kijk eens aan, een ouderwetsche Crown Geodyne amp. Dat is al even geleden dat ik die op mijn werkbank/pijnbank mocht hebben
.
De Geodyne is gebasseerd op de Crown Microtech reeks, eveneens uit die tijd. Het gaat dus om een grounded bridge amplifier. Simpel gezegd: de versterker maakt naast het gebruikelijke speaker signaal ook zijn eigen ground. Het potentiaal hiertussen staat op de speaker terminals.
Dit wil dus zeggen wanneer er één van die elco verbindingen los of slecht is, de versterker niet defect kan gaan. Hij krijgt immers maar 1 spanning en er loopt geen stroom. Ik vermoed dat er iets anders is gebeurd waardoor de eindtrappen zijn gesprongen. Dan trekt de amp eventjes maximale stroom en slechte contacten beginnen dan te vonken. De aansluitingen op de elco's staan erom bekend dat ze vroeg of laat slecht contact maken. Daarnaast is het ook haast onmogelijk om met het deksel dat connectie punt op de foto aan te raken. Ik vermoed eerder dat je met het deksel 1 van de heatsinks hebt aangetikt (deze staan onder spanning) en de spanning hiervan op het chassis hebt gezet. Dan gaan er dingen stuk, waaronder de eindtrappen.
Mocht je hem zelf willen fixen dan zul je het defecte kanaal moeten gaan reviseren. Dat houd in dat je zowel de eindtrappen, stuurtorren als electronica onderop de PCB moet gaan fixen. Dat is echt geen beginnerswerkje.
En let op: er zijn Crown ampen waarbij het juist de bedoelding is dat er rode lampjes branden. Ik weet zo 123 niet meer of dit bij de Geodyne ook zo is/was, maar er hoort dan de tekst ODEP op te staan. Voor de nieuwsgierige onder ons: dit staat voor Output Devices Emulating Protection. Oftewel een protectiesysteem wat aangeeft dat de voeding en torren nog binnen hun specs draaien. Het LEDje geeft aan dat het systeem actief is en geen fouten heeft gevonden. Gaat dit lampje uit, dan is het foute boel. Maar nogmaals, geen idee of dit voor de Geo ook zo hoort.
[Bericht gewijzigd door
DJohnny
op vrijdag 12 augustus 2016 19:53:13
(26%)