testman

waar rook was, werkt nu iets niet meer

een overload instelling die inkomt? die is toch doorgaans met een tenturn afregelbaar ergens. heeft deze niet last van de 2 schakelaars achterop om U en I extern te kunnen regelen, heb dat ook gehad, schakelaartje vuil en dat gaf erg rage bijwerkingen.

Nee dat is het niet @testman, dat deel van de voeding werkt prima, maar er zit een stickertje achterop met P173 add-on en volgens de manual betekent dat, dat ie niet hoger gaat dan 60 volt, en dat doet ie ook, naarmate hij wat warmer wordt gaat ie wel richting de 61 volt dus er zit ergens iets in wat op lijkt te warmen. Er zitten verder geen potmeters in, en de schakelaartjes e.d. werken prima. Ik heb niet geprobeerd of ik hem extern wel voorbij dat punt krijg, maar ik denk het niet.

miedema

Golden Member

Op donderdag 20 maart 2025 20:04:46 schreef Antoine:
Deze voeding heeft wat TLC nodig want er is wel wat meer mis, maar eerst eens kijken of die P173 optie ongedaan gemaakt kan worden.

Ik zou eerst de voeding weer prima werkend maken, en dan pas proberen die P173 optie ongedaan te maken.
Anders weet je straks niet meer, als de voeding zich raar gedraagt, of dat een oude fout is, of komt door jouw modificatiepoging.....

succes, Gertjan.

Hi GertJan,

De problemen die de voeding nog heeft zijn gerelateerd aan de paneelmeters. Deze lichten wel op, maar missen nogal wat segmenten. Is ook compleet willekeurig, dus niet een hele rij van dezelfde segmenten die mist. Ansich vind ik dat wel vreemd want heb dit bij deze voedingen nog nooit gezien eigenlijk. Hoe dan ook. De waarden die ik meet kloppen denk ik heel aardig, zijn ruisvrij en ook de stroomregeling werkt zoals je zou verwachten. Op het moment dat je bij die 60 volt uitkomt gaat de voeding wel wat vreemd doen. De CC en CV LEDs gaan op dat moment ook beide flink knipperen, zelfs zonder last. Daarom ook dat ik die feature eruit wil hebben om te weten of dat normaal is ;)

Groeten,
Antoine

Knipperende leds klinkt als een flinke rimpel ergens.

Volgens mij zijn die paneelmeters niet gemuxed, maar zijn dat ICL7107's Dus dan zal je ook geen rij missen. Ik gok dat het in het geval van missende segmenten de displays zelf zijn.

Ik bedacht me zojuist ook dat we op het werk ergens zo'n zelfde voeding moeten hebben staan. Eens kijken of ik die eens kan inspecteren en kijken wat het verschil is met mijn exemplaar.

Die segmenten vind ik niet zo spannend, heb al nieuwe displaytjes besteld bij Mouser.

Die heeft dezelfde P173 optie.... dat geloof je toch ook niet... 8)7

Ik zoek nog even verder tenzij iemand een briljant idee heeft of een schema. Ik vermoed toch wel een beetje dat het domweg met zenerdiodes is opgelost of zo. Want je ziet dat de voeding ongeveer 1 volt meer range krijgt na een half uurtje, het is dus nogal een analoog regeling.

Hi,

Kun je Delta Elektronika niet benaderen
-voor het originele schema
-en de documentatie van de aanpassingen voor deze optie?

Lijkt mij de kortste klap.

Delta is erg servicegericht.

Delta Elektronika inderdaad eens een berichtje gestuurd, ik ben benieuwd :)

Nog geen reactie mogen ontvangen, maar ik denk dat het niet meer nodig is :)

Elektronisch gezien blijven dit toch wel prachtvoedinkjes, maar wat zitten die dingen mechanisch ellendig in elkaar zeg. Zo zit de voorste print niet alleen vast geschroefd, maar ook nog eens vast gesoldeerd. Alles moet dus in één keer uit elkaar, terwijl je niet bij de schroeven van het frontpaneel kunt. Bij het terug in elkaar zetten moet je via de gaten van de banaanstekkers de PCBs weer aan elkaar solderen...

Hoe dan ook, de zener diodes waren wel degelijk de limiterende factor, een draadbrugje verwijderd en de voeding gaat tot 76,8 volt. Nu weet ik dat dat er twee opties zijn, eentje limiteert tot 60 volt, eentje gaat tot 76,8 volt en zonder die opties gaat ie tot 75,2 volt. Hoe dan ook, hij doet het weer als een zonnetje.

Hierboven het brugje wat ik eruit gewipt heb.

testman

de 2e beveiliging heb je laten zitten neem ik aan? anders is de max van 75V niet meer beveiligd. bij delta was het zo dat een internet email niet door de spamfilter komt, gmail, hotmail ed. een mailadres van je provider komt er wel door.

Delta heeft snel contact opgenomen, en bevestigde dat dit inderdaad de methode is. Paneel meters doen het ook weer netjes nu. Had nog eens bedacht om de referentie van de ampere meter aan te passen zodat deze 0-1999 mA aangeeft. I.p.v. 0.00-2.00 Ampere, dat werkt alleen zitten beide meters op dezelfde referentie spanning, dus de spanningsmeter gaat dan ook naar 19,99 volt. Geen zin om dat verder aan te passen ;)

miedema

Golden Member

Goed om te horen dat de support van Delta nog steeds prima is.
De man die oorspronkelijk de Delta support deed is inmiddels met pensioen. Kennelijk zijn er goede opvolgers :-)

groet, Gertjan.

testman

Op zondag 6 april 2025 17:32:49 schreef miedema:
Goed om te horen dat de support van Delta nog steeds prima is.
De man die oorspronkelijk de Delta support deed is inmiddels met pensioen. Kennelijk zijn er goede opvolgers :-)

groet, Gertjan.

die had ook een account hier, benieuwd of die ook overgedragen is aan diens opvolger :P