Wat mij opvalt is dat het de laatste paar jaren barst van de oude buizenradio's.
Wss afkomstig van (oude)mannetjes die een leven lang radio's verzameld en onderhouden hebben en na hun overlijden blijft de familie zitten met een zolder vol met radio's die ze aan de straatstenen niet kwijt raken,tenzij het een zeldzaam exemplaar is(wat zelden voorkomt)
Mijn erfenis bestaat uit een BX23A (daar zijn er nog een miljoen van geloof ik) ;-) en een BX454A.niet echt "collector items" ;-)

Je kan die trafo's goed gebruiken voor eigen bouw.
En de buizen ook.

Op 8 oktober 2016 07:01:03 schreef mel:
Je kan die trafo's goed gebruiken voor eigen bouw.
En de buizen ook.

dus je sloopt een stuk geschiedenis voor de onderdelen?

pff, wat ben je er nog mee.

binnen een paar jaar is het gedaan met een gewone FM band en is alles DAB. dan heb je een stuk antiek waar je zelf niks meer uit hoort. dus de komende 50jaar bijhouden om de waarde te laten stijgen zit er ook niet meer in

juist wel
ik bedoel we laten kunst toch niet kapot gaan omdat het niet meer relevant is
of oldtimers omdat benzine binnenkort verboden word

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (56%)]

Op 8 oktober 2016 08:30:23 schreef robt797:
we laten kunst toch niet kapot gaan

Je kan een radio uit de jaren 50 of 60 van de vorige eeuw waarvan er honderdduizend zijn gemaakt geen kunst noemen.
Het is een sterk verouderd gebruiksvoorwerp. Een paar versleten schoenen noem je ook geen kunst.

Dat er liefhebbers zijn die dingen verzamelen en het leuk vinden om ze op te knappen wil nog niet zeggen dat ze enige waarde hebben.
Ik heb er zelf ook een stuk of twintig, niet omdat ze waardevol zouden zijn, maar alleen omdat het repareren van die ouwe zooi leuk is.

Edit:
@hieronder

er staan genoeg oude schoenen in museums

Dan wordt het tijd dat de bezem eens flink door zo'n museum wordt gehaald.
Schilderijen is iets heel anders. Dat zijn stukken waarvan er maar 1 bestaat.

[Bericht gewijzigd door evdweele op (16%)]

erm er staan genoeg oude schoenen in museums
en vorken en lepels en messen en zwaarden
en kleding
dus dan zijn oude radio's ook belangerijk
kijk als iedereen radios gaat slopen voor onderdelen blijfen er geen over
en wat dan
dan is hetzelfde als de gestolen schilderijen die verbrand zijn
het is weg en komt nooit terug

Idd persoonlijk vind ik het echt zonde om ze te gebruike voor onderdelen.
en als ik de prijzen daar zo zie vind ik het jammer dat er niet redelijk op geboden wordt.
ik heb er wel 1 staan, maar had er nu 5 kunnen kopen voor dat bedrag.

ik ehb er meerdere
1 ervan is belagelijk zeldzaam (supraphone 52)
en hetzelfde met oude tv's
ik heb 5 a 8 staan
waarvan 2 zeer veel voorkomend en de rest zeldzaam

maar alle toestellen zie ik als belangerijk omdat het wel geschiedenis is

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (41%)]

kwestie van vraag en aanbod.
van oldtimers hetzelfde.
als dit een alledaagse wagen betreft, ben je beter dat je de helft ervan sloopt zodat je onderdelen hebt voor de overige goeie autos te kunnen herstellen.
als het een unieke auto is, dan moet je gewoon onderdelen laten namaken (=prijzig) om die zeldzame gevallen te sparen. ik draai mijn hand niet om om een oldtimer te slopen hoor (had er 2jaar terug een kleine 17 in de garage staan en de gesloopte gevallen hebben zeker al 10andere autos kunnen redden met hun onderdelen). ik heb ook al oldtimers gehad waar ik uren aan gewerkt heb en aan de oud ijzer prijs heb verkocht

er worden al zoveeeel buizen radios aangeboden, en daarom blijven die prijzen laag. zolang de markt overspoelt wordt door zulk massaproductie spul, zal de rest nooit waardevol worden. haal de schone perfecte gevallen eruit als collector item en sloop de rest waar al defecten of beschadigen aan zijn.

en daarbij, wie gaat dat nog verzamelen als de FM band weg is? wie verzameld er nog stoommachienes nu terwijl dit 100jaar geleden in quasi elke fabriek aanwezig was. als benzine binnen 50jaar niet meer verkocht wordt, zal die oldtimermarkt ook uitsterven en zal enkel de elite nog zoiets hebben als showroomobject in de woonkamer. ofwel bouw je die om tot ze weer bruikbaar zijn

Hoe zien jullie de waarde van surplus radio's ontwikkelen? Hebben deze meer historische waarde?

Oude radio's en ook leger zendontvangers zijn waard wat een gek ervoor geeft.
Als je per se zo'n ding wilt hebben betaal je de hoofdprijs, maar als je ze wil verkopen wil niemand ze hebben.

Op legerdumpspul heb ik geen kijk. Wel herinner ik me dat in de jaren 50 en 60 het Waterlooplein in Amsterdam vol stond met spullen uit de Tweede Wereldoorlog. Veel zal al wel zijn gesloopt of vernietigd, maar er moet nog wel wat van over zijn.
Dan hangt het helemaal af van de belangstelling of het nog enige waarde vertegenwoordigt.

@BJ2
Als ik in oude RB advertenties kijk van de jaren 60 had je voor weinig of niets een WS-19 set of een Angry Nine.
Daar zijn er veel van gesloopt of omgebouwd dus de waarde wordt steeds meer.

Deze veerzameling is na rookschade door de verzekering volledig schoongemaakt:

http://radioheaven.homestead.com/menu.html

Was een paar weken werk voor de cleaning experts!

Dan mogen het Philips museum, het Boerhave museum en het Science museum in Londen ook wel naar het stort.... Louman museum naar de sloop!
Cruquius ook maar slopen zeker? en al die ouwe kerken.
Nederland omvormen tot één grote Vinex-wijk met glazen wolkenkrabbers in het centrunm :(

Niet alleen kunst is museaal, maar ook cultureel erfgoed, dat loopt van een lucifer tot de Britse kroonjuwelen en alle daartussen.
Maar het zal allemaal wel weer een 'linkse hobby' zijn :(

Ik heb er zelf ook 2 , 1 gerestaureerde en de andere is onder handen. Ik heb ze gekocht voor een prikkie. De laatste waar ik nu mee bezig ben is een philips bx743A de laatste buizenradio van Philips zo ongeveer.

Wat opvalt is dat het ding nog gewoon speelt. De meeste radio's al dan niet Dab+ vertikken het naar 5 jaar, waarop iedereen schouderophalend roept dat ie al 5 jaar oud is.

Nu ga ik de radio niet gebruiken voor FM ontvangst maar wel als retro mp3/ dab+ / internet radio versterker. Houd ik toch een beetje buizensound :)

Over Dab+ veel auto's die nu verkocht worden ik bedoel nieuwe hebben deze voorziening niet, of je moet flink bijbetalen.

Maar je kun ook een stevige prijs vragen voor een buizenbak http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/radio-s/m1086350146-phili…

[Bericht gewijzigd door Peter112 op (16%)]

Op 8 oktober 2016 10:53:35 schreef Tidak Ada:
Deze veerzameling is na rookschade door de verzekering volledig schoongemaakt:
Was een paar weken werk voor de cleaning experts!

Daar zal de verzekeringspremie dan ook wel aan hebben bijgedragen. Met alleen een boedelverzekering zullen ze dat zeker niet doen. Zo te zien gaat het ook om zeldzame exemplaren uit de jaren '20 en '30.

Dan mogen het Philips museum, het Boerhave museum en het Science museum in Londen ook wel naar het stort.... Louman museum naar de sloop!

Die staan niet vol met massaproducten van 50 jaar geleden. Voor een overzicht van de hele productie door de tijd zullen ze 1 exemplaar in onberispelijke staat in de collectie hebben, maar geen tientallen van hetzelfde met kringen van bloemenvaasjes (moedervlekken ;-)), krassen en gescheurde luidsprekerdoeken.
Dat laatste is wat het meest voorkomt in particuliere verzamelingen, versleten ouwe meuk.

Cruquius ook maar slopen zeker?

Dit raakt kant noch wal.

en al die ouwe kerken.

Daar heb ik geen bezwaar tegen >:)

Nederland omvormen tot één grote Vinex-wijk met glazen wolkenkrabbers in het centrunm :(

Niet alleen kunst is museaal, maar ook cultureel erfgoed, dat loopt van een lucifer tot de Britse kroonjuwelen en alle daartussen.

Moeilijk om het kaf van het koren te weten onderscheiden, hè?

Waar slaat dat nu weer op?

Op 8 oktober 2016 11:51:19 schreef Peter112:
Maar je kun ook een stevige prijs vragen voor een buizenbak

Een prijs vrágen is één, die prijs er ook voor ontvangen is een tweede.
Uit de tekst maak ik op dat het een meubel is, dus met platenspeler, opbergvak voor grammofoonplaten en dergelijke. Door de afmetingen liggen die al helemaal slecht in de markt.
De slechte foto's zonder een duidelijke overzichtsfoto geven ook al te denken.

Op 8 oktober 2016 08:24:44 schreef fcapri:
pff, wat ben je er nog mee.

binnen een paar jaar is het gedaan met een gewone FM band en is alles DAB. dan heb je een stuk antiek waar je zelf niks meer uit hoort. dus de komende 50jaar bijhouden om de waarde te laten stijgen zit er ook niet meer in

Je vergeet de middengolf. Verzamelen gaat in veel gevallen trouwens niet om waardestijging.

Op 8 oktober 2016 09:33:12 schreef repair-boy:
Idd persoonlijk vind ik het echt zonde om ze te gebruike voor onderdelen.
en als ik de prijzen daar zo zie vind ik het jammer dat er niet redelijk op geboden wordt.
ik heb er wel 1 staan, maar had er nu 5 kunnen kopen voor dat bedrag.

Het is net wat de gek ervoor geeft. De veilingprijzen zijn redelijk gangbaar voor niet zeldzame toestellen.

Op 8 oktober 2016 11:51:19 schreef Peter112:
Ik heb er zelf ook 2 , 1 gerestaureerde en de andere is onder handen. Ik heb ze gekocht voor een prikkie. De laatste waar ik nu mee bezig ben is een philips bx743A de laatste buizenradio van Philips zo ongeveer.

In 1954 kwam er nog zo'n 16 jaar buizenproductie achteraan.

Of bedoel je de B7X43A? Dat is hetzelfde toestel als de te duur aangeboden B7X14A en inderdaad wel een beetje het hoogtepunt van de niet-meubelen. Toch daarna nog een paar jaar buizenproductie. Tot ongeveer 1967 hier in de buurt, tot ongeveer 1968 inkoop uit Italie en tot rond 1970 in Zuid-Amerika waar ze nog een late buizenplano hadden, de Chileense 09RB695.

Op 8 oktober 2016 13:07:04 schreef maartenbakker:
Verzamelen gaat in veel gevallen trouwens niet om waardestijging.

Verzamelen gaat in veel gevallen omdat het een leuk model betreft of omdat er persoonlijke herinneringen aan zijn verbonden.
"Hé, die radio stond vroeger bij mijn grootouders!"

Zoals deze, waarvan ik wel zou willen weten welk merk en type het is.
Ik heb deze radio niet mijn verzameling.

Op 8 oktober 2016 13:07:04 schreef maartenbakker:

Of bedoel je de B7X43A? Dat is hetzelfde toestel als de te duur aangeboden B7X14A en inderdaad wel een beetje het hoogtepunt van de niet-meubelen. Toch daarna nog een paar jaar buizenproductie. Tot ongeveer 1967 hier in de buurt, tot ongeveer 1968 inkoop uit Italie en tot rond 1970 in Zuid-Amerika waar ze nog een high end plano hadden ik meen 06RB695 ofzo (type zou ik na moeten zoeken).

Inderdaad was nog niet helemaal wakker B7X43A/64 it is. Er zitten voorzichtig ook een aantal transistors in.

Kreeg al zo'n vermoeden. De grap is dat dat wel echt een oud ontwerp is, dat 3 jaar na het oorspronkelijke modeljaar nog eens een nieuw typenummer kreeg. Luxe toestellen bleven wel vaker lang in productie.

Ik vergat trouwens nog dat ze in Duitsland ook vrij lang doorgingen met buizenproductie.

Op 8 oktober 2016 12:31:46 schreef evdweele: [...]

Cruquius ook maar slopen zeker?

Dit raakt kant noch wal.

Maar het raakt jou blijkbaar wel

[...] Moeilijk om het kaf van het koren te weten onderscheiden, hè?

Een Kadetje, een Daffodil en een Trabantje zijn ook gewoon ouwe obsolete meuk. Toch staan ze nu in een museum...
Zo'n Philips 'Piano' met 'reverbo' vindt ik ook monsterlijk, uit de tijd enz., maar het blijft representatief voor die tijd.

Hetzelfde geldt voor Art Nouveau en Art Deco. Tot in de jaren negentig vond men het wangedrochten. Nu staat veel in musea en wordt het zelfs nagemaakt...

[...]Waar slaat dat nu weer op?

Op een blond mannetje uit Venlo, van wie deze uitspraak is.

Het zijn namelijk vaak de verzamelaars, die ons erfgoed behouden. Helaas wort dat vaak pas veel later gewaardeerd.
Met de conservering van die oude radio's wordt bovendien ook de techniek uit dat tijdperk geconserveerd.

Jij hebt zeker ook je ouwe Leica, Minilta, Hasselblad, of welke camera je ook had, bij het stort gebracht sinds de digitalisering. Het is nu immers ook ouwe meuk.... :P

OT\
Leica en Hasselblad houden hun waarde wel,voor mijn Minolta kan ik 20 euro krijgen. ;-)

Ik heb zelfs mijn Agfa Click uit 1957 nog. Plus een verzameling van zo'n stuk of 40 andere foto- en filmcamera's en flitsers tussen 1930 en 2000.
Maar dat heeft niets met de waarde te maken, dat zijn persoonlijke herinneringen omdat bijvoorbeeld mijn opa met zo'n ding rondsjouwde.

Er is een groot verschil tussen iets met museale waarde en een oud, kapot gebruiksvoorwerp dat bij het grof vuil is weggehaald.

Maar jij zal dan ook wel je versleten autobanden en de pannen uit de keuken met een afgebroken handvat of een gat in de bodem bewaren.
Daar helpt helemaal niets meer aan ;(

Over die vreemde kronkel om ineens over W te beginnen zal ik maar zwijgen...

Tja, het verschilt voor ieder persoon wat 'ie wel of niet mooi vindt... :)
Zo zijn er bij de plano radio's toch wel mooie als de B7x43a

http://antiqueradios.com/gallery/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=82892&g2_serialNumber=2

en uitgesproken lelijke als de B8x44a

http://in03.hostcontrol.com/resources/0bd23429bff2bf/8bf084d5cb.JPEG

Zo vind ik bijv. niets aan oude meubelen zoals Lodewijk XIV, die mogen wat mij betreft zo de open haard in... :)