Chinese DIN rail power meter

HT7017甚户手册V1.4.pdf

hier het meet IC HT7017
en het display

TM1640.pdf

Ik denk dat U4 als data converter wordt gebruikt. Zit tussen datalijnen van beide ic's

[Bericht gewijzigd door BenI2C op donderdag 23 maart 2017 09:54:49 (38%)

Tidak Ada

Golden Member

Bedankt voor de datasheets. Dat blokschema maakt wel een en ander duidelijk en verder is Google translate je toegewijde dienaar. Vertaal wel naar Engels, dat gaat altijd beter dan naar 'je moers taal'
Ook is nu duidelijk dat die HT7017 een "High-precision single-phase multi-function metering chip with a UART communication interface" is en de TM1640 een "Dedicated LED drive control circuit"

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
RAAF12

Golden Member

Gelijk getest, na binnenkomst. De voedingsweerstand van 51Ω ook boven in de soldeer gezet en vervolgens een 1000 Watt gloeilamp aangesloten. De gebruiksaanwijzing vermeld:
The meter can only use to measure 50Hz AC city electricity, it will be destroyed when use to measure square wave, output of inverter and correction sine wave.
Ik wilde eigenlijk ook een lampdimmer testen met faseaansnijding en een switch voeding, maar vraag me af of dat wel kan/mag...

1000 Watt

Cosinus phi, kWh

Leuk ding!

Willie W

Golden Member

@ RAAF12, Dat ziet er inderdaad leuk uit.
Kun je misschien ook een link plaatsen van de meter of de site waar je hem gekocht hebt?

Tidak Ada

Golden Member

Die komt van eBay #222042479282 (Verkoer: nativsh)

Er zijn momenteel verkopers, die hem voor minder verkopen.
LET OP: die zijn ietsje anders, o.a. geen groen display en de functies zijn iets anders geordend.

http://i.ebayimg.com/00/s/NjAwWDYwMA==/z/~bUAAOSwqBJXWcLW/$_12.JPG

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ik heb hem hier weg:

https://www.aliexpress.com/item/AC-80-300V-0-100-0A-ammeter-voltmeter-…

Ik denk dat U4 als data converter wordt gebruikt. Zit tussen datalijnen van beide ic's

Inmiddels denk ik dat U4 de controller van de meter is.

edit: Link aangepast

[Bericht gewijzigd door BenI2C op vrijdag 24 maart 2017 14:28:49 (15%)

Tidak Ada

Golden Member

De link naar AliExpress werkt niet
Via zoeken in op AliE op AC-80-300V-0-100-0A-ammeter wordt niets gevonden.

Mogelijk moeten de .... vervangen worden door een ontbrekend deel van de string.

Hoe kom jij trouwens op www.aliexpress.com? Als ik dat intyp wordt ik onverwijld doorgestuurd naar nl.aliexpress.com :(
't Zelfde heb ik trouwens Google.nl....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
RAAF12

Golden Member

De meter is kaduuk, er was enig geknetter hoorbaar na het aansluiten van een TL loupe lamp en de meter op de WCD. De weerstand R11 meet oneindig. De serie C en bruggelijkrichter zijn goed. Maar de waarde van de R kan ik niet lezen want het derde symbol is weg. Weet iemand wat de waarde is?

]

Jinny

Golden Member

Op 23 februari 2017 13:31:36 schreef Jinny:
R11 is 10 Ohm.
Functioneert waarschijnlijk als fuse.

edit
Nu ik het ding toch open heb liggen denk ik dat ik de grote bruine C en de dikke weerstand eruit haal en vervang door een klein trafotje.
Iets meer vertrouwen in.

Btw, apparaatje heeft de vakanties tijdeloos gewerkt, uitermate tevreden over.
Geeft het verbruik voldoende accuraat aan.
Bij iedere keer walstroom insteken even de actuele stand noteren.
Weet je gelijk hoeveel verlies de betreffende jachthaven heeft in de bekabeling..
Er was een jachthaven waar ik iets van 160V meette.
De acculader (Victron) begon ook fors meer stroom te trekken.
Tijd voor een andere aansluitpaal met meer prik dus...

Handig ding.

[Bericht gewijzigd door Jinny op dinsdag 30 januari 2018 13:27:12 (42%)

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Tidak Ada

Golden Member

@Jinny:
Als je lang op het knopje drukt worden de vastgelegde waarden gereset. Dat is misschien handig in jouw situatie. Je hoeft dan niets te noteren.

@RAAF:
Dat was precies wat de mijne ook deed. Het kán zijn dat je de aansluitingen niet exact volgens schema hebt gemaakt. Je mag de voeding van het ding niet ná de stroomtrafo afnemen volgens de nieuwe handleiding.ot

Jinny heeft er een trafo'tje in gefrot om de voeding niet via de C te laten lopen. Helaas heb ik nog niet zo'n klein trafo'tje kunnen vinden.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Jinny

Golden Member

Thks voor de tip TA, die wist ik nog niet...
Btw, ik heb het starre pijpje vervangen door een stukje soepele mantel van een stukje 5x2.5, hou je meer ruimte...

[Bericht gewijzigd door Jinny op dinsdag 30 januari 2018 13:48:32 (57%)

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Tidak Ada

Golden Member

Je kunt die stroomtrafo eventueel ook buiten het DIN-huis plaatsen. ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Als je die stroomtrafo extern wilt hebben dan kun je beter gewoon de versie kopen met .. externe stroomtrafo!

If you want to succeed, double your failure rate.
Tidak Ada

Golden Member

Die hebben voor zover ik weet geen DIN-Rail behuizing.
Bovendien blijf je dan met die voeding via een C. En nu niet zeggen dat je die trafovoeding buiten de behuizing kan zetten :P Dat geeft extra bedrading.

@Jochem hieronder: URL?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Jawel hoor, gewoon in DIN-rail behuizing.

En professionele meters hebben ook gewoon een serievoeding via een C. Of je Siemens Logo 230, etc etc.
Dus zolang het ontwerp deugt (en de gebruikte C ook) is daar an sich niet veel op tegen.

edit:
URL van willekeurig voorbeeld:
https://www.aliexpress.com/item/Din-rail-LED-AC-200-450V-0-100-0A-volt…
Bij deze lijkt het op de foto alsof de stroomtrafo hard-wired vast zit. Ik heb ze ook gezien die aan de bovenkant netjes aansluitschroefjes voor die stroomtrafo hebben.

edit2:
zoals deze op ebay.

[Bericht gewijzigd door Jochem op dinsdag 30 januari 2018 14:59:20 (12%)

If you want to succeed, double your failure rate.
Jinny

Golden Member

Dat van die stroomtrafo extern plaatsen heb ik ook overwogen.
Voornamelijk vanwege het aflezen/controleren.
Dat vergt nu elke keer een duik in de achterkajuit/slaapkamer.
Aan de andere kant, nu is in de nacht wakker worden van de klik van het walstroomrelais ook duidelijk of dat ook echt afschakelen was.
Dan is de kWh meter ook uit.
Om elders te controleren of er 230V is heb ik inmiddels een andere oplossing verzonnen.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Tidak Ada

Golden Member

Bedankt Jochem :)

Banggood heeft er -zonder DIN-rail- nu ook met LCD en met andere (extra?) parametrs en een stuk goedkoper en geen porto!

AliE: https://nl.aliexpress.com/item/AC-80-300V-0-100-0A-Din-rail-LED-voltme… €13,34; Gratis verzending!

En nog vele andere modellen: https://nl.aliexpress.com/popular/voltmeter-ammeter-power-energy.html?… :)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Jinny

Golden Member

Betreffend apparaat in bedrijf..
Ernaast de hoofdzekering/aardlek van 16A (gewoon een alamat) en het walstroomrelais.
Andere kast zitten de scheepszekeringen in (6A stuk)

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
RAAF12

Golden Member

Op 30 januari 2018 13:06:29 schreef Jinny:
Handig ding.

Dat vind ik ook, erg handig om even wat dingen te meten, bedankt voor het opzoeken, ik zal er een nieuwe 10Ω inzetten. Tidak ook bedankt, maar idd. het ding lag los en niet de fase gelet heeft een jaar gewerkt maar had laatst niet de fase gechecked...
Tis hier wel ellende, net is de webcam overleden zowel LAN als Wifi doen het niet meer.

Jinny

Golden Member

Gezien de vaak matige Chinese kwaliteit en het C gevoed zijn had ik dus direct voor een klein trafotje uit de junkbox geopteerd.
Dat werkt uitstekend.
Ik was wat minder gecharmeerd van de C voeding op mijn boot met geregeld in en uit schakelen, als bij insteken van de CEE steker, de muntenteller voor de elektra, de tijdschakelaar van de elektra, verzin het. (heb al eens midden in de nacht in mijn nachtpon buiten gestaan om de walstroom te resetten die iedere 8 uur afschakelde, heerlijk)
Ik kon me zomaar voorstellen dat een C daar eerder problemen mee had dan een trafo...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
RAAF12

Golden Member

Ja dat is ook een manier, zo even naar hok kijken wat er ligt aan trafo's.

Tidak Ada

Golden Member

Op 30 januari 2018 15:51:49 schreef RAAF12:
[...] Dat vind ik ook, erg handig om even wat dingen te meten, bedankt voor het opzoeken, ik zal er een nieuwe 10Ω inzetten. Tidak ook bedankt, maar idd. het ding lag los en niet de fase gehet heeft een jaar gewerkt maar had laatst niet de fase gechecked...
Tis hier wel ellende, net is de webcam overleden zowel LAN als Wifi doen het niet meer.

Dan hoef je je ook geen zorgen meer te maken als je (zonder pon) langs je webcam loopt :+

Hoe hom jij overigens aan die waarde van 10Ω?
't Zal overigens wel een 'fusable' R zijn.

@Jinny:
Heb jij een indicatie van hoeveel volt de DC spanning voor die print moet zijn?
Ik zou zo graag dat ding nog es repareren en trafo'tje inbouwen. Ik heb een kleintje van 9V, maar dat lijkt me nogal hoog.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Jinny

Golden Member

Staat in dit topic Eric, ikzelf heb 6V AC gebruikt, maar 9V AC zal de truc ook wel doen, zolang de te leveren stroom maar boven de 200mA zit.
Vanaf een dikke 5V DC op de gelijkrichter werkt het.
Voordeel van 9V AC, bij onderspanning als ik af en toe meemaak zal het nog steeds correct werken.
Immers, 9V AC mag een hoop zakken voordat je aan de 5V DC zit na de gelijkrichter...
De overspanning eten de zeners wel op.

Die tien Ohm heeft ie van mij, vorig jaar gemeten op jouw verzoek...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Jinny

Golden Member

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen