Revisie en reparatie van Delta elektronia E series voedingen
De laatste tijd krijg ik af en toe een vraag over reparatie van een Delta Elektronika E serie voeding, de bekende en gewilde labvoedinkjes.
Daarom hier wat algemene ervaring & tips. Aanleiding is ook dat ik zelf net weer een E030-1 gereviseerd heb.
Natuurlijk ben ik ook benieuwd naar de ervaringen van anderen....
Verder heb ik een goed vervangings type voor de uitgangselco’s gevonden, en daar aan gemeten. Eerder in het Labvoeding eigenschappen, meten & vergelijken topic bleek dat de ESR daarvan bepalend is voor het gedrag van de voeding. Daarover meer in een aparte vervolg post.
Om te beginnen, zorg dat je de juiste schema's en onderdelen lijst hebt. Delta Elektronika biedt uitstekende support, aan alle eigenaren van Delta voedingen, hoe oud ook. Ze zijn daar trots op. (En terecht!) Ze zijn te te bereiken met een mailtje naar "support at delta-elektronika.nl".
Hier alvast het meest voorkomende schema.
Delta Elektronika heeft altijd 1e kwaliteit onderdelen voor z’n voedingen gebruikt.
Dus eigenlijk is er weinig te vervangen Alleen elco’s drogen uit...
Met name bij de oudste serie (met oranje neonlampje) vervang ik standaard alle elco’s. Zelfs na al die tijd is dat niet altijd echt nodig, maar dan weet ik zeker dat de voeding weer decennia betrouwbaar mee kan.
elco's
Bij nameten blijkt dat de meeste elco's nog (na 30...40 jaar!) in goede conditie zijn. Het zijn meestal de kleinste elcootjes (de 2x 22uF/25V) op de regelprint die het loodje gelegd hebben (capaciteit teruggelopen, ESR flink opgelopen). Een voeding die stond te oscilleren had bij mij dan ook die defecte kleine elcootjes als oorzaak.
Ook C10 en C11 zijn regelmatig slecht. Een lekkende C11 was in een andere voeding oorzaak van een defect. Het is niet voor niets dat Delta op deze plek een 100V type heeft gezet!
Opvallend is dat de grote bufferelco eigenlijk altijd in prima conditie is. Terwijl daar toch grote piekstromen door lopen. Ook de uitgangs elco’s blijken eigenlijk altijd nog OK.
Dus als je op een budget wilt reviseren, dan zou je die kunnen laten zitten. Je omzeilt dan ook het probleem dat je uitgangselcio’s met de juiste ESR (rond 0,2Ω) moet vinden.
Als je elco’s vervangt doe dat dan wel door kwaliteits long-life / high temp exemplaren. Ik heb goede ervaringen met de Vishay long-life elco’s. (Een van de weinige nog leverbare axiale series)
Wat mij betreft is het zinloos om te gaan vervangen met goedkope elco’s. Na 5 à 10 jaar kun je weer aan de slag. (been there, done that) Zinloos, omdat waarschijnlijk de originele elco’s die extra 5...10 jaar dan ook nog wel hadden volgehouden....
Zelfde E030-1 weer gereviseerd
Potmeters
Mensen willen soms ook de mutiturn potmeter vervangen. Waarom? Omdat die versleten aanvoelt, er zit speling in zeggen ze dan. Niet doen! Die speling hebben ze allemaal. Dat hoort gewoon zo.
Vervang de potmeters alleen als ze daadwerkelijk slecht regelen of onderbroken zijn. (slechts 1x meegemaakt)
Ook de stroom potmeter niet vervangen voor een multiturn! Door de enkelslags potmeter, met het schaaltje er omheen, kun je heel snel en vrij nauwkeurig de stroombegrenzing op het oog instellen. Functionaliteit waar Delta over nagedacht heeft!
Vermogensweerstanden
Als hij er geblakerd uit ziet na een zwaar leven vervang ik stroom meet weerstand R28 (de grote vermogens weerstand) Dan zet ik hem ook meteen wat verder van de print af, zodat die minder warm wordt.
Zo idem dito vermogensweerstand R1 op de regelprint, ook wat hoger, zodat de naast gelegen elco minder warm wordt. Die elco vervang ik veiligheidshalve trouwens voor een 125° exemplaar. Hoewel het origineel op die plek eigenlijk altijd nog in goede conditie blijkt, ondanks de warmte....
R1 wat hoger, meer vrijstaand gemonteerd
Wat verder nog te zeggen? Roestig chroom (schakelaars, netentree) is opvallend goed te krijgen met een beetje koperpoets. Een dun laagje vettigheid er op zorgt dat het ook mooi blijft.
Zo is ook roestig trafoblik op te knappen: schoon schuren met een glasvezelpen, en dan (heel licht) invetten.
Een grijs uitgeslagen meter bezel werd weer mooi zwart door poetsen met wat siliconen spray.
Na reparatie of revisie is het altijd verstandig om te checken hoe de voeding presteert. Daarover meer info in het Labvoeding eigenschappen, meten & vergelijken topic. Dat kan dus uitgebreid, maar onbelast en belast laten draaien met een scope op de uitgang maakt al veel duidelijk. Zet je scope op AC, en let op brom, ruis en oscillatie. Meer dan een paar mVtt ruis mag je niet zien....
Succes & groet, Gertjan.