Het grote interessante aanbiedingen topic deel 5

Dit topic is gesloten

ik heb het kleine broertje van dat ding in 5W uitvoering, gekregen omdat het stuk was. 1 liion cel was dood, andere cellen erin gezet die 2x zoveel capaciteit hadden. de overlevende cel was uiteraard ook niet de opgegeven waarde op het ding van 2Ah, de cel was 1100mAh op de tester, op de cel stond 1600mAh. 3uur haalt die nu sowiso, langer nog niet aangezet gehad.

de constructie is niet veel soeps, DC jack direct op de accu ( wel een beveiligings print in de accu ) en de led via de schakelaar weer direct op die DC jack, te hoge spanning en de led nekt. dat terwijl er 12/24V op het ding staat, zonder converter naar 8,2V niet verstandig..

[Bericht gewijzigd door testman op donderdag 21 december 2017 14:19:21 (35%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

2500mAh volgens de doos. Staat niet bij bij hoeveel volt, maar gezien de 5V lader gok ik dat het gewoon maar 1 cel is.

Maar goed, ik ga ervanuit dat dat Chinese mAh's zijn. Ik kan 'm altijd nog voorzien van andere cellen of een externe adapter.

Als dat ding echt 10W is dan zou ie wel heel snel leeg zijn bij een 2500mAh cel. Vanavond eens testen/meten

Op 21 december 2017 13:51:27 schreef Tidak Ada:
Die brandduur kan natuurlijk NOOIT 10 uur (Dacht ik ergens te hebben gelezen :?) zijn, De 10W COB-LED verbruikt bij 12V zo'n 800mA dan zou er een LiIon accu van 12V >10Ah in moeten zitten. Dat kan nooit voor die prijs!

Op de verpakking staat 10Watt met een accu van 2500mah.

Dus i = 10/12 = 833ma. Branduur = 2500/833 = 3 uur.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Net even één zo'n lampje gehaald, was al een tijd opzoek naar iets simpels die uit zichzelf een bepaalde richting op blijft schijnen.

Natuurlijk meteen open gemaakt, er zit bijna niks in. Een enkele cel, een 1Ohm weerstand, een schakelaar en een DC jack. De led wordt met 800mA aangestuurd op een volle cel, dus bij lange na geen 10W, eerder 2.5

Als we dan met de labvoeding er 10W in stoppen is de Vf van de led ongeveer 3.1V bij 3A, na 30-45 minuten is het koellichaam 55 graden bij een omgeving van 16c. De IR thermometer zegt dat de voorkant van de led rond de 85C is. Er zitten 24 led chips in de module.
Dat is dus allemaal best netjes.

Overal zitten pakkingen in, dus qua waterdichtheid kan het wel tegen een spatje gok ik zo.

De adapter heb je zo open met een schroefje, ik heb ergere gezien maar ik zou het er niet op wagen qua veiligheid.

Ik denk dat ik de binnenkant ga updaten met een degelijke led driver en een laadcircuitje, of misschien zelfs de cel eruit en aan een powerbank. Je kan er trouwens ook nog een extra 18650 cel in kwijt, dan gaat ie alweer langer mee.

Tidak Ada

Golden Member

Heb de laatste gekocht bij 'onze' ACTION.

De handleiding zegt: 2500 mAh, brandduur maximaal 4 uur. Dat kan dus nooit met een 12V 10W COB-LED

Op de lader staat: DC 5V - 1000 ± 50 MA. Daar kan ik dus ook mijn toekomstige vrachtwagen mee snelladen >:) :D

Meer na nadere inspectie van het interieur (iets voor de komende kerstdagen?).... (DJ-Floyo is me voor (heb ik weer niks te doen met de kerst ;()) Hebben ze er toch een andere COB chip ingefrot dan in de 230V bouwlampjes.
Al met al toch een praktisch lampje, net zoals die LED zaklantaarns bij de Turk op de radiomarkten.

Misschien ga ik een en ander in het huis van zo'n defect 230V ding monteren. Dat geeft iets betere koeling dan het huidige huis, hoewel ik aan die behuizing ook 50°C heb gemeten.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op donderdag 21 december 2017 18:02:47 (20%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Kruimel

Golden Member

Op 21 december 2017 17:51:01 schreef DJ-Floyo:
[...]

Overal zitten pakkingen in, dus qua waterdichtheid kan het wel tegen een spatje gok ik zo.

De adapter heb je zo open met een schroefje, ik heb ergere gezien maar ik zou het er niet op wagen qua veiligheid.

Ik denk dat ik de binnenkant ga updaten met een degelijke led driver en een laadcircuitje, of misschien zelfs de cel eruit en aan een powerbank. Je kan er trouwens ook nog een extra 18650 cel in kwijt, dan gaat ie alweer langer mee.

Beste een mooie behuizing voor een tientje. Voor dat geld kan je je nauwelijks een buil vallen. Voor €3 heb je er een goed gebouwde lader bij. Het lijkt me een leuk hobbyprojectje. <- Geen goed idee, het lijkt er op dat er stroombegrenzing in de lader ingebouwd zit die je in "normale" laders niet hebt.

bprosman

Golden Member

Kan het niet zijn dat er wat laad-intelligentie in de lader zit ? Er zit namelijk een rood-groene led op.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Tidak Ada

Golden Member

Dat is gewoon een bicolor LED, die aangeeft dat hetzij is, hetzij de laadstroon in de buurt van de zelfontlading komt. Ik noem dat geen intelligentie, maar een primaire reflex.

Die laders zitten ook bij die zaklampen, die die Turk voor € 7,- , op radiomarkten verkoopt.... Veilig is anders, maar het werkt.

We zouden hier op het forum eens kunnen gaan denken om een printje te ontwikkelen dat beter functioneert en vooral elektrisch veiliger is.
Wie durft?.....

Toch maar even wat foto's gemaakt:

Het interieur

beetje weinig koelpasta en bezuinigd op schroefjes

De lader componentenzijde.

De lader, printzijde. Complimenten!!!

De Turkse lader:

Geen enkele veiligheidsafstand t.o.v. het lichtnet! FOEI!!!!

Door de reactie van DJ-Floyo en de overeenkomst tussen beide laders had ik verwacht hier ongeveer hetzelfde te zien. Volkomen mis! Met name de lader deed me verbazen. Voldoende ruimte tussen primaire en secundaire en afgekitte aansluiting aan het net.

Het enige wat ik kan aanmerken is de minimale hoeveelheid koelpasta, slechts twee van de vier bevestigingsschroefjes en ik vind de grootte van het koelblok nogal klein. Bovendien wordt de luchtstroom belemmerd door het plastic van de behuizing.

De 10Ω weerstand heb ik niet kunnen ontdekken, dus die kan ik nog wel toevoegen, liefst en fusable....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
Kruimel

Golden Member

Op 22 december 2017 21:51:04 schreef Tidak Ada:
Dat is gewoon een bicolor LED, die aangeeft dat hetzij is, hetzij de laadstroon in de buurt van de zelfontlading komt. Ik noem dat geen intelligentie, maar een primaire reflex.

Ja dat klopt, maar ik vind het hier misleidend dat er een USB aansluiting aan zit. Dat is dus een beetje riskant, want als je deze lamp op een potente USB lader aansluit pomp je er dus gewoon 5V en de max stroom die de lader kan leveren in. Mijn suggestie om de Action lader te gebruiken is dus niet handig. Zo een lader met een bicolor LED heeft waarschijnlijk een intrinsiek hoge interne weerstand zodat hij stabiel werkt bij een paar volt.

Die laders zitten ook bij die zaklampen, die die Turk voor € 7,- , op radiomarkten verkoopt.... Veilig is anders, maar het werkt.

We zouden hier op het forum eens kunnen gaan denken om een printje te ontwikkelen dat beter functioneert en vooral elektrisch veiliger is.
Wie durft?.....

Ik zou op zich wel nieuwsgierig zijn naar het bijbehorende topic. :)

Toch maar even wat foto's gemaakt:

Mooie foto's, dat geeft veel inzichten.

beetje weinig koelpasta en bezuinigd op schroefjes

Valt wel mee toch? Dit is wat mij betreft precies de juiste hoeveelheid koelpasta om twee vlakke delen met elkaar te verbinden. Vier schroefjes zou geen kwaad kunnen echter.

De lader, printzijde. Complimenten!!!

En zo te zien is het ook nog eens FR4 (maar dat is lastig zeker te weten).

[...]De 10Ω weerstand heb ik niet kunnen ontdekken, dus die kan ik nog wel toevoegen, liefst en fusable....

Ik denk hij 1Ω bedoelde, tussen batterij en LED, en die staat -lijkt het- ook op jouw foto achter de schakelaar. Het lijkt me niet cruciaal dat die fusible is. In de netspanningszijde zit een zwart blokje dat lijkt op een printzekering.

Op 21 december 2017 17:51:01 schreef DJ-Floyo:
Natuurlijk meteen open gemaakt, er zit bijna niks in. Een enkele cel, een 1Ohm weerstand, een schakelaar en een DC jack. De led wordt met 800mA aangestuurd op een volle cel, dus bij lange na geen 10W, eerder 2.5

bruin zwart goud = 1 Ohm !

Op 22 december 2017 21:51:04 schreef Tidak Ada:
De 10Ω weerstand heb ik niet kunnen ontdekken, dus die kan ik nog wel toevoegen, liefst en fusable....

Op je eerste foto onder de schakelaar !

Ik heb wel een leesbrilletje :-)

Van iets dat stuk is leer je het meest.
Tidak Ada

Golden Member

Op 23 december 2017 14:00:20 schreef Kruimel:
[...]
[...]Ik zou op zich wel nieuwsgierig zijn naar het bijbehorende topic. :)

Bijbehorende topic waarvan?

[...] Dit is wat mij betreft precies de juiste hoeveelheid koelpasta om twee vlakke delen met elkaar te verbinden. Vier schroefjes zou geen kwaad kunnen echter

. Ik bedoel niet de hoeveelheid, maar ik zou liever de hele footprint van de COB-Led met koelpasta willen zien

[...]En zo te zien is het ook nog eens FR4 (maar dat is lastig zeker te weten).

Ja, het ìs FR4!
[...]

In de netspanningszijde zit een zwart blokje dat lijkt op een printzekering.

Je bedoelt die ik heb aangeduid met 'M7' (is de opdruk)?

@Drambuie: Leesbril helpt niet meer bij mij :(

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
Kruimel

Golden Member

Op 23 december 2017 22:25:00 schreef Tidak Ada:
Bijbehorende topic waarvan?

Van hen die de een printje zouden gaan ontwikkelen dat beter functioneert en vooral elektrisch veiliger is.

Ik bedoel niet de hoeveelheid, maar ik zou liever de hele footprint van de COB-Led met koelpasta willen zien

Ik heb het idee dat de warmte-overdracht bij dit soort halfgeleiders vaak belemmerd wordt door de warmtegeleiding van de chips naar de behuizing (mede door de elektrische isolatie en het minimale oppervlak van de chips). Het is een beetje als een LM317: met een RθJC van 4°C/W is het moeilijk met de RθCS nog een serieuze impact te hebben op de uiteindelijke TJ.

Ja, het ìs FR4!

Mooi, geen geperst papier dus. :)

Je bedoelt die ik heb aangeduid met 'M7' (is de opdruk)?

Nee, die in de foto erboven, waar het netsnoer op aansluit en "T1A 250V" op staat. Die diode is volgens mij deel van een schakeling om de lekinductie weg te dissiperen. Daar zou ik persoonlijk een snellere diode in gestopt hebben.

Op 23 december 2017 22:25:00 schreef Tidak Ada:
footprint van de COB-Led met koelpasta willen zien

Dat is heel lastig mikken. De kans dat je dan je doel voorbijschiet door veel te veel er tussen te doen is groot. Ik vind het ook wel prima zo. Zo'n 80% is duidelijk met de pasta besmeurd. Waar het niet zit, dat is ook maar gewoon de uitloop van de basis van de led. Niet waar de leds zelf zitten....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Tidak Ada

Golden Member

Ik gebruik daarvoor altijd een klein 'plamuurmesje'/spateltje. Het moet wel soepel kunnen buigen. Dan kan je heel mooi dun strijken en goed verdelen. een reepje van een oude bankpas werkt ook goed

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
Tidak Ada

Golden Member

Leuk soldeerpotje voor zéér weinig::

@Banggood

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;

Betreffende LED lamp had ik ook gekocht en wat over gepost (maar helaas al voordat ik naar deze posting werd verwezen en staat dus in ander topic over gekke Chinezen).

Bij aansluiten op een andere USB lader was de stroom meteen 1,86A. Aangezien ik hoop (en ook gesuggereerd werd) dat laad/ontlaad elektronica in de 18650 zit, lijkt me dit geen probleem toch? Ik heb overigens meteen de lamp op de meegeleverde lader aangesloten 'just in case'.
Ik kan geen typenummer op de accu lezen en heb hem nog niet losgesneden, dus weet iemand welke accu er in zit of wat voor veiligheidsopties deze geeft?

Ik ben wat gerustgesteld over de gebruiksduur al valt dit alleen maar positief uit omdat er weer geen fluit van de geclaimde cijfers klopt (of beweren ze nergens expliciet dat hun 10W LED ook met 10W wordt bedreven? Dan moet ik ook daar voortaan op bedacht zijn ;) ).

Wederom bedankt voor alle extra info. Als je eenmaal de juiste posting hebt gevonden is er een wereld aan informatie hier!!!

Een LITHIUM cel laden met 0.72C (1800/2500) is niet eens zo gek. Maar als ze er 5V overheenzetten dan is dat niet goed.

Het zou kunnen dat de bijgeleverde lader laad-elektronica bevat.

Maar, ja: Het lijkt me logisch dat ze (origineel) nergens beweren dat de 10W ledlamp ook op 10W bedreven wordt. Het kan gebeuren dat een wederverkoper (zoals aldi) in de "we zeggen het zorgvuldig niet verkeerd" strategie is gestapt. Dan kan het dus vanuit aldi WEL expliciet verkeerd gecommuniceerd worden.

Gisteren kwam m'n neefje met een vraag uit de weteschapsquiz. Een hypothetische pissebed zit onder 1 van een rij met zes stoeptegels. Iedere dag mag je 1 stoeptegel optillen om te kijken of ie er onderzit. iedere nacht verhuist de pissebed precies 1 tegel. Met de optimale strategie: na hoeveel dagen weet je waar ie zit?

In de eerste lezing denk je bij die opgave dat je de tegel moet hebben omgedraaid waar ie onder zit. Maar dat staat er niet. Je moet weten waar ie zit. Dus je draait tegel 3 om, ziet dat ie daar niet zit, en roept: hij moet dus onder tegel 4 zitten. DAN is dus het doel: "Je weet waar ie zit" bereikt. En als het "spel" door zou gaan, dan kan je de volgende dag tegel drie of vijf omdraaien en mis prikken. Maar het spel was al afgelopen omdat je de vorige ronde wist dat ie onder vier zat.

Hetzelfde wordt gedaan met webcams. Ze zeggen dat je er plaatjes van 5Mpixels uit kan halen. Met de bijgeleverde software kan je de 0.25Mpixel plaatjes van de camera opblazen tot 5Mpixels. Wat nou?

Ik heb een koplamp op m'n fiets die verkocht is als XML-T6 of zoiets. Dat is als je het datasheet opzoekt een led die 10W kan. Er wordt 8W uit de stekker opgenomen (*). Dus hij draait niet op 10W. En er wordt "trots" gedaan over dat het de T6 versie van die led is. In het datasheet staat dat de geproduceerde leds in drie bakjes gegooid worden. Prachtig, middelmatig en "net niet mislukt". Die T6 zijn dus die laatste. Maar... D'r komt nog steeds een prima bak licht vanaf.

Met dat floodlight loop je ook nog het risico dat ze die 10W bedoelen als "equivalent met een 10W gloeilamp".

(*) Het rendement neemt op de derde ampere ook fors af. Dus de keuze voor 6-7W is wel een zinnige.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Kruimel

Golden Member

Op 25 december 2017 11:29:47 schreef Tidak Ada:
Leuk soldeerpotje voor zéér weinig::

[bijlage]

@Banggood

Deze toevallig? link

Geen aanrader zo te zien tenzij je er een specifiek doel mee hebt.

Ik krijg een hekel aan die gasten die de boel zonder het origineel te proberen meteen afkraken zonder het te testen en dan meteen kapot maken. Ik heb niet 40 minuten naar z'n gewauwel zitten luisteren. Maar ik viel er in toen ie meldde dat het zo nooit zou kunnen werken. Ik weet niet hoe betrouwbaar zijn diagnose is dat die knop niet gewerkt kan hebben. Maar als je op de een of andere manier denkt dat hetniet werkt, dan kan het zijn dat je "verkeerd" in zo'n schema bent gestapt en dus op verkeerde aannames voorboorduurt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Zijn filmpje is daar duidelijk over. Kijk goed op 13:15. Het potje werkt altijd op vol vermogen. Er is geen mogelijkheid om het vermogen te regelen of je moet de stekker uit het stopcontact trekken
Zijn diagnose over de aarddraad is discutabel.
Houd er wel rekening mee dat het geteste Engelse exemplaar niet representatief hoeft te zijn voor Nederland.

Tidak Ada

Golden Member

Lijkt er sterk op.
Ik zag wel dat het een blikken ding is, maar dacht dat je er als basis wel iets mee zou kunnen. Nee dus.... of toch?

Ik vind zelf overigens dat het bakje nogal groot is. Dat kost veel tin, tenzij je laskabel wilt vertinnen >:)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
flash2b

Special Member

Ik heb zelf een Chuangmeiwei CM350A, die is 200W (staat op de doos, op de tabel staat 150W) en 50mm. Hij zit goed in elkaar en is veilig. Er zit een andere print in als die op de youtube video.

Er zijn ook andere modellen (tabel uit het boekje wat erbij zit):

Ik zie dat banggood dat merk ook verkoopt, type CM360A via deze link. Die is nog goedkoper ook als Tidak Ada zijn link.

Hi,

Ik kan mijzelf niet zo snel een rede vinden om zoiets aan te schaffen...

Ik hoor graag war jullie toepassingen zijn.

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Dit topic is gesloten