Het grote interessante aanbiedingen topic deel 5

Dit topic is gesloten

rob040

Golden Member

Op 26 december 2017 17:08:59 schreef ohm pi:
Houd er wel rekening mee dat het geteste Engelse exemplaar niet representatief hoeft te zijn voor Nederland.

Volgens mij wel, deze dingen worden alleen met een Australische steker geleverd.

flash2b

Special Member

@blackdog
Hij is bruikbaar om snel draad te vertinnen, even in de flux dan in de pot en vertint! Veel sneller als met een soldeerbout.

Zoek maar op "Solder Pot" op Youtube. Daar kan je zien dat sommige mensen er printen mee leeg solderen.

https://www.youtube.com/watch?v=aSIhIGkQOsA
https://www.youtube.com/watch?v=OYuhZA2827Q
https://www.youtube.com/watch?v=sHL0a80_oJc
https://www.youtube.com/watch?v=_ZTk3OYacyE
https://www.youtube.com/watch?v=Re0NeFwQ8Uk

@rob040
Die plug is de officiële Chinese netstekker, maar wordt ook in Australië en Nieuw Zeeland gebruikt. In China kom je ook nog vaak de Amerikaanse netstekker tegen, maar dan wel voor 220V.

rob040

Golden Member

@flash2b: Dank voor de aanvulling, ik wist het niet.

maartenbakker

Golden Member

Op 26 december 2017 18:42:21 schreef Tidak Ada:
Lijkt er sterk op.
Ik zag wel dat het een blikken ding is, maar dacht dat je er als basis wel iets mee zou kunnen. Nee dus.... of toch?

Ik vind zelf overigens dat het bakje nogal groot is. Dat kost veel tin, tenzij je laskabel wilt vertinnen >:)

In de basis en zeker voor zijn geld, is het een prima ding alleen je zult eventuele fabricagefoutjes eruit moeten halen. Ik tik al jaren mijn soldeerbout af in een blikje dus genoeg tin op voorraad...

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Die wienbrugoscillator zou prima bij mijn scoop passen

fred101

Golden Member

Ik heb na mijn bedroevende ervaring met een 30 euro kostende Knippex zijkniptang als testje deze kniptang van 3 euro bij Bangood gekocht. Geen idee over de duurzaamheid maar het ding is echt bizar scherp en de bekken sluiten zo perfect dat ik er papier mee kan knippen.

Eens kijken of hij een beetje duurzaam is, zoniet dan koop ik er nog een die ik dan alleen voor het fijne werk gebruik. Misschien nog een tweede en eens kijken of ik die kan harden. Hij ging zonder moeite of schade door 1,5 kwadraat VD draad heen

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

ik moet de kniptang nog tegenkomen waar het scharnier niet eerder van versleten is als de bek, soms kun je er nog een ram met een hamer op geven om de speling op te heffen, maar als de bekken steeds langs elkaar heen gaan schuiven is het snel irritant. knipex heb ik ook 1 gehad, hield het minder lang vol als een hema kniptang, tegenwoordig heb ik bahco want de veer is erg fijn en de bek is goed spits.

als je een tang koopt, kijk altijd door de gesloten bek heen in een lamp, schijnt er licht door is het ellende..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

Ik heb een paar tangetjes bij Xenos gekocht. Ik dacht iets meer als een euro, en werken goed.

Je moet in de winkel wel even uitzoeken of ze goed sluiten (met de tegen-het-licht methode...), want er zitten meestal maar een paar goede tussen.
Zolang je er geen staaldraad mee knipt blijven ze prima.
(ik heb ook tangetjes van Farnell van 20+ euro gehad die waardeloos waren; als je hard kneep schoven de bekken over elkaar heen... :( )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

er is ook wel een verschil tussen knippen en knippen. veel goedkoop spul heeft botte bekken, de snijkanten zijn bot. dat heeft knipex ook, de spitse verchroomde tangen hebben dit, niet merkbaar als je 0,8mm knipt, maar wel als je regelmatig 6mm2 ermee knipt. de zwarte stompe knipex tangen hebben wel scherpe bekken, scheelt heel wat spierkracht.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 23 januari 2018 19:37:21 schreef fred101:
Ik heb na mijn bedroevende ervaring met een 30 euro kostende Knippex zijkniptang als testje deze kniptang van 3 euro bij Bangood gekocht.

Right! Doet het hier ook prima. De voorganger was zo'n geel-bruine bij DickBest vandaan. Ook die zijn prima totdat je er iets mee knipt wat niet blijkt te gaan.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Hi,

Ik heb in mijn leven al vele tangen versleten, de beste die ik in mijn handen heb gehad zijn de LINDSTROOM modellen 8160 en de kleinere 8140.
Deze tangen zijn prijzig maar al je heel veel connectoren moest solderen zoals ik heb gedaan, dan wil je niets anders :-)
http://www.bramcam.nl/Diversen/Lindstrom.png

De tangen hieronder zijn nu het meest gebruikt en dan vooral de gele, type TRE-03NB.
Ik bestel daar meestal twee of drie van mee als ik punten voor mijn JBC soldeerstation bestel.
Printtec is een van de goedkoopste met dit tangetje.
http://www.printtec.nl/contents/nl/d470.html

Hier ligt de tang van "Piergiacomi" naast die van Knipex, de Knipex heeft een iets ander snijvlak en die tang heb ik normaal in mijn service tas zitten.
Door het iets andere snijvlak is hij wat degelijker, beide knippen trouwens uitstekend papier en het dunste draad.

Waarom gebruik ik nu de Piergiacomi TRE-03NB het meest...
Hij heeft een erg scherp snijvlak, en als nadeel dat dit natuurlijk ook sneller bot wordt.
Ik stel hoge eisen aan mijn gereedschap en als het rammeld dan gaat het weg, en wat deze tangen betreft houd ik meestal twee oude, in een appart bakje.
Die kunnen dan als nodig, flink mishandeld worden :-) zoals hoekjes van aluminium of FR4 print knippen.

Het tangetje kost zo weinig dat het zinniger is deze te vervangen, dan een dure Knipex of zelfs Lindstrom te kopen.
De Lindstrom tangen zijn zeer degelijk en kunnen ook dikker en harder draad knippen dan de Piergiacomi.
Door het veranderde werk van mij, valt nu de voorkeur dus op de Piergiacomi tang.
http://www.bramcam.nl/Diversen/Knipex-01.png

Mijn twee cent...

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Arco

Special Member

De kwaliteit van knipex is zeer uiteenlopend. Ze maken uitstekende tangen, maar ook vreselijke bras...
(in het verleden veel knipex gehad die uitstekend waren)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

de lindstrom 8140 heb ik ook 1, ding zal een 20 jaar oud zijn, veel meer als nagels ermee knippen doe ik er niet meer mee, de bekken springen langs elkaar af. een kleine knipex ligt er ook 1 in de bak met oud gereedschap, nog in geheel rode uitvoering. nog erg scherpe puntbek, maar de bek dichter naar het scharnier is slecht geworden.

al een jaar of 10 heb ik een erem tangetje wat dagelijks gebruikt wordt, smeer het regelmatig, scharnier is uitschroefbaar.

de tangetjes hierboven van knipex worden op t werk voor utp gebruikt. meestal gaan ze niet lang mee, men is er zo lomp mee dat ze breken op de punt of bij het scharnier, handgereedschap op de bouw heeft sowiso veel te lijden. buisscharen waar ook draad mee geknipt wordt, en als hamer gebruikt worden.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hi,

Zoals met alle gereedschap, gebruik het waar het voor bedoeld is!

Als ik alleen koper zou knippen dunner dan 1mm, dan verslijt ik bijna geen tangen...
Daar er steeds meer ijzer in aansluitdraden zit van onderdelen, gaat het slijten ook sneller.
Vooral dus bij de tangen die geen facet hebben.

Er zijn flink veel verschillen in kniptangen, een kniptang die zeer scherp is, dus heel vlak boven de print afknipt,
is niet bedoeld om pianodraad of 2,5mm instalatie draad te knippen!

En ja, ik heb op mijn klussen voor de werkgever die ik toen had, meerdere keren een stukje gereedschap opgeoffert.
Het was goedkoper dit te doen dan andere oplossingen.
Daarna kon ik gewoon een nieuw stukje gereedschap uit de voorraad halen, geen probleem :-)

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Op 23 januari 2018 22:30:18 schreef blackdog:
Hier ligt de tang van "Piergiacomi" naast die van Knipex
[...]
Waarom gebruik ik nu de Piergiacomi TRE-03NB het meest...
Hij heeft een erg scherp snijvlak, en als nadeel dat dit natuurlijk ook sneller bot wordt.

Ik had er ook eentje meebesteld (bij Nedis ofzo?) onder het mom van goedkoop tangetje dat er degelijk uitziet. Maar deze tang mocht na 2 dagen al weg, althans, hij ligt hier nog voor als ik bewust een destructieve knip wil doen.

Dit is dus met de tang helemaal dicht.
Misschien knipte ik iets meer dan een pootje van een weerstand, maar zeker geen installatiedraad en ik had niet gedacht dat hij zo snel zo onbruikbaar zou worden.

If you want to succeed, double your failure rate.

Hi Jochem,

Misschien ben jij niet de enige geweest die de tang gehanteerd heeft...
Ik heb denk ik nu een stuk of 8 van de tangen gekocht en wat jij laat zien nog niet meegemaakt.

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
RAAF12

Golden Member

Nou bij mij brak er zelfs een stuk af van het zelfde merk tang, maar ik had hem mishandeld op de tang staat duidelijk max. 1.3mm copper

Mja, ik heb inmiddels ook betere tangen. Deze zijn lang in gebruik >
10 jaar

Kruimel

Golden Member

Ben het met Blackdog eens dat die Piergiacomi TRE-03NB zeer fijn in gebruik is, er zit zo goed als geen speling in en ze zijn zeer nauwkeurig. Ze zijn alleen maar voor dun koperdraad geschikt, dus vermijd hardere materialen. Je kunt ze ook bij Baco krijgen (link) voor €7,95.

Ik weet niet wat er met die van Jochem aan de hand is, is het knipvlak ook plat? Ik heb er al één vernaggeld, maar daar heb ik alleen een hapje in het knipvlak aan overgehouden. Om zo een lengte knipvlak kapot te knippen moet je wel flink kracht zetten, je gaat het wel door hebben op het moment dat je het doet.

Op 24 januari 2018 12:13:08 schreef blackdog:
Misschien ben jij niet de enige geweest die de tang gehanteerd heeft...

Zolang het hier niet spookt was ik dat zeker wel. En ik had de tang werkelijk 2 of 3 dagen in huis.

Ik was wat pootjes van connectoren aan het bijknippen meen ik, van die platte pennen. Moest steeds verder naar achter in de bek om nog resultaat te krijgen, dus ja ik merkte het wel tijdens het knippen.

Het zal wat heftiger dan dun koperdraad geweest zijn, dus ik zal er zelf ook schuld aan hebben. Maar mijn "radio piet tangetje" van 22 jaar oud heeft voor VEEL heftigere vuren gestaan en daar is het snijvlak nog steeds niet op deze manier van aangetast. (Veer is geknapt, scharnier is gammel en handvat zit los, maar dat mag na zo'n tijd ook wel.)

Qua hanteren, terugveren etc vind ik die Piergiacomi overigens prima. Ik heb het idee dat het snijvlak gewoon van erg zacht metaal is.

If you want to succeed, double your failure rate.

Hi,

RAAF12 laat 4 kniptangen zien, dat is mooi, dan is hij in mijn ogen goed voorbereid voor verschillend knipwerk!
Dit zijn ook 4 zeer verschillende kniptangen en zijn in het geheel niet met elkaar te vergelijken!

Deze tangen kan niet vergelijken wat degelijkheid betreft.
De Piergiacomi is gewoon de zwakste door de manier van opbouw die nodig is voor het vlak afknippen.
Dat hij niet van het beste gereedschapsstaal is gemaakt voor nog geen 6€ ex B.T.W. lijkt mij wel duidelijk.
Het door testman aangehaalde Erem tangetje kost echt geen 25€, en weeg dan maar eens af wat gunstiger is :-)

Ik schrijf niet voor niets dat je het gereedschap moet gebruiken waar het voor bedoeld is.
De Lindstrom tangen die ik liet zien, mag je ook piano draad mee knippen tot een bepaalde dikte.
Het lijkt mij niet handig, zelfs het dunste pianodraad met de Piergiacomi tang te gaan knippen
en dan te zeggen dat het een slechte tang is.

Afbrekende tangpunten.
Dat komt echt niet voor, als je de tang gebruikt waarvoor hij bedoeld is.
Ja ik heb ook wel eens een stukje gereedschap gehad dat brak omdat er een luchbel in zat en uitzonderingen zijn er altijd.

Ik knipte op de scheepsbouw toen ik daar werkte (ruim 40 jaar geleden) met mijn Knipex tang heel veel beugelband.
Met een collega deden wie het beste in 1x dit band kon doorknippen.
Dit band en "Tomas and Betts" Typraps, werden zeer veel gebruikt op de Mammoet tankers waar ik toen op werkte.
Terug naar de tang, ook deze tang hield het meestal maar een half jaar vol, maar dan waren er ook vele rollen beugelband door mijn handen gegaan en duizenden Typraps en over de hoeveelheid kabel zal ik het maar niet hebben :-)

Ook toe ik 18 a 19 jaar was, kocht ik al nieuw gereedschap als het begon te sluiten.
Dus als het knippen niet meer in 1x ging, bestelde ik een nieuwe tang.
Goed gereedschap is het halve werk, geld voor mij nog steeds, te veel slijtage is wat mij betreft vervangen.

Maar van mij mogen jullie alles knippen met welk gereedschap dan ook, maar dan niet klagen dat iets niet goed is :-)

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
mel

Golden Member

Die geharde bekken is ook niet alles( ik heb zo'n blauwgroen ESD tangetje),werkt prima, maar 1 keer laten vallen en er breekt een bek af.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Tidak Ada

Golden Member

Mijn verzameling tangen:

De bovenste twee liggen al bijna 40 jaar bij mij. De kopknipper heeft wat slijtage aan één kant van de bek, maar functioneert nog steeds.
Het kopknippertje rechts onder vond ik tijdens en bedrijfsopruiming en was zo goed als nieuw. Alleen hebben ze helaas de veer er uit gesloopt.max. knipdiameter 0,4 mm Cu....
Alle drie Lindsrtöm :)

De Knipex rechtsonder heb ik voor het grovere werk gekocht en zou zelfs geschikt zijn voor pianosnaar (ik denk eenmalig :+ ) Die knipt nog prima ijzerdraad en installatiedraad, ondanks toch behoorlijke moeten in de snijkanten.
Ik heb nog een schuine (ex)kniptang van het werk waar een bek was afgebroken. Die heb ik van de ijzerboer gered door de andere bek er ook af te slijpen, waardoor het een prima platbek is geworden. Er zit een gaatje in een van de bekken, waar een geleiderpinnetje in paste. Dat komt soms uitstekend van pas om pennetjes in te persen :)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Dit topic is gesloten