dit is niet echt dringend, ik zou die graag online kopen, dit is makkelijkst.
Alleen weet ik niet waar ik dit type kan kopen

Voorbeeld van mijn meting

De COM draad van de multimeter verbind ik met de groene en blauwe draad onderaan de foto
de rode draad van de multimeter verbind ik met de groene en rode draad bovenaan de foto
de rode draad bovenin de foto gaat naar 5V
de blauwe draad gaat naar GND
zonder de multimeter ertussen brand de lamp dus ben redelijk zeker dat het aan de multimeter zal liggen....

Nu alleen nog vinden waar ik deze online best kan bestellen

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (68%)]

Als je Deze besteld heb je ze redelijk snel in huis.

Op 16 mei 2016 00:58:15 schreef fjskmdl:

De COM draad van de multimeter verbind ik met de groene en blauwe draad onderaan de foto
de rode draad van de multimeter verbind ik met de groene en rode draad bovenaan de foto
de rode draad bovenin de foto gaat naar 5V
de blauwe draad gaat naar GND
zonder de multimeter ertussen brand de lamp dus ben redelijk zeker dat het aan de multimeter zal liggen....
n

kijk eens goed naar de afbeelding van IN14. jij sluit het niet goed aan. je zet je amperemeter in parallel erover (zoals je spanning meet) en dan maak je een kortsluiting met je amperemeter (hetgeen je zekeringen kost en mogelijks ook je arduino sloopt).

voor stroom te meten moet je de groene en rode draad bovenaan aan elkaar zetten.

en dan de amperemeter TUSSEN de groene en blauwe onderaan.
dus de groene onderaan hang je aan COM (zwarte)
en de blauwe onderaan hang je aan A draad van je multimeter (de rode dus)

Ik denk dat je eerst moet kijken of je geen pin opgeblazen hebt van je controller. Zoals je het vertelt heb je gewoon een uitgang kortgesloten. Ik heb geen idee of zo'n Atmega daar tegen kan, maar ik zou dat eerst eens controleren.

AVRs (en een hoop aantal andere microcontrollers) zijn verrassend bestand tegen kortsluiten van uitgangen. Op de AVR is de uitgangsFET gewoon ongeveer 30 ohm, dus ruim 100 mA! En dat met een "Absolute max" van 50mA per GPIO pin en 70mA per voedingspin, gaat in de praktijk vaak gewoon goed... totdat de chip te heet wordt.

De pin is niet opgeblazen, zonder multimeter ertussen brand de led nog.
Ik heb wat zekeringen besteld en wanneer ik deze ontvang probeer ik nog eens.
Nu wil ik voornamelijk meer leren over microcontrollers, en vroeg mij af welke basiscomponenten ik best aankoop die zowiso nodig zal hebben?

Ik heb intussen reeds besteld (alienexpress, dus kan een eind duren):
2 X ESP8266 dev board
DS18B20 temp sensor
+60 leds 5mm
weerstanden (DIY Universal Metal Film Resistors Set - Silver + Blue)
spanningsregelaars (Voltage Regulator L7805 7806 7809 7808 7812 7815 7824 L7905 7906 7908 7909 7912 7915 LM317)
10 LDR photoresistor

Misschien is dit een nuttige link, en besteld bij alienexpress kan inderdaad wel even duren. :-)
http://magazine.schematheek.net/0905/0905-002/0905-002.pdf

Sanity check: als je de 2 polen die in je multimeter gaan met elkaar verbindt, moet je weer een werkende led hebben, en weer dezelfde schakeling zoals het was zonder meter. Is dat zo?

volgens mij blijft TS met de A-meter in parallel werken. dan gaat natuurlijk de led uit, alles wordt kortgeslote. en dan zou de zekering in de meter nog altijd goed zijn

Tenzij hij eens de stroom van een voeding heeft willen meten. Dan vliegt de zekering er uit. De hint dat dit zo is, is dat ie "0" blijft meten.

Als je de A-meter parallel met de led zet, gaat de led uit, maar meet je (iets meer dan) de ledstroom.
En volgens mij lees ik ook dat met de boel in serie, de led uitgaat. Wederom een hint dat de zekering kapot zou kunnen zijn....

Anderzijds, de meeste multimeters hebben ook een 10A of 20A bereik waar geen zekering in zit. Dat er op dat bereik 0A in het display staat kan dan terecht zijn, maar het ledje zou moeten gaan branden bij een goede meet methode.

Maar ja, het blijft gissen.

De meter heeft twee zekeringen, één van 500mA en één van 10A. Lijkt mij dus logies dat er één of twee zekeringen stuk zijn, of hij moet iets heel raars overhoop gehaald hebben.

Ah. OK. Ik zelf geen multimeters met een zekering in het 10A/20A bereik.

Je kunt gewoon de zekering doormeten met je multimeter. Zet hem, in het weerstand bereik, duw de rode pen ik het stroommeet gat. Als de zekering goed is meet je een weerstand. Als de zekering kapot is meet je oneindig (meestal OL op de display). En anders haal je de zekering eruit en meet je hem met de meter in weerstand mode.

Waarom zoveel verschillende spanning-regelaars ?
Per regelaar heb je trouwens minimaal twee 100nF condensators nodig. Heb je die ook besteld ?

REW, ik heb geen multimeters zonder gezekerde stroom ingang. Heb jij echt geen enkele serieuze multimeter ? >:-)

[Bericht gewijzigd door fred101 op (11%)]

Rew duwt er apehaar tussen, dat fikt uiteindelijk ook wel weg ;)

Geleidt apenhaar dan? :+
Nooit geweten (of zelfs maar vermouthd)...

Wat overigens wel vaak vergeten wordt is dat de shunt in de meter voor de lagere bereiken vaak nogal hoogohmig is, die kan zomaar een ohm of tien zijn.
Er lijkt een verband te zijn met de aanschafprijs: die shunt is omgekeerd evenredig daarmee.

Ik heb de zekering vervangen en nu lukt het wel om de stroom te meten.

Ik heb echter een test gedaan waarvan ik het resultaat niet begrijp:

Ik sluit een led (gewone rode 5mm denk ik) aan op de 5V van de arduino met een 220ohm weerstand

Over de weerstand staat 3.12V spanning (gemeten aan de pootjes van de weestand)
Over de led staat 1,86V spanning (gemeten over de anode en kathode van de led)

om de stroom door de led te berekenen doe ik dan 1,86V / 220ohm = 8,45mA

Met de multimeter meet ik echter 13,75mA door de led...

kan iemand mij zeggen wat ik verkeerd doe?

Wat als je over de weerstand meet ?

om de stroom door de led te berekenen doe ik dan 1,86V / 220ohm = 8,45mA

En daar maak je een fout.
De stroom is 3,14V / 220Ω = 14,18mA

De multimeter heeft ook een inwendige weerstand waardoor er ook een spanningval over je meter is bij stroom meten.
Dat noemt men burden voltage

Er loopt dus 13,75mA door 220 ohm. Dat geeft 3,025V over de weerstand. 1,86 + 3,025 = 4,885V
Het burden voltage is dan 0,115V dus de shunt is 0,115 / 13,75mA = 8,36 ohm Dat is een vreemde waarde maar dat heeft met fouten in de rest te maken. Die 220 zal niet precies 220 ohm zijn. De 5V ook niet precies 5V en de Vf over de LED is ook wat afhankelijk van de stroom er door.

Waarschijnlijk is de shunt 10 ohm. Het burden voltage wordt dan 0,1375V. Over de weerstand valt 3,025V Samen 3,1625. Over de led viel 1,86V dus de voedingspanning moet dan 5,0225V zijn.

Terugrekenen, 5,0225-1,86V = 3,1625V / 220 = 14,375mA

Ik zou graag wat leren solderen.
Als ik printplaatjes wil kopen om leds op te solderen, kan iemand mij zeggen waar ik eigenlijk op zoek naar moet gaan?
Ik bedoel dus om van een breadbord over te gaan naar iets die ik definitief kan solderen...

Ben van plan bij alieexpress.com te bestellen.
Is het afgeraden om daar soldeerdraad te kopen ivm mindere kwaliteit? (60% tin /40% lood 1mm dikte is dit ok? of best andere verhouding en dikkere / dunnere draad?

Alvast bedankt

dat 60/40 spul werkt wel het fijnste, maar er zit dus het zeer giftige lood in. Het is ook in 37/63 verhouding verkrijgbaar. Die lijken erg veel op mekaar.

Dat lood en tin kunnen ze weinig aan verkeerd doen. Solderen werkt goed/prettig als er de juiste flux in zit. Dat willen de chinezen wel eens verkeerd doen. (ik heb de indruk dat ze dan een batch NOG goedkoper spul produceren, de profi jongens hebben dan geen zin in dat slechtere spul en dan komt het goedkoop op aliexpress en Ebay.... )

Deze PCBtjes werken wel aardig:
http://www.aliexpress.com/item/10PCS-Double-Side-Prototype-PCB-Tinned-…

dat 60/40 spul werkt wel het fijnste, maar er zit dus het zeer giftige lood in.

Bij "zeer giftig" denk ik aan goedjes als arseen, of dat je acute loodvergiftiging kunt krijgen van werken met elektronica. Dat is echter een kwaal die je vooral door een afrekening in het criminele circuit kunt krijgen (grote hoeveelheid lood die met tientallen tot honderden kilometers per uur ineens je lichaam binnenkomt op een plaats waar dat niet handig is).

Lood is vooral giftig als het in het milieu komt en via het milieu in de voedselketen, dus bijvoorbeeld via de vuilstort in het grondwater. Ook als je het gaat koken en gedurende jaren opsnuift kom je er niet gezond mee weg, maar bijvoorbeeld soldeerdampen bevatten, zeker als je de ruimte een beetje ventileert, niet voldoende lood om binnen je normale leven een gevaarlijke hoeveelheid binnen te krijgen.

Waren het geen schilders met loodverf die rare dingen gingen doen ?

En drukkers die met loden letters woorden maakten om een krant te drukken. Die moesten verplicht om de paar uur melk drinken. Dat brak het lood af (dacht men). Kwik is ook zoiets, mag niet meer, te gevaarlijk. Zat oa. in goede thermometers, mechanische thermostaten en relais. (mercury wetted contacts)
Schildersziekte is een bekend fenomeen wat oa. door TNO is onderzocht. De hersens lossen op door het inademen van de dampen. Meen dat de prof schilders alleen nog watergedragen verven mogen gebruiken. En dan hebben we Chroom6 natuurlijk nog de anti corrosieve coating waar oa. tanks van het leger mee bespoten werden. Jaja, gif genoeg :-)