Oei Aart, zo ver reikt mijn kennis niet. Ik dacht altijd W=VxA, dus dat kVAh = kWh (maar dit is op dit forum waarschijnlijk vloeken in de kerk). Ik ben redelijk allergisch voor apparaten die standby staan en voedinkjes die alsmaar aan blijven. Ik heb ooit een ouderwetse beeldbuismonitor spontaan in de fik zien vliegen, de TV van mijn buren is ooit spontaan ontbrand, enkele maanden geleden klapte een DECT-telefoon-netvoeding bij de andere buren. Als ik op vakantie ga dan trek ik al dat soort van tijdbommetjes netjes uit het stopcontact. Verder leef ik redelijk relaxt ;-)

Op 13 februari 2017 13:15:19 schreef Aart:
Als ik de manual goed begrijp is de genoemde 30W het maximale.

Op de voeding zie ik nu zelfs 20VA staan...

Optisch (en qua ruimte) is het een goed idee om de amps in de kelder te plaatsen.

Maar in technisch opzicht dus minder geslaagd. De versterker is daarvoor niet ontworpen.
Het is dus geen defect of ontwerpfout. Dan zal je je in wat technische bochten moeten wringen om het ploppen op te lossen.

het zou toch niet moeten uitmaken of ik de amp hoger of lager of achter de boekenkast plaats? Ik heb een hele dikke cinch/tulpstekker kabel gebruikt. Het geluid is overigens perfect.

De versterker is ontworpen om met zijn EIGEN aan/uitschakelaar te worden bediend. Zomaar de netspanning onderbreken is iets anders.

Een desktop-pc vindt het ook niet fijn als de stekker uit het stopcontact wordt getrokken in plaats dat eerst netjes de software wordt afgesloten.
Dat heeft óók met het ontwerp van het apparaat te maken.

Ik zie hier niet echt iets bijzonders aan dat erg afwijkt van "de stekker eruit trekken" zie bijlage:

Als er een extra voorziening is getroffen om ploppen te voorkomen vind je die niet aan de kant van de voedingstrafo of het netsnoer maar ergens in de versterkerschakeling.
Als een extra schakelcontact op de aan/uitschakelaar aanwezig is wordt die bediend als de knop wordt ingedrukt en blokkeert daarmee de eindversterker.
Zoek nog maar eens goed in de versterkerschakeling.

Die extra schakelmogelijkheid is er niet (ik heb de schakelaar gezien). Anders zou dat met een stippellijn in het schema aangegeven moeten zijn, toch?

Wat misschien helpt maar in ieder geval niets kost, waarvoor de apparatuur niet open hoeft en èrg weinig kwaad kan: draai de netstekker van één van de apparaten 180°. Herhalen totdat òf het probleem is opgelost òf je alle permutaties (het zijn er zes) hebt gehad...

Nee had je al...

Dat was het eerste wat in mij opgekomen was nog voordat ik dit topic startte ;-)

De specs van mijn trafo zijn:

input: 230volt AC, 50hz, 85 mA, 20VA
output: 12 volt AC, 1,2A, 15VA
Over de primaire kant meet ik 157 ohm.

Hoe bereken ik dan het verbruik?
Volgens de manual van de set verbruikt hij maximaal 14 Watt.
Omdat ik alleen maar DC Amperages kan meten weet ik niet wat het ding in ruststand verbruikt.

14 watt x 24 x365 = 122kWh per jaar, en dat vind ik toch best veel.
Ook om die reden schakel ik het ding graag uit als ie niet gebruikt wordt.

Als ik zo even diagonaal lees dan zit het probleem hem hoofdzakelijk in de Bose buitenwereld, om het zo maar eens uit te drukken.

Klopt: als de AC voeding van de Bose set niet uitgeschakeld wordt dan is er geen probleem.
Nu zoek ik dus naar een oplossing dat de transformator (220VAC>12VAC) in in- en uitschakelvertraging heeft. Iemand een idee? Is dit wellicht een oplossing voor me? https://www.circuitsonline.net/schakelingen/93/voedingen/inschakelvert…

Het liefst heb ik een inschakelvertraging die komt tussen de 12VAC uitgang van de transformator en de 12VAC ingang van de Bose set. Een halve tot een hele seconde is meer dan voldoende, lijkt me voldoende

[Bericht gewijzigd door markdr op (23%)]

Ik heb het schema van die Akai versterker bekeken en daar zit inderdaad niet iets in van een ploponderdrukking en ook geen luidsprekerrelais.

Is dit wellicht een oplossing voor me? https://www.circuitsonline.net/schakelingen/93/voedingen/ins...aging.h…

Dat is een INschakelvertraging, maar ik begreep dat het om een UITschakelplop gaat.
Vertraagd uitschakelen is een stuk lastiger. De schakeling voor het vertraagd uitschakelen zal - als ik zo vluchtig bedenk - continu onder spanning moeten blijven staan, dus waar is dan je winst?

De opstelling van de versterker in de kelder blijf ik vreemd vinden.
Hoe kan je dan de volumeregeling of toonregeling bedienen?

volume en keuze input (tuner, cd, aux, tv etc) doe ik via de remote op de Bose Lifestyle 5. Dat is een mooi strak slank apparaat. Normaal zit de amp in de subwoofer, maar omdat die amps van Bose troep zijn, wil ik een passieve sub met satellieten via een gewone ouderwets amp aansturen. Die hoeft voor mij niet in beeld, dus daarom staat die op een andere plek. Esthetisch een prima oplossing, werkt perfect (behalve die plop dan). Je zou bijna aan iets mechanisch denken, een mechanisch vertraagd relais. Bestaat zoiets?

Of is dit aan te passen naar 220VAC of 12VAC?:https://www.circuitsonline.net/schakelingen/68/diversen/relaisvertragi…

[Bericht gewijzigd door markdr op (12%)]

volume en keuze input (tuner, cd, aux, tv etc) doe ik via de remote op de Bose Lifestyle 5

En dan staat de volumeregelaar van de Akai versterker helemaal open?
Dan lijkt het me logisch dat die schakelklikken oppikt van lange bekabeling.

Het schema van de relais vertraging is prima , met een kleine aanpassing.

1 uitschakelvertraging wil je niet hebben , dat is de tijd dat je de plop hoort.

2 Inschakelvertraging is wel handig .

3 De schakeling met een trafo geschikt maken voor het lichtnet .

4 Koop een master/slave verlengsnoer .

De Bose is de master , de andere apparaten zijn dan slave.
Ook de relaisschakeling werkt pas als de Bose ingeschakeld word.
De relaischakeling zorgt ervoor dat de luidsprekers iets later ingeschakeld worden , maar bij uitschakelen meteen onderbroken worden , dus geen plop meer.

Op 14 februari 2017 00:45:31 schreef evdweele:
[...]En dan staat de volumeregelaar van de Akai versterker helemaal open?
Dan lijkt het me logisch dat die schakelklikken oppikt van lange bekabeling.

Nee, die volumeknop staat maar voor 1/3e open.

@bertine:
dank voor je suggesties, maar - het spijt me - ik begrijp vrijwel geen enkel punt goed. Als beide apparaten op 1 schakelende stekkerblok zitten en dus tegelijkertijd aan en uit gaan. dan hoor ik bij inschakelen en bij uitschakelen een plop.

Maar misschien moet de oplossing in een andere hoek gezocht worden. Zojuist nog even wat geëxperimenteerd. Omdat alle kabels door één gat in de muur lopen (de kabel die het geheel in de kelder aan- en uitschakelt, de 12VAC kabel vanuit het stekkerblok naar de Lifestyle, de speaker-kabels en de tulpstekkerkabel van de Lifestyle naar de amp), heb ik interferentie willen uitsluiten.
Daarom heb ik de Lifestyle apart vanuit de woonkamer gevoed, de amp rechtsreeks via een stopcontact in de andere ruimte. Op die manier liep er geen live stroomdraad meer langs de signaalkabel tussen Lifestyle en amp. Als in dat geval de amp aan staat en ik trek de signaalkabel uit de uitgang van de Lifestyle, dan krijg ik een hele luide bromtoon.
Als ik één van beide tulpstekkers uit de versterker trek dan krijg ik de hele luide bromtoon.
Als ik de lifestyle vlakbij de amp plaats met een korte signaalkabel dan gebeurt hetzelfde: bromtoon bij loskoppelen en plop bij uitschakelen. Het ligt dus niet aan de kabel en niet aan de lengte van de kabel. Het ligt niet aan het feit dat stroomkabels en signaalkabels vlak langs elkaar door het gat in de muur lopen.
Waarom bromt de amp als een van beide signaalkabels (links of rechts, maakt niet uit) uit de amp getrokken wordt??

Het komt er op neer dat de Lifestyle eerst ingeschakeld moet zijn als de amp aan gaat, en dat de lIfestyle pas uitgeschakeld moet worden nadat de amp is uitgeschakeld. Voor zover mijn kennis reikt kan dat alleen door twee aparte schakelaars en heel goed onthouden dat de tune als eerste aan moet en als laatste uit. Zucht!

Voor ieders begrip van de situatie heb ik een tekening gemaakt.

Nu komt er wat duidelijkheid. Door stap voor stap zaken uit te sluiten en die duidelijk te omschrijven kunnen anderen ook begrijpen wat er gebeurt.

Als in dat geval de amp aan staat en ik trek de signaalkabel uit de uitgang van de Lifestyle, dan krijg ik een hele luide bromtoon.
Als ik één van beide tulpstekkers uit de versterker trek dan krijg ik de hele luide bromtoon.

Nog een paar zaken die je moet verduidelijken of testen:

1. Bromt de versterker ook als je beide tulpstekkers uit de versterker trekt?
  2. Is de versterker op het stopcontact aangesloten met een randaarde stekker, of met een 2-polige eurostekker? Of is er een losse aardleiding op de versterker aangesloten?
  3. Is de tuner aangesloten op de CAI? (kabel-tv van Ziggo of andere kabelboer)
  4. Is er op het Bose apparaat een pc, laptop, tv, recorder of nog iets anders aangesloten?

In geval van 3) trek de coaxkabel er uit en luister of de brom er nog is als je de eerder gedane "bromtests" nogmaals uitvoert.
In geval van 4) trek die verbindingen uit het Bose apparaat en voer de bromtest uit.

@evdweele:

1. geen brom als beide tulpen uit de amp zijn.
2.brom wordt veel erger als randaarde is aangesloten
3. tuner zit aan coax van ziggo; coax erin of eruit maakt niets uit
4. verder zijn op de Bose een iPod (internetradio) en een TV aangesloten. Los of aangesloten maakt geen verschil.

Met de amp aan en de lifestyle stroomloos bromt de amp, zodra de trafo van de Lifestyle wordt aangezet is de brom weg.

[Bericht gewijzigd door markdr op (38%)]

Het bromprobleem heeft de kenmerken van een aardingslus *).
*) Het geheel van apparaten is op twee verschillende plaatsen met "aarde" verbonden die niet hetzelfde potentiaal hebben.
Er loopt dan een -kleine- stroom door de apparaten met bijbehorende bekabeling van het ene aardpunt naar het andere aardpunt waardoor brom ontstaat.

Heb je ook geprobeerd wat er gebeurt als zowel de CAI aansluiting (Ziggo) van de tuner als de iPod en de tv zijn afgekoppeld? Dus als de receiver nergens anders op is aangesloten dan op de netspanning en de versterker?

Jaren geleden, toen ik nog een CAI aansluiting had, heb ik een dergelijk probleem gehad.
Met een "mantelstroomfilter" zoals dat wordt genoemd in zowel de aansluiting naar de receiver als naar de tv was die brom weg.

Aan de lengte van de koppelingskabel tussen versterker en receiver zal het vermoedelijk niet liggen. Hier is mijn receiver (die ik als versterker gebruik) met mijn pc (waarmee ik geluidsopnamen maak) verbonden via een stereosnoertje van meer dan 20 meter. Geen brom te horen, ook niet als 1 van de twee uit staat.

Het getrapt uitschakelen van het systeem om de plop te vermijden is niet zo makkelijk.
De versterker moet als eerste uit, daarna de receiver.
Bij het inschakelen moet eerst de receiver aan en pas daarna de de versterker.
Een stukje elektronica zal voor die juiste volgorde moeten zorgen.
Dat kan dus niet met 1 enkele aan/uitschakelaar. Óf die elektronische schakeling moet continu onder spanning blijven staan zodat alleen een start- en stop-opdracht hoeft te worden gegeven, óf er moeten 2 schakelaars worden gebruikt; 1 voor de elektronische tijdschakeling en 1 om te te starten en te stoppen. In het laatste geval kan je net zo goed twee aparte schakelaars voor de receiver en de versterker neerzetten.

En dit kan je in een keer verhelpen met een master/slave verlengsnoer.

Deze bv. https://www.allekabels.nl/stekkerdoos/7069/1041930/stekkerdoos-8-voudi…