zie ik niet zitten, mijn koffers zijn nu al te zwaar :p

@roland. er valt weinig te slopen bij zo een camino. de aandrijving tussen motor en achterwiel is gewoon een riem. zo zwaar zal het ook niet zijn.

het grote probleem is dat de motor de link is tussen de achterbrug en de kader zelf. zonder motor valt je achterwiel er dus uit.

een ander wiel steken met naafmotor lijkt me ook niet praktisch, want zo een camino wiel is best groot, en nieuwe scooters hebben kleinere wielen. ik wil de looks van de camino zo echt mogelijk houden, met de motor centraal en een verbinding (ketting/riem) naar achterwiel.

zoek alleen achter ideeen welke motor ik best zoek voor dit project. kwestie dat aansturing eenvoudig is.
eventueel terugleveren bij afremmen zou een pluspunt zijn

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Lambiek

Special Member

begin zelf al te twijfelen of ik niet gewoon een 125CC zou ombouwen. scheelt hem weinig in gewicht (de hele motor mag toch weg) en dan heb ik ook geen snelheidsbeperking.

Zou je daarmee niet meer problemen krijgen met de keuring? Ik kan me voorstellen dat ze over een bromscooter minder moeilijk doen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Tidak Ada

Golden Member

In Belgë zit iemand, die BionX levert. Die levert voor gewone fietsen, maar ook voor off-road- en snelle fietsen >25km/h en mountainbikes. Levert ook terug bij afremmen, maar dat blijkt in de praktijk een wassen neus qua bereik verlenging.

Verder ook vermogens tot 450 of 500W.
Een gewone fiets ombouwen wordt overigens afgeraden. Je zou in jouw geval kunnen kijken naar het frame van een lichte brommer (Framesterkte en eventuele vering).
Lijkt me gemakkelijk op Google te vinden http://www.elektrischefiets.be/ZelfbouwBionX.html.

Denk ook aan het omspaken het bij een (achter)wiel motor (Doet bovengenoemde man voor je).

Wat ik heb gehoord op de e-bike beurs, vorig jaar, is dat Chinese motortjes veel lawaai maken en i.h.a. van slechte kwaliteit zijn.

Let ook op de wet in België"!
Als je niet op de openbare weg komt, is er geen probleem.

Ikzelf heb een MBK-Yamaha gekocht, maar daar zitten nogal wat problemen met kinderziektes.

Reken voor een kant en klare e-brommer al gauw zo'n €4 .500,-

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - http://www.tubecollectors.org/
Shiptronic

Golden Member

A de problemen zijn nog niet volwassen genoeg? :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

brommers en motos hoeven niet naar de keuring in belgie, dus daar geen probleem.

als ik een 'brommer' met papieren heb die 45km/H mag, en ik laat mijn verzekering weten dat die is omgebouwd met bv een 800w electromotor, dan ben ik in orde.
zolang die dan ook niet boven de 45km/h komt, kan de politie me ook weinig maken.

ik ben al een tijdje aan het uitdokteren om een auto om te bouwen naar electrisch, en daar zijn ongeveer dezelfde voorwaarden:
-electrisch vermogen kleiner of gelijk aan dat van de brandstofmotor
-electromotor moet op de bevestigingspunten hangen van de brandstofmotor
-alle functionaliteit op de auto moet behouden blijven, dus verwarming voor de voorruit, stuurbekrachtiging, rembekrachtiging...

alleen heeft een auto ook de hele papiermolen om het op papier aangepast te krijgen terwijl dat bij brommers niet het geval is.
daar is het
-kleiner dan 50cc
-max 45km/h

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Tidak Ada

Golden Member

@Ship:
Er is een lever met sprocket ontzet (Meet de trapkracht) door een takje tussen de ketting. Daardoor loopt nu steeds de ketting van het motortandwiel.
Ik krijg nu een complete nieuwe motor.

@fcapri:
Je kunt de informatie vinden op de site, die ik je hierboven gaf.
Voor motorvermogens boven 250W iig helmplicht en ik dacht ook een (brommer?)rijbewijs.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op 29 april 2016 14:57:02 (14%)]

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - http://www.tubecollectors.org/

Ik heb zelf een elektrisch fietsje:
http://www.grace-bikes.com/bikes/one/

Hier zit een 1300Watt motor in (komt 2000Watt in)
Als ik de gashendel 2 seconden open heb, zit ik al op de 47Km/h (ding gaat toch wel wat sneller dan de specs :-)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? http://www.ledverlichting-ledverlichting.nl
mel

Golden Member

een brommer mag niet harder dan 40 km/h, en een snorfiets maar 25 km :+

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 29 april 2016 18:55:10 schreef Gadget_inc:
Als ik de gashendel 2 seconden open heb, zit ik al op de 47Km/h

0-13m/s in 2 seconde is 4.2kW.... edit: (en dat is puur op de energie gerekend. Met een beperking als: "het koppel limiteert de versnelling tot 2G" wordt het benodigde maximum vermogen nog iets hoger. Maar dan moet ik meer rekenen).

[Bericht gewijzigd door rew op 30 april 2016 09:37:44 (33%)]

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik geloof je REW :-)

Is ook meer gevoelsmatig :-)
Echt niet dat ik een stopwatch in mijn handen neem tijdens wegrijden.

Maar ik zal morgen voor de grap eens de lengte van het traject opmeten.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? http://www.ledverlichting-ledverlichting.nl

Op 29 april 2016 20:06:27 schreef Lambiek:
[...]
Mooi ding, zal wel lekker fietsen denk. :)

Kan het je niet beschrijven (althans in de bossen en bergen niet) :-)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? http://www.ledverlichting-ledverlichting.nl

iemand een idee waar je dergelijke motoren kan vinden? ik vind er enkel op 220V.
ook losse rolstoelmotoren of andere vind ik niet direct terug. of ik zoek verkeerd.

iets dergelijks zou ik willen monteren, maar die verzendkosten vanuit amerika (en ook de douane kosten in belgie) zie ik niet zo graag.
http://www.ebay.de/itm/1000W-48V-DC-electric-motor-kit-w-Base-control-….

ik heb er in duitsland nu 2 gevonden
http://www.ebay.de/itm/HMParts-E-Scooter-Elektro-Motor-fur-z-B-Mach-1-…

en

http://www.ebay.de/itm/48V-1000W-1KW-MY1020-Electric-E-Scooter-DC-Brus…

de ene een 36V 1000W type, de andere een 48V 1000W. buiten de accu spanning zijn er nog andere voor/nadelen van de ene tov de andere?
beide worden omschreven als een MY1020 en hebben amper verschillen (buiten de hogere/lagere spanning en lagere/hogere stromen)
http://www.eped.nl/powerboard/MY1020-1000Watt.jpg

ik zou die hier ook in china kunnen halen, weegt 6,6kg en zou ik gewoon in de koffer kunnen steken
http://www.aliexpress.com/item/600w-36-v-gear-motor-brush-motor-electr…

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

vandaag al wat rondgezocht hier in china, maar niks gevonden behalve naafmotoren. dus gaan we dat hier online bestellen bij taobao...

nu vroeg ik met het volgende af:
stel ik koop een MY1020 van 48V 1000W. die trekt daarbij dan een kleine 26A op vol vermogen.
nu gaat dat ding te hard, of voor een andere reden bouw ik een 36V accupack, wat doet die motor dan op 36V? is dat gewoon 25% minder voeding is 25% minder toeren en krijg ik dan 700W max? (36V * (26A*75%) ) of zie ik dat fout.

OF ik ga de andere richting uit, ik koop een 36V 1000W MY1020 motor die dan op volle kracht een 35A trekt. ik kom er dan achter dat ik te weinig trekkracht heb, en beslis om er een 48V accupack aan te hangen (controller werkt toch met PWM). dan heb ik zowieso meer vermogen. t is niet de bedoeling om daar 100den kilometers aan een stuk mee te rijden, maar zou wel leuk zijn als ik eens een 'boost' kan geven bij het optrekken.

bij het opbouwen maakt het volgens mij weinig uit. als ik een 36V motor koop, bouw ik gewoon een 36V accu en lader. koop ik een 48V motor, dan bouw ik een 48V accu en lader.
t wordt in de toekomst pas ergers als ik wil gaan fine-tunen.
als ik met een 48V setup zit, en ik wil meer 'boost', moet ik al naar 60V accupack gaan...

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Bij 48V is de stroom lager, dat is gunstig voor de accu's en bekabeling. Bij een 36V motor die je op 48V zet moeten de accu's en bekabeling ook de hogere stroom aan kunnen. Een 48V motor kan mi probleemloos op 36V draaien.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
TinusTech

Golden Member

wat is het verschil tussen een electrische brommer en een speed pedelec (die zijn gewoon te koop)?

geen.
als het trapondersteuning levert, max 250watt en niet harder dan 25km/h gaat, is het een electrische fiets.

al de rest is een electrische brommer. dus meer dan 25km/h, dan moet je verzekering hebben en rijbewijs.
meer dan 250watt, idem
en als die vanzelf rijd zonder aan de pedalen komen, idem.

ik rijd met de fiets naar het werk, ik hoef geen electrische fiets of brommer. maar ik wil in de toekomst een electrische oldtimer bouwen (auto).
nu lijkt het mij handig eerst wat ervaring op te doen, door een electrische brommer te maken, en dan wil ik een replica maken van de camino waar ik heel lang geleden mee reed.
en omdat het kan, wil ik hem electrisch. zal dienen om eens op een treffen te showen, en wat oldtimerritjes mee mee te doen.

als ik niet boven de kW's ga van de originele motor, en niet harder dan 45km/H, ben ik in principe legaal door enkel mijn verzekering op de hoogte te brengen van de ombouw. ik heb een motorijbewijs, ik ga hier een verzekering voor nemen.

oude foto van de dader die mijn knie omzeep holp:
http://www.fordcapri.be/fcapri/camino/640/camino1.jpg
les geleerd: brommer opdrijven tot 70, en rondrijden op oude banden, standaard remmen... dan gebeuren er ongelukken.

ik denk dat ik toch maar voor 36V ga. die kan ik ook altijd op 24V laten lopen als het moet

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Die MY1020 heb ik veel ervaring mee. Het zijn goede motortjes met 4 koolborstels (ondanks dat ze uit china komen :P), maar je moet ze niet overbelasten.
36V of 48V , het ligt er ook aan welke accu je kwijt kunt in je vehikel.
Neem de juiste regelaar erbij, dus eentje voor 1000W. De meeste regelaars zijn stroomgestuurd zodat je een mooie koppelregeling hebt en de motor niet snel overbelast zal raken.
Hier hebben ze ook wat van dat spul tegen redelijke prijzen:
http://www.petrolscooter.co.uk/