PM2518/12

Helaas...
Het was dus toch niet de rms converter.
De zoektocht gaat dus door..

Tidak Ada

Golden Member

Ik heb hier een aantal ongebruikte Rifa's liggen, waarvan de capaciteit GROOTER is geworden... En niet zo'n beetje ook!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
rbeckers

Overleden

Dat de fout niet aan de RMS converter ligt, is niet onverwacht.

De spanningsmeting en het langzaam naar 0 gaan zijn toch de fouten?
Stroom meten gaat wel goed?

fred101

Golden Member

Heb je de weerstand van pin 1 van de ADC naar gnd al gemeten ?
En de weerstand tussen de twee banaanbussen ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

KLAAR :D
Met de pm2519 hanleiding het rms gedeelte gecontoleerd.
Nu was alles zoals het zou moeten zijn: output was rond de 900 mv, de waveform wat ik eerder gepost heb klopte. En toch gaf die het verkeerde weer. Het volgen van Tidak Ada's service manual _o_ bracht me tot het punt dat grove calibratie altijd gedaan moet worden na het vervangen van een component. Dit heb ik gedaan tot dat ik bij het punt elektronische kalibratie aan kwam. Omdat ik daar geen apparatuur voor heb sloeg ik dat over. Daaronder staat iets belangrijks: In case of repair the no cal mode can be selected.
Dat gedaan en jawel hoor, hij geeft gewoon de juiste waarde aan.
Wat ik denk dat gebeurd is: De rms chip was niet helemaal lekker meer. Daardoor slechte waarde, vorige eigenaar heeft geprobeerd de fout weg te calibreren wat dus achteraf mislukt is. 8)7
Ik ben in ieder geval blij dat ik het eindelijk gevonden heb.
Bedankt voor de hulp in ieder geval!
Op naar het volgende reparatie project :)

groet
Tom

Het is weer vrij lang geleden dat ik er achter kwam dat naast de rms chip ook de calibratie data verknoeid was.
Afgelopen donderdag zou ik op de universiteit de meter kunnen justeren.
Dat is niet gelukt door het ontbreken van de juiste apparatuur. Wat ik nu wel weet is dat de gehele AC range en de 10k ohm standen ver buiten de tolerantie zitten(geeft een factor 6.5 x de echte waarde weer).
Weten jullie iemand in de buurt van Eindhoven die voor een schappelijke prijs de meter kan justeren?

fred101

Golden Member

Bij zo'n grote afwijking is er toch nog wat kapot. Zorg eerst dat je met een FG of weerstanddeler + trafo ofzo in de buurt komt.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Arco

Special Member

Bij een afwijking van 6.5x zou ik inderdaad eerst de meter repareren; met justeren heeft dat niets van doen.
Ook is belangrijk dat de meter stabiele waardes weergeeft; ongeacht of die wel of niet kloppen. Als ze 'zwalken' is er meer kapot...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hallo allen,

Hierbij even snel wat foto's(excuses dat ik geen tijd genomen heb voor betere foto's)
10k range 1K weerstand

10k range in uncal modus

230 volt auto range

230 volt auto range, uncal modus

Ongeveer 1 volt @ 50Hz

Waardes blijven mooi stabiel staan op het scherm, in zowel normale modus als in de uncal modus(waarbij de cal data niet meegenomen wordt).

@Titatommeke

Heb zelf een probleem met mijn PM2618X, zie https://www.circuitsonline.net/forum/view/136724 , en als ik jou foto van de hoofdprint nog eens goed bekijk zie ik dat er al is voorzien om ook een 2e connector te plaatsen.
Heb je misschien ook nog een foto van het kleine printje waar de kabels van de connector op gesoldeerd zijn ?

p.s. Leuk ook die blauwe led verlichting, die waren toentertijd
nog niet/wel uitgevonden ?

Die condensator is inderdaad 1µF-25V, onze printen zien er
hetzelfde uit voor zover ik kan zien, bij jou is niet alles bestukt.

[Bericht gewijzigd door andy53 op woensdag 26 april 2017 11:59:34 (13%)

collega's,
ik heb ook zo'n pm2518 ontdekt die nog werkt maar waarvan de pieper het meestal niet meer doet door een vuil kontakt in de draaischakelaar. Mijn probleem : hoe krijg je die doos open ? de 2 vergrendelingen bij de batterijbak zijn duidelijk maar dan zit er aan de onderkant vermoedelijk nog iets en dat vind ik niet ...
bedankt,
rupert

Tidak Ada

Golden Member

Er zitten van die leuke afbrekende lipjes in de beide schalen.
Misschien nog schroefjes in het batterijvak, maar dat weet ik niet zeker meer

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

Op 26 april 2017 10:17:39 schreef andy53:
p.s. Leuk ook die blauwe led verlichting, die waren toentertijd
nog niet/wel uitgevonden ?

Ziet er eerder uit als de directe voorloper van OLED-verlichting oftewel EL.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hoe kun je het slider-blok los krijgen in de PM2518 van philips?
Graag een antwoord!
MVGR.

Wat is het slider blok in deze meter?

Hoi,
Dat is die halve maan in het zwart in die meter met de bronzen elixers eraan.
Dat moet je los kunnen maken om de selectie schakelaar te verwijderen en dan komt die print pas los.
Dus maar hoe krijg je dat ding er uit. ( Voor mij zit het vast als een huis en ik ga natuurlijk niks slopen vandaar de vraag hoe krijg je die twee van elkaar gescheiden.
Ik hoor graag van je.
Gr.
Kees

Hallo Kees,
Als ik mij goed herinner moet het mogelijk zijn om die eraf te krijgen, door de ring die er in zit eruit te drukken. Deze ring houd de assembly op zijn plek. Een fotootje van het onderdeel kan helpen.

Dat elexers dat moet sliders zijn
Sorry

Is dat dat witte ding met die vier nokjes rondom in het missen die moet je dan met een houtschroef er uit trekken ofzo want met een mesje gaat het niet.
Heel zwaar.
Dat hele zwarte blok met die sliders erop kan ik wel een halve millimeter dieper drukken maar dat witte ding in het midden krijg ik er bijna niet uit krijgen

Is dat een soort paddestoel? Nu in de pc, dat is wel makkelijkr dan op een Phone!
Dus dat dingetje in het midden moet er uit?
Alvast bedank he Titatommeke
MVGr.
Kees

De reden is, als de meter op de tafel/bank staat is alles goed, maar als ik hem in het circuit zet bij de stoppenkast dan kan het zijn dat ie goed is maar vaak gaat ie vreemd en dan geeft ie ineens, waar het 50mA moet zijn, 300-400 aan en daar komt ie niet meer vanaf? ra ra .
Zou jij weten waar ik naar moet kijken in die meter ...lijkt wel of de shunt half los ligt? Of toch een condensator (lek) maar welke in dat stroomcircuit? Bij het stroommeten staat er niet veel spanning op op die klemmen bij de meter?
HELP!!!!
Verder is het een oude maar perfecte meter
MVGR.
Kees

Die van mij geeft trouwens geen licht?
Nog n keer over dat ding in het midden van de selector met de veegcontacten, dat ding moet er dus uit?
kan het zijn dat dat heel zwaar gaat? als je een spaanschroef gebruikt en dan trekt zou ie dan los moeten komen?(omhoog)
Dank je Titatommeke,
gr.
kees

Hallo Kees,
Als je de meter uiteen neemt moet het circuit bord er gelijk uit getild kunnen worden. De grijze pin zit vast aan de draaiknop. Deze zit vast geschroefd. De zwarte ring die om deze grijze pin zit moet daar overheen kunnen glijden. Als u uw email adres in uw profiel zet kan ik u de service manual doorsturen. Wel of geen verlichting ligt aan de uitvoering. Ik heb nog een 2718 die geen verlichting heeft.

Hoi Titatommeke,
mijn email is:

seec@iae.nl
alvast bedankt

Ik had al met een schroevendraaier geprobeert om dat ding omhoog te schuiven maar geen succes..vast als beton.....(nog)

hallo,
Speuren doet ooit iets.

Voor de AC converter

Die OQ0068 zag ik op ebay / zwitserland

https://www.ebay.co.uk/itm/PCD8520P-002-IC-Philips-DIP-28-i-e-fpr-PM25….

en

https://www.ebay.co.uk/itm/OQ0066-IC-Philips-DIP-18-customized-Philips…

misschien helpt het voor degene die dat zoeken....wel prijzig!
MVGr.
Kees