200 mA uit de netspanning ? dat zou bijna 50W zijn.Lijkt me niet.

Neem aan dat die displays gemultiplexed zijn.

Op 22 februari 2017 19:26:01 schreef Jinny:
Daarvoor moet ik wachten tot Jinny zijn haar unit heeft,

Sorry, slip of the fingers _o_ Dat heb je met zo weinig vrouwen tussen al die mannen.... :+

Display's zijn ongetwijfeld gemupxed, maar er zit geen trafo tussen, maar een condensator en weerstanden, die ook vermogen eten (lees: dissiperen).

Die 200mA kon ik aflezen toen hij nog werkte. Wat de blindstroom van sommige netadaptertjes er aan bijdraagt heb ik niet meer kunnen testen. Daar was ik nu juist mee bezig.

Ik denk dat we het snel zullen horen van "HAAR"?

Zodra het ding in huis is.
Is bedoeld voor de boot, om in de thuishaven het verbruik te kunnen vergelijken. (is nagenoeg nihil overigens)

In de week vanaf 13 maart heb ik tijd en kan ik het ding uit elkaar schroeven, mocht Jinny mij niet voorgeweest zijn.

En natuurlijk verbruikt het ding geen 50W (200mA bij 230V). Ik meen dat ik hem met z'n eigen aansluitdraad al weleens door het tunneltje heb gelegd maar ben het meetresultaat vergeten.

Dat had ik ook gedaan, maar er zijn in mijn schuur nogal wat "vergeten" sluipgebruikers, zoals ik al vertelde.
Ik ben alleen nog steeds bang dat dat processorprintje met die eerste twee componenten is meegenomen, Jammer dat je niet naar Rosmalen komt; Jutberg is nog zo ver.

Als alleen zijn eigen aansluitdraad door het tunneltje ligt hebben andere sluipverbruikers in je schuur daar toch geen invloed op?

Het kan zijn dat het processorprintje mee is gegaan, maar misschien valt het mee. Je zou eens kunnen proberen om zelf vanuit een labvoeding wat spanning te geven.

Ach ja, natuurlijk ik had de invoerende leiding uit mijn schakelkast er door gehaald. Niet zo lekker geslapen vannacht, zeker.... :O

Die hoge stroom kan natuurlijk ook een defect geweest zijn, waardoor uiteindelijk de brugcel en die weerstand zijn overleden

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (33%)]

R11 is 10 Ohm.
Functioneert waarschijnlijk als fuse.

edit
Nu ik het ding toch open heb liggen denk ik dat ik de grote bruine C en de dikke weerstand eruit haal en vervang door een klein trafotje.
Iets meer vertrouwen in.

[Bericht gewijzigd door Jinny op (62%)]

Dan heeft-ie z'n werk gedaan. Of het voldoende is geweest ....?

Trafo'tje denk ik ook aan, maar houdt er rekening mee dat je ergens ook de spanning en fase moet kunnen meten. Ik denk dat je die trafo daarvoor toch ook overbrugd moet worden.
Laten we in Rosmalen maar op zoek gaan naar een passend trafo'tje

Op 23 februari 2017 08:49:23 schreef Jochem:
En natuurlijk verbruikt het ding geen 50W (200mA bij 230V).

Als het een condensator voeding is, dan is 200mA toch niet zo raar? Condensatorvoeding moet uitgerekend worden op WORST CASE stroom. Dat zou zomaar "alle displays aan" kunnen zijn. Alle stroom die je niet gebruikt moet de zener in.

Als er dan een 51 ohm weerstand in zit, dan valt daar bij 200mA zo'n 10V over. Bij 200mA dus 2W. Dat is niet geheel onrealistisch.

En dan gebruikt de schakeling+zener nog eens 3.3V * 200mA = 0.66W. De Totaal dus 13.3V over "reeele" belastingen. De rest over de condensator is blindstroom. Aangezien er 2.66W verbruikt wordt en voor 46W aan stroom loopt is de power factor gewoon 2.66W/46W = 5.7% (0.057).

Even het printje beken, en door de C en de R eruit de halen plus een baantje door te halen ligt de ingang van de brug los, en kan je daar een trafotje op aansluiten.
Blijft de rest gewoon werken.

Ha Jinny,

Wet je nu ook wat de voedingsspanning ove de elco E1 is en liefst ook die over E2 en de zenerdioden. Dan kan ik afschatten wat voor trafo'tje moet zoeken. Vast bedankt!

Ga ik dit weekeinde meten, had het vanmiddag redelijk druk tussen bedrijven door.
Morgen ook.
Net genoeg tijd om even te kijken...
Overigens heb ik een 1\2 VA trafotje liggen die onbelast iets van 18 V doet, die wilde ik even proberen.
Maar ik zet er eerst wel een labvoeding op dit weekeinde en kijk dan eens waar het schip strand.

U hoort nog van mij.

Hij wacht in spanning af.....

@rew: ja, het is jammer dat ik 'dissipeert' toch vervangen had door 'verbruikt', maar ook dan geldt dat er geen 50W verbruikt wordt. Dat er blindstroom loopt.. okee, dat kan heel goed.

In elk geval ging het hier om de overweging een sluipverbruiker te moeten uitschakelen. En dan hoef je dus niet met 50W rekening te houden (blindstroom hoef je niet af te rekenen).

Op 24 februari 2017 11:19:38 schreef Jochem:
(blindstroom hoef je niet af te rekenen).

Nog niet nee...

Op beide C's staat iets van 5.4V bij een volt of 8 gelijkspanning op de wissel van de brugcel.
De zeners maken er ook iets van dat van.
Ergo, met een volt of 5 max op de brugcel moet het werken.
De R11 van 10 Ohm valt 1.6 Volt over, is iets van 160 mA.
Zit je rond de één Watt gebruik van de schakeling.
Spanning op de zeners is overigens (als gebruikelijk) enigszins afhankelijk van de ingangsspanning.
Ik ga een trafotje zoeken van rond de 5V bij 200mA.

De constructie met weerstand en C gaat eruit.

Uiteindelijk op beide C's en dus de zeners 5.3 V met een klein trafotje dat tweemaal 6V leverde bij tweemaal 125mA.
Daar er ruimte zat is in het kastje kon ik het net nog onder het PVC pijpje vrotten.
Nadat ik wel het pijpje heb vervangen door een stukje rubberen mantel van een 5 aderig snoer.
Eea even aftapen en klaar.
Wel de aansluitingen gemerkt, aansluiting twee is de nul.
Aansluiting een is de fase.
Omdat tbv de spanningsmeting de 230V ook het printje moet bereiken staat de secundaire van het trafotje met een poot aan de 230V.
Door nu daarvoor de nul te gebruiken blijft de spanning binnen de perken.
Eigen gebruik met het trafotje volgens het Chinese display, 1.2 Watt.
Ongeveer als uitgerekend dus.

Al met al ben ik niet ontevreden met het resultaat.

Héél goed Jinny!
Enorm bedankt voor je meetwaarden. Nu nog kijken of er geen verdere schade is aan de processor print. Een weerstand van 10 Ohm opblazen vergt immers toch nogal wat stroom....

Is de cosφ nog rond 1, ondanks de zelfinductie van de trafo?

Kom je nog naar Rosmalen?

Nee, is ie niet.
Maar ik heb niet gekeken hoeveel wel.
Nee, ik kom niet naar Rosmalen, om redenen van mijn gehoor.
En graag gedaan.

Zou het niet zo zijn dat je brug (en weerstand) opgeblazen zijn omdat je de fase aan poot twee had ipv nul?
Zomaar een idee.

Dan zou hij toch direct zijn opgeblazen en niet na een paar uur.
Bovendien weet ik zeker dat ik het ding volgens de gebruiksaanwijzing he aangesloten.
Ik kan eigenlijk ook niet beredeneren waarom het dan fout zou gaan, of zie ik nu iets over het hoofd?

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (21%)]

Ik heb geen idee.
Maar ik zou toch even de trein weerstanden van fase naar print controleren.
Anders weet ik het ook niet.

Maar met trafo kan er zeker niet direct perongeluk door een piekje oid een te hoge spanning op de brug komen.
Dat dempt de trafo wel wat.
Iets wat met alleen een C wel tot de mogelijkheden behoort mijn idee.

En, valt er nog wat nieuws te melden?

Ik moest weer aan dit topic denken toen ik op Marktplaats een handige handelaar uit Lelystad tegenkwam met een apparaatje dat er uitziet alsof het uit dezelfde fabriek komt, alleen slechts V en A meet. Voor een luttele €21,60 excl. verzenden. Ik hoop dat ie zijn CE op orde heeft en iets heeft gevonden voor het naar tevredenheid afhandelen van de garantieclaims.