ik weet dat bij de IC ook alles van metaal met 6mm2 geaard is, tot de kapstokjes aan toe, fleecetrui overslag krijgt geen kans daar..

ziekenhuizen hebben echter ook losse scheidingstrafo's. ik heb er 1 die aan een toestel uit een ziekenhuis heeft gezeten, daar zat een extra keurmerk aan vast..

@avdl, klopt allemaal wat je zegt.
Vloer is geleidend inderdaad, heeft niet te veel met EMC te maken, maar ik zat met die EMC matjes om op te solderen in mijn hoofd, vrijwel het zelfde materiaal.
Naam Kevin komt me ergens bekend voor, ook een oud Imtecher?

[Bericht gewijzigd door Jinny op (14%)]

Op 2 april 2017 17:06:39 schreef Jinny:
Wow, Grote Dikken orakelt spreekt weer eens...
En blijkt er weer weinig vanaf te weten...

Jinny, jinny, hopelijk bijt je nooit op je tong. :-)
Maar je hebt gelijk. Ik wilde enkel een voorbeeld geven dat de TS en Trix denken het gesnapt te hebben en het zo simpel vinden dat ze denken dat het om slechts 1 systeem gaat.. Uiteraard weet ik dat het om meerdere gescheiden zones gaat. En dat de toiletventilator niet op hetzelfde circuit staat als de intensive care.Scheidingstransfo's met meerdere afgeschermde toestellen erop aangesloten moeten een referentie hebben, echte zwevende scheidingstransfo's kunnen in principe maar 1 toestel tegelijk voeden. Tenzij dat toestel natuurlijk bijzondere eigenschappen en protectie heeft.

Toch, als je een EMC vloer verwart met een soldeermatje zou ik ook niet graag in dat ziekenhuis van jouw behandeld worden.

Antistatische vloeren en soldeermatjes niets met EMC te maken?
Waar haal je dat nu weer vandaan?

Bescherming tegen statische elektriciteit is één van de belangrijke punten bij immuniteit. Medische apparatuur heeft eigen productstandaarden, maar dat zou te ver leiden, en ik ben niet meer up to date en niet zo thuis in het medische wereldje. Maar statische ontladingen kun je opsplitsen in directe en indirecte ontladingen. Directe ontlading is het bekende voorbeeld van iemand die naar zijn/haar GSM in de lader grijpt en een ontlading langs de zijkant van het display het toestel beschadigt.
Meestal is het een "zij" want: "hoe dunner de hakken, hoe groter de snakken."
Maar ook indirecte ontlading , dus op een afstandje kan de goede werking van een apparaat verstoren of het doen resetten. Bijvoorbeeld een verpleegster die iemand uit een rolbed helpt om op de peratietafel te leggen. Uiteraard zullen wel draconische maatregelen genomen zijn.

Niet helemaal ondenkbaar. Onlangs was ik in een ziekenhuis op bezoek en werd iemand in een rolstoel door een familielid in de lift geduwd waarop dat familielid een enorme optater kreeg. Uiteraard gebeurde dit in de voor publiek toegankelijke plaatsen, maar dat schetst wel dat werkelijk aan alles moet gedacht worden. Zelfs aan de rolstoelen en bedden en schoeisel van de verplegers waar de patienten bij een spoedoperatie binnengebracht worden. Een EMC vloertje helpt weinig als de verpleegster op plastiek sloefkes rondhuppelt.