Mijn nieuwe LCR meter. Ik heb hem hier een paar jaar terug onderhanden gehad voor een "revisie". Hij was niet kapot maar gewoon voor de zekerheid. Daarna werd hij gecalibreerd. Dat had een goede indruk achter gelaten. Ik had de eigenaar (cal lab) laten weten dat als hij er ooit van af wil ik wel interesse heb. En dat was nu dus. Komt uit de Japanse tak van HP (Yokogawa) Ik heb ook de 4260 maar op het frontpaneel maatje na een heel ander apparaat.
Hij heeft een behoorlijk grote range en goede specs. Hij is zelfs in automode erg snel. 100 en 1000Hz, 50mV (ivm in situ en meting aan halfgeleiders) en 1V output, 4 en 5 draad metingen. Een ingebouwde DC bron ivm DC bias op condensators. Een ingang om dat tot 30V te verhogen zonder gedoe met condensators en weerstanden. Achterop een compensatie uitgang. Die kun je via een losse
varco op zelfbouw fixtures aansluiten om de capaciteit te nullen (ja, ja, des-tijds vond men het normaal dat je dat soort dingen deed)
En hij kan direct de ESR van batterijen tot 6V meten Daarboven moet er een scheidings condensator boven.