snelheid ronddraaien steppermotor

Volgens mij hangt er wat I/O aan de pinnen die je normaal voor ICSP gebruikt.. je stepper-driver denk ik. Goed kans dat dat een te zware belasting vormt.

Ik zou wel graag willen weten wat de maximale snelheid is waarbij jouw stepper nog fatsoenlijk draait. Zou je die code van mij die ik je heb gemaild toch eens erin willen schieten om dat te proberen?

Verder ben ik wat in elkaar aan het programmeren met, voor mijn gevoel, een wat handigere bediening van dat manueel corrigeren. Maar het is moeilijk om te beoordelen wat voor jou nu handig is en wat niet.

Ben sowieso benieuwd naar het filmpje van de hele opstelling!

If you want to succeed, double your failure rate.

https://youtu.be/6hwfrhgIsh0 het filmpje.

Jochem, ik zal morgen vroeg jou testsoftware proberen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch

Gaaf Fred, wat een mooi uitgedokterde opstelling zo!

Ik zie nog wel een feature voor de software... de draaisnelheid van de stappenmotor bijstellen aan de hand van de vorige "rondetijd" van het spoellichaam. Dan gaat het nog net even wat geleidelijker...

Wat dat betreft blijf ik toch ook nog aansturen op een encoder in plaats van een "vlaggetje". Voor de soepele beweging is dat fijn, en ook voor 'even handmatig' een beetje op of afwinden zonder dat je het ding iets wijs moet maken over de richting.

Lambiek

Special Member

Ziet er gaaf uit zo Fred. Kun je de stappenmotor die regelt dat de draad netjes naast elkaar komt te liggen niet gewoon langzaam laten draaien, nu laat je hem na iedere omwenteling een aantal stappen maken. Als je microstepping gebruikt kun je hem continue laten draaien, één maal uitrekenen hoe snel dat moet zijn, (hangt van de draad dikte af) en klaar ben je. Moet wel voor iedere draad dikte uitgerekend worden natuurlijk.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Fred kan de snelheid van de DC-motor die het spoellichaam ronddraait handmatig bijregelen (gewoon spanning variëren). Aan de hand van een vlaggetje weet je dat hij 1x is rond geweest. Op dat moment doet hij nu het aantal stappen dat nodig is bij een bepaalde draaddikte (instelbaar).

Ik denk dat microstepping zo met die spindel (draadeind) niet eens nodig is, maar ik had wel precies dezelfde gedachte om de beweging wat te "spreiden" in plaats van hem hopsakee alle stappen te laten doen bij het zien van de vlag. Dat kan door de vorige "rondetijd" te meten en die te gebruiken voor een aangepaste stapsnelheid. Als die DC-motor eenmaal draait zal er toch niet heel vaak bijgesteld worden. Of zoals ik zei een encodertje aan de as, gewoon een simpele uit een oude muis ofzo.

Lambiek

Special Member

Op 12 juli 2016 14:07:58 schreef Jochem:
Als die DC-motor eenmaal draait zal er toch niet heel vaak bijgesteld worden. Of zoals ik zei een encodertje aan de as, gewoon een simpele uit een oude muis ofzo.

Hij zal toch het aantal windingeng op de spoel ook moeten weten, daar gebruikt hij nu het vlaggetje voor waarschijnlijk. Maar dat kan ook met een encoder inderdaad.

Zo, hopelijk kan ik vandaag weer verder. Er kwam een spoedklus tussen door. Nu lijkt daar de trafo ook defect te zijn. Die ben ik nu uit elkaar aan het halen.
Die encoder geeft wel een direct voordeel. Terug kunnen wikkelen is zeker erg handig.

De stappenmotor geleidelijker laten stappen is ook een goed idee, dat voorkomt dat de draad net aan de verkeerde kant blijft hangen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch
Lambiek

Special Member

Op 15 juli 2016 14:15:53 schreef fred101:
Nu lijkt daar de trafo ook defect te zijn. Die ben ik nu uit elkaar aan het halen.

Voordeel is wel dat je hem nu zelf weer kunt her wikkelen. :)

EricP

mét CE

Mooie setup, fred. Erg gaaf om te zien hoe jij zonder dat je 'iets' kunt met de materie je informatie bij elkaar harkt, eens wat rondvraagt, met je neus in de goede richting wordt gezet, gaat lopen en dan tot resultaten komt waar vele mensen zelf niet van durven dromen. [certificatie-frustratie-modus]Maar je bent vast nergens in gediplomeerd - wat betrekking heeft op dit soort dingen[certificatie-frustratie-modus]. Alhoewel ik er geen 'werk' voor heb, zou ik wel graag de tijd hebben voor dit soort projecten. Maar ja... tijd...

Zoals reeds eerder opgemerkt (Jochem): je stept nu bij elke ronde. Dat gaat waarschijnlijk best goed, je eerste wikkeling ligt tenslotte ook 'vlak' tegen een stuk plastic aan. Als het draad niet te dun is, dan 'zoekt' het ook z'n eigen weg nog wel een beetje.

Indien wenselijk zou je eea. nog wat kunnen verfijnen. Een manier is om meerdere contacten te maken die pulsen. Als je er 8 per omwenteling maakt, is je 'probleem' al 8x zo klein (en de kans op een 'storing' ook meteen 8x zo groot :) ).
Als je toerental van het spoellichaam redelijk constant is, dan zou je het ook tijd gebaseerd kunnen doen. Iets als: ik moet op 1 puls 100 stappen doen, de tijd tussen 2 pulsen is 700mS, dus elke 7mS een stap. Dat is wat 'knoeien' in code, elke ronde de rondetijd weer corrigeren etc, maar als het werkt, dan werkt het wel simpel en netjes.

Hoe dan ook, als dit eenmaal goed werkt, dan kun je het toerental ook rustig wat opvoeren, dan is een trafo wikkelen echt minutenwerk. Uit elkaar helen en weer monteren wordt 'de klus' dan...

Een regeling die enigszins werkt is zo hard stappen dat je over een seconde weer "bij bent".

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik heb nog wat aangepast. Als stepsnelheid en wikkelsnelheid te hoog zijn mist hij soms detectie van het vlaggetje. Ik heb nu de max stepper RPM snelheid begrensd dmv het map commando tot 100 rpm en dan gaat het prima.

Verder de handbediening aangepast. Hij zet de wikkelmotor stil en zolang ik OK indruk loopt hij in de gewenste richting. Daarnaast heb ik een totaal teller erbij gezet.

Mechanisch heb ik de draad doorvoer nog wat verstevigd omdat bij dikkerdraad de draad dan een paar toeren kan blijven haken doordat de draadgeleider dan meeboog. Een messing geleider er langs loste dit op.

Ik moet ook nog een draaddoorvoer met instelbare frictie toevoegen. Dat is niet zo moeilijk

Ik heb vandaag beide trafo's succesvol gewikkeld en nagemeten.

Uit elkaar helen en weer monteren wordt 'de klus' dan...

Dat is een understatement, wat een monniken werk zijn die E+I kernen om weer te monteren.

Verbeteringen die ik wel in de firmware wil zien is het regelmatige steppen ipv een hoop steps ineens per ronde.

Een mogelijkheid om een stukje terug te wikkelen waarbij hij dan ook terug telt natuurlijk.

Heel wild, misschien dat ik het ook ooit probeer, de draadspanning meten en constant houden bv met een servo. Dan kan die ook als noodstop dienen.

je bent vast nergens in gediplomeerd - wat betrekking heeft op dit soort dingen

Nee, niet echt :-)

Misschien leuk om eens door te lezen, ik kwam het op mijn werk tegen in de technische documentatie. Een artikel van Philips uit 1961 over het orthocyclisch wikkelen van spoeltjes. PDF van 15mb:

http://www.filedropper.com/philipstechnischtijdschrift-1961-...nspoeltjes