Crown versterker

Tijdens een schoonmaakbeurt van mijn Amcron Geodyne 2 versterker wou ik de kap op de behuizing doen terwijl hij in standby stond. Toen ik hem erop drukt raakte ik de aansluitstekker van de condensator aan en toen vonkte die even is dit schadelijk en kan ik de versterker gewoon weer gebruiken?
Ik zie geen schade verder.

Vonkte hij waar de steker op de condensator zit? Misschien een slecht contact. Wel de moeite waar even te reinigen en alle bevestigingen even aan te trekken.

Op 12 augustus 2016 14:31:55 schreef Hoeben:
Vonkte hij waar de steker op de condensator zit? Misschien een slecht contact. Wel de moeite waar even te reinigen en alle bevestigingen even aan te trekken.

ja de stekker op de codensator vonkte

Nu heb ik hem aangezet de rechterkant werkt prima alleen bij de linker kant blijft het protectie lampje branden.

Arco

Special Member

Er kan door de sluiting wel wat kapot zijn. Bij oudere apparaten bleef de boel in standby vaak gewoon onder spanning staan.
(toen keek men nog niet op een paar Watt meer of minder... :) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

ik mag hopen dat je met de kap niet tegen de condensator en tegen een koelblok aantikte. die koelblokken kunnen weleens geisoleerd opgesteld zijn, en dus nu een stel torren genekt zijn..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 12 augustus 2016 15:44:37 schreef testman:
ik mag hopen dat je met de kap niet tegen de condensator en tegen een koelblok aantikte. die koelblokken kunnen weleens geisoleerd opgesteld zijn, en dus nu een stel torren genekt zijn..

Kan mischien ook gebeurt zijn.

pa3gws

Golden Member

Als ik het goed zie zitten de TO3 torren niet geisoleerd.
Dus is het wat testman aangeeft heel goed mogelijk.
Even meten of de behuizing van een TO3 tor contact maak met het koelblok.
Dan weet je al weer iets meer.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Ik heb al wel de service manual gevonden.
https://www.google.nl/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http:/…
Maar de plus van de condensator zit wel aan het koelblok.

Op 12 augustus 2016 17:15:19 schreef pa3gws:
Als ik het goed zie zitten de TO3 torren niet geisoleerd.
Dus is het wat testman aangeeft heel goed mogelijk.
Even meten of de behuizing van een TO3 tor contact maak met het koelblok.
Dan weet je al weer iets meer.

Hij maakt contact met het koelblok.
De rechterkant werkt ook niet meer.

Op 12 augustus 2016 15:44:37 schreef testman:
ik mag hopen dat je met de kap niet tegen de condensator en tegen een koelblok aantikte. die koelblokken kunnen weleens geisoleerd opgesteld zijn, en dus nu een stel torren genekt zijn..

Je hebt helaas gelijk alle transsistors aan de linkerkant zijn stuk en aan de rechterkant ook ze kosten 4 euro per stuk.
Het zijn de MJ15016 PNP.

High met Henk

Special Member

Vervang de stuurtorren ook maar mee.
Grote kans dat die ook een tikje Meekrijgen.
Volgens mij moet je ook gematchte torren hebben uit mijn hoofd..

Koop geen imitatie zooi..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 12 augustus 2016 19:28:05 schreef High met Henk:
Vervang de stuurtorren ook maar mee.
Grote kans dat die ook een tikje Meekrijgen.
Volgens mij moet je ook gematchte torren hebben uit mijn hoofd..

Koop geen imitatie zooi..

Wat zijn Stuurtorren
Al gevonden voor elk kanaal zijn het er 2.

Arco

Special Member

Vond trouwens deze aparte foto: Philips elco's met het Crown logo (en 12NC) erop...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

kijk eens aan, een ouderwetsche Crown Geodyne amp. Dat is al even geleden dat ik die op mijn werkbank/pijnbank mocht hebben ;) .

De Geodyne is gebasseerd op de Crown Microtech reeks, eveneens uit die tijd. Het gaat dus om een grounded bridge amplifier. Simpel gezegd: de versterker maakt naast het gebruikelijke speaker signaal ook zijn eigen ground. Het potentiaal hiertussen staat op de speaker terminals.

Dit wil dus zeggen wanneer er één van die elco verbindingen los of slecht is, de versterker niet defect kan gaan. Hij krijgt immers maar 1 spanning en er loopt geen stroom. Ik vermoed dat er iets anders is gebeurd waardoor de eindtrappen zijn gesprongen. Dan trekt de amp eventjes maximale stroom en slechte contacten beginnen dan te vonken. De aansluitingen op de elco's staan erom bekend dat ze vroeg of laat slecht contact maken. Daarnaast is het ook haast onmogelijk om met het deksel dat connectie punt op de foto aan te raken. Ik vermoed eerder dat je met het deksel 1 van de heatsinks hebt aangetikt (deze staan onder spanning) en de spanning hiervan op het chassis hebt gezet. Dan gaan er dingen stuk, waaronder de eindtrappen.

Mocht je hem zelf willen fixen dan zul je het defecte kanaal moeten gaan reviseren. Dat houd in dat je zowel de eindtrappen, stuurtorren als electronica onderop de PCB moet gaan fixen. Dat is echt geen beginnerswerkje.

En let op: er zijn Crown ampen waarbij het juist de bedoelding is dat er rode lampjes branden. Ik weet zo 123 niet meer of dit bij de Geodyne ook zo is/was, maar er hoort dan de tekst ODEP op te staan. Voor de nieuwsgierige onder ons: dit staat voor Output Devices Emulating Protection. Oftewel een protectiesysteem wat aangeeft dat de voeding en torren nog binnen hun specs draaien. Het LEDje geeft aan dat het systeem actief is en geen fouten heeft gevonden. Gaat dit lampje uit, dan is het foute boel. Maar nogmaals, geen idee of dit voor de Geo ook zo hoort.

[Bericht gewijzigd door DJohnny op vrijdag 12 augustus 2016 19:53:13 (26%)

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!

Op 12 augustus 2016 19:47:48 schreef DJohnny:
kijk eens aan, een ouderwetsche Crown Geodyne amp. Dat is al even geleden dat ik die op mijn werkbank/pijnbank mocht hebben ;) .

De Geodyne is gebasseerd op de Crown Microtech reeks, eveneens uit die tijd. Het gaat dus om een grounded bridge amplifier. Simpel gezegd: de versterker maakt naast het gebruikelijke speaker signaal ook zijn eigen ground. Het potentiaal hiertussen staat op de speaker terminals.

Dit wil dus zeggen wanneer er één van die elco verbindingen los of slecht is, de versterker niet defect kan gaan. Hij krijgt immers maar 1 spanning en er loopt geen stroom. Ik vermoed dat er iets anders is gebeurd waardoor de eindtrappen zijn gesprongen. Dan trekt de amp eventjes maximale stroom en slechte contacten beginnen dan te vonken. De aansluitingen op de elco's staan erom bekend dat ze vroeg of laat slecht contact maken. Daarnaast is het ook haast onmogelijk om met het deksel dat connectie punt op de foto aan te raken. Ik vermoed eerder dat je met het deksel 1 van de heatsinks hebt aangetikt (deze staan onder spanning) en de spanning hiervan op het chassis hebt gezet. Dan gaan er dingen stuk, waaronder de eindtrappen.

Mocht je hem zelf willen fixen dan zul je het defecte kanaal moeten gaan reviseren. Dat houd in dat je zowel de eindtrappen, stuurtorren als electronica onderop de PCB moet gaan fixen. Dat is echt geen beginnerswerkje.

En let op: er zijn Crown ampen waarbij het juist de bedoelding is dat er rode lampjes branden. Ik weet zo 123 niet meer of dit bij de Geodyne ook zo is/was, maar er hoort dan de tekst ODEP op te staan. Voor de nieuwsgierige onder ons: dit staat voor Output Devices Emulating Protection. Oftewel een protectiesysteem wat aangeeft dat de voeding en torren nog binnen hun specs draaien. Het LEDje geeft aan dat het systeem actief is en geen fouten heeft gevonden. Gaat dit lampje uit, dan is het foute boel. Maar nogmaals, geen idee of dit voor de Geo ook zo hoort.

Kunt u hem voor mij fixen. Ik wil er maximaal 60 euro aan uitgeven anders gaat ie weg.

voor 60 euro is dat ding niet gefikst ben ik bang..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dan kun je hem veel beter weg doen. Die 60 euro gaat al op aan alleen eindtransistoren voor je defecte kanaal vrees ik.

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!

Dan doe ik hem in de container.
Meer dan 60 euro is gewoon te veel.

Mag ik hem dan van je overnemen? Zomaar de container in vind ik ook zonde. Ik kan de onderdelen goed gebruiken. Heb nog een aantal van die machines in onderhoud.

[Bericht gewijzigd door DJohnny op vrijdag 12 augustus 2016 20:32:46 (18%)

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!

Op 12 augustus 2016 20:32:30 schreef DJohnny:
Mag ik hem dan van je overnemen? Zomaar de container in vind ik ook zonde. Ik kan de onderdelen goed gebruiken. Heb nog een aantal van die machines in onderhoud.

Ik krijg mischien nog 100 euro als dat alsnog te weinig is mag je hem overnemen.

Arco

Special Member

Contradictio in terminis... :)

Dan doe ik hem in de container.

Ik krijg mischien nog 100 euro

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ook voor € 100,- gaat dat niet lukken. De onderdelen bij elkaar voor een revisie zijn al duurder dan dit bedrag. Dat is het nadeel van dit soort versterkers, er zitten (nog) een hoop (dure) componenten in die je echt allemaal moet vervangen wil je het betrouwbaar krijgen.

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!

Zeker niet in de container doen. Ik kom graag een nachtje in je container bivakkeren om 'm liefdevol op te vangen :)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Foto van de binnenkant
Linksboven vonkte die

[Bericht gewijzigd door Elektroboy21 op vrijdag 12 augustus 2016 21:09:09 (34%)