Je mooiste meetapparatuur. Deel 9

Dit topic is gesloten

fred101

Golden Member

Mijn nieuwe LCR meter. Ik heb hem hier een paar jaar terug onderhanden gehad voor een "revisie". Hij was niet kapot maar gewoon voor de zekerheid. Daarna werd hij gecalibreerd. Dat had een goede indruk achter gelaten. Ik had de eigenaar (cal lab) laten weten dat als hij er ooit van af wil ik wel interesse heb. En dat was nu dus. Komt uit de Japanse tak van HP (Yokogawa) Ik heb ook de 4260 maar op het frontpaneel maatje na een heel ander apparaat.

Hij heeft een behoorlijk grote range en goede specs. Hij is zelfs in automode erg snel. 100 en 1000Hz, 50mV (ivm in situ en meting aan halfgeleiders) en 1V output, 4 en 5 draad metingen. Een ingebouwde DC bron ivm DC bias op condensators. Een ingang om dat tot 30V te verhogen zonder gedoe met condensators en weerstanden. Achterop een compensatie uitgang. Die kun je via een losse
varco op zelfbouw fixtures aansluiten om de capaciteit te nullen (ja, ja, des-tijds vond men het normaal dat je dat soort dingen deed)
En hij kan direct de ESR van batterijen tot 6V meten Daarboven moet er een scheidings condensator boven.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
haasje93

Golden Member

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?

Hele mooie aanwinst Fred, heb hem zelf ook.

Have you debounced your buttons today?
miedema

Golden Member

Ha Fred,

Mooi ding! Wel een diepe bak....
Impedantie meten was een specialiteit van Yokogawa, dus waarschijnlijk een excellente meter.

Leuk detail, die kleurcode voor de insteek printen :-). Dat doet je wel afvragen waar de 1e drie printen gebleven zijn.... (zwart, bruin en rood).
Waarschijnlijk zijn dat de printen die achter het frontpaneel zitten?

groet! Gertjan.

Er zitten inderdaad 2 printen achter het frontpaneel, overigens niet echt goed zichtbaar op deze foto.

Have you debounced your buttons today?
flash2b

Special Member

Mooie LCR meter Fred101 !!

Het mooie van de HP4261A is dat hij een (hoge) DC bias ondersteund (dat kan mijn ZXP ZX8511D niet).

Meer over de samenwerking tussen Yokogawa en HP is hier te vinden: http://hpmemoryproject.org/wb_pages/wall_b_page_09.htm

Thevel

Golden Member

Mijn nieuwste aanwinst. ;)

[Bericht gewijzigd door Thevel op donderdag 8 maart 2018 22:57:47 (15%)

flash2b

Special Member

Cool! Een Siglent SDM3055 in de nieuwe X uitvoering (maar zonder de X in het model nummer als de SDM3045X en SDM3065X).

Ik heb zelf ook een SDM3055 (oude uitvoering) en daar bijzonder blij mee.

Thevel

Golden Member

Vanavond mijn Leader Audio Generator helemaal gedemonteerd en een goede schoonmaakbeurt gegeven.
Was ook wel nodig, was na bijna 35 jaar een beetje vuil geworden. :)
Elektronisch hoefde ik niets te doen, zelfs na 35 jaar is de werking nog steeds perfect!
Was wel een avondje werk maar hij oogt nu weer als nieuw. :9

Thevel

Golden Member

Wat ben jij scherp zeg!
Maar je hebt gelijk, het is niet het originele ledje, deze is ooit gesneuveld.
Er zit origineel een 4MM bi-color led (rood-groen) in en had deze ooit vervangen door een afgevijlde 5MM rode led maar echt veel licht geven deed hij niet maar ik heb het altijd zo gelaten.
Vorige week heb ik een oude Leader scoop gesloopt en heb daar zo'n 4MM bi-color led uitgehaald welke ik vanavond in de generator gezet heb, ik heb de rode led aangesloten.
Origineel zie ik nu dat het een groene led moet zijn maar rood vind ik ook wel mooi :)

Op de foto lijkt hij niet echt rood maar dat is ie wel...

miedema

Golden Member

Ha Thevel,

Die Leaders zijn inderdaad hele fijne generatoren.

Deze is al meer dan 30 jaar mijn meest gebruikte generator:

http://www.miedema.dyndns.org/co/2018/IMG_3241__Leader_LFG-1300_function_Generator-600pix.jpg

In de eerste plaats omdat hij zo snel werkt. Binnen een paar seconden heb je vanaf aanzetten je gewenste signaal op de uitgangsbus staan. Andere generatoren zijn dan nog niet eens opgestart....

En je kunt heerlijk snel met de hand door de band sweepen om bv te checken of de frequentiecurve recht is.
Dat is ook een feest door de heerlijk soepel lopende, en zeer solide aanvoelende frequentie dial. Die dial lijkt een 1:10 schaal, maar het onderste stukje is 1:1000!

In al die tijd heeft deze Leader betrouwbaar gewerkt. Ik heb geloof ik alleen eens wat gedoe gehad met de uitgangsverzwakkers, die wat slecht contact maakten. Maar na uit elkaar halen, schoonmaken en doorsolderen werkt ook dat al weer minstens 10 jaar probleemloos.

En ja, die groene LED is dus ook nog origineel ;-)

groet, Gertjan.

Thevel

Golden Member

Vanmiddag ook mijn Leader scoopje helemaal gedemonteerd en een goede schoonmaakbeurt gegeven, ook deze ziet er nu weer als nieuw uit.
Het scoopje heb ik begin jaren tachtig als aanbieding gekocht bij Dispay elektronica, hij was toen al overjarig.
Een jaar of 10 geleden heb ik een voedingselco moeten vervangen maar verder doe hij het nog steeds prima, er zit ook nog licht zat in de pijp!

Ik heb de scoop nog altijd in gebruik samen met een HAMEG HZ65 componenten tester.

flash2b

Special Member

Eindelijk heb ik nu een LCR fixture. Dat is een opzet stuk voor een LCR meter met kelvin, in mijn geval BNC, aansluitingen.

Ik wilde eigenlijk een ZX28Y05, maar die kon ik nergens vinden. Op internet worden er een twee soorten goedkopere chinese alternatieven aangeboden die geschikt zouden zijn voor de 'grote' merken zoals Anritsu, Agilent, etc. Een merkloze en een Tonghui. Nergens is echter een maatvoering gespecificeerd.

Toen vond ik online een zelfbouw beschrijving voor een LCR meter waarin onderstaande schets in stond en kennelijk is de 'steek' 22mm. Mijn eigen LCR meter bleek nagemeten dezelfde steek te hebben.
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/lcr%20bnc%20kelvin.png

In die beschrijving werd de Tonghui TH26001A gebruikt (die identiek is aan de Hameg/R&S HZ181 en die kost ±€170).

Deze TH26001A heb ik vervolgens voor een goede prijs op AliExpress gekocht en vandaag kwam hij binnen (2 weken geleden besteld).

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/dsc05832_cleaned.jpg
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/dsc05833_cleaned.jpg

Gelukkig paste hij perfect op mijn ZXP ZX8511D.
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/dsc05831_cleaned.jpg

Ik heb nu uiterst stabiele waarden tijdens een meting, alleen het laatste cijfer dus 1pF schommelde heel langzaam in bovenstaande meting.

Voor mensen met een LCR meter met BNC aansluitingen maar zonder LCR fixture is dit een perfecte en prijs gunstige oplossing.

miedema

Golden Member

Ha flash2b,

Kijk, dat is nog eens een aanwinst! :-) Gefeliciteerd!

Die fixtures zijn altijd de dingen die kwijtraken. Dus helaas zijn altijd veel meer LCR meters op de markt dan fixtures. Ik had geen idee dat ze ook betaalbaar nieuw te koop zijn....

Ik ben benieuwd in hoeverre je metingen nu stabieler en reproduceerbaarder zijn als met je (Chinese?) Kelvin kabels.

Heb je er ook een SHORT bijgekregen om te calibreren? Het blijkt dat daar meer over te zeggen is dan je in eerste instantie zou denken.
Daarover stond laatst een informatief topic op EEVblog (dat ging dan wel specifiek over laag-Ohmige metingen)
EDIT: Gevonden: http://www.eevblog.com/forum/projects/measuring-very-low-esr/msg131325…

Is het een idee om er een klosje o.i.d. onder te monteren, zodat je bij het er indrukken van componenten niet steeds je BNC's belast?

groet! Gertjan.

flash2b

Special Member

Bedankt voor de link naar EEVBlog over LCR SHORTs. De fixture en de SHORT zijn losse artikelen dus dat zat er niet bij. De Tonghui TH26010 zoals hieronder kan worden gebruikt:
https://img12.360buyimg.com/n7/jfs/t2179/12/1957776126/114034/d386d700/56985939N55d35068.jpg

Ik heb 2 setjes (chinese) BNC Kelvin kabels. De set die bij de meter zat is het beste. Ook heb ik losse kelvin klemmen van GW Instek, maar die zijn voor banaan of schroef bevestiging.

Merk dat de Rs nu 0,02Ω lager is als met de kabel, maar short nu (nog) zonder plate dus dat zegt niks.

Ik ga idd nog paar klosjes onder de fixture maken want nu zweeft hij 12mm boven de tafel en dat lijkt me niet bevorderlijk voor de BNC's. (tijdelijk een strookje 12mm MDF eronder gedaan, werkt perfect)

Flash,

met alle respect, wat doe je met die "kelvintongen"? Ik had die vroeger ook, maar tegenwoordig hebben onderdelen geen pootjes meer (of hele korte) dus kelvinsnoeren met krokodillenbekken aan het einde zijn een stuk praktischer (niet echt duur) en als surplus , voor componenten zonder pootjes, een SMD kelvin klem .

groeten

Kris

flash2b

Special Member

Ik werk voornamelijk nog met through hole componenten. Met korte pootjes (uit gesoldeerd of nieuw) zijn klemmen inderdaad handiger.

Een kelvin pincet voor SMD heb ik ook:

miedema

Golden Member

Ha flash2b,

Even op AliExpress rondgekeken, en zie je Tonghui TH26001A voor prijzen rond 44 Dollar. ongelofelijk! Dat zelfs zulke redelijk specifieke meet accessoires daar te vinden zijn...

Ik moet daar binnenkort ook maar eens en zoekslag doen naar klonen van de HP/Agilent VSWR bruggen voor m'n VNA :-)

groet, Gertjan.

flash2b

Special Member

Deze Kyoritsu K-200 kocht ik verleden jaar op de Lichtmis beurs als defect. De D cell batterij houder ontbrak maar gelukkig waren de draden nog aanwezig, deze is nu vervangen voor een exemplaar van Ebay. De draaispoel meter sloeg op alle bereiken negatief uit wat bleek te worden veroorzaakt door een kapotte IMF3958. Dankzij CO gebruiker intake heb ik deze dual JFET kunnen vervangen door een 2N6485 en toen werkte de uitlezing weer. De meter was echter instabiel maar na vervanging van 4 elco's en de print met IPA rond de FET's gereinigd te hebben was dat ook opgelost.

De FET VOM is gemaakt in 1973 in Japan en is kwa constructie lastig om aan te werken. De draaispoel meter moet geheel worden verwijderd voordat je bij de print kan komen.

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/dsc05838_cleaned.jpg

Vandaag heb ik de meter helemaal afgeregeld. Dat was wat werk aangezien de bias instelling zowel de AC als de DC instelling beïnvloed.

De bescherm folie onder de knoppen heb ik er nu eindelijk maar na 45 jaar vanaf gehaald. Wel mooi want hierdoor zijn er geen beschadigingen. Hieronder een foto van de gezonde meter, met 5V DC op de ingang.

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/dsc05839_cleaned.jpg

Ik wil nogmaals intake bedanken voor het sturen van de dual JFETs (uiteindelijk was de 2N6485 de beste match) welke deze mooie meter weer tot leven hebben gewekt.

Valt mischien niet onder meetapparatuur maar mijn laatste aanschaf is twee TESTEC LF 312 probes en een ESD mat. De originele probes van mijn Siglent scoop waren onbetrouwbaar geworden, de kop met meethaak schoof ongemerkt naar voren en maakt dan geen contact meer, heel irritant. Ik heb twee uur door code zitten zoeken waarom ik geen timer puls zag. Bleek dus de probe te zijn. De mat wilde ik al langer hebben, heb toch recent een microcontroller opgeblazen door ES dicharge. Dus nu gelijk mee besteld.

Op verzoek wat extra informatie. Ik heb de mat gekocht bij Reichelt. Ze hebben twee maten :
Artikel-Nr.: ESD ARBEITSMATTE = 900x600 mm <deze heb ik>
Artikel-Nr.: ESD MATTE 1200 = 1200x600mm

Ze zijn aan de onderkant zwart en antislip. Hij ligt heel stabiel en heeft een licht ruw patroon aan de bovenzijde. En mijn werkruimte is zo schoon omdat ik die mat neer moest leggen :-)

miedema

Golden Member

Ha Rolo,

Dat is een lekker grote ESD mat! En grijs vind ik veel mooier dan het nu trendy blauw. Heeft hij een merk & typenummer, en zou je willen vertellen waar je hem vandaan hebt?

Edit: Rolo, dank je voor de toegevoegde info.

En die Testec probes daar ben ik ook al jaren over te spreken :-)

groet, Gertjan.

Thevel

Golden Member

Op 30 maart 2018 17:42:52 schreef BenI2C:
Wat een clean werkruimte ?

Nog wel..... ;)

Op 30 maart 2018 17:50:39 schreef miedema:
En grijs vind ik veel mooier dan het nu trendy blauw.

Fijn, kom je nu mee, heb vorige week een trendy blauwe 60X120cm mat gekocht. :)

Ha flash2b,

Bekende meter moet ik nog hebben meet je hier nog mee ? of verzameling.
Ik doe er namelijk niets mee.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Dit topic is gesloten