Anoniem
Hallo,
Kan iemand mij uitleggen hoe een scheidingstransformator 1:1 werkt?
Ik bedoel daarmee, hoe lopen de stromen en hoeveel spanning staat waar? Twee halve fases en daar wordt een apparaat op aangesloten, hoe gaat een apparaat hiermee om(nul)? Twee halve fases lijkt mij een potentiaal verschil van 0 maar zo is het niet. Hoe het wel is, dat kwartje valt nog niet..
Groeten,
Kevin M
Anoniem
Op 31 maart 2017 22:04:04 schreef Shiptronic:
Ik ben ook wel benieuwd naar 2 halve fases ?
Toegeven; vraag vreemd omschreven, zie onderstaand
Scheidingstransformators hebben vooral de taak om een zwevend circuit te creëren: beide fasen; op halve spanning.
Twee aders, ieder 115V +-. Maar waar onstaat er nu een potentiaal verschil waardoor de stroom gaat lopen voor een aangesloten apparaat?
mvdk
Golden Member
Heb je niet een scanner thuis, zodat het document met de originele beschrijving hier in het topic geplaatst kan worden?
Persoonlijke gegevens, en gegevens waar zichtbaar is waar het document vandaan komt, even afplakken.
Edit: een beltrafo is ook een scheidingstrafo, alleen heeft de secundaire zijde een wat lagere spanning.
[Bericht gewijzigd door mvdk op (20%)]
Gaat het misschien om een als autotrafo uitgevoerde verhuistrafo? Waarbij "fase" staat voor wikkeling?
[Bericht gewijzigd door aobp11 op (22%)]
2 aders ieder 115 volt? tov wat?
je kan beter de ene classificeren als 0, en de ander als 230. Fat maakt het denk proces een stuk makkelijker. En omdat het een zwevend net is mag je voor 1 van de aders elk jouw gewenst potentiaal toe dichten 
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Wiki is niet heilig natuurlijk maar geeft hier toch wel een duidelijke beschrijving.https://nl.wikipedia.org/wiki/Scheidingstransformator
Anoniem
https://www.dropbox.com/s/bvnkn9sdwhw28kn/WhatsApp%20Image%202017-03-3…
Ik heb het even uitgetekend wat ik probeer te achter halen of misschien zit ik wel helemaal verkeerd.
Ik praat over een MES-keten. Er wordt een vereffeningssysteem toe gepast. Door de scheidingstrafo zal bij een eerst aardfout niet afgeschakeld zal worden omdat er geen circuit kan lopen via aarde.
Op tekening heb ik de boven staande, standaard de fase, nul en aarde getekend waarbij er een potentiaal verschil is tussen fase-nul van 230V evenals fase-aarde.
Nu heb ik bij mijn MES-keten aan de secondaire zijde tussen de polen 230V. Tussen een van de twee polen en vereffeningsleiding meet ik geen 230V maar +- 115 volt.
Omdat ik met beide afgaande aders naar vereffeningsleiding een spanning meet heb ik dus twee voedende aders. Hoe zit het dan met de nul hoe wordt dat in de transformator verwerkt? Waar blijven die nul stromen?
Welke van de twee aders(secundaire zijde) kan gezien worden als nul?
Alvast bedankt voor jullie antwoorden!
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Geen idee wat een MES is....
Een scheidingstrafo (Blikpakket) je niet aarden!
Athans als je de trafo voor veiligheidszaken wilt gebruiken.
Als je rondje met een V erin een hoog-ohmige voltmeter moet voorstellen dan kan deze elke willekeurige spanning aangeven, ook een stukkie hoger dan 230Volt.
Een laag-ohmige voltmeter al wel de juiste spanning aangeven namelijk.......
Wat dacht je zelf?
P.S. zal wel een schoolvraag zijn.
@toeternietoe:Medisch Elektrische Scheiding (wist ik ook niet eerlijk gezegd)
http://www.belpa.nl/uploads/19/HANDOUT-GEBRUIKERSTRAINING-140212.pdf
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Op 31 maart 2017 22:44:32 schreef KevinM:
https://www.dropbox.com/s/bvnkn9sdwhw28kn/WhatsApp%20Image%202017-03-3…Welke van de twee aders(secundaire zijde) kan gezien worden als nul?
Het lijkt me dat je het over heel iets anders hebt dan een scheidingstrafo.
De secundaire van een scheidingstrafo zweeft ten opzichte van aarde, dus meet je GEEN spanning tussen een van beide polen en aarde.
Vergelijk het met een batterij.
Als die batterij los op tafel ligt meet je ook geen spanning tussen de plus- of de minpool en de aarde.
benleentje
Golden Member
Welke van de twee aders(secundaire zijde) kan gezien worden als nul?
Secundair is er geen nul. Enkel 2 fasen.
Tussen een van de twee polen en vereffeningsleiding meet ik geen 230V maar +- 115 volt.
Hier hoort absoluut geen 230V te staan. Hier behoor je geen spanning te meten omdat ze zweten zouden moeten zijn. Helaas heeft een transformator ook een parasitaire capaciteit. De transformator is dus naar het aardscherm een hele kleine condensator. Door deze condensator meet je dus toch nog een spanning omdat je meter zeer hoog ohmig is.
Echter door de zeer kleine capaciteit van de condensator kan er maar een zeer kleine stroom lopen en als je met een duspol meet (laag ohmige meter) dan mag er geen spanning te meten zijn.
Anoniem
Op 31 maart 2017 23:09:15 schreef benleentje:
[...]Secundair is er geen nul. Enkel 2 fasen.[...]Hier hoort absoluut geen 230V te staan. Hier behoor je geen spanning te meten omdat ze zweten zouden moeten zijn. Helaas heeft een transformator ook een parasitaire capaciteit. De transformator is dus naar het aardscherm een hele kleine condensator. Door deze condensator meet je dus toch nog een spanning omdat je meter zeer hoog ohmig is.
Echter door de zeer kleine capaciteit van de condensator kan er maar een zeer kleine stroom lopen en als je met een duspol meet (laag ohmige meter) dan mag er geen spanning te meten zijn.
Kijk dat bedoelde ik!
Dus omdat ik met mijn simpele fluke meet, meet ik lage spanning tussen fase-"aarde" door het condesator principe. Duidelijk!
Secondair is geen nul, enkel twee fase.... Hoe kan dan een apparaat werken? Een apparaat heeft een nul nodig? Althans er moet een potentiaal verschil ontstaan om stroom door het apparaat te laten lopen. Hoe gaat dit in zijn werk?
Dat is wat ik wilde weten!
P.s, Dit is geen school vraag, het is pure interesse! Dit omdat ik in een ziekenhuis werk. Daar heeft alleen niemand echt uitleg kunnen geven over hoe dat z'n transformator werkt mbt "enkel twee fase". Ik raakte alleen met die vereffeningsleiding in verwaring omdat ik daar een spanning meet die er eigenlijk niet is. Dit staat compleet los dus van wat ik eigenlijk wilde weten.
evdweele
Overleden
Een apparaat heeft niet speciaal een 'nul' nodig. Alleen een potentiaalverschil tussen de twee aansluitklemmen.
Tussen de twee polen van de secundaire wikkeling staat 230 volt, dus daar werkt het apparaat mee.
Een scheidingstrafo is juist bedoeld om het apparaat los te koppelen van "aarde". Op die manier kan er nooit een spanningsverschil staan tussen bijvoorbeeld de radiator van de centrale verwarming en het apparaat omdat het apparaat geen verbinding heeft met de aarde. De aarde die wel is verbonden met de radiator van de cv.
Kijk nog maar eens naar het schemaatje dat ik hierboven postte.
Anoniem
Op 31 maart 2017 23:41:38 schreef evdweele:
Een apparaat heeft niet speciaal een 'nul' nodig. Alleen een potentiaalverschil tussen de twee aansluitklemmen.
Tussen de twee polen van de secundaire wikkeling staat 230 volt, dus daar werkt het apparaat mee.Een scheidingstrafo is juist bedoeld om het apparaat los te koppelen van "aarde". Op die manier kan er nooit een spanningsverschil staan tussen bijvoorbeeld de radiator van de centrale verwarming en het apparaat omdat het apparaat geen verbinding heeft met de aarde. De aarde die wel is verbonden met de radiator van de cv.
Kijk nog maar eens naar het schemaatje dat ik hierboven postte.
Top! Het is nu allemaal een stuk duidelijker geworden.
Allemaal bedankt voor jullie reacties!
Op 31 maart 2017 23:44:51 schreef KevinM:
[...]Top! Het is nu allemaal een stuk duidelijker geworden.
Allemaal bedankt voor jullie reacties!
Mooi, tot dinsdag Kevin!:-)
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op 31 maart 2017 22:51:16 schreef Toeternietoe:
Geen idee wat een MES is....
Een scheidingstrafo (Blikpakket) je niet aarden!
Athans als je de trafo voor veiligheidszaken wilt gebruiken.
Verklaar je nader, wat is er mis met voor de veiligheid wel het blikpakket aarden?
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Dus omdat ik met mijn simpele fluke meet, meet ik lage spanning tussen fase-"aarde" door het condesator principe. Duidelijk!
Je secundaire zijde gangt nergens aan vast, die zweeft zolas men dat noemt. Die fungeert ook als een soort van antenne. Hoe hoog-Ohmiger je meter is hoe hoger de gemeten spanning kan zijn. Hang maar eens een paar meetdraden in de lucht, of hou er maar eens 1 vast, je zult versteld staan..
Secondair is geen nul, enkel twee fase.... Hoe kan dan een apparaat werken? Een apparaat heeft een nul nodig? Althans er moet een potentiaal verschil ontstaan om stroom door het apparaat te laten lopen. Hoe gaat dit in zijn werk?
Een nul heeft een apparaat niet nodig, wel een potentiaalverschil.
Een apparaat kan ook werken tussen twee fasen van een 3-fasen net. Zo werken vaak (oude) lastransformatoren. Die krijgen dan 400Volt te verwerken. Die hebben dan ook geen nul aansluiting!
Zoef de Haas.
Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
Hang maar eens een paar meetdraden in de lucht, of hou er maar eens 1 vast, je zult versteld staan..
Er is nog iemand die dat doet, energie uit lucht halen zogeheten luchtstroom!
Nog even over die scheidingstrafo, de nul is beurtelings op beide polen van de trafo, het wisselt 50X per seconde van fase naar nul en dat geeft het verschil in potentiaal.
Groetjes Hans.
De bedoeling is (zoals hierboven al meermalen genoemd) dat de secundaire wikkeling 'zweeft'. Er staat dus wel spanning tussen de twee draden van de secundaire, maar als je van één van de twee draden naar aarde meet, zou je geen spanning moeten zien.
(Het is (zoals ook al gezegd) net als bij een los op tafel liggend batterijtje. Als je van een 9V-batterij één van de polen ten opzichte van aarde gaat meten, zie je heus niet 4,5 V op je meter!)
'Meet' je bij de transformator toch spanning tussen één secundaire draad en aarde, dan komt dat door de capacitieve koppeling tussen de primaire en secundaire wikkeling. Die is niet groot, en veel stroom zal er zo nooit kunnen lopen, maar een gewone (moderne) voltmeter wijst hem toch aan.
Wil je ook van die spanning af, dan moet de scheidingstransformator ook nog een afscherming tussen primair en secundair hebben. Die afscherming moet natuurlijk worden geaard, anders werkt hij niet: ongeaard zou de afscherming zelf ook 'zweven'.
(In medische toepassingen is de afscherming verbonden met de potentiaalvereffeningsleiding.)
Uiteraard wordt het blikpakket normaal gesproken ook geaard, alleen al om veiligheidsredenen.
Robbe de Smet
I'm only responsible for what I write but not for what you understand !
Op 1 april 2017 14:35:42 schreef Zoef de Haas.:
[...]Er is nog iemand die dat doet, energie uit lucht halen zogeheten luchtstroom!
Nog even over die scheidingstrafo, de nul is beurtelings op beide polen van de trafo, het wisselt 50X per seconde van fase naar nul en dat geeft het verschil in potentiaal.Groetjes Hans.
Met alle respect Hans, dit vind ik toch maar een warrige uitleg om het principe van een scheidingstransfo uit te leggen.
Off top
Moet dit dan geen 99x zijn, de eerste halve periode niet mee gerekend? Gedurende exact 1 seconde verandert de stroom 99 maal van richting? Om voor nog meer verwarring te zorgen 
Mvg
Robbe
evdweele
Overleden
Als er toch van de serieuze bedoelingen van dit topic wordt afgeweken...
Op 1 april 2017 14:35:42 schreef Zoef de Haas.:
energie uit lucht halen zogeheten luchtstroom!
Dit is "stroom uit de lucht":
Nog even over die scheidingstrafo, de nul is beurtelings op beide polen van de trafo, het wisselt 50X per seconde van fase naar nul en dat geeft het verschil in potentiaal.
Daar ben ik het niet mee eens !
Er is in dit geval geen nul, maar een variatie tussen een positieve en negatieve spanning ten opzichte van...
Tja, ten opzichte van wat eigenlijk? 
mvdk
Golden Member
Ik ben nog altijd nieuwsgierig naar het oorspronkelijke document waaruit de vraag van ts voortkwam.
Op 31 maart 2017 22:08:50 schreef KevinM:[...]
Toegeven; vraag vreemd omschreven, zie onderstaand
Scheidingstransformators hebben vooral de taak om een zwevend circuit te creëren: beide fasen; op halve spanning.
Ik heb er een paar dagen geleden nog om gevraagd, ik dacht dat 't om een schoolvraag ging ofzo.
Op 31 maart 2017 22:14:58 schreef mvdk:
Heb je niet een scanner thuis, zodat het document met de originele beschrijving hier in het topic geplaatst kan worden?
Maar alweer, te lastig, te moeilijk.
Anders loopt er tegenwoordig binnen een zone van 2M wel iemand met de mogelijkheid een foto te maken.