Audiofiele High-End nonsens, deel 2

Dit topic is gesloten

vandaar dat ik wel oorkappen draag met slijpen en dergelijke, de oudere garde op de bouw moet je erg vaak alles 2x zeggen voor ze het horen, puur omdat men het niet nodig vond om de afgelopen 25 jaar oorkappen op te zetten. dat komt je gehoor niet ten goede. elke keer dat je zo'n wegtrekkende pieptoon in je oor hebt, dan sterft er een gehoorcel af..

evengoed is mijn gehoor ook wel verminderd met de jaren, 9 jaar geleden kwam ik nog zo aan de 19K uit met beide oren. net getest met koptelefoon hoor ik een 16K nog met goedkope koptelefoon. met een dure koptelefoon hoor ik al niet meer bij 14K, die specs waren dus ook gelogen. opvallend is dat je dan wel elk kraakje kunt horen van de volume en toonregelknoppen op de versterker..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Dok

Golden Member

@ Jinny,
En dit is waarom de diverse voor te veel geld gekochte audio-meuk ook niet te meten is.
Dit jongetje heeft last van tinnitus en heeft zich er bij neergelegd :-)
Het heeft wel een voordeel, voor mijn gehoor ,de lijn frequentie van een oude TV de hele dag te horen..
Oké, voordeel zou kunnen zijn dat ik de hoge frequenties in het audio bereik er gratis bijkrijg :-(

Wie niet horen wil moet TV kijken.

Op 27 december 2016 21:54:55 schreef ohm pi:
(...) Uit http://link.marktplaats.nl/a1011535602
[...]Nu weet ik waarom ik om de haverklap omval.
*Plaatst grote order voor chumann elektrosmog corrector 220V 1,5W*

Ik kon het niet nalaten dat toestelletje te googlen, hier te koop, "het toestel wordt ook gebruikt door audiofielen".

Aanschouw de fantastische opbouw:
http://www.tachyon-aanbieding.eu/images/Schumann%20Shield%20tekst.jpg
Euh, where to start? Het lijkt wel een werkje van een "troll" die ons "show your projects" wil doen ontsporen :) Waarom zou je een spoeltje wikkelen als je ook het hele klosje wikkeldraad erin kan proppen? Het stukje piepschuim waarop de bloktransfo geleverd wordt, werkt trouwens vast ook prima als isolatie. En de rest van de ellende houden we wel samen met smeltlijm!

En dan de - I quote - "laatste nieuwe elektronica technieken":
http://www.tachyon-aanbieding.eu/images/prinjes.jpg
(Een 7555 timer, 2 R's en een C. "Mijn eerste knipperledje" dus.)

... ik kom even niet meer bij, you made my day :D

Dok

Golden Member

@ subsonik,

Het geeft niet welke 'medicijnen' je slikt, er is altijd iemand die er beter van wordt 8)7

Wie niet horen wil moet TV kijken.

Op 27 december 2016 13:05:36 schreef evdweele:
Grappig, ik dacht dat ik het niet kon horen, maar met mijn Beyer DT990Pro koptelefoon meende ik een verschil te horen en dat bleek juist.
Alleen WAT dat verschil is kan ik niet benoemen.

Ik had het fout. Nou weet ik ook dat het verschil klein is en dat ik moe ben én naast een zoemende pc zit.
Desondanks kon ik het met m'n HD550 níet horen.

Daar komt ook weer bij dat niet elk muziekstuk even opvallend te onderscheiden is. Bij sommige muziek hoor je het direct, bij andere niet.

Ik zal de ogen van de dochter van een kennis van m'n moeder nooit meer vergeten, toen ik vroeg of ze niet een betere versie van een bepaald nummer had dat zij opgezet had via de stereo-installatie die ik net aangesloten had, omdat ik hoorde dat het een lage kwaliteit was.

Toen ze niet geloofde dat ik het verschil kon horen, heb ik de koptelefoon opgezet, me omgedraaid en is zij een nummer gaan zoeken dat ze zowel als goeie MP3 had en een youtube variant gespeeld.

"Die laatste was youtube, zonder twijfel.' Zei ik.
Haar ogen werden groot van ongeloof en verbazing. Dat juist zij (een bepaald geen slechte zangeres met een verder goed gehoor) het verschil niet hoorde, verbaast me tot op heden nog altijd.

@ testman: ik doe ook voor veel 'wissewasjes' oorkleppen op. Ik heb de gevolgen al vroeg gezien op stage en wil niet op dezelfde manier eindigen.

Daarnaast heb ik het ook aan m'n ogen gehad en heb een transplantaat-hoornvlies in m'n rechteroog. Ik weet als geen ander hoe kwetsbaar een mens is en bescherm me dus over het algemeen altijd, ook als collega's dat onzin vinden. Maar goed, dat moeten ze dan maar vinden.

@ subsonik: die is hilarisch.

Wat betreft meetbare resultaten: ik denk dat het er vooral aan ligt dat niemand hier die dure zooi gaat kopen om het vervolgens aan een grondige test te onderwerpen ;)

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Damn the torpedoes, full speed ahead!
Hubie

Special Member

Op 27 december 2016 22:54:36 schreef blackdog:
Hi,

Mijn mening dan nog maar een keer... ;-)
Let op! het volgende stukje kan cynisme en sarcasme bevatten.

Alle electronica met goede componenten maken die in een goed gekozen ontwerp geplaast worden.
Daarbij komt dan ook nog bij dat deze ook mechanisch/electrisch op de goede manier wordt opgebouwd.
Wat ik hiermee bedoel is b.v. aardlussen, pad van de ontkoppel stromen enz.
Voor connectoren kan je heel goed 9-polig subD connectoren gebruiken voor zelfbouw, zoveel mogelijk parallel gezette contacten

Bijna alle variaties in geluid die je kan horen heeft met de mix van het bovenstaande te maken.
Of ik nu de eene netstekker gebruik of de andere bij een voorversterker, maak jezelf maar gek, maar niet mij!
Bij 1KW eindtrappen kunnen er extra verliezen optreden in alle verbindingen in de 230V kant door de grote stromen die er daar dan lopen.
Ik zie niet in dat zeg 0,1 Ohm verschil in een netstekker iets doet op het totale Ri van het 230V net.
Ik zou de lasverbindingen in de dozen dan ook maar gaan aanpakken...
De smeltpatronen in de groepenkast aanpassen voor het geluid?
Dan heb je echt een flink aantal sessies nodig bij een Psygiater.

Er zijn voldoende goede afgeschermde kabels te koop waar je zelf je interlinks van kan maken met wat nette Neutrik tulp connectoren
of zoals ik al eerder aangaf bij zelfbouw, subD, BNC met goede RG59 gebruiken tussen voor en eindtrap als je dat hebt.

Wat luidspreker kabels betreft, 2x2,5 kwadraad is mooi zat, zorg er wel voor dat het koper is en niet ijzer,
wil je het nog iets beter, twist de kabel dan, blokjes met losse draden Whoehahahahahhaha.

Van de vele CD's die ik heb, zijn er maar een paar exceptioneel wat geluid betreft, zeg 10 stuks van de paar honderd en dat is triest...
Mijn ervaring is dat je er voor moet zorgen dat de voorversterker en eindversteker op zijn sloffen het gewenste signaal kunnen leveren.
Dit leverde voor mijn oren het meest (sorry voor het buzz woord) "transparante" geluid op.
Dus zowel de voorversterker als deze nodig is, als de eindversterkes ruim 100KHz bandbreedte bezitten.
Het geneuzel dat we gaan filteren bij 22KHz omdat daar toch geen info zit moet je bij mij niet mee aankomen.
Het gaat er om dat de versterkers de 5 a 10 KHZ frequenties echt op hun sloffen doet, dus voldoende loop bandbreedte moet hebben.
Oja, tegenkoppeling is natuurlijk erg slecht, als je dat denkt, ga dan maar met je poppen spelen of neuzelen of facebook.

Ik had de kwaliteit van mijn systeem dermate goed gekregen, dat het plezier van het luisteren meestal verdween, zie mijn opmerking over de CD's

Oja niet vergeten, het belangrijkste, goede luidsprekers en een goede akoestiek.
Hier had ik 4 B300 zandgevulde Bas kasten, een hele mooie Focal bas/midden luidspreker en een Dynaudio Tweeter, allemaal goed spul en redelijk betaalbaar.
Beneden de prijs van de hier getoonde Interlinks *grin*
Iedere luidspreker had zijn eigen 150-Watt versteker met een fase lineaire scheidings filter :-)
Yep, het meeste zelf gebouwd.

Ik denk dat ik weet waarover ik neuzel, maar je zal mij niet horen over dat je beter een MKP condensator kan gebruiken i.p.v een polystyreen of een olie gevuld blik...
Of dat je Holco weerstanden moet gebruiken en nog beter, de door 3 maanden zwangere maagden gemaakte draadgonden weerstanden. (ja die zijn speciaal!)
Het is voor mij onmogelijk en wil het ook niet eens proberen iemand van zijn geloof te halen of dit nu een Jehova getuige is, Audio-neuroot, politieke dwaling enz.
Daar van gaan de hakken in het zand en die zijn wat mij betreft mentaal beschadigt, onze Lieve Heer kan daar zelfs niets meer mee. *grin*

Dan heb ik het nog niet gehad over het EM veld, afscherming, krakende potmeters/schakelaars, DSP units in versterkers Brrr enz enz, ieeeekekekkek Bose luidspreker.

Ik hoop dat dit epistel een glimlach bij jullie heeft opgewekt

Je verhaal snijdt hout.
Maar lullen tegen audiofools schiet niet op.
Eerder verklaarde ik al"Een Jehova getuige tot de Islam bekeren" is makkelijker. ;-

Groet,
Bram

EricP

mét CE

Dus zowel de voorversterker als deze nodig is, als de eindversterkes ruim 100KHz bandbreedte bezitten.
Het geneuzel dat we gaan filteren bij 22KHz omdat daar toch geen info zit moet je bij mij niet mee aankomen.
Het gaat er om dat de versterkers de 5 a 10 KHZ frequenties echt op hun sloffen doet, dus voldoende loop bandbreedte moet hebben.

Zou dat iets met Fourier te maken hebben?
Ik *denk* dat de aanname dat er boven 22kHz niet zoveel zinnigs meer zit (voor het menselijk gehoor dan) op zich correct is. Echter, als ik een 22kHz blokgolf wil produceren met een lineaire versterker... Dan ben ik er niet met 22kHz bandbreedte. Nou is een blokgolf wat overdreven, maar ik geloof er niks van dat 'audio' alleen maar 'mooie' sinussen zou bevatten. <grin>

Maar ik wacht nog steeds op de ongetwijfeld mooie plaatjes van markce. *Iets* zegt me dat die niet gaan komen. Omdat ze niet bestaan? Of zouden ze zo goed verstopt zijn??

mel

Golden Member

Iedereen moet maar geloven waar hij/zij blij van word, maar dring dat dan niet aan een ander op.
Dit geldt voor Jehova-getuigen, voor politici, en ZEKER voor Audio-idioten.
Punt.
En ja ik kan zeggen dat ik een redelijk gehoor heb.
Hoewel ik , met mn 62 jaar niet al te ver in het hoog doorloop,maar ik kan toch de lijnafbuiging van een tv horen.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
EricP

mét CE

Iedereen moet maar geloven waar hij/zij blij van word, maar dring dat dan niet aan een ander op.
Dit geldt voor Jehova-getuigen, voor politici, en ZEKER voor Audio-idioten.

Maar kom je 'geloof' dan niet verkopen aan mensen zonder afwijking - dat zou hier voor een Jehova of politicus ook ongepast zijn. Het gaat hier over electronica. Niet over religie.

mel

Golden Member

Op 28 december 2016 07:25:59 schreef EricP:
[...]Maar kom je 'geloof' dan niet verkopen aan mensen zonder afwijking - dat zou hier voor een Jehova of politicus ook ongepast zijn. Het gaat hier over electronica. Niet over religie.

Precies, en ik denk dat die Audiofielen dit als een soort religie zien :+

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
EricP

mét CE

Het vertoont wel steeds meer gelijkenis... Geloven dat iets zo is, terwijl het aantoonbaar stierepoep is.... Tsja...

Da's dan nog een verschil met veel religies. Daar is helemaal niks aantoonbaar - niet dat het 'waar' is, maar ook niet dat het 'niet waar' is. Daarom noemt men het waarschijnlijk ook 'geloven'.

Jinny

Golden Member

@Testman, dankzij een ongeval heb ik mijn tinnitus..
Juist ik zeurde altijd om PBM's....

@Dok, 9k6 is nog geen 15K, maar het maakt me 's nachts wel wakker soms...
Vervelend..

@Iedereen, ik heb inmiddels vrij veel ervaringen met sektes, het is vergelijkbaar, alleen de bewuste persoon zelf kan de knop omzetten..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
EricP

mét CE

Moet die knop nog ergens aan voldoen? Of mag dat gewoon een stukkie plastic zijn?

KGE

Golden Member

Op 28 december 2016 08:48:31 schreef EricP:
Moet die knop nog ergens aan voldoen? Of mag dat gewoon een stukkie plastic zijn?

Neuh, minimaal zoiets toch: (en dit zijn de goedkope varianten)
http://www.highendcity.com/knobs/

Ach het mag ook gewoon mooi zijn toch ?

mel

Golden Member

Voor dat geld verwacht ik minimaal een spanknop, ZONDER schroefgaatje >:)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 28 december 2016 08:15:55 schreef Jinny:
@Testman, dankzij een ongeval heb ik mijn tinnitus..
Juist ik zeurde altijd om PBM's....

soms heb je ook werkjes waar normaal geen pbm voor nodig is, maar je het beter wel had gehad..

[Bericht gewijzigd door testman op vrijdag 30 december 2016 11:48:52 (28%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Mooi ......zijn jullie er uit, dan zou ik voorstellen en groot hangslot op de high-end topics te hangen en het verder met rust te laten. Levert verder toch niks op...behalve >100 pagina's zinloos typwerk. :-)

meer over car audio: www.12vhifi.nl
Hubie

Special Member

Ach,audiofools.
Laat ze lekker der gang gaan.
Ze doen geen mens kwaad.Het zijn in principe onschuldige idioten die geen mens kwaad doen.
Er zijn ook hele volk stammen die neushoorns afschieten en dan de hoorn vermalen en er thee van zetten. ;-) Dat vind ik veel erger. ;-)

Man man man, die elektrosmog corrector deed het hem hoor. :D

Als ik geen ethisch besef had gehad was ik rijk geworden door de verkoop van dit soort broddelwerk aan audiogekkies.

Edit: oh wacht het komt uit een natuurwinkel, wat verrassend. Wacht ze hebben nog veeeeeel meer. https://www.kamperfoelie.com/webshop/products/category/53/Schumann%20R…

Op 28 december 2016 11:01:04 schreef 12V HiFi:
Mooi ......zijn jullie er uit, dan zou ik voorstellen en groot hangslot op de high-end topics te hangen en het verder met rust te laten. Levert verder toch niks op...behalve >100 pagina's zinloos typwerk. :-)

Zulke geldklopperij die gebaseerd is op kletspraat mag best aan de kaak gesteld worden. Dus zolang die gebakkenluchtverkopers doorgaan gaan we wat mij betreft hier ook gewoon door.

Het is een wel erg low-end topic aan het worden. Heeft weinig met high-end en meest met high-price te maken.

Ik heb niets tegen wat cynisme/sarcasme zolang dit ook voorzien is van wat inhoudelijke argumenten zoals Blackdog doet. Je kunt van mening/ervaring verschillen, maar bv. EricP komt enkel met uitgesproken negatieve kreten (en duikt dan achter de chips).
Als je na gelinkte documentatie van TE (AMP) en Tektronix (Keithley) nog moeite hebt met het nut van vergulde connectoren, gaat nog een bijdrage je ook niet overtuigen. Negatief ingegraven heet dat. Overigens is goud al weer passe, zoals je ook bij Furutech ziet. Te duur geworden. Zie http://www.appliancedesign.com/articles/91985-connectors-better-than-g…

EricP

mét CE

Ik heb niets tegen wat cynisme/sarcasme zolang dit ook voorzien is van wat inhoudelijke argumenten zoals Blackdog doet.

En wanneer kom je nou zelf eens met inhoudelijke argumenten? Ik heb nog helemaal niets van je gezien - behalve audiofool geneuzel. Nog geen grafiekje, scope plaatje, ook maar *iets* wat je beweringen in enige vorm aannemelijk kan maken.

maar bv. EricP komt enkel met uitgesproken negatieve kreten (en duikt dan achter de chips).

Ik heb je keer op keer uitgenodigd om je beweringen eens aannemelijk te maken. En keer op keer negeer je dat. En dan kom je met een document van TE aan zetten...

Als je na gelinkte documentatie van TE (AMP) en Tektronix (Keithley) nog moeite hebt met het nut van vergulde connectoren, gaat nog een bijdrage je ook niet overtuigen.

Nee. Want hoewel een net document (zoals je van de betreffende jongens mag verwachten), slaat het nergens op in de context van audio. Zoals je door meerdere mensen in dat topic meerdere keren is uitgelegd.

Negatief ingegraven heet dat.

Nee, geen zand in de ogen laten strooien door een audiofool heet dat. Da's wat heel anders. 'Negatief ingraven' komt zeker uit hetzelfde woordenboekje als 'oxide contact'?

Overigens is goud al weer passe, zoals je ook bij Furutech ziet. Te duur geworden.

Dat maakt voor al dat audiofool gedoe toch niets uit? En in vergelijking met de verkoopprijs, is de prijs van het goud peanuts.

Zie http://www.appliancedesign.com/articles/91985-connectors-better-than-g…

Wederom een leuk verhaal. Maar het vertelt nog steeds niet waarom een paar mΩ in een audio kabeltje (om in jouw taal gebruik te blijven 'interlink') ene moer uitmaakt op een ingangsimpedantie van ettelijke (honderden) kΩ. Je vindt het nergens terug! Ofwel: niet relevant. En dan komen met commercieel geblaat als 'oxide contact'.

Dus nog een keer: kom nou eens met meetresultaten. Dat er gold plated connectors zijn, dat is oud nieuws. Dat er 'beter' dan goud is, is ook oud nieuws. En dan beiden in specifieke omstandigheden zinvol kunnen zijn, is ook oud nieuws.

* EricP pakt de volgende zak chips in deze komedie!

Op 28 december 2016 14:17:55 schreef markce:
Heeft weinig met high-end en meest met high-price te maken.

Helemaal juist. Veel van de hier besproken apparatuur heeft een prijskaartje dat de werkelijke waarde vele malen overstijgt. En er worden eigenschappen aan toegedicht die helemaal nergens op slaan. Het meeste van die verkooppraatjes is domweg a-technisch gewauwel.

Het meest in het oog springend zijn wel de netstekkers, netkabels en automaten die het geluidsbeeld transparanter zouden maken, en al die andere verbeteringen aan de klank. Allemaal duur verkochte onzin. Het doet niks beter dan een randaardestekker, een stukkie drie-aderig snoer en een B16 uit de bouwmarkt. Die hebben ook geen enkele invloed op het geluid.

Op 27 december 2016 19:20:25 schreef buzzy:

Tja, de techniek is nog niet zo ver dat alles te meten valt. Kijk maar eens simpel naar het feit dat een microfoon(ingang) niet eens in staat is om geluid op te nemen van een vallende speld en dat van een vertrekkende straaljager zonder nieuwe afregelingen. Onze oren kunnen dat wel, dus wie heeft er nou gelijk.

kijk dit is een relevante opmerking.

als je naar een orkest (bv concertgebouw-) luistert kan je de individuele instrumenten horen spelen. de triangel bijvoorbeeld. zonder te kijken en door enkel luisteren kan je dit instrument eruit filteren.

zo kan je naar de tweede violist luisteren, enz. dat doen je oren in samenwerking met je hersenen. hoe, geen idee.

nu zijn er slechte orkesten waarbij alles als een brij van geluid klinkt en er zijn goede waar de verschillende instrumenten goed te horen zijn.

datzelfde is er ook met audio en boxen. met de goede hoor je meer dan met de slechte. of dat 60.000 € moet kosten geloof ik dan weer niet maar verschil is er wel degelijk.

gr A

Dit topic is gesloten