Hier sinds kort een nette Philips X26K206/55 met vertikaal probleem.
Ziet er netjes uit alleen wel geklust aan de Vertikale sturing. Beide spring weerstanden +/- 21Volt open waarvan 1 zelfs helemaal stuk.
Ga er eens mee knutselen. Weet iemand zo waar de bouwdatum te vinden is? Ik ben vergeten binnen op de houten zijwanden te kijken.
Serie nummer is: 364591

Op maandag 6 februari 2017 00:24:44 schreef maartenbakker:
Waren de slechte condensatoren zo tegen 1982 niet allemaal al eens vervangen? In elk geval wel netjes dat Philips zo op de valreep (uitgaande van een 10 jaar ondersteuning, maar misschien was het toen nog wel langer) nog met een oplossing uitkwam voor buizen die uit productie waren (neem aan dat de 410, maar ook de 500 en 510 tegen die tijd op waren en niet meer bijgemaakt werden).

Ik vraag me wel nog af wat ze met de vierpool deden, dat zie ik in de summiere schema's niet terug.
@Eleen hieronder: had ik moeten weten, vaak genoeg 540's gezien. Dat was de eerste generatie buis waar het juk bij de buis hoorde en niet als los onderdeel gezien werd.

Yep het unieke juk werd al tijdens de buisproductie gebruikt. Niet eerst buis produceren en dan daarna het beste juk erbij zoeken :-) edit: oeps, oude koe.

Op dinsdag 9 april 2024 19:14:38 schreef sathopper:
Hier sinds kort een nette Philips X26K206/55 met vertikaal probleem.
Ziet er netjes uit alleen wel geklust aan de Vertikale sturing. Beide spring weerstanden +/- 21Volt open waarvan 1 zelfs helemaal stuk.
Ga er eens mee knutselen. Weet iemand zo waar de bouwdatum te vinden is? Ik ben vergeten binnen op de houten zijwanden te kijken.
Serie nummer is: 364591

Is dat zo'n kleine zwarte sticker met witte hokjes erin voor de nummers?

Hoe dan ook hoort er nog een letter voor. Ergens rond 1973/1974 werden al grote stickers met langere serienummers gebruikt. In de lange serienummers stond de productieweek.

Als je echt een kort nummer hebt en de letter ervoor is A, dan heb je een toestel uit vroeg 1973. De productieweken van de chassispanelen staan dan wel op stickertjes ergens op de chassisrand.

Als er geen letter of een andere letter dan A staat, heb je een in het buitenland geproduceerd toestel, dat maakt het nog weer wat interessanter. Krefeld gebruikte bijvoorbeeld wel een grote sticker, maar met witte hokjes en de eerste helft van het serienummer was heel dun gestempeld dus dan lijkt het ook alsof er maar 6 cijfers staan.

De VCR modificatie was ook een leuke: bakje met lampje en LDR om snelle synchronisatie te hebben. Plugnummer weet ik niet meer van buiten maar ik wel nog dat ik pin 1 en 3 met elkaar verbond en pin 2 met 4 en zo stond hij wel altijd in "snel-vliegwiel" en moest ik de serviceoplossing niet aankopen :-)

Sterker nog, in de oudere revisies bestond de VCR modificatie gewoon uit een kabeltje waarmee de voorkeuzeknop die verbindingen legde.

@Sathopper:
Kunt u per e-mail contact met mij opnemen om ervaringen uit te wisselen?
Bedankt

@Staugsauber: dat is waar het forum voor is!

Op zondag 5 februari 2017 12:23:39 schreef Hoeben:
Even een tip: soldeer van K9 en K11 en dergelijke Philips en Aristonas etc alle pinnen even na van de grotere magnetische componenten. Vooral de lijntrafo. De solderingen scheuren nogal eens bijna onzichtbaar.

Dat scheuren van de solderingen van de lijntrafo gebeurde ook nog wel eens in de Philips (Aristona) K40 toestellen waardoor er brand kon ontstaan in het toestel. Dat Philips euvel is toen nog in het nieuws geweest en mensen met zo'n toestel konden zich melden bij Philips of Service medewerkers om het toestel aan huis te laten controleren en te laten aanpassen zodat het brandgevaar niet meer kon optreden. Die service was geheel gratis.

En m'n Oma had een K40 Matchline die nogal eens uitviel en toen, als een fakkel ging die branden!! Gelukkig stond TV op draaipoot en een waterkoker water er in was het gedoofd, maar schade was best in het huis evengoed..toch nog kwiek op haar 76ste!

Op dinsdag 23 april 2024 19:03:06 schreef smd:
En m'n Oma had een K40 Matchline die nogal eens uitviel en toen, als een fakkel ging die branden!! Gelukkig stond TV op draaipoot en een waterkoker water er in was het gedoofd, maar schade was best in het huis evengoed..toch nog kwiek op haar 76ste!

Oei, dat is best heftig. Was dat voor of na de recall actie van '92/'93?

En in de K40 kon de Focus potmeter hybrid ook voor het nodige vuurwerk en stank overlast zorgen. Als dat gebeurde dan begon het toestel van achteren als vuurwerk te flitsen en te knetteren en herrie door de luidsprekers te maken en als je niet vlug genoeg het toestel uitschakelde dan had je flinke stankoverlast in het huis en kans op een doorgebrande weerstand die in serie met een wikkeling van de lijntrafo stond.

Verder was de K40 een prima en mooi toestel met goed (Hifi) stereo geluid door de twee-weg speakers en een diepe bas door de mooie houten kast. :)

meen dat er ook eens een servicekoffer van philips voor de K35 oid te koop stond. was een koffer met wisselbare modulen uit dat chassis. heb van die toestellen idd ook wel de nodige solderingen hersteld. later werd een soort pers oogje in de print gedaan voor de soldeer pootjes van de HS en dergelijke zware en warm wordende onderdelen. dat idee kwam uit japan, zag dat eerder bij sony enz. scheelt enorm in losse solderingen want waar zo'n oogje zat kwam je vrijwel niet meer aan losse solderingen. later werd er weer meer bezuinigd en hadden niet alle pootjes van de HS die oogjes waardoor er toch weer losse solderingen kwamen.

Ik heb eens een Nordmende gerepareerd waarbij rond de aansluitingen van een lijntransformator de nodige printplaat uitgefikt was. De trafo had nog genoeg pennetjes op de resterende printplaat zitten zodat deze nog voldoende houvast had. Over het ontstane brandgat heb ik een soort spinnenweb van stug blank draad geweven en verbonden met de halfloshangende componenten. TV deed het weer, dus er waren geen componenten verdwenen in het zwarte gat.
Die printplaat was in iedere geval voldoende brandvast/brandwerend.
Dat was ergens tussen 1980 en 1990.

Philips had dat zo rond 1987 het badsolderen zo geperfectioneerd, dan er echt geen milligram soldeer teveel op de printplaat terecht kwam. Gevolg was dat in mijn beleving alle Philips TV's last kregen van loszittende soldeer'verbindingen' rond de (zwaardere) componenten.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op (20%)]

Op dinsdag 23 april 2024 20:06:58 schreef testman:
pers oogje in de print gedaan voor de soldeer pootjes van de HS en dergelijke zware en warm wordende onderdelen. waardoor er toch weer losse solderingen kwamen.

Het was een crime om die trafo's los te solderen waren het holnietjes die er in gefelst zaten? Ik herinner me ook dat er rode trafo's waren in Duitse toestellen (Grundig, Nordmende?) die dat ook hadden. Veel zuiglitze en gerommel voordat de trafo met zijn vele aansluitingen loskwam van de print.

Rode trafo's zaten denk ik in Blauwpukkels.

Was na de terugroep actie...TV ging in 2007 in vlammen op van mijn Oma..

En die konden ook flink fakkelen die blauwe punten!! Holnieten waren de jappen nogal goed in, JVC, Sony, Panasonic etc..

[Bericht gewijzigd door smd op (24%)]