PM2518/12

Hallo Allen,

Ik ben recentelijk in het bezit van een PM2518/12 multimeter.
Na al die jaren lijkt die nog binnen de tolaraties (gecontroleerd met een fluke 83 en fluke 177).
Het enige wat echt niet werkt is de true RMS meting. Daar klopt 9 van de 10 keer niks van. Van een 50 hz sinus signaal met een peak to peak van 10 volt meet die niet ongeveer 7 volt maar varieerend van 10 tot 100 volt.
Nu heb ik helaas nog geen service manual kunnen vinden voor een schappelijke prijs. Wat ik wel gevonden heb is een kapotte condensator waarvan ik de waarde niet van kan vinden. In de PM2517(voorganger) zit op deze plek de RMS chip, misschien hier ook.

Wie kan met helpen om in iedergeval die condensator waarde te achterhalen. Een service manual zou helemaal top zijn.

groet

Tom

Wat voor een TRMS IC wordt er gebruikt?
Foto's loodrecht op de PCB zijn handiger.

Op 5 januari 2017 20:29:40 schreef rbeckers:
Wat voor een TRMS IC wordt er gebruikt?
Foto's loodrecht op de PCB zijn handiger.

Foto is inderdaad niet erg duidelijk, maar is dat niet dezelfde als die andere twee die nog rechtop staan.
Dat zijn droge (solid) alucaps van Philips: 4,7 uF 10V

RAAF12

Golden Member

De PM2517 en PM2519 schema's staan er, maar niet de PM2518, wellicht heb je er toch iets aan. http://mods.dk/manual.php?brand=philips

Sorry voor de foto.
De RMS chip is de OQ0068.
Deze zit ook in de PM2519(bedankt voor de link), maar niet in de PM2517.
Ik ga eens kijken of het RMS gedeelte hetzelfde is

groet
Tom

(doublure verwijderd)

[Bericht gewijzigd door Brainbox op 7 januari 2017 12:11:01 (90%)]

Als de defecte condensator inderdaad een 4,7 uF 10V type is, die heb ik hier nog origineel liggen en kan ik voor de prijs van een postzegel opsturen. (ook nog wat andere waarden trouwens)
Die OQ0068 is een special van Philips, daar zul je niet veel verder mee komen.

Ik ben iets verder gekomen.
Met een beetje reverse engineering en de schema's van de 2517 en 2519, ben ik achter het volgende gekomen: De kapotte condensator is niet een onderdeel van de AC voltage meting. Het is een onderdeel van de AC ampere meting. Ondanks het missen van de verf aan een kant meet ik hem als ongeveer 1 uF. Dit is ook de waarde die in het schema van de 2517 staat.

De gemeten stroom lijkt correct,is gelijk aan wat mijn fluke 177 aangeeft.

De afwijking in de gemeten voltage lijkt wel een bepaald patroon te volgen. op een bereik van 0 tot 10 volt 50Hz is de gemeten waarde ongeveer 6 keer zo hoog als die zou moeten zijn.

Ook boven de 50Hz is de factor 6 van toepassing (1 Khz)

tevens twee extra foto's van het pcb

UPDATE:
heb het schema van de pm2519 verder gevolgd. de implementatie en gebruikte waarde van de caps zijn helaas niet hetzelfde. misschien dat de manual van de 2517 nog wat opleverd

[Bericht gewijzigd door Titatommeke op 7 januari 2017 14:27:24 (11%)]

Misschien een los zittende weerstand?

RAAF12

Golden Member

OQ0068 in de PM2518 en in het schema een OQ0061. Ik zou de omringende componenten doormeten rond het RMS gebeuren en vervangen (elco's) als het dat niet is, zal het IC defect zijn.

De OQ0068 staat wel in Maarten Bakker zijn omnummer lijstje. De OQ0061 weer niet, zou nog aangevuld kunnen worden met de functie ervan.
Wel gek dat in het schema een ander nummer staat dan werkelijk op de print staat. Is het nu een drukfout of zijn die IC's equivalent oid?
Ah dat schema is dus van een andere meter.

-edit- Nog even in de andere manuals die ik nog heb gekeken of er een soortgelijk circuit in zit: Nee dus.

Henri's Law 1: De wet van behoud van ellende. Law 2: Ellende komt nooit alleen.

Bij de manual van de pm2519 liep ik trouwens vast bij het stuk waar het testen van de AC meting uitgelegd staat. Daar stond dat je een bepaald soort signaal moest meten met een Vpp van 0,4. Bij mij was dat meer dan 2. (Of zou het die magische factor 6 zijn) zal later op de avond even kijken wat ik gemeten heb. Foto volgt

RAAF12

Golden Member

Bepaald soort signaal? Zo slordig zal onze flipse toch niet zijn? Ik denk dat het de bedoeling is dat de uitlezing via de scope gaat. En dan is dat de top-top waarde. Voorbeeld

edit: Ah, 'soort signaal' betekent de vorm :-) Ik ben vanavond wat langzaam van begrip.

Hallo allen,
Het duurde zoals gewoonlijk weer wat langer dan gedacht voor dat ik er aan verder ging.
Vanavond heb ik de service manual van de pm2519 en pm2517 gebruikt om de fout op te sporen: Niks gevonden. Behalve dat de spanning voor de rms chip volgens de handleiding van de pm2519 +9V en -9V moet zijn. Die is +-7.9V.
Vervolgens nog een de A-ac stand bekeken, deze geeft de correcte waarde aan, waardoor ik denk dat de rms converter goed is. Het signaal op pin 6&7 is wel anders dan voor de voltage meting. instelling scope 10ms/div 1V/div

voor de Vac-stand ziet het er als volgt uit:

Volgens het schema zou het continue een puls breedte van 10 ms moeten hebben en een hoogte van 0.4 V ipv 2.2 V. Er staat in de handleiding van de PM2519 dat je dan twee caps moet controleren. Echter is de waarde wat in de handleiding staat niet gelijk aan wat op de caps zelf staat.

Ik denk dat ik het maar accepteer en zo laat. Volgens mij het enige wat ik nog kan doen is alle caps gaan vervangen :(

Hieronder nog een paar foto's van het pcb, de RMS chip is rechts onderin.

RAAF12

Golden Member

Op 23 januari 2017 23:37:38 schreef Titatommeke:
Ik denk dat ik het maar accepteer en zo laat. Volgens mij het enige wat ik nog kan doen is alle caps gaan vervangen :(

Alleen die drie oranje caps rond de RMS converter. Kwartiertje.

Die ga ik maar eens bestellen( of in iedergeval eens meten of ze nog een beetje in de buurt komen van de specs).
Zijn er hier nog andere caps waarvan jullie zeggen, vervang die ook maar als je bezig bent?

Alvast bedankt voor de hulp:)

maartenbakker

Special Member

Als de waarde in de servicemanual niet overeenkomt met de waarde die op de condensatoren staat, is de waarde die op de condensatoren staat maatgevend. Let op dat het om SAL condensatoren gaat, Solid ALuminium. Een gewone low ESR elco werkt misschien, een polymeerelco misschien ook, maar geen tantaal of normale elco gebruiken. Liefst gewoon originele.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hoe kan ik er achter komen wat het orgineel moet zijn?

maartenbakker

Special Member

Oh, de waarde was bij die ene niet meer leesbaar zeker? Bij degenen waar de waarde wel leesbaar is moet je uitgaan van de waarde van de condensator zelf en niet van de waarde in het schema als die anders is. Als de waarde niet meer leesbaar is dan wordt het een beetje gokken. Je zou de waarde uit het schema kunnen aanhouden, of op zoek naar wijzigingsbladen van het schema waarin gewijzigde waardes staan.

Verder zijn het dus zoals gezegd solid aluminium elco's, de 128 SAL reeks van Vishay BC. Bij leveranciers zou je kunnen zoeken op MAL2128 want daar beginnen alle codenummers van die reeks mee - en dan de juiste waardes zoeken.

Overigens gaat die reeks er helaas uit :( Jammer want het was ideaal spul. Vergelijkbaar met tantaal maar veel bedrijfszekerder (beter bestand tegen zware omstandigheden en misbruik) en geen schaarse grondstoffen uit conflictgebieden nodig.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

De waarde op de condensators aanhouden daar heeft hij tenslotte decennia lang mee gewerkt. Waarom denk je dat die condensator kapot is ?

Meet ze niet in situ, dat heeft weinig zin.
Uitsolderen, (af laten koelen) en dan meten met een goede LCR meter.

Ik ben toevallig net een beetje met mijn onwillige PM-2517E bezig. Daar heb ik service manuals als pdf (en daarin staan trouwens flinke lijsten met correctieve mods). Maar zelfs met een 2517E en 2517E SM is het nog zoeken mbt component-waarden en ook hun locatie.

Er zijn een paar dingen die je kunt doen.
- Zet een AC signaal op de ingang en volg het naar de RMS converter. Komt het 6x te hoog aan dan zit de fout ervoor.
- er zit waarschijnlijk ergens voor de converter een spanningsdeler/omschakelaar. Bij de mijne 10x en 1000x Kijk of je in beide gevallen 6X te hoog zit. Niet te hoog in de 1000x mode dan zit de fout niet in de converter. Beide te hoog: dan de converter of de AC koppel condensator.
- Als het niet voor maar na de converter fout gaat Kijk in de andere service manuals hoe de rms converter zit, desoldeer hem, zet hem dan op een breadboard en sluit hem aan zoals in die andere manuals. Nu kun je het ding alleen testen (je weet zo zeker dat bij die test de voeding en randcomponenten goed zijn)

Ben voorzichtig met justeren. Meestal moet dat heel strikt met een bepaalde volgorde en bij bepaalde signalen. Doe je dat niet dan krijg je hem nooit goed. Zo kun je trouwens soms wel achterhalen waar het fout gaat. Doe dat niet als je geen spullen hebt om hem te calibreren want dan zit je na de reparatie met een probleem.

www.pa4tim.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch

Maakt Phlip geen solid aluminum elco's meer?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - http://www.tubecollectors.org/
maartenbakker

Special Member

Laatste bestellingen bij BC konden 31/12 geplaatst worden. Ze zijn dus nog in de handel, maar je moet geen jaren wachten als je er een paar nodig hebt.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Beste Fred101

Ik heb de service manual van de 2517 en 2519 gevolgd.
In de 2519 zit namelijk dezelfde chip.
Tot de rms chip is het in orde. Na de chip is het fout(de input van de chip is de input/10).
Het signaal wat de rms chip produceerd( waarvan de plaatjes hierboven staan) ook niet goed. In de service manual van de 2519 geven ze aan dat je dan twee caps die voor de generatie van dit signaal gebruikt worden moet controlleren.
Het is natuurlijk de vraag of die amplitude in de 2518 gelijk moet zijn aan de amplitude van de 2519(omdat bij de AC current het wel goed gaat, waar het signaal ook ongeveer 2.2 Vpp is) de vorm van het signaal is na genoeg gelijk(wat het volgens de service manual van de 2519 zou moeten zijn).
Stel dat dit goed is, dan zou het volgens de service manual aan de chip zelf liggen.

Over die de condensator waar de verf van af is: Dit zou volgens de handleiding van de pm2517 1uF moeten zijn. Dat meet mijn multi meter ook(ik heb geen lcr meter op dit moment)

edit: dat ik geen LCR meter heb is niet helemaal waar, ik laat het plaatje maar vertellen wat ik bedoel... :D

source: radiomuseum.org

[Bericht gewijzigd door Titatommeke op 28 januari 2017 19:15:31 (31%)]

-foutje

[Bericht gewijzigd door Titatommeke op 28 januari 2017 18:26:41 (99%)]