Het grote interessante aanbiedingen topic deel 5

Dit topic is gesloten

Arco

Special Member

De beste kniptangen kwamen toch uit Zweden... ;)
In telecommunicatie werd voor lassen van kabels bijna uitsluitend Lindstrom en E.A.Berg gebruikt... (bij goed gebruik bijna onverwoestbaar)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 24 januari 2018 13:11:06 schreef blackdog:
Maar van mij mogen jullie alles knippen met welk gereedschap dan ook, maar dan niet klagen dat iets niet goed is :-)

Klaag ik, of schrijf ik (net als jij) mijn eigen ervaring neer, waarbij ik ook opmerk dat ik misschien wat meer dan die 1mm koper heb geknipt?

Jouw ervaringen zijn niet heiliger als de mijne. Als jij je ervaring over China-metertjes van een paar euro neerschrijft, val ik je ook niet aan dat je niet mag klagen. Je schrijft gewoon je bevindingen neer. Dit valt in precies dezelfde categorie: ik schrijf mijn ervaring neer over een goedkoop product.

Ik snap dat ik bij mezelf moet zijn als ik een te zwakke tang voor het werk kies (en ZO gek heb ik het niet eens gemaakt), en ik snap ook dat ik voor onder de €10 niet het beste gereedschapsstaal hoef te verwachten. Het was enkel dat je precies deze tang aanhaalde, waardoor ik mijn ervaring even wilde melden.

Ik zie gewoon dat het snijvlak van deze tang een stuk minder goed tegen mishandeling kan dan mijn radio-piet-tangetje, dat destijds zelfs minder dan 10 gulden heeft gekost, dus geheel in dezelfde categorie valt (ook qua grootte). De conclusie hoeft niet te zijn dat dit (voor het geld) een slechte tang is, maar misschien wel dat je hem enkel en alleen in moet zetten voor het fijne werk.

If you want to succeed, double your failure rate.

Mijn huidige setje voor elektronica gebruik:
- Knipex kabeltang
- Knipex harde kniptang (voor bv muzieksnaren)
- Erem (Swiss) precisie zijknipper (nu Weller/Apex)

Die laatste was een 'koopje' toen de dollar nog laag stond.

Ik overweeg nog een Wiha 48grd kniptangetje toe te voegen. Wiha vind ik een mooie middenweg, wat meer keuze, kwaliteit, ook het handvat goed afgewerkt voor ong Eur25.

Let bij kopen van tangetje op de hardheid van gebruikte staal. Als niet opgegeven is het meestal gewoon china-zacht. Voor precisie werk wil ik geen facet (schuin randje), voor harde draden wel. Draadvangers en openingsveer kost allemaal extra. Die laatste kan bij goedkope uitvoering behoorlijk hinderen.

fred101

Golden Member

Mijn Knippex was de heavy duty versie, extra gehard of zo iets. Ik denk dat connector pinnen de schuldige zijn. Eerst hapjes er uit, toen wijken en uiteindelijk brak er een bek af.

Daarna een oeroud tangetje dicht/vlak gemept >:-) en geslepen en gehard. Stukken benzine slang als handvat en veer er uit gesloopt (ik heb ze liever zonder veer) Dat doet het al een jaar of twee aardig voor pootjes etc. Sluit net niet genoeg om haardik draad te knippen.
De nieuwe blauwe gaat dat overnemen of ik bewaar hem voor het echt fijne werk.
Voor connectors heb ik tegenwoordig een maatje dikkere tang. Voor nog dikker een full size kniptang en voor echt "heftig" een soort mini betonschaar.

Tijd voor een show your (electronica) tangen topic :-) Ze hebben een overeenkomst met multimeters, je kunt er nooit teveel hebben.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Tangetjes nabewerken heb ik in het verleden ook gedaan, het helpt even. Beton, plaat en schroefkniptangen is een beetje off-topic hier ;).

Een handgereedschap topic hier is wel een goed idee.

evdweele

Overleden

Over ouwe tangen gesproken ;-)
Toen ik bij het bedrijf waar ik vroeger werkte in dienst kwam kreeg ik een set Belzer gereedschap. Dat was echt onverslijtbaar.
Het is me in de 30 jaar dat ik die set gebruikte nooit gelukt om een tang of schroevendraaier naar de filistijnen te helpen.
Zelfs de combinatietang waarmee ik gemiddeld 1 maal per week een 2½ tot 3mm dikke RVS antenne op de juiste lengte knipte heeft het die 30 jaar zonder noemenswaardige beschadiging volgehouden.

Helaas bestaat Belzer niet meer en een gelijkwaardige opvolger is volgens mij niet te vinden.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Op 23 januari 2018 19:37:21 schreef fred101:
Ik heb na mijn bedroevende ervaring met een 30 euro kostende Knippex zijkniptang als testje deze kniptang van 3 euro bij Bangood gekocht [...]

Die heb ik ook, al een jaar of twee en wordt alleen voor Cu gebruikt, tot ca 1 mm dia. Dat gaat prima en de bek sluit nog steeds goed.
Ik knip ook veel gitaarsnaren (staal) en daar is dit tangetje dus niet geschikt voor.
YMMV

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)
Arco

Special Member

Alles wordt op den duur bot(ter), ook van het knippen/snijden van zachtere materialen.
(probeer jezelf maar eens een jaar lang met hetzelfde scheermesje te scheren... :) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
bprosman

Golden Member

Nu is eenbaardhaar wel harder dan een koperdraadje.
Heb deze een tijdje terug gekocht, heel fijn tangetje wat ook goed te doseren is met het afstrippen van wire-wrap draad.
Hij moest wel na een paar maanden een tik op het scharnier hebben.
https://m.banggood.com/ProsKit-115mm-Stainless-Steel-Diagonal-Cutting-…

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Ziet er niet direct scherp uit op de foto.....

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
maartenbakker

Golden Member

Behalve dat iemand die Pro'sman heet natuurlijk Pro'skit-gereedschap moet gebruiken, is het in de praktijk best aardig spul. Niet aardig als in: gaat 30 jaar mee zonder slijtage en mankementen, maar aardig in de zin van veel waar voor je geld.

Ik vind hem er wel scherp uitzien, constructie lijkt een beetje op een schaar op het eerste gezicht. Schuiven de snijvlakken ook over elkaar heen of is het gewoon rand tegen rand?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
pietplof

Golden Member

EvdWeele heeft, wat mij betreft, volkomen gelijk.
Belzer is onovertroffen; het zweedse merk dat de naam belzer nog gebruikt haalt de kwaliteit niet.
Op de foto zien jullie mijn kniptangetjes ( elektronicahok) . De beide rechts liggende exemplaren zijn van Belzer.
De middelste rode gebruik bij het dagelijkse knutselwerk en al meer dan twintig jaar. Het merk is eraf gesleten. Rechts daarvan met de blauw/groene handvatten is een Erem.

festina lente
pietplof

Golden Member

Op 24 januari 2018 22:45:59 schreef pietplof:
EvdWeele heeft, wat mij betreft, volkomen gelijk.
Belzer is onovertroffen; het zweedse merk dat de naam belzer nog gebruikt haalt de kwaliteit niet.
Op de foto zien jullie mijn kniptangetjes ( elektronicahok) . De beide rechts liggende exemplaren zijn van Belzer.
De middelste rode gebruik bij het dagelijkse knutselwerk en al meer dan twintig jaar. Het merk is eraf gesleten. Rechts daarvan met de blauw/groene handvatten is een Erem.

festina lente
mel

Golden Member

Juist, Erem bedoelde ik ook.Prima kniptangen, maar als hij op de grond valt, breekt er zomaar een bek af.dat is wel jammer..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
evdweele

Overleden

Al meer dan 25 jaar gebruik ik een klein merkloos kopkniptangetje. Waarschijnlijk ooit gekocht bij Praxis.
Ondanks het vrij intensieve gebruik knipt het nog steeds prima en aan de bekken is nauwelijks slijtage te zien.
Met zo'n klein tangetje moet je geen 3mm boutjes proberen door te knippen. Daar is het niet voor gemaakt.
Maar dunne staaldraad of koperdraad tot 1mm heeft hij vele malen moeten knippen.

Mijn vader leerde het me al toen ik een jaar of 6 was; gebruik gereedschap alleen waar het voor is bedoeld, dan heb je er heel lang plezier van.

Een Pozidrive schroevedraaier gebruiken om Phillips schroeven te draaien heeft geen lang leven.
En omgekeerd geldt precies hetzelfde. Bovendien verniel je de schroeven.
Bij platte schroevedraaiers, Torx of inbus is het niet anders. Als de schroevedraaier niet in de schroef past net zo lang zoeken tot je een wel passende vindt.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
bprosman

Golden Member

Tangetje is heel scherp kan er ook een haar mee knippen alleen na een paar maande de bekken over elkaar te schuiven door speling op het scharnier. Dat was met een gerichte tik op het scharnier om een vlakke ondergrond weer opgelost.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
RAAF12

Golden Member

Banggood heeft extra 10% korting wegens Valentine's Day.

Plaatje is via email, site https://www.banggood.com/

edit hieronder: dat heb ik niet gechecked op dat moment en ook niets besteld.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op 12 februari 2018 21:23:03 (24%)

Is daar een code voor nodig ofzo? Er gaat bij mij niet automatisch overal 10% vanaf. Of is het alleen op 14 feb zelf?

If you want to succeed, double your failure rate.

Zojuist een bestelling gedaan op Ebay.
Ze hebben een tijdelijke aktie van 10 euro korting bij minimale besteding van 20 euro. Betalen via paypal.
kortingscode "PROMO10"
3 x Sonoff POW voor ruim 11euro.
Ik weet niet of het een echte persoonlijke aanbieding is.

dijkmane

Golden Member

kreeg zelfde aanbieding met dezelfde code.
prima als je net wat nodig hebt

In no Sense, Nonsense
Sine

Moderator

het "nu winkelen" linkje is dan ook wel handig ;)

Bedankt, net een IRS2092S 500W Mono Channel Digital Amplifier Class D HIFI Power Amp Board aangeschaft.

Winkel op ebay.nl, gebruik de couponcode PROMO10 en bespaar 10 Euro (Minimaal aankoopbedrag 20 Euro). Deze coupon is geldig van 12 tot en met 19 februari 2018. Wissel je coupon in:
- Koop een object op Ebay.nl.
- Betaal met een gecontroleerde PayPal rekening .
- Voer PROMO10 in als couponcode bij betaling.

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op 12 februari 2018 23:04:12 (21%)

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Leuk ding. Puur voor experimenteren? Ik zit vaak te kijken naar 250-1000W versterkerprintjes (ook klasse AB), maar heb er nogal weinig vertrouwen in (o.a. gezien de tekortkomingen die ik op Chinese TDA7294 printjes al gevonden heb, nog steeds niet afgemaakt om te beoordelen of ik alle fouten gevonden heb...).

Puur voor experimenteren idd. Meeste Chinese klasse D versterkers volgen het applicatie shema, zwakke punten zijn de elco's en het uitgangsfilter.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Dit topic is gesloten