Layout

evdweele

Overleden

Die belachelijke kleine schermpjes van aaifoons is nu precies de reden dat ik zo'n kreng niet wil hebben.
Het 27 inch scherm van mijn desktop pc kan er net mee door, het 17 inch scherm van de laptop vind ik al veel te klein.

Het is natuurlijk ook afhankelijk van wat je met een pc (of aaifoon) doet.
Kijk je alleen naar onbenullige Youtube filmpjes dan is een 2" scherm al groot genoeg :p
Voor het serieuze werk heb je toch echt meer ruimte nodig.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Hoewel ik een 'nieuweling' ben betekent dat natuurlijk nog niet dat ik niets zou mogen zeggen over de layout.

Ik zit veel op verschillende fora en ben mij nu aan het verdiepen in electronica. Vandaar dat ik bij circuitsonline.net terecht ben gekomen. Mooie site, maar ik kon zo snel de verschillende mogelijkheden van het forum niet vinden. Vandaar mijn opmerking in het daarvoor bestemde gedeelte van het forum.

Een iets strakker uiterlijk kan bijdragen aan het gemak en de vindbaarheid van verschillende topics. Kijk als voorbeeld eens op www.bmw7forum.nl (aangezien dat ook een forum is dat op gratis forumsoftware draait - PHPbb)

Uiteraard kom ik hier voor de inhoud, en niet voor de layout. Het verwonderde mij echter dat ik de inhoud nu juist niet gemakkelijk kon vinden. Vandaar dat ik mijn vraag stelde.

Willie W

Golden Member

Bovenaan zit een knopje "Forum" , daarna klik je op zoeken en er gaat een wereld voor je open.
Als je het dan nog niet ziet neem je gewoon een groter scherm.

Ik vind het vrij ongepast om in je eerste post een site af te kraken.

Jeroen

Moderator

Het staat nog op de todo om de site vriendelijker voor mobiel te maken, dus zonder dat je constant in en uit hoeft te zoomen. Waarschijnlijk hoort daar ook meteen een aanpassing voor grotere schermen bij zodat er een maximum breedte van de site is. Lange regels tekst lezen namelijk niet makkelijk en het is ook moeilijk voorspellen hoe een bepaalde layout van tekst en afbeeldingen eruit ziet (bijv. bij de artikelen).

Op 29 juli 2016 22:35:06 schreef maartenbakker:
Nog los daarvan... Het is goed gebruik om het renderen van een site grotendeels door de client te laten doen. Aan de serverkant bepalen wat je denkt dat de client wil zien, kan tot op zekere hoogte heilzaam zijn maar is verder vooral een recept voor veel onderhoudswerk.

Tegenwoordig gebeurt dat ook aan de clientkant (met media-queries). Een mobiele browser en een desktop browser krijgen dan exact dezelfde HTML voorgeschoteld.

Op 30 juli 2016 23:11:08 schreef Willie W:
Ik vind het vrij ongepast om in je eerste post een site af te kraken.

Helemaal niet. Als nieuweling zie je misschien de 'quirks' waar je allang niet meer op let als je hier al jaren komt. Welkome feedback dus.

M-i-c-h-e-l

Golden Member

Op 30 juli 2016 22:30:43 schreef KahN:
Een iets strakker uiterlijk kan bijdragen aan het gemak en de vindbaarheid van verschillende topics. Kijk als voorbeeld eens op www.bmw7forum.nl (aangezien dat ook een forum is dat op gratis forumsoftware draait - PHPbb)

Ik heb 's gekeken op het forum, maar ik vind het juist erg onoverzichtelijk hoe ze daar hun gegevens presenteren. Hele brede randen die niets toevoegen, ik moet scrollen om te kijken of "daar beneden" nog iets vindbaars is. En veel te veel witruimte in verticale richting.

Op Circuitsonline staat alles in een lekker klein letterformaat overzichtelijk op 1 scherm. Links de navigatie, rechts de forumtracker, boven een menu, maar ik zie alles in 1 oogopslag.

Een verbeterpunt kan nog zijn door die blokken fixed te maken, ook als je naar beneden scrollt. De ruimten links en rechts blijven toch leeg, dus waarom niet benutten. Maar storend is het absoluut niet.

Shock6805

Golden Member

Op 31 juli 2016 13:31:56 schreef M-i-c-h-e-l:
Een verbeterpunt kan nog zijn door die blokken fixed te maken, ook als je naar beneden scrollt. De ruimten links en rechts blijven toch leeg, dus waarom niet benutten. Maar storend is het absoluut niet.

Inderdaad, meescrollende menu balken (links en rechts dan toch) zouden handig kunnen zijn.

Als je maar genoeg geinteresseerd ben, verwondert heel de wereld.

Ik zou juist zeggen dat ALS je al wat met de layout voor kleine schermen gaat doen, je alle menubalken juist weg wilt hebben of in wilt klappen (misschien zodra je wat naar beneden scrollt) zodat je je volle scherm voor het lezen van berichten beschikbaar krijgt.

Op 30 juli 2016 23:47:34 schreef Jeroen:
Het staat nog op de todo om de site vriendelijker voor mobiel te maken, dus zonder dat je constant in en uit hoeft te zoomen. Waarschijnlijk hoort daar ook meteen een aanpassing voor grotere schermen bij zodat er een maximum breedte van de site is. Lange regels tekst lezen namelijk niet makkelijk

Alsjeblieft niet! Als ik een lang topic even vlot door wil scrollen op mijn lekkere grote scherm, wil ik niet dat ik meer moet gaan scrollen omdat er een breedtebeperking geldt. Als iemand op een groot scherm minder lange regels of een minder brede webpagina wil, kan hij gewoon het venster kleiner maken toch?

If you want to succeed, double your failure rate.
M-i-c-h-e-l

Golden Member

Er zijn dus 2 groepen gebruikers:
De pc gebruikers en de smartphone/tablet gebruikers (klein scherm).

Wil je als website/dienst een zo breed mogelijk publiek bedienen, dan zul je 2 varianten moeten aanbieden, zoals je zo vaak ziet.

De website van CO zoals ik 'm op m'n pc-scherm zie,is nu eenmaal geen app.
Dus vragen om de pc-versie geschikt maken voor smartphone is dus feitelijk vragen om een app.

[Bericht gewijzigd door M-i-c-h-e-l op zondag 31 juli 2016 16:26:59 (13%)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Dat denk ik niet. De site van de Zonnewijzerkring is geschikt voor grote en kleine schermen, maar het is maar één site.
Als je daarop kijkt en je verkleint je venster steeds verder, zie je wat ik bedoel te zeggen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
maartenbakker

Golden Member

Het is geen app, maar je biedt bijvoorbeeld verschillende stylesheets aan of je doet wat met user side scripting. Nadeel van dat laatste is dat CO nog een lekker lichte site is en elk stukje script afdoet aan je (mobiele) stroom- en processorverbruik. Er zijn ook fora die een RSS-feed aanbieden, maar dat is alleen om te lezen en geen idee of dat in de praktijk ook maar een beetje handig is.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Shock6805

Golden Member

CO heeft ook een rss-feed. Ik heb die eens opgezet op mijn vorige laptop. Maar ik vond er niet zoveel aan. Het kwam er op neer dat je de forum titel zag zoals in de forum tracker hier rechts. Met een linkje de je favoriete browser opent naar de desbetreffende thread. Dan kan ik beter ineens mijn browser openen.

Als je maar genoeg geinteresseerd ben, verwondert heel de wereld.
M-i-c-h-e-l

Golden Member

Op 31 juli 2016 17:08:37 schreef Frederick E. Terman:
Dat denk ik niet. De site van de Zonnewijzerkring is geschikt voor grote en kleine schermen, maar het is maar één site.
Als je daarop kijkt en je verkleint je venster steeds verder, zie je wat ik bedoel te zeggen.

Je hebt me overtuigd: zo kan het ook :)

Ik heb die site ook even op m'n smartphone geopend, daar zie je wel een vaste indeling. Er wordt dus blijkbaar wel onderscheid gemaakt tussen pc en smartphone.

[Bericht gewijzigd door M-i-c-h-e-l op zondag 31 juli 2016 20:03:05 (16%)

pa3gws

Golden Member

Een telefoon is in mij ogen een apparaat om mee te telefoneren. :-)
Met tegenwoordig de bijkomstigheid om even iets te kunnen opzoeken.
Lezen op CO doe je met een drankje op een laptop of PC.
Overdag met een lekkere bak koffie en s'avonds zoals nu met een lekkere Orval eventjes relaxen na een dag werken. :-p

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

@pa3gws: Met zo'n houding sla je in de huidige tijd de plank een beetje mis. Misschien moeten we het ding een andere naam gaan geven, maar een moderne telefoon wordt voornamelijk gebruikt voor instant-messaging (lees: whatsapp), internetten en spelletjes. Telefoneren is tegenwoordig juist de bijkomstigheid.

Ik ben ook meer een PC-gebruiker, zelfs voor het lezen van CO. Maar op een dood moment (in de trein, voor de TV als je eega iets doms kijkt, etc) kan ik ook best eens wat internetten op de telefoon. Mijn voorkeur zou het hebben dat ik zoveel mogelijk schermruimte voor de forumposts krijg, zonder dat ik handmatig in- en uit hoef te zoomen. Menu's in een enkelvoudig balkje ingeklapt zodra je van de top wegscrollt lijkt mij erg handig, wellicht inderdaad de pagina-knopjes wat vingervriendelijker (groter) en verder hoeft er wat mij betreft weinig anders.

Voor desktop-view wat mij betreft liever geen wijzigingen.

If you want to succeed, double your failure rate.
evdweele

Overleden

een moderne telefoon wordt voornamelijk gebruikt voor instant-messaging (lees: whatsapp), internetten en spelletjes. Telefoneren is tegenwoordig juist de bijkomstigheid.

Met alle nadelen die je daarbij ondervindt.

Omdat het technisch mogelijk werd al die verschillende functies in 1 doosje te proppen gaat iedereen er vanuit dat het hedendaagse "duizenddingendoekje" in alle gevallen ook prima werkt.

Vergelijk het eens met een papieren krant. Niemand zou accepteren als de krant ineens op het formaat van een postzegel werd gedrukt; zelfs niet als de uitgever bij elk abonnement een gratis vergrootglas levert.
Zo'n klein schermpje heeft zijn beperkingen. Die zal je moeten accepteren of overstappen naar een apparaat dat ontworpen is om grote tekstbestanden weer te geven: een pc met een monitor.

Ik vind niet dat de leverancier van het medium (CO i.c. Jeroen) zich in allerlei bochten moet wringen om aan de nukken van enkele gebruikers tegemoet te komen, waarbij de kans groot is dat de layout voor de meerderheid van de gebruikers slechter wordt.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Op 1 augustus 2016 12:39:55 schreef evdweele:
in allerlei bochten moet wringen [..] waarbij de kans groot is dat de layout voor de meerderheid van de gebruikers slechter wordt.

Ik ben het helemaal met je eens dat de layout voor de "gewone PC-gebruiker" niet moet wijzigen als gevolg van aanpassingen die als doel hebben de layout op kleinere schermen te verbeteren. Dat is ook helemaal niet nodig, en ik weet zeker dat Jeroen dat ook prima begrijpt. En 'in bochten wringen' hoeft ook niet, het is gewoon prima mogelijk. Als ik het lees als 'geen hoge prioriteit geven' dan ben ik het wel met je eens. En gezien het feit dat het nog op de todo-lijst is blijven staan denk ik dat Jeroen z'n prioriteiten ook prima op orde heeft.

Maar forum-posts op een telefoon lezen kan prima, qua schermafmetingen en resolutie. De vergelijking met een krant op een postzegel gaat totaal niet op.

If you want to succeed, double your failure rate.
pa3gws

Golden Member

@Jochem
Ik ben gewoon een ouwe l.. die dat ding heeft als noodzaak.
Al die andere shit doe ik niet aan mee. :-p
Dus bellen en indien nodig een SMS en thats it. ;-)
En ik mis er ook helemaal niets aan.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Jeroen

Moderator

Op 31 juli 2016 14:05:44 schreef Jochem:
Als ik een lang topic even vlot door wil scrollen op mijn lekkere grote scherm, wil ik niet dat ik meer moet gaan scrollen omdat er een breedtebeperking geldt. Als iemand op een groot scherm minder lange regels of een minder brede webpagina wil, kan hij gewoon het venster kleiner maken toch?

Voor het scannen kan het handig zijn inderdaad, blijft wel mijn punt dat ik dan te weinig controle heb over hoe het uiteindelijk uitziet. En bijna alle website hebben wel ergens een maximale breedte, precies voor deze reden.

Ik weet niet hoe jullie dat doen, maar ik heb een laptop met een scherm van 1920 x 1080 pixels, en ik heb mijn browserscherm nooit fullscreen staan. Op de meeste websites heb je dan veel lege ruimte en Circuits Online is onprettig lezen zo breed.

Op 1 augustus 2016 12:39:55 schreef evdweele:
Ik vind niet dat de leverancier van het medium (CO i.c. Jeroen) zich in allerlei bochten moet wringen om aan de nukken van enkele gebruikers tegemoet te komen, waarbij de kans groot is dat de layout voor de meerderheid van de gebruikers slechter wordt.

Dat 'enkele gebruikers' valt behoorlijk mee: afgelopen maand waren 40% van de bezoeken via mobiel of tablet. Voor die bezoekers kunnen we het wel wat beter doen.

evdweele

Overleden

Mijn monitorscherm is 60 cm breed en de webbrowser neemt daarvan 44 cm in beslag.
Zo is het bij een resolutie van 1920 x 1080 pixels goed te lezen.

Ik heb nu eenmaal een bloedhekel aan aaifoons.
Voor elke toepassing is een dedicated apparaat de beste oplossing. Om een foto te maken gebruik je een camera, om een digitale tekst te lezen gebruik je een pc met een monitor van aanvaardbare afmetingen, om een telefoongesprek te voeren gebruik je een telefoon.
Een combinatie van dat alles leidt zonder uitzondering tot vermindering van de prestaties en de mogelijkheden. Maar dat willen de aaifoonzeloten niet inzien.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Arco

Special Member

Ik vind dat als je een apparaat gebruikt waar het eigenlijk niet voor is, je ook niet moet klagen over de slechte resultaten.
(je ziet zelfs dat men hele voetbalwedstrijden kijkt op een aaiphone, onderwijl steeds vragend wie er aan de bal is, want dat is niet te onderscheiden...)

Je ziet in de supermarkt ook steeds vaker mannen met een telefoon aan hun oor staan bij de schappen, continu in verbinding met het hoofdkwartier (moeder de vrouw... :) )
Schijnbaar kunnen ze zelf geen beslissingen nemen en moet dat voor ze gedaan worden.
Ik denk dan "wees eens avontuurlijk en kies zelf iets uit". Van een verkeerd merk margarine of andere smaak yoghurt zal echt niemand doodgaan...
Als ik naar de supermarkt ga laat ik mijn telefoon thuis, lekker even rust. (ze bellen maar terug als ik thuis ben)

Zelfde geldt voor internetten met o.a. CO. Waarom zou ik dat onderweg (willen) doen? (mijn monitor thuis is > 25x zo groot...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 1 augustus 2016 08:04:04 schreef Jochem:
@pa3gws: Met zo'n houding sla je in de huidige tijd de plank een beetje mis. Misschien moeten we het ding een andere naam gaan geven, maar een moderne telefoon wordt voornamelijk gebruikt voor instant-messaging (lees: whatsapp), internetten en spelletjes. Telefoneren is tegenwoordig juist de bijkomstigheid.

een telefoon is om te bellen, een fototoestel om fotos te nemen, een computer om te internetten.
ik vind de layout op de tablet/telefoon het minste probleem, het feit dat het klavier telkens de helft van je scherm inneemt en je niet ziet wat je aan het typen bent, is voor mij hoofdoorzaak om die dingen daarvoor niet te gebruiken.
de smartphone is handig om eens snel iets op te zoeken, omdat het kan. bv een gemiste trein waarbij je dan snel ff je beste alternatief gaat opzoeken.
een snelle foto nemen met de telefoon kan ook, maar als ik een goede foto neem, dan neem ik mijn nikon.

ik kreeg ook al de opmerking dat mijn website niet smartphone vriendelijk is. ik ga die daarvoor niet hermaken

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 2 augustus 2016 03:51:17 schreef Arco:
Van een verkeerd merk margarine of andere smaak yoghurt zal echt niemand doodgaan...

Dan heb jij het zeker goed getroffen op het vrouwen-vlak.... :-)

Op 2 augustus 2016 03:51:17 schreef Arco:
Zelfde geldt voor internetten met o.a. CO. Waarom zou ik dat onderweg (willen) doen? (mijn monitor thuis is > 25x zo groot...)

De mijne ook (even uitgerekend: ruim 50x voor alletwee bij mekaar).

Maar als ik onderweg de tijd moet doden omdat ik op een trein moet wachten, of in de trein moet wachten totdat ik op de bestemming ben... Dan is CO lezen 1 van de mogelijkheiden.

[Bericht gewijzigd door rew op dinsdag 2 augustus 2016 09:20:48 (49%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 1 augustus 2016 23:40:44 schreef Jeroen:
Ik weet niet hoe jullie dat doen, maar ik heb een laptop met een scherm van 1920 x 1080 pixels, en ik heb mijn browserscherm nooit fullscreen staan.

Thuis 2 schermen van 1920x1080 en op het werk eentje van 1920x1200. Browsen doorgaans lekker full-screen (of als de breedte me wat te gek wordt soms iets kleiner).

Maar als ik in bijvoorbeeld dit topic de laatste bijdragen wil lezen, scroll ik me een ongeluk. Dat vind ik dus nu al te lang duren, en daarom houd ik het leesvenster zo breed mogelijk om die scrollbar maar binnen de perken te houden.

Moet ik wel zeggen dat mijn taakbalk standaard aan de linkerzijde van mijn scherm staat sinds het 'breedbeeld-tijdperk', dus daar spendeer ik al wat breedte. Als je net als ik altijd veel dingen tegelijk open hebt staan is dat een verademing.

If you want to succeed, double your failure rate.
M-i-c-h-e-l

Golden Member

Ja dat scrollen...

Mijn muis ligt altijd rechts, met een kleine polsbeweging zit ik bij de home- / end-toetsen, die ik vaak gebruik.

/Edit:
Ik vroeg me opeens af waarom ik die derde muisknop daar eigenlijk niet voor zou gebruiken. Aldus geschiedde :)

Een praktische toevoeging voor dit forum kan zijn:
Als je in de "laatste discussies" op een artikel klikt, dat je dan meteen de laatste post in zicht krijgt. Dat moet op zich te doen zijn omdat elke post toch al een eigen link heeft. Of nog luxer: dit instelbaar maken bij je eigen account.

[Bericht gewijzigd door M-i-c-h-e-l op dinsdag 2 augustus 2016 10:44:21 (12%)

Re: suggesties: Bij het paragliding.com forum krijg je bij topics te zien: xx nieuwe berichten sinds je laatste bezoek (aan dat topic). Click je daarop is dat een link naar het eerste bericht wat je nog niet gelezen hebt. Handig voor topics waar ineens > 25 posts zijn bijgekomen....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/