Het grote interessante aanbiedingen topic deel 5

Dit topic is gesloten

evdweele

Overleden

Op 28 juni 2018 23:37:58 schreef Hubie:
Ik heb maandag j.l. dat Aldi ding gekocht.
In de handleiding staat:een paar druppels vaatwasmiddel toevoegen aan het water maar dat schiet niet op denk ik met echt smerige vette onderdelen.

P.S. Om de ultrasoon reiniger te testen had ik 2 bruistabletten en mijn kunstgebit in het bakje gedaan. ;-)
Nog nooit zo schoon geweest. ;-)

Zou dat ook werken met een echt gebit? Maar hoe krijg je dat in zo'n bakje? ;-)

Bij een ultrasoonreiniger kreeg ik eens een recept voor schoonmaakmiddel. Dat werkt prima.
Er zijn ook vrij dure kant-en-klare schoonmaakmiddelen in de handel. Zoek maar naar Ticopur.

Om vinyl grammofoonplaten schoon te maken in een platenwasser maak ik een mengsel van 1/4 liter IPA, 3/4 liter gedestilleerd water en 4 druppels afwasmiddel.
De grammofoonplaten worden er goed schoon van, dus bij andere objecten zal ook wel wat doen.

Ik heb eens ergens gelezen dat een ultrasoonreiniger beter zijn werk doet als de in de vloeistof opgeloste gassen zijn verdwenen. De belletjes die het werk doen imploderen of exploderen (?) dan heftiger.
Daarom beval men aan om water eerst te koken zodat alle zuurstof eruit is.

[Bericht gewijzigd door evdweele op zondag 1 juli 2018 04:37:15 (13%)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Sine

Moderator

Op 30 juni 2018 13:06:13 schreef Alex P:
[...]
In de handleiding van mijn ultrasoonreiniger staat expliciet vermeld dat je alleen water in de bak mag doen en nooit brandbare vloeistoffen mag gebruiken. Lijkt me wel zo veilig, zeker als de bak verwarmd wordt.

Meestal is dat ook niet zo'n strak plan omdat je er een gruwelijk hoeveelheid ipa in moet gooien.

Wat wel goed kan is de bak gewoon vullen met water er een bekerglas in zetten met daarin een beetje ipa. Dat werkt als een malle.

Tidak Ada

Golden Member

@ Sine:
Splendid idea!!

@evdwele:
Met afwasmiddel en grammofoonplaten zou ik toch maar oppassen.
Gezien de dames van "frisse geurtjes" houden worden er etherische oliën aan toegevoegd, die nauwelijks verdampen en vuil in de groef vastplakken.
Industriële 'natmakers' (oppervlakte spanning verlagende stof) hebben daar veelal geen last van.
Helaas is de natte fotografie bijna uitgestorven, maar bijvoorbeeld WETTA van de firma Fotochemie Holland b.v. in Culemborg*) is zoiets. Als dat nog ergens verkrijgbaar is: sla je slag!

Een ander middel is Teepol®. Dat is de 'moeder' van alle natmakers, maar voor zover ik weet alleen in industriële hoeveelheden te verkrijgen.

Hier een link naar verkrijgbare producten van andere merken (Outlet!):

https://webshop.hetbeeldgebouw.nl/search?q=wetting&adv=true&sid=true

*) Failliet in december 1991

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
evdweele

Overleden

Op 1 juli 2018 10:45:02 schreef Sine:
Wat wel goed kan is de bak gewoon vullen met water er een bekerglas in zetten met daarin een beetje ipa. Dat werkt als een malle.

Voor zover ik heb gezien wordt dat bij elke ultrasoonreiniger in de gebruiksaanwijzing geadviseerd.
Tot nu toe heb ik er zelf 3 gehad. Bij de twee kleine, inhoud circa 1 en 1,5 liter, zat een plastic inzetbakje. Bij de grote, inhoud 6 liter zit alleen rvs mandje. Maar in de gebruiksaanwijzing wordt wederom geadviseerd om bij kleine hoeveelheden een bekertje te gebruiken.
Plastic wegwerpbekers en -soepkommetjes zijn daar prima voor geschikt.

@Tidak Ada
De paar druppels afwasmiddel worden geadviseerd door meerdere vinyl adepten.
Het enige dat het afwasmiddel moet doen is de oppervlaktespanning breken zodat het water direct van de grammofoonplaat afloopt.
En als ik de grammofoonplaten heb gedigitaliseerd gaan ze naar de kringloopwinkel. Krijg ik ook weer 3 meter kastplank vrij.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Arco

Special Member

Wordt er als je een plastic bekertje gebruikt niet veel van de US energie door het bekertje zelf geabsorbeerd?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 1 juli 2018 11:10:31 schreef Tidak Ada:
Gezien de dames van "frisse geurtjes" houden worden er etherische oliën aan toegevoegd, die nauwelijks verdampen en vuil in de groef vastplakken.

Het deel wat "nauwelijks verdampt" dient kennelijk niet het genoemde doel "frisse geurtjes"....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
evdweele

Overleden

Op 1 juli 2018 12:37:51 schreef Arco:
Wordt er als je een plastic bekertje gebruikt niet veel van de US energie door het bekertje zelf geabsorbeerd?

Ik stel me het omgekeerde voor. Een glazen beker laat de energie niet door.

Op deze manier heb ik de ultrasoonreinigers altijd gebruikt. En de voorwerpen worden er goed schoon mee.
Onder andere goed te zien bij sterk vervuilde afstemcondensatoren met aluminium platen. Die glimmen zoals ze zelfs nieuw niet hebben gedaan :-)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Tidak Ada

Golden Member

Er is indertijd in ieder geval voor gewaarschuwd in het hier in Nederland toonaangevende blad 'Luister', mogelijk overgenomen uit 'The Grammophone'.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
evdweele

Overleden

het hier in Nederland toonaangevende blad 'Luister'

Nooit van dat blad gehoord.
Ik ben erg achterdochtig wat betreft aanbevelingen door tijdschriften. Heel vaak zit er in een redactioneel artikel een reclame voor een product verborgen.
Want dat is hun core business; reclameboodschappen verkopen.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Tidak Ada

Golden Member

Dat is vaak zo, net als bij elektuur en vooral Radio Bulletin (gelieerd aan AMROH), maar een verstandig lezer doorziet dat.
Overigens is het me van meerdere kanten ter ore gekomen Ik kan allen de andere bronnen, behalve 'The Grammophone', niet meer ophoesten.

Overigens bevreemd het me dat juist jij nog nooit van het blad Luister hebt gehoord. Het was met name gericht op grammofoonplaat recensies, maar had ook een rubriek over de technische in's en out's van het hele discogebeuren ('House' e.d. was er nog niet in de tijd dat ik het las). Met name veel discussie over het al dan niet nat afspelen van platen, fouthoek- en vervormingsperikelen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 1 juli 2018 04:26:49 schreef evdweele:
Om vinyl grammofoonplaten schoon te maken in een platenwasser maak ik een mengsel van 1/4 liter IPA, 3/4 liter gedestilleerd water en 4 druppels afwasmiddel.
De grammofoonplaten worden er goed schoon van, dus bij andere objecten zal ook wel wat doen.

Mijn LP's maak ik schoon met de houtlijm methode.
Op youtube genoeg voorbeelden te vinden. Dit is er één.
Gebruik wel watergebaseerde houtlijm. Die van Bison is dat.
Hier is een voorbeeld van een zeldzame LP uit 1978 die ik voor, aanschaf + verzend bij elkaar, ruim €60,- uit Brazilië heb laten komen.
De LP zag er, zoals beschreven in de advertentie, nog uit als bijna nieuw. Maar eenmaal op mijn draaitafel schrok ik toch even. Na wat zoeken op internet en enkele voorbeelden te hebben gezien, heb ik de houtlijm methode toegepast. En dit werkt echt goed.

Voor het schoonmaken
Na het schoonmaken
+/- 20MB per stuk wav.
Het fragment is een klein stukje van het einde van een nummer en het hele stille begin van het volgende nummer. Van dat stille gedeelte was nauwelijks wat te horen door het gekraak.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
evdweele

Overleden

Op 1 juli 2018 14:28:33 schreef Tidak Ada:
Het was met name gericht op grammofoonplaat recensies, maar had ook een rubriek over de technische in's en out's van het hele discogebeuren

Daarmee lag het tijdschrift duidelijk buiten mijn interessesfeer.
Ik ergerde me in de jaren '60 ook aan de rubriek "Discobaken" in Radio Bulletin. Wat had gewauwel over grammofoonplaten in een technisch tijdschrift te zoeken?
Voor een grammofoonplaat en muziek geldt voor mij maar 1 regel: Ik vind het leuk of niet leuk klinken. Wie de uitvoerenden zijn, of ze links- of rechtshandig zijn boeit me niet.

@Nightwalker
Die houtlijm-methode is al heel lang bekend. Maar ik ga meer dan 400 grammofoonplaten echt niet met die methode behandelen.
Een grammofoonplaat is een prehistorische geluidsdrager met de daaraan verbonden gebreken; ruis en tikken.
Als met 5 minuten werk per plaat in een platenwasser die ruis en tikken enigszins zijn te beperken wil ik die moeite doen, wat er overblijft hoort er gewoon bij.

Maar zoals zo vaak dwalen we ontzettend af van het onderwerp :-(
Om op ultrasoonreinigen terug te komen; ik heb eens een proef genomen met een schellak 78-toerenplaat uit 1930 in de ultrasoonreiniger.
Het had niet het gehoopte effect dat de plaat als nieuw uit het bad kwam. De Knosti platenwasser deed het beter.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Tidak Ada

Golden Member

Het ging uiteindelijk om een alternatief voor het gebruik van afwasmiddel voor gebruik in de ultrasoonreiniger. Jij was degene, die over 'vinyl' begon.... :P

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Lambiek

Special Member

Op 1 juli 2018 15:11:47 schreef Nightwalker:
Mijn LP's maak ik schoon met de houtlijm methode.

Dat is een mooie methode, dat ga ik zeker eens proberen. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
flash2b

Special Member

Op 30 juni 2018 15:24:12 schreef vincent1971:
Ook net bovenstaande email ontvangen over de PIC16F18446-XPRESS.
Met https:// 17track.net
Zie ik ik dat het pakje in Thailand zit en naar G.B. gaat..zit schot in.

Op 10-4-2018 'besteld' en nu al in Heathrow aangekomen....

July 1 13:43 In transit - Arrived at the waypoint LONDON HEATHROW AIR HUB
June 30 22:20 Package in transit BANGKOK AIR HUB
June 30 17:40 Package in transit ROM KLAO
June 30 16:57 Pre-arrival clearance process started LONDON HEATHROW AIR HUB
June 30 13:08 Receiver contacted for clearance instructions NORTHAMPTON CCB
June 30 11:41 Pre-arrival clearance process started NORTHAMPTON CCB

Op 1 juli 2018 17:27:40 schreef evdweele:
Een grammofoonplaat is een prehistorische geluidsdrager...

Daarom koop ik ze nu nog steeds nieuw. Ze zijn nooit uit geweest :-)

Op 2 juli 2018 10:00:00 schreef Lambiek:
[...]
Dat is een mooie methode, dat ga ik zeker eens proberen. :)

Een hele goede methode. Gebruik wel watergebaseerde houtlijm. De polymeergebaseerde (als die al hier te koop is) hecht te sterk aan het vinyl. Er is een filmpje te vinden op youtube van iemand die de verkeerde lijm heeft gebruikt en daarmee bijna zijn beste platen verpest heeft. Daarom altijd eerst proberen op een wegwerpertje (of een schlagerplaat van de kringloop :-D)
Na het erop doen van de lijm wrijf ik het altijd eerst goed in met de vingers om er zeker van te zijn dat het goed in de groeven zit en er geen lucht onder gevangen zit waar het vuil dan blijft zitten. Daarna uitstrijken met een visitekaartje. Goed dik er op doen zodat het niet breekt bij het er af trekken.
En zorg dat er geen lijm op het papieren label komt in het midden. Die trek je anders helemaal kapot. (mij gelukkig nog niet gebeurd).

Zelf gebruik ik ook een ultrasoonreiniger. De HBM GL 2,5L. Ik gebruik hem voor kleine auto onderdelen en antiekalkwerkzaamheden van de kraanonderdelen in huis. Ook heb ik eens zo'n Aldi geval gehad. Die zijn dus echt niets waard.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

Op 2 juli 2018 10:09:06 schreef flash2b:
[...]Op 10-4-2018 'besteld' en nu al in Heathrow aangekomen....

July 1 13:43 In transit - Arrived at the waypoint LONDON HEATHROW AIR HUB
June 30 22:20 Package in transit BANGKOK AIR HUB
June 30 17:40 Package in transit ROM KLAO
June 30 16:57 Pre-arrival clearance process started LONDON HEATHROW AIR HUB
June 30 13:08 Receiver contacted for clearance instructions NORTHAMPTON CCB
June 30 11:41 Pre-arrival clearance process started NORTHAMPTON CCB

Ik kreeg geen trackingcode. Maar hij is vandaag thuis bezorgd:)

Edit: ik zie dat ik al die tijd wel een trackingcode in mijn mail had..

Op 3 juli 2018 16:27:43 schreef tysie:
[...]

Ik kreeg geen trackingcode. Maar hij is vandaag thuis bezorgd:)

Edit: ik zie dat ik al die tijd wel een trackingcode in mijn mail had..

Nummer: xxxx
Zending status: Ophalen
Bestemming: Verenigd Koninkrijk
Herkomst: Thailand
2018-07-02 19:33 SLOUGH, Shipment delayed in transit Recovery actions underway
2018-07-02 18:48 SLOUGH, Shipment delayed in transit Recovery actions underway
2018-07-02 16:39 SLOUGH, Shipment delayed in transit Recovery actions underway
2018-07-02 13:08 SLOUGH, Shipment delayed in transit Recovery actions underway
2018-07-02 11:59 ROM KLAO, Shipment now at the depot nearest to collection address
2018-07-02 11:53 SLOUGH, Shipment delayed in transit Recovery actions underway
2018-07-02 11:24 SLOUGH, Shipment delayed in transit Recovery actions underway
2018-07-02 07:30 LONDON HEATHROW AIR HUB, Out for delivery
2018-07-01 13:43 LONDON HEATHROW AIR HUB, Shipment arrived at connection point
2018-06-30 22:20 BANGKOK AIR HUB, Shipment in transit
2018-06-30 17:40 ROM KLAO, Shipment in transit
2018-06-30 17:40 ROM KLAO, Shipment in transit
2018-06-30 16:57 LONDON HEATHROW AIR HUB, Pre-arrival clearance process started
2018-06-30 13:08 NORTHAMPTON CCB, Receiver contacted for clearance instructions
2018-06-30 11:41 NORTHAMPTON CCB, Pre-arrival clearance process started
======================================
Powered by www.17track.net

Volgens mij gaat er iets mis met mijn 'pakket'

flash2b

Special Member

ik denk dat het over douane clearance gaat.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dat zit er wel dik in. Het komt dan de EU binnen. Dan wordt er verder gekeken OF er invoerrechten en BTW moeten worden betaald.

Als niet, omdat het verder verscheept wordt kan alles worden verlegd naar het land van de ontvanger. Op zich maakt het niet zo heel veel uit, alles gaat toch naar Brussel.

Maar ik denk dat de product waarde ver onder de €22.- ligt. Dus, don't worry.

I love it when a plan comes together !
RAAF12

Golden Member

Deze boys uit Amsterdam cq. Hoofddorp hebben oa. tropische sfeer te koop. Met deze temperaturen hoef je niet meer de zon op te zoeken. https://www.errorinstruments.com/a-52865650/welcome/adventure-kit-trop…

Hubie

Special Member

Op 1 juli 2018 02:13:59 schreef Gadget_inc:
Mijn laatste is 3 jaar oud nu...
zoekt sneller dan de website :(

Dat ben ik met je eens.
Als je bijvoorbeeld als zoekstring "condensator" inklopt krijg je een lijst waar je eng van wordt.
Vroeger bladerde je rustig door de catalogus heen.

RAAF12

Golden Member

Op 3 juli 2018 18:51:20 schreef ritmeester:
Dat zit er wel dik in. Het komt dan de EU binnen. Dan wordt er verder gekeken OF er invoerrechten en BTW moeten worden betaald.

Als niet, omdat het verder verscheept wordt kan alles worden verlegd naar het land van de ontvanger. Op zich maakt het niet zo heel veel uit, alles gaat toch naar Brussel.

Maar ik denk dat de product waarde ver onder de €22.- ligt. Dus, don't worry.

Kan Dusseldorf ook op de route liggen? Daar kreeg ik gisteren een telefoontje van. Dacht eerst aan Wangiri fraud. Maar bij het terugbellen nam het nummer niet op.

Hensz

Golden Member

Alles kan. Düsseldorf is zeker een optie.

Zending is volgens TNT in Wokingham, althans de mijne. Nu al ruim 3x24u in "Doorvoeren".
"Zending vertraagd tijdens doorvoer. Herstelacties aan de gang. TNT werkt aan een oplossing en neemt indien nodig binnenkort contact met u op."

Don't Panic!

Dit topic is gesloten