Ja mooi groen...

Nog iemand die bekend is met de Philips historie en prodcutiefeiten kent mbt. De rode kleur?

Dat rood lijkt mij helemaal geen kleur voor een meetinstrument uit die tijd. Of zou het groen de militaire versie en het rood de civiele versie geweest zijn? Ex defensie zou zo maar kunnen dat er daar nog redelijk wat van in omloop is/was.

De verf is normale, legergroene, verf. Beslist geen hamerslaglak. Het staal zelf is wat ruw waardoor het lijkt alsof er een relief in zit.

Maar stel dat de civiele versie rood is. Op enig moment neemt Defensie afscheid van dit mooie stukje techniek. Een handige vogel koopt het op en schildert ze rood zodat ze lijken op de civiele versie en doordoor beter verkoopbaar zijn.

@TS\Op de eerste foto die je plaatste zou ik toch zweren dat het hamerslag is.,maar nogmaals die foto is niet echt scherp dus ik kan mij vergissen. ;-)

De kleur past niet bij een meetinstrument maar het typenummer ook niet. Conclusie: het is geen meetinstrument ;)

Ex defensie kan, maar hoeft niet. Trouwens, dan zouden er misschien sporen opzitten van bijbehorende identificatieplaatjes.

Geen idee onder welke HIG en IG het als product viel eigenlijk.

Edit: ik zie dat je hem binnen hebt. Voor de datering kunnen codes op de condensator, op de buis en op de trafo belangrijk zijn. Of je de buis wilt losnemen (buiten) hangt ervan af wat je met asbest aandurft. Blijven over de trafo en de condensator. Ook als je nog ergens anders nummertjes op aantreft kunnen die helpen om hem te dateren of misschien zelfs in een fabrik en/of industriegroep te plaatsen. Op de foto die evdweele aanhaalt, is een plaatje zichtbaar in het bovencompartiment. Ook als dat niet het typeplaatje is, kan het interessant zijn. Ook op de rand van allerhande plaatjes staat vaak een codenummer dat interessant kan zijn.

Zowel het logo als de buis zijn geen aanwijzing voor de jaren '20. Het typenummer (als dat hetzelfde is en dat weten we natuurlijk niet) is een sterke aanwijzing voor eind jaren '40 of later. Andere onderdelen zouden eventueel nog eind jaren '30 te plaatsen zijn.

De acculaders waarvan ik het model kast herkende waren uit de jaren '50, misschien zelfs begin jaren '60.
Welk Philips logo daarop stond kan ik me na 50 jaar niet meer herinneren.
Zo goed heb ik er ook nooit op gelet; ze stonden onder de werkbanken om de accu's te voeden die buiten het gebouw in kisten waren opgesteld.

Voor het testen en repareren van mobilofoons die op 12V meer dan 40A trokken bij zenden was dit -toen- de beste oplossing.
Toen de mobilofoons zuiniger werden en de transistortechniek voortschreed werden de accu's en de -laders afgevoerd en kregen we regelbare Delta voedingen 50V / 10A.

Een meetinstrument zou ik het onderhavige model ook niet willen noemen. Het is een acculader en condensatortester voor in een garage.

[Bericht gewijzigd door evdweele op (10%)]

Bij nader inzien, na wat verf er afgekrabd te hebben, blijkt het toch structuur te hebben. Geen hamerslag maar een soort slecht opgedroogde-verf-structuur. Binnen niets van te zien, het zit alleen buiten.

Op 24 januari 2017 21:19:21 schreef tfteetje:
Bij nader inzien, na wat verf er afgekrabd te hebben, blijkt het toch structuur te hebben. Geen hamerslag maar een soort slecht opgedroogde-verf-structuur.

Da's 'rimpellak' (weet de echte naam niet meer). Werd in de jaren '30 - '50 veel gebruikt voor dit soort dingen, meestal zwart. Misschien kun je het nog wel ergens kopen.

Op 24 januari 2017 21:39:28 schreef Tidak Ada:
[...] Da's 'rimpellak' (weet de echte naam niet meer). Werd in de jaren '30 - '50 veel gebruikt voor dit soort dingen, meestal zwart. Misschien kun je het nog wel ergens kopen.

Het wordt nog steeds veel gebruikt maar dan voor motoren.
http://www.vhtlak.nl/hittebestendig/product/krimplak/vht-black-wrinkle…

Edit\ Leuk stukje in de tekst van dit product:Na de laatste laag rande wij u aan ;-)
Oppassen dus.

-

Op 24 januari 2017 16:01:00 schreef evdweele:
[....]
Helemaal in de originele staat is de acculader/tester toch al niet met die moderne pvc bedrading. Vanuit de fabriek zal er wel bedrading met rubber isolatie in hebben gezeten.

Asbest kan best blijven zitten als je er niet aan gaat rommelen. De losse vezels zijn op de lange duur gevaarlijk. Zolang je er niet aan peutert, stofzuigt, in boort of borstelt is er niets aan de hand.
Als asbest nat is kan het niet stuiven.

Maar de man verstond in ieder geval nog 'de kunst van het knopen'. :)

Asbest in die kleine hoeveelheden is niet zo ernstig.
Het beste zet je dat ding buiten open neer en laat de wind de vezeltjes er uit blazen. Blijf zelf zo veel mogelijk af-windig staan. We zijn ook toch ook niet bang voor een kapotte TL-starter waar 42Argon in zit :P

De brandweer houdt asbest tegen door er een rood-wit lint om te spannen, zelfs als het stormt |:(

Met die foto's moeten we een heel eind verder kunnen komen, dus die ga ik eens in de molen gooien.

Eerste ingeving is dat het apparaat kennelijk vrij lang in productie is geweest en dit inderdaad een vrij oude versie is (hoeft dus niet persé hetzelfde typenummer te hebben als de exemplaren uit de jaren '40 en '50 die hier en daar opduiken). Zou zomaar nog van kort voor de oorlog kunnen zijn (de AZ4 verscheen rond 1938 op de markt en werd zelfs rond 1953 nog sporadisch toegepast - kan dus de hele modelcyclus van dit apparaat hebben meegemaakt).

Wat die buis betreft: staan daar op de zwarte voet langs de rand of helemaal onderop nog codes van een paar cijfers en letters?

Dat is wel heel apart, gewoon het type van de buis op de voet (ik bedoelde de voet die aan de buis zit). Wel het lettertypetje waar normaal fabriekscodes meet gedrukt staan.

Om een duidelijk onderscheid te maken noem ik de pennen aan de buis de buisvoet en het ding waar je buis in prikt de buishouder.

Philips was in de tijd van de P-voeten niet erg consequent in het markeren van buizen.
Van 6 Philips buizen uit mijn voorraad was deze EM4 de enige met een markering onderop de voet. De andere 5 waren helemaal blanco.
Boven 'EM4' staat iets dat je met veel goede wil kan interpreteren als "7 plus nog iets".

Het zou mogelijk moeten zijn om aan het soort markering ook een tijdsperiode te hangen, maar dat zal een hele kluif worden.

Op 25 januari 2017 00:26:15 schreef evdweele:
Om een duidelijk onderscheid te maken noem ik de pennen aan de buis de buisvoet en het ding waar je buis in prikt de buishouder.

Yep, de footprint :-)
Btw. Buishouders werden in de 9 pin noval uitvoering in HF Lumenit, Frequentit en keramisch werd geleverd; lees ik in een ouwe Kontaktgids. Maar wat nou precies het verschil is zeggen ze er niet bij. Vooral die HF Lumenit (kunststof?) lijkt mij van mindere kwaliteit.

Lumenit en Frequentit lijken me fantasienamen. Google er maar eens op.
Ik heb er ook nog nooit van gehoord. Buishouders waren van bakeliet, diverse andere soorten kunststof, keramisch of pertinax. Maar lumenit of frequentit, nee...

D'r staan wat foutjes in die Kontakt catalogus! :P
Anyhow, lumenite is een bakeliet-soort (net als philite) en frequentit is een met mica gewapende thermoharder. Beiden zijn benamingen van de fabrikant, omdat bakeliet in die tijd nog gepatenteerd was.

Ik kom er niet helemaal uit qua datering, er zitten nog wat strijdigheden en onduidelijkheden in.

- Ik heb geen enkel codenummer waarmee ik het buizenplaatje in kan klemmen. Eerste gebruik daarvan in een apparaat is dus niet in te schatten.

- Ik heb te weinig codenummers om de trafo goed in te klemmen, maar ik kan redelijk zeker zeggen dat het eerste gebruik van dit trafotype ergens niet al te lang na 1935 ligt (ondergrens is Philips distributieversterker type 2777). Dat zegt nog niet dat dit apparaat ook van die datum is (een trafo-ontwerp kan nog jaren hebben meegelopen in nieuwere apparaten).

- De datumcode op de trafo lijkt 5-6, klopt dat? Dat zou 1936 week of maand 5 kunnen zijn en is dan niet zo vreemd. Of langer in productie geweest en dan 1946.

- Op de condensator code 26.4 en nou twijfel ik toch hoe ik die moet lezen. Je zou kunnen zeggen 1934 week 26 maar dan heeft ie toch wel langer op voorraad gelegen en ik zou moeten nazoeken of die condensatoren toen al gangbaar waren (zou opzich kunnen). Alternatief 1944.

Er staat geen typenummer op het apparaat dus dat is geen aanwijzing helaas. Het hoeft ook geen ER1001 te zijn. Dat nummer kan ik nog niet goed plaatsen maar als hij uit 1936 is dan verwacht ik eerder een 4-cijferig type zonder letters ervoor.

Hier staat er nog een : http://www.marktplaats.nl/a/antiek-en-kunst/antiek-gereedschap-en-inst…

Binnenkort zal ik de mijne eens opgraven. Ik heb zelf een groene zoals in de advertentie. Je ziet ze nog redelijk vaak voorbij komen in België op rommelmarkten. Prijzen zo rond de 25-40 euro.

Maar beslist geen rode.... (al zeker niet met de hand geschilderd)

Hallo tfteetje
Ik heb er een in groene kleur maar deze mist de boven deksel en hand greep
ik heb deze alleen gebruikt om dynamo /startmotoren ankers /veldwikkeling te testen op sluiting zoals ik op de foto kan zien staat de schakelaar in de positie pijl recht omhoog
als je de schakelaar in stand 1-2-3 zet gaat aan de linkerkant het rode lampje aan in stand 4 gelijkspanning meten tot 14 volt gaat het rode lampje uit
in stand 3 condensator test
ik ga als de corona tijd voorbij is weer op bezoek bij het Museum Techniek
met een Ziel Dorpsstraat 23 Neerkant
ik schenk deze naar Museum daar zijn heel veel Electrische delen zichtbaar
maar moet wel tegen iedereen die dit leest zeggen dat daar niets te koop is
alles blijft goed bewaard
onvoorstelbaar wat je daar ziet je mag daar foto s maken degene die er niet is geweest mist heel veel zelfs als je er om vraagt laat de eigenaar vlamboog met grafiet stokjes zien
ik heb mijn verzameling geschonken heel veel van porselein jaren 20-30
groet Jan sleutelman 1 uit Sint Anthonis