50 jaar oude Philips decadebank repareren of origineel laten?

Hallo Bert,

Andere pastas zullen waarschijnlijk net zo goed werken.

Dit staat bij de product beschrijving van Molykote DX:
Molykote DX is een lichtgekleurde vetpasta met vaste smeerstoffen voor montage en duurzame smering van metaalhoudende onderdelen.
Product is geschikt op glijvlakken en wrijvingscontacten die onderhevig zijn aan zware belasting en waar een schoon smeermiddel nodig is. Molykote DX wordt succesvol toegepast op wrijvingsoppervlakken, precisie instrumenten en verwerkingsinstrumenten voor textiel en kunststof.

Have you debounced your buttons today?

Als het geen uniek museumstuk is èn ik zou in staat zijn dat lege artis te doen dan zou ik hem repareren. Het is wat mij betreft een normaal onderdeel van het gebruik van apparaten.
Als ze door defecten niet meer bruikbaar zijn verliezen ze veel van hun waarde. Niet alleen financiëel, maar ook als bron van inspiratie en kennis.

Contact Grease van Electrolube (CG53A) zou je ook kunnen gebruiken.

Tidak Ada

Golden Member

moet je bij die lage weerstandwaarde überhaupt wel vet gebruiken? Geeft dat geen te grote afwijkingen? Mijn boerenverstand en -water zeggen dat je daar iets anders voor moet vinden....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Bert_Camper

Golden Member

Er zit een vettige substantie op de contacten. Ook IET Labs en andere gerenommeerde fabrikanten gebruiken een soort vet of olie.
Ik denk dat zonder vet de contacten gaan oxideren en ook wellicht last hebben van schuren.

Groeten, Bert

Gewoon repareren. Ik vind apparaten die niet functioneren en alleen maar bestaan voor de mooi een gruwel. Wel zo repareren dat het zo origineel mogelijk blijft. Ik heb best wel wat oude spullen. Maar die gebruik ik ook en zijn volledig functioneel.

Dat is de enige manier om die oude spullen recht te doen vind ik. Beter dan in een vitrine stof laten verzamelen en langzaam verpieteren.

Op 4 maart 2017 21:14:36 schreef Bert_Camper:
Hallo meetlint,
Bedankt voor de tip. Mag ik je vragen waarom je Molykote DX gebruikt?
In een service doc. van IET Labs worden de volgende smeermiddelen aanbevolen: WD-40 of Deoxit of Super Lube.
Ergens ben ik ook kraanvet tegengekomen.

Groeten, Bert

Nooit WD40 gebruiken. Zoek naar Lithiumvet of inderdaad contact grease op silsiconenbasis. Dow corning heeft veel goede materialen.

Als hij gerepareerd is, wil je hem dan ook gaan gebruiken? Zo ja, repareren die hap, zo nee gewoon zo laten. Repareren kan dan altijd nog.

mel

Golden Member

Ik mis Maarten, die zal wel interesse hebben in de typenummers.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
evdweele

Overleden

Jaren geleden bood iemand mij een (nogal versleten uitziende) weerstandsdecadebank aan.
Leuk zo'n precisie-instrument, maar ik zag er niet direct nuttig gebruik voor mezelf in. Meestal ben ik bezig met HF-schakelingen en dan is een weerstandsdecadebank met alle lange verbindingen niet iets dat in je schakeling wilt gebruiken. Ik heb de decadebank toen maar laten liggen.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
maartenbakker

Golden Member

Op 5 maart 2017 15:58:16 schreef mel:
Ik mis Maarten, die zal wel interesse hebben in de typenummers.

U riep? ;) Ik liep nog wat achter met de administratie, maar deze gaat in elk geval met 12NC en basisspecificaties inclusief verwijzing naar dit topic de archieven in.

Ben ook wel benieuwd naar die van Bert, waarschijnlijk net iets andere 12NC of misschien zelfs nog een oud codenummer.

Zelf zou ik hem zo weinig ingrijpend mogelijk repareren en de oude onderdelen laten zitten of er los in/bij bewaren, denk ik.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

@Maarten
Ik zal wat extra foto's aan de startpost toevoegen voor het archief.

Ik ga kijken of ik zelf weerstanden kan maken van Manganine, ik heb gisteren een beetje geoefend met het "tunen" van een aantal manganine weerstanden in een General Radio 1433J decadebank die iets te hoge waardes hadden en dat ging eigenlijk er goed.

Have you debounced your buttons today?
Bert_Camper

Golden Member

Hierbij foto's van mijn Icoma decadebanken.
Type: 3U83376/506
Nr: 651
Datum: 2-65

Specificatielabel

Weerstanden in 0,1/1/10/100 decadebank

Weerstanden in 0,1/1/10/100 decadebank

Schakelaar rotor

Schakelaar contacten

[Bericht gewijzigd door Bert_Camper op maandag 6 maart 2017 16:16:11 (91%)

Het lijkt dat die van mij dan ook van Philips komt, maar ik kom nergens een 12NC of merk tegen:

https://www.circuitsonline.net/aanbod/18643/meten/decadebank-8-decades…

Maar mijn typeplaatje is vergelijkbaar met die van Bert (alleen minder nauwkeurig).

edit: Peter, ik heb laatst een decadebank gesloopt en heb daar een aantal draadgewonden weerstanden van overgehouden, ook (ik dacht 2 stuks) 100K weerstanden en o.a. ook 10 Ohm, 1K en 10K. Mocht je hier interesse in hebben, stuur me even een mailtje.

[Bericht gewijzigd door Red_Arrow op maandag 6 maart 2017 16:26:20 (30%)

Bert_Camper

Golden Member

Hallo Red_Arrow,
Leuk om alweer een variant te zien! Die van jou lijkt kleiner dan mijn decadebank, die 36x15x14cm is.

Groeten, Bert

Ik heb hem ook in 4 decades gehad, en volgens mij is die verhuisd naar forum member Benleentje.

maartenbakker

Golden Member

@meetlint: dankje voor de extra foto's, blijft mooi om te zien en te vereeuwigen.

@Bert_Camper: leuk, dankjewel. En nogmaals: wat een bouwkwaliteit, dat spul doet het over 200 jaar nog (behoudens opgeblazen weerstanden).

Ook een mooie illustratie van de overgang tussen 3U en 7622 codenummers, die zit dus inderdaad ergens rond 1965/1966 (kan ook nog afhangen van de lengte van de productierun, geen idee of een bestaand model acuut een nieuw nummer kreeg, dat kan ook nog van de ter plekke gevoerde administratiemethode afgehangen hebben). Toch denk ik dat een vrij nauwkeurige schatting mogelijk is. Het exemplaar van meetlint is waarschijnlijk het 8ste type (decade of apparaat in het algemeen) binnen het nieuwe codenummersysteem (*) en heeft serienummer 4, dus dat maakt het opzich wel heel waarschijnlijk dat de invoering van die nummering ook niet ver voor mei 1966 heeft plaatsgevonen.

(*) 8ste type volgt uit het ontleden van 7622 110 00081:
7622 = (E)BM ICOMA Nederland
11 = vestiging (meestal)
0
0008 = volgnummer
1 = puntnummer (1 is de ongewijzigde uitvoering)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Na lang nadenken heb ik besloten om zelf weerstanden te gaan draaien. Het lijkt me best interessant om eens te doen en ik ben benieuwd of ik een beetje nauwkeurigheid kan krijgen. Ik ga als eerste kijken of ik een 1k en 10k weerstand gefabriekt krijg.
http://i63.tinypic.com/71ml4k.jpg
Een rolletje manganin draad gekocht op Ebay.
Voor één 10k weerstand zou ik ongeveer 29.07 meter nodig hebben.

http://i63.tinypic.com/30i88x2.jpg

Blijkbaar moet een manganin weerstand agen, heeft iemand hier ervaring mee en hoe doe je dat het beste?

Have you debounced your buttons today?

Geen ervaring met veroudering van mangaan, maar op de site meettechniek staat een leuk stukje over wikkelvarianten, misschien interessant voor je.

http://meettechniek.info/instrumenten/shuntweerstand.html

Thanks Mark, Hier ga ik zeker rekening mee houden.

Have you debounced your buttons today?
Bert_Camper

Golden Member

Is dat draad geïsoleerd?

Have you debounced your buttons today?

http://www.ebay.nl/itm/347-6-Ohm-m-0-04mm-46-AWG-gauge-PRECISION-RESIS…

Seller ging bij mijn rol akkoord met 30 dollar en 11 dollar verzenkosten.
-edit-
En hij was binnen 2 dagen binnen.

Have you debounced your buttons today?

Op 17 maart 2017 12:36:49 schreef meetlint:
http://www.ebay.nl/itm/347-6-Ohm-m-0-04mm-46-AWG-gauge-PRECISION-RESIS…

Seller ging bij mijn rol akkoord met 30 dollar en 11 dollar verzenkosten.
-edit-
En hij was binnen 2 dagen binnen.

Bedankt! Valt nog goed mee qua prijs.