Als je bij losse stekkers wil blijven voor voeding en speaker: XT90, XT60 en XT30 connectors zijn compact en erg goedkoop. Bv. bij Hobbyking.com (levering kan vanuit NL)

XT90 connectoren aan 2 25mm2 kabels solderen is echt vragen om problemen

En 25 mm2 is zwaar overdreven.

Er staan nergens vermogens?
Dus die conclusie van zwaar overdreven basseer je op?
Ik ken genoeg installaties waarbij dat niks overdreven is

Het gaat over audio in een auto, dan is 252 zwaar overdreven.

[edit] hmm, auto noemt ie niet, dat concludeer ik zelf maar even :-)

[Bericht gewijzigd door flipflop op (33%)]

Ik zou ook gewoon bij standaard stekkers blijven, het is zonde om je kabels door te knippen en met kroonstenen aan de slag te gaan.

Voor je voeding zou je een stekker van een heftruck kunnen gebruiken, of je zet dit bij je accu.
http://stroomwinkel.nl/hoofdschakelaar-100a-1000a.html

Op 17 april 2017 11:17:12 schreef flipflop:
Het gaat over audio in een auto, dan is 252 zwaar overdreven.

Je weet het vermogen niet en je weet de lengte van de kabel niet, ik vindt het in ieder geval een stuk beter dan een kabeltje van bijv. 6mm2, dat zie je ook maar al te vaak. Ik ben het dus met DK eens. :)

Stel dat er +/- 1000W in zit, (wat niet vreemd is tegenwoordig, al zou het mij teveel herrie zijn) dat is 83A bij 12VDC. dan heb je dus gewoon 25mm2 nodig. Een 25mm2 kabel mag je belasten met 108A en die moet je afzekeren met 80A.

en vergeet geen condensator bij te zetten in de kofferbak.
want anders trek je ook gewoon een 25mm2 kabel onderuit. paar volt spanningsval en je versterkers trippen. je accu gaat die pieken niet opvangen

en ik ga al vanuit dat het wel wat meer is dan 1000w, dan kocht je wel 1 versterker, dus als je 2 versterkers koopt. moet het al veel meer zijn.
de versterker waar mijn subwoofers niet opzaten was al 1000w rms
(al in die wereld zal hij maar de helft aan stroom getrokken hebben)

Als dat zo is, dan is die 25mm2 al aan de krappe kant. :)

waren die xt90 stekkers door een forumlid niet met lage stromen al opgestookt, nogal brak spul..

een condensator van 1F in de kist zetten, leuk als je aankoppelt, pats elke keer met insteken, de stekkers zijn daar vast gelukkig mee..

Op 17 april 2017 11:20:57 schreef Lambiek:
Stel dat er +/- 1000W in zit

Zoals ik al zei, zwaar overdreven.

Zoals ik al zei, zwaar overdreven.

Dat mag je vinden. :) Gelukkig mogen we hier schrijven wat we vinden en denken te weten.

Nu ja, ik denk te weten dat een 1000 Watt car hifi installatie maar een fractie van een seconde die 1000 Watt hoeft te leveren, maar gemiddeld kan dat best 100 Watt of minder zijn. En dat als de installatie op z'n aller-kneiter-hardst staat.

Dan trek jij een 1,5mm2 als je denkt dat dat genoeg is
Zo'n versterker wordt niet voor niks 160A afgezekerd

Mijn 240 Watt versterker is met 6 mm2 bedraad. Afgezekerd met 40A. Gemiddeld loopt er maar een paar ampere door.

Op 17 april 2017 16:17:52 schreef Fuzzbass:
Mijn 240 Watt versterker is met 6 mm2 bedraad. Afgezekerd met 40A. Gemiddeld loopt er maar een paar ampere door.

Waarom neem je zelf 6mm2 als er toch maar een paar Ampère loopt, had je net zo goed 2.5mm2 kunnen nemen. en die 40A zekering is ook onzin, 10A is meer dan genoeg. Om maar even in jou woorden te spreken. :)

Probleem met de spanningsvoorziening is eigenlijk niet het onderwerp van het topic.
Maar om er toch even wat over te zeggen...ik repareer erg veel car audio versterkers die het een defecte interne power supply hebben .t.g.v. een onderspanning. Daar zijn ze meestal slecht of niet op beveiligd.
Dus onder de 11V hebben gespeeld...en boem.
Oorzaak is te dunne bekabeling, te lichte accu, of versleten accu. Bekabeling kan je eenvoudig aanpassen om de dips in de spanning op de basspieken niet te groot te laten worden, is voldoende diameter echt noodzakelijk. Voldoende dikte voor de laadsysteem dynamo > accu en massa kabels ook.
Condensator (12V 1F etc.) hoef je niet te gebruiken, helpen hier echt niet tegen. De huidige Chinese meuk heeft zo'n hoge ESR dat ze lang niet snel genoeg opladen en juist een belasting gaan vormen voor de installatie.
En geneuzel over "doof worden" en andere onzin aangaande car audio ken ik al. ;-)

Op 17 april 2017 17:33:07 schreef 12V HiFi:
Probleem met de spanningsvoorziening is eigenlijk niet het onderwerp van het topic.

Je hebt gelijk. Ik ben er niet over begonnen. :+ Maar als ik zulke dingen lees

En 25 mm2 is zwaar overdreven.

reageer ik.

Maar het is nu aan TS om te reageren.

Bedankt voor alle reacties!
Ik vind de XLR en Speakon stekkers mooie oplossingen en voor 25mm voedingskabel ga ik een anderson stekker gebruiken. Qua kabeldikte, ik heb deze installatie al eens eerder in een auto gehad en dat werkte zo allemaal. Volgens mij had ik er toen zelfs geen condensator tussen, maar dit is toch wel verstandig om te doen?

Het wordt wel vaker gedaan. Maar het is al aangehaald, je stekker zal het niet fijn vinden. Dat ding moet wel opgeladen worden als je de kabel aansluit, dus er zal even een flinke stroom lopen.

Ik had een schakelaar geopperd tussen je kabel, zo'n schakelaar kan 500A hebben.

condensators helpen om de spanning constant te houden bij bass pieken.
als je spanning inzakt gaan je lampen knipperen en je dynamo krijgt elke keer een opdonder
en als je spanning <11V zakt, krijg je kansen dat je versterkers trippen, of blijkbaar zelfs dat je de voeding opblaast
niets in je auto vindt die stroompieken leuk in ieder geval
richtlijn is 1F per 1000w rms

is in een kist geen optie. die dingen mag je niet ongeladen aan je accu steken

Op 18 april 2017 20:22:32 schreef DK:
condensators helpen om de spanning constant te houden bij bass pieken.

Dat is een achterhaalde gedachte, een goede accu en voldoende dikte van de bekabeling is zorgt voor een stabiele spanning. Je zal de condensator immers ook weer moeten opladen. De dynamo zal met z'n regelaar de boel stabiel genoeg houden.

Op 18 april 2017 20:22:32 schreef DK:

is in een kist geen optie. die dingen mag je niet ongeladen aan je accu steken

Het zal toch een keer moeten :-)

Er zat bij de meeste een lampje bij die je tussen de versterker en condensator moest aansluiten om hem langzaam op te laden.