oke, dus een weerstand van 10k en als je iets langer wilt meten een watt of 5?

korte vraag nog: de FVF kit bevat de USB kabel die op de PC de logging kan monitoren..

Is dit alleen overhevelen of live loggen en wat kun je er nog meer mee?

Als ik bij Fluke kijk zie ik alleen support voor Windows. Iemand die weet of dit ook onder linux werkt?
Anders is alleen de IR3000 een betere optie. Ik zit nu even te kijken om beide opties te doen..

[Bericht gewijzigd door High met Henk op (15%)]

Ik kan zelf ook zakelijk bestellen en zal dat niet nalaten, daar het voor mijn bedrijf is...

HMMMMmmm...

in mijn zoektocht stuitte ik op de fluke 867.
Dit is echt een meter die alles kan wat ik primair nodig heb:

bussen bekijken, want een scope functie.
Speciale Glitch optie.
Dual display mode met v en freq, of current, min, max en avg.

Enige nadeel is: ding is ALLEEN 2e hands te krijgen, want hij is al aantal jaartjes uit productie!

Deze meters zijn gemaakt tot 2005, zie ook http://www.circuitsonline.net/forum/view/101257/last/867b

Tenzij je er goedkoop aan kunt komen zou ik er niet aan beginnen. Die oudere complexe apparaten van Fluke hebben volgens mij vaker (serieuze) defecten dan de degelijke multimeters als de 87 etc. Die andere scopemeters worden teeedebands vaker defect dan goed werkend aangeboden als je bijv op Ebay kijkt. Goed werkend zijn ze dan ook nog behoorlijk aan de prijs. Voor hetzelfde of weinig meer heb je een gloednieuwe 87-V. Batterylife van de 867 is onderweg ook zeer beperkt las ik in de gelinkte CO discussie.

EDIT: Juist op zo'n ingewikkelde meter zou ik wel garantie willen. Een meter als een 87 zou ik zonder problemen tweedehands durven kopen, als het verhaal erbij klopt (niet gejat). Ik heb het zelfs gedaan, voor 200 dollar heb ik een 87-V in nieuwstaat via Ebay in de VS gekocht. Was wel een kwestie van meerdere veilingen volgen en als de prijs te hoog werd laten schieten en de volgende afwachten en weer proberen. Als de omschrijving net wat anders is dan anders en jij vind m wel dan heb je minder mensen die meebieden en blijft de prijs laag. Zoek dus een beetje creatief.

[Bericht gewijzigd door Henk H. op (32%)]

Op 14 juni 2016 12:13:37 schreef Shiptronic:
Is dit een ingang voor je : http://www.circuitsonline.net/forum/view/132447

Lees ik dit nu goed?
Koopt deze persoon meetinstrumenten op kosten van zijn werkgever om ze daarna privé door te verkopen?
Enfin, er zit al een slotje op.

korte vraag nog: de FVF kit bevat de USB kabel die op de PC de logging kan monitoren..

Is dit alleen overhevelen of live loggen en wat kun je er nog meer mee?

Ik heb zelf even gewerkt met het meegeleverde Flukeview Forms.
Dat vond ik zwaar tegenvallen.
Exporteren naar Excel exporteren schijnt wel mogelijk te zijn.
Het is meer een rapportage dan een visualisatie.
Via de drivers kun je echter wel commando's geven aan de 287/289 en de resultaten uitlezen.
Wanneer je dat wilt dan kun je drivers voor thirth-party software zoals Labview (duur) gebruiken om daar een visualisatie van te maken.
Waarschijnlijk lukt dat ook met Matlab wel, maar daar heb ik geen ervaring mee.
Beide programma's zijn echter geen turnkey oplossingen.

de opvolger,289 heeft toch ook scope functies ?

Op 15 juni 2016 10:37:26 schreef Shiptronic:
de opvolger,289 heeft toch ook scope functies ?

De 289 heeft geen scope functies.
Wel is het mogelijk om de gelogde waarden in een grafiek op je scherm te laten zien (trend data).
Dit is echter niet realtime zoals bij een scope.

Ha Henk,

Ik heb zo'n Fluke 867B.
Mooie meter, kan veel, en zeer stabiel. (na vele jaren nog steeds perfect in cal)

Maar... ook groot, en zwaar. Dus pak ik voor typisch multimeter werk bijna altijd een Fluke 75...

http://www.miedema.dyndns.org/co/2016/IMG_5504%20%20Fluke%2075%20naast%20867B-600pix.jpg

Ook is de accu van de 867B na 10 uur leeg, terwijl de 9V batterij van de Fluke 75 2000uur mee gaat (in de praktijk: jaren)

Van de scope functie moet je je niet te veel voorstellen. Je kunt een rudimentaire golfvorm zien. (maar vaak weet je dan al genoeg...) Maar het is absoluut geen vervanging voor een scope....
Misschien is het genoeg voor jouw "bussen bekijken".
Die glitch functie werkt overigens prima.

Hoop dat je er wat aan hebt...

@ Brainbox
FlukeView Forms werkt prima. Maar het is inderdaad een apart programma. waar je in moet duiken om de mogelijkheden te leren kennen.
Je kunt ook je meet data exporteren als .CSV (op verschillende manieren). Daarna kun je er mee doen wat je wilt. (Excel etc.)

De 867B wordt overigens helaas niet in FlukeView Forms ondersteund. Daarvoor is alleen een antiek DOS en Windows 3 programmaatje.... Je kunt daarmee loggen en print-sceens maken.

groet, Gertjan.

Heb al jaren een goedkope zwarte multimeter, ook 2e hands gekocht... voor 5 euro..en in prima staat. Was de opvolger van een gele van de gamma geloof ik, die er erg op leek. JE kan toch beter een ECR/LCR meter erbij kopen en een goedkope multimeter hebben, want ik zou liever een meter hebben die de waardes van elco's goed kan weergeven dan een multimeter die dat helemaal niet kan. Ik heb altijd met een goedkope multimeter gewerkt en als je die opblaast ben je niet zoveel armer en die goedkope multimeters zijn ook wel degelijk en makkelijk te repareren. Want alles gaat een keer kapot, ook die dure meetinstrumenten dus... en als die kapot gaan doordat je verkeerd geselecteerd hebt ... ben je verder van huis..

Hi,

Dit wordt ondertussen meer een soap serie wat lengte betreft dan een oplossing voor een meetinstrument.
Het is net als b.v. met voedingingen, generatoren en scoops, meestal niet mogelijk voor een betaalbaar bedrag een instrument te vinden die aan alle eisen voldoed die de gebruiker steld.

Gertjan geeft al aan dat je wat kan zien met de "scoop" functie op de Fluke 867B
en dan zie je iets dat je niet bevalt, wat dan...
Logic analyzer er aan, echte scoop er aan? heb je die ook bij je?

Ik ging regelmatig met een redelijk groot instumentarium naar de klanten toe en ik had altijd een scoop meter van Fluke in mijn geredschapkist.
De accu is een drama van die meter, in ieder geval van het type waar ik mee meette, de meeste metingen voor DC en Ohm gingen met de Fluke 73 of 75 meter omdat dit sneller/handiger was/is.

Je zal denk ik toch met meerdere meetinstrumenten op stap moeten.
Wat de Fluke 287 en 289 betreft, hiervan is de batterijduur best redelijk.
Ik had altijd één a twee setjes batterijen bij me, dat hoort gewoon bij de meetset waarmee ik op stap ging.

Gegroet,
Blackdog

Op 15 juni 2016 12:37:39 schreef Bart64:
Want alles gaat een keer kapot, ook die dure meetinstrumenten dus... en als die kapot gaan doordat je verkeerd geselecteerd hebt ... ben je verder van huis..

Dat is nu juist het verschil tussen goedkope en dure meters. Een goedkope is na één foutje (vaak) niet meer te repareren, bij een dure meter moet je misschien de zekering vervangen maar verder is er niets mee aan de hand. De dure meters gaan bijna niet stuk.

Ander, belangrijker punt, is dat je bij een foutje bij meten aan het lichtnet of hogere spanningen zelf ook stuk kan gaan met een goedkope meter. Dure meters zijn veel beter beveiligd.

Op 15 juni 2016 12:37:39 schreef Bart64:
JE kan toch beter een ECR/LCR meter erbij kopen en een goedkope multimeter hebben, want ik zou liever een meter hebben die de waardes van elco's goed kan weergeven dan een multimeter die dat helemaal niet kan. Ik heb altijd met een goedkope multimeter gewerkt en als je die opblaast ben je niet zoveel armer en die goedkope multimeters zijn ook wel degelijk en makkelijk te repareren. Want alles gaat een keer kapot, ook die dure meetinstrumenten dus... en als die kapot gaan doordat je verkeerd geselecteerd hebt ... ben je verder van huis..

Een ESR meter die accuraat is wordt moeilijk. Zeker budgetair. De meeste meten op 100kHz terwijl de meeste elco fabrikanten geen ESR op 100kHz geven maar het als tan δ of DF op 100-120Hz geven. Die tabellen bij ESR meters zijn natte vingerwerk. Een goede nauwkeurige LCR meter die 100/120H en 1kHz heeft kan dat wel maar dan zit je al snel boven de 200 euro.
Daarnaast is het de vraag of je zo iets voor je werkzaamheden ook nodig hebt. Elco waarden hebben standaard al een 20% tolerantie dus daarvoor heb je geen heel goede LCR meter nodig.

Goedkope meters zijn meestal niet betrouwbaar en niet veilig.
Daarnaast gaan ze de fout in bij te veel EMI, te veel commonmode signaal, kunnen ze meestal niet met AC anders dan een 50Hz sinus, overweg. Zijn ze mechanisch waardeloos. De probes zijn meestal onveilig en hebben te veel weerstand. Specs zijn onbruikbaar of niet bekend. De interne Vref is meestal bagger of gewoon niet aanwezig waardoor de batterij spanning meetfouten veroorzaakt. Kortweg meestal gevaarlijk speelgoed hooguit bruikbaar voor grove hobby metingen aan batterij spanningen.

Een goede multimeter kun je bijna niet opblazen. Zeker niet door "verkeerd selecteren" Als dat zo was dan had ik er al heel wat versleten. De enige die hier (ook nog op een gevaarlijke manier) kapot ging was een heel goedkope Voltcraft scopemeter (ergens tegen de 300 euro wat toen voor een scoopmeter heel goedkoop was) die 1400VDC op zijn VDC ingang kreeg (max was 1000V volgens manual).

@miedema. Een 2e accu kan dus geen kwaad...
Afmetingen en 10 uur zijn goed.

Dat het geen volledige scoop is. Is niet erg. Dat is de handyscope of de tiepie ook niet. Geen vergelijk met een tds.
Die glitch functie is interessant.

Op 15 juni 2016 18:09:50 schreef High met Henk:
Een 2e accu kan dus geen kwaad...

Dat is niet noodzakelijk want de Fluke 867B kan ook op penlite accu's of batterijen ipv het accupack. Daarvoor zit er een houder aan de achterzijde. De scope mode kan ook full screen staan en is tot ong. 100 kHz bruikbaar, op de meetpennen. Mijn 867B komt van MP.

Op 15 juni 2016 09:36:16 schreef Brainbox:
Koopt deze persoon meetinstrumenten op kosten van zijn werkgever om ze daarna privé door te verkopen?

Zo had ik het nog niet gelezen. Is in onderzoek. Persoon en werkgever zijn bekend.

--edit--
is toch in orde.

Ha Henk,

Wat betreft de accu van die Fluke 867B. Het belangrijkste punt om te overwegen is denk ik dat het dus continue een puntje van aandacht is.

Een normale meter doet (hopelijk) lang van zijn batterijen, en het in de koffer stoppen van een reserve setje zorgt voor zorgeloos gebruik.

Hoe ga je dat doen met die 867B accu? Elke keer voor je op stap gaat de 867B aan de lader? Hoeveel tijd had ik hem de vorige keer ook al weer gebruikt? Het zijn NiCd accu's, dus elke keer (half)vol weer opladen nemen ze ook niet in dank af.....
Iets wat dus steeds aandacht nodig heeft dus....

Als je hem regelmatig tot veel denkt te gaan gebruiken is een 2e accu inderdaad de handigste oplossing.

Pluspunt is wel dat er ook een netvoeding bij zit. En bij netvoeding bedrijf blijft de volledige galvanische scheiding behouden.

groet, Gertjan.

c/p fluke 867B manual
BT2-7 BATTERY,1.5,AA,ALKALINE 376756 6 2

6 stuks penlites kunnen er zo in ipv het batterypack.

@ Raaf12
Volgens datzelfde manual gaat een set AA Alkaline batterijen slechts 6 uur mee....

groet, Gertjan.

Klopt, maar dat is m.i. geen probleem. Even wisselen voor een extra set en 's avonds weer even opladen. Op zowel 1.5V alkaline als 1.2V penlite accu's doet ie het opperbest.

Idd, dat van di nicad had ik al als probleem gezien, maar penlites brengen uitkomst..

Is een ombouw naar lipo wellicht ook een optie???
Moet je wel de lader apart doen...

De Fluke 279 lijkt me ideaal voor jou. Dat is een multimeter en thermische camera in een. Echt een gaaf ding.