Chinese DIN rail power meter

Tidak Ada

Golden Member

Nee, dat is 220V naar een WCD voor de beltrafo en eventuele kerstverlichting.

Ik zou eigenlijk nog wel een hoofdschakelaar willen monteren in de kast links, waar de spanning binnen komt.

Heb jij zoiets 'ín het bakkie'?

@Jochem:
Ik heb deze besteld

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 9 februari 2017 12:53:43 schreef Tidak Ada:
@Jochem:
Ik heb deze besteld

Oh had je reeds wat besteld.
Prima spul, mijn werkplaats groepenkastje zit ook Merlin Gerin Multi9 spul in (2A, 3A en 6A automaten en een 10mA aardlek).

If you want to succeed, double your failure rate.
Tidak Ada

Golden Member

Wat doet die gele moduul links van dat logo? En waar gebruik je het logo trouwens voor?

Ik heb voor mijn werkhok dit ding nog besteld.

Zit wat beter dan zo'n stekker ding en je kan alles goed in de gaten houden.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 9 februari 2017 14:39:56 schreef Tidak Ada:
Wat doet die gele moduul links van dat logo? En waar gebruik je het logo trouwens voor?

Gele ding is aardbewaking, LOGO voor automatisch uitschakelen van soldeerbout na x-uur en keuze van wel-of-niet de meetapparatuur achter mijn spanningsstabilisator/scheidingstrafo (met doorverbonden aarde) dmv die onderste grote contactoren. Staat onder die foto's uit m'n link ook beschreven.

Ik heb voor mijn werkhok dit ding nog besteld.

Die heb ik ook besteld destijds (zij het iets minder voor betaald), maar nog niet in gebruik genomen. Wel getest, en de groene ledjes deden het niet (vast simpel te repareren, en nog een handje euro's voor retour gehad ook). Functioneel wel in orde en mooi dat de belasting via een stroomtrafo'tje gaat in plaats van een shunt.

Op 9 februari 2017 15:01:17 schreef Jan klaasen:
[bijlage]

WCD in plaatselijk eetcafé. Mooie installatie kabel.

Om eerlijk te zijn: als dit alleen voor de schemerlampjes op de vensterbank is en aan de andere zijde een netstekker is gemonteerd, dan hebben we het in feite over een tegen-de-muur-gemonteerde-tafelcontactdoos en dan vind ik het niet echt een nationale ramp.

If you want to succeed, double your failure rate.
GJ_

Moderator

Op 9 februari 2017 15:43:32 schreef Jochem:... dmv die onderste grote contactoren.....

Dat zijn hulprelais.

Op 9 februari 2017 14:39:56 schreef Tidak Ada:

Ik heb voor mijn werkhok dit ding nog besteld.

[bijlage]

Zit wat beter dan zo'n stekker ding en je kan alles goed in de gaten houden.

Ik vind dat best dapper. Je mag er zelfs 100A doorjagen. Geen CE, maar da's voor kniesoren.

Tidak Ada

Golden Member

Als je het commemtaar van Jochem hebt gelezen, kan je begrijpen dat die stroom niet direct door het ding heen gaat. Die draad gaat allen door een tunneltje in het kastje, daaromheen zit een spoeltje, dat samen met die draad (= ½ wikkeling) een stroomtrafo vormt. De stoom die door de spoel loopt wordt dan gemeten en is proportioneel aan de stroom door de draad naar de te meten groep.

Hier een plaatje hoe het werkt:
De schroefaansluitingen zijn voor de voeding en de spanningsmeting, het tunnelgat is voor de voedingsdraad naar de te meten verbruiker.

Geen galvanisch contact met de elektronica dus.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 9 februari 2017 22:07:33 schreef Tidak Ada:
Als je het commemtaar van Jochem hebt gelezen, kan je begrijpen dat die stroom niet direct door het ding heen gaat. Die draad gaar allen door een tunneltje in het kastje, daaromheen zit een spoeltje, dat samen met die draad (= ½ wikkeling) een stroomtrafo vormt. De stoom die door de spoel loopt wordt dan gemeten en is proportioneel aan de stroom door de draad naar de te meten groep.

Geen galvanisch contact met de elektronica dus.

zo'n losse meter heb ik ook nog 1 liggen maar dan analoog. 3 ingebouwde stroomtrafo's voor de fasen. men vond het verbruik van de verhuurde verdieping maar laag, 30 kWh in dik 1 jaar tijd. met een schrijvende meter bleek dit verbruik 90kWh in 1 week te zijn. tussenmeter gaar dus nieuwe erin. echter bleek dat een hobbybob de netspanning niet meer had aangesloten op de meter, alleen de fasen liepen er nog door. meter was dus goed maar kon nooit werken zo.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Op 9 februari 2017 15:43:32 schreef Jochem:
[....]
Die heb ik ook besteld destijds (zij het iets minder voor betaald), maar nog niet in gebruik genomen. Wel getest, en de groene ledjes deden het niet (vast simpel te repareren, en nog een handje euro's voor retour gehad ook). Functioneel wel in orde en mooi dat de belasting via een stroomtrafo'tje gaat in plaats van een shunt.
[...]

OT:
Energiemeter kwam net aan even een test:

Alles lijkt te werken :)
/OT

edit:
cosφ ≠ 0 meetfout of kan dat aan de losse leidingen liggen?
/edit

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Jinny

Golden Member

Op jouw link heb ik er ook een besteld, voor in de boot.
Wat de cosinus phi aangaat, conversiefout?
Chinees, dus nul aangeven waar ie een moet zijn?
Iets erachter hangen met een bekende cosinus phi en dan kijken?

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Ik zie 0.990 dus bijna 1. Lijkt me prima te kloppen als je een gloeilamp aan het meten bent.

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 10 februari 2017 13:39:02 schreef Jochem:
Ik zie 0.990 dus bijna 1. Lijkt me prima te kloppen als je een gloeilamp aan het meten bent.

Inderdaad.

De gloeidraadjes zijn ook "gewikkeld" dus iets inductiever, en je leidingen hebben ook zoiezo een kleine inductantie. Plausibel is .99 nog wel.

Tidak Ada

Golden Member

OK, cosφ is mijn terrein niet. Ik dacht dat die bij een resistieve belasting als een gloeilamp 0 moest zijn, maar er die heeft dus voldoende reactantie om daar van af te kunnen wijken.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Nee, een gloeidraad heeft juist nauwelijks reactantie en daarom is de cosphi (bijna) 1.
Juist bij een zuivere reactantie of capacitantie zou de cosphi 0 zijn.
Ik denk dat je de hoek phi verwart met de cosinus.

[Bericht gewijzigd door KlaasZ op vrijdag 10 februari 2017 15:18:14 (14%)

Jinny

Golden Member

Ah, nu zie ik de tweede foto goed.
Inderdaad, 0.999 is gelijk aan 1 ongeveer.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Tidak Ada

Golden Member

Grrrrr!!!!!

Energiemeter begon na een middagje in circuit te ratelen (sproeien?) en heeft daarbij de geest gegeven.
Ik heb de verkoper gemaild en die Chinees komt terug met een uiterste bod om € 5,- te retourneren Het gevel kostte me € 16,56
Dat wordt dus een zaak voor eBay/PayPal :(

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 17 februari 2017 20:14:44 schreef Tidak Ada:
Grrrrr!!!!!

Energiemeter begon na een middagje in circuit te ratelen (sproeien?) en heeft daarbij de geest gegeven.
Ik heb de verkoper gemaild en die Chinees komt terug met een uiterste bod om € 5,- te retourneren Het gevel kostte me € 16,56
Dat wordt dus een zaak voor eBay/PayPal :(

Tsja....

Ik hoop oprecht voor je dat je het via die weg gedraaid krijgt. De Chinees kan je ook vragen het product terug te sturen, zodat ze je claim kunnen beoordelen en, indien er inderdaad sprake is van een productiefout, je kostenloos een nieuw artikel kunnen sturen. Die weet ook dat je dan €24,30 aan verzendkosten terug naar China kwijt bent, maar dat is niet zijn probleem.

Krijg je dat ding open zonder het te slopen en kun je het dan zelf repareren? Mijn ervaring is dat, als je de poot richting China stijf houdt, er nog een paar (misschien 2) dollar meer refund uit te slepen valt dan zijn eerste bod en dat het probleem een onnozel iets kan zijn, dat je met wat handigheid mogelijk zelf kunt repareren. Maar je kunt ook pech hebben.

En ga er ook vanuit dat de Chinees met wie je correspondeert je nul technische ondersteuning kan geven en dat als je er achter komt wie de fabrikant is, die niet eens zal reageren op een technische vraag.

Been there, done that.

Tidak Ada

Golden Member

Ben ik ook bang voor. Zit nu te overwegen het op scherp spelen en eBay/PaypPal er achteraan te laten gaan, of m'n verlies te nemen ne misschien een nieuwe te bestellen. Ik vind het gewoon een leuk ding, zo ergens tussen nuttig en gadget in, voor in de voedingskast van mijn werkplek.

Als ik het vergelijk met de energiemeters, die je hier als stekkerunit kan krijgen heeft dit ding toch een paar leuke extra opties en mist het een (m.i. onnodige) realtime klok.

edit:
Hier wat foto's:

De behuizing is gemakkelijk te openen en was zelfs niet goed dicht, sommige nokjes zaten niet goed in de uitsparingen.

Duidelijk niets te zien.

Van een IC is geen typenummer aanwezig (Het kleine IC op het display printje)
[/edit]

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Sine

Moderator

Heb je er al eens een schroeventrekker in gezet om te kijken wat er gesneuveld is?

Tidak Ada

Golden Member

Sine, Ik had hem natuurlijk al open gemaakt >:) Zie edit in de post hiervoor :)

code:

De grote bruine condensator:            CBB 22 – 105J – 630V
Het IC op hetzelfde printje:            HT 7017 – FC250
Het grote IC op de hoofdprint:          TM1640 – 1635BD5418WT
Helaas heeft het kleine IC geen zichtbare gravering.

Ik gok in eerste instantie natuurlijk op die dikke bruine condensator (staat geen X2 op)

Er is ook niets te ruiken.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Mijn ervaring met China is dat handarbeid goedkoper is dan machines. Het probleem daarvan is dat de kwaliteit minder constant is dan bij gebruik van machines.Ik zou dus eerst naar de handarbeid kijken. Zijn bijvoorbeeld alle handmatige solderingen in orde?

In jouw situatie zou ik gaan voor een maximale refund (slechte beoordeling op Ebay vinden ze niet fijn) en proberen het zelf te fixen. Het ding ligt al open en de fout moet te vinden zijn, denk ik zo. Heb je straks voor een tientje en een hoop lol een metertje.

ben bang dat het minder makkelijk is als een missende voedingslijn of los zittende weerstand. met pech is de uc stuk gegaan omdat het ding teveel op zijn max moet draaien.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Ik kan niets, maar dan ook niets ongerechtigds ontdekken.
Aan de onderzijde van het kleine printje zitten zelfs geen componenten. De andere print is aan de andere kant bedekt met de display's; verder is er aan die kant niets te ontdekken.

Heb even een foto uitvergroot en kom dit tegen:

Of het een oorzaak is, weet ik niet maar het ziet er niet netjes uit.

Wat ik ook mis is enige protectie tegen overspanningstransiënts.
VDR's en/of een sparkgap zouden wel nuttig zijn.
Fixen? Ik ben bang dat er nogal wat halfgeleiders zijn gaan hemelen. En wat is er binnen in de multilayer gebeurd???

edit @TESTMAN:
Mee eens!
/edit

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Sine

Moderator

Als R9 is gaan knetteren kan dat vervelende effecten hebben ja.

Die PCB is hooguit 2 layer, multi is veel te duur, en als daar schade was dan had je echt wel een remspoor gezien op de print.

Meerstal is de voeding niet heel veel meer dan een zener, en meestal als een zener faalt gaat hij in volle sluiting. Dus daar zou ik stiekem eens overheen meten (tussen de elco's als ik het goed zie) Ook de brugcel zou een tik gehad kunnen hebben, zelfde verhaal.