regelbare lab voeding met de lm317

Op 11 september 2017 11:29:56 schreef Kruimel:
Persoonlijk zou ik de 12V wikkeling gewoon gebruiken, als ik aan het experimenteren ben is een extra transformator op de werkbank met de bijbehorende netaansluiting en draden alleen maar vervelend. Het is nu ook niet zo dat je die wikkeling op zinnige wijze voor iets anders zal gaan gebruiken.

Ik vond nog een quote van Sine dat een 3VA 2x9V trafo voor de hulpvoeding geschikt zou zijn (dus ~170mA). Met een 12V wikkeling heb je iets meer nodig (theoretisch 4VA) en met enkelzijdige gelijkrichting zelfs nog iets meer, maar de 6VA van je hulpwikkeling gaan hier wel voldoen. Maar, wat is de spanning van de elco's bij je pakket? Als ze 16V zijn ga je tekort komen, je hebt 25V of meer nodig. Heb je de kit al binnen?

Dit soort dingen kan je makkelijk vinden met de zoekfuntie die je onderaan de pagina vindt. Als je een zoekterm invoert krijg je alle replies die de zoekterm bevatten. Bij grotere topics is die functie heel belangrijk.

[bijlage]

mijn 12v wikeling kan maar 0,5 A leveren dus dat is te weinig.

of heb ik dat verkeerd?

altijd druk met de verkeerde dingen

@Remco e.a.

ter inspiratie en ook omdat analoge meters een beetje vergeten dreigen te raken.....

N.

nil volentibus arduum niets is moeilijk voor hen die willen

Op 11 september 2017 11:54:01 schreef NKHteB:
@Remco e.a.

ter inspiratie en ook omdat analoge meters een beetje vergeten dreigen te raken.....

N.
[bijlage]
[bijlage]

kijk dit is een mooie foto.

die blauwe elco is dat voor de afvlakking?

altijd druk met de verkeerde dingen

Hallo Remco,

dank voor de bloemen... De blauwe elko is inderdaad voor de afvlakking.

Ter "lering ende vermaak" ook nog een artikeltje bijgesloten over mijn ervaringen met de bouw van de voeding. Was een heel leerzaam proces, ook voor zo'n oude knakker als ondergetekende!

Gr. N.

Langs de zijlijn voeding.docx

nil volentibus arduum niets is moeilijk voor hen die willen

Op 11 september 2017 12:16:38 schreef NKHteB:
Hallo Remco,

dank voor de bloemen... De blauwe elko is inderdaad voor de afvlakking.

Ter "lering ende vermaak" ook nog een artikeltje bijgesloten over mijn ervaringen met de bouw van de voeding. Was een heel leerzaam proces, ook voor zo'n oude knakker als ondergetekende!

Gr. N.
[bijlage]

hoeveel F is die elco als ik vragen mag ik kan het vanfa hier niet zien.

ik heb zelf ook een groote capacitor ik weet niet ongeveer hoeveel F maar ik geloof rond de 6000µF met 5 aansluitpunten.

kan ik die ook gebruiken?

[Bericht gewijzigd door remco_blom op maandag 11 september 2017 12:30:30 (14%)

altijd druk met de verkeerde dingen
Kruimel

Golden Member

Op 11 september 2017 11:42:58 schreef remco_blom:
[...]

mijn 12v wikeling kan maar 0,5 A leveren dus dat is te weinig.

of heb ik dat verkeerd?

Hoe kom je tot die conclusie? Hoeveel zou je moeten hebben (als je dat niet weet is het lastig om een andere transformator te vinden die wel voldoet).

PS @NKHteB: Zeer mooi opgebouwd, lekker ruim ook. Dat gaat bij mij weleens mis.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op maandag 11 september 2017 12:56:16 (10%)

@Remco: 10.000 uF -63V

Ik heb niet het hele topic gevolgd, dus ik weet niet van welke maximale stroom je uitgaat. Daarom kan ik je vraag niet beantwoorden. Maar ik hanteer zelf als vuistregel 2000 uF per 1A. Dus in mijn geval ruim bemeten.

@Kruimel. Dank je, maar je zou voor de aardigheid het bijgeplaatste artikel moeten lezen. Bij mij gaat het ook niet altijd van een leien dakje!

Gr. N.

nil volentibus arduum niets is moeilijk voor hen die willen

Op 11 september 2017 12:55:05 schreef Kruimel:
[...]Hoe kom je tot die conclusie? Hoeveel zou je moeten hebben (als je dat niet weet is het lastig om een andere transformator te vinden die wel voldoet).

PS @NKHteB: Zeer mooi opgebouwd, lekker ruim ook. Dat gaat bij mij weleens mis.

Sorry verkeerd gekeken naar je laatste post het kan wel met de 12 v wikkeling .

Ik zal opletten als ik het pakket heb hoeveel de caps kunnen hebben.

@NKHteB mooi artikel maar jammer van dat ene metertje :/

-------------------------------------------------------------------------

even alles op een rijtje zetten.

voor t1 kan ik de 2X22 V wikkelingen gebruiken en zelf een gelijkrichter circuit maken

voor t2 kan ik dan de 12v wikkeling gebruiken maar nu heb ik nog 1 punt er word wel gezegd dat ik makkelijk 1X12 wikkeling kan gebruiken in plaats van 2X9 maar hoe komt dat dan goed met die -5 volt bij J3 ?

CO PSU Guido 2015 Schema (1).pdf

moet ik die 12v gewoon door lussen van pin 1 naar 3 of hoe zit dat ?

mvg Remco

ps.

ik heb natuurlijk eerst mijn eigen topic doorgelezen maar ben niks 1 2 3 tegen gekomen.

en ik heb het topic co2016 ook nog even globaal gelezen maar daar heb ik hetzelfde
ik hoor graag als ik iets verkeerd gezegd heb ;P

altijd druk met de verkeerde dingen
Kruimel

Golden Member

Op 11 september 2017 13:56:53 schreef remco_blom:
[...]

voor t1 kan ik de 2X22 V wikkelingen gebruiken en zelf een gelijkrichter circuit maken

Ja inderdaad.

voor t2 kan ik dan de 12v wikkeling gebruiken maar nu heb ik nog 1 punt er word wel gezegd dat ik makkelijk 1X12 wikkeling kan gebruiken in plaats van 2X9 maar hoe komt dat dan goed met die -5 volt bij J3 ?
[bijlage]

moet ik die 12v gewoon door lussen van pin 1 naar 3 of hoe zit dat ?

Wel, precies zoals ik eerder suggereerde:

Op 10 september 2017 22:54:39 schreef Kruimel:
Er zat toch nog een kleine 12V wikkeling op die trafo? Die kan je volgens mij gewoon gebruiken. De voeding kan namelijk werken met een enkele wikkeling, dan moet je alleen de aansluiting voor de middenaftakking en één van de andere twee gebruiken. De elco's worden dan afwisselend opgeladen, dat verhoogt de rimpel, maar de grootte van de elco's is zo dat dit niet snel een probleem hoeft te vormen. [...]

In de openingspost van op de topic staat dit, want ongeveer hetzelfde betekent:

[...]
De hulptrafo:
De hulpvoeding hoeft niet symmetrisch te zijn, de buffer elco's zijn groot genoeg om met enkelzijdige gelijkrichting weg te komen. Als je een trafo met enkele wikkeling gebruikt sluit dan een van de buitenaansluiting van de trafo connector niet aan.
[...]

Op dit punt is het misschien handig om het te visualiseren. Ik zou zeggen, print het schema even, en laat zien waar jij de trafo zou aansluiten.

@kruimel

ik heb het volgende getekend, ik ga het nog een keer helemaal digitaal maken maar ben op het moment erg druk.

ik heb tot nu toe dit.

Ik kan hem helaas niet andersom krijgen.

Gr. Remco

[Bericht gewijzigd door remco_blom op dinsdag 12 september 2017 14:41:03 (15%)

altijd druk met de verkeerde dingen
Kruimel

Golden Member

Ik heb goed nieuws en slecht nieuws:

Slechte nieuws: je hebt niet goed gelezen. Lees vooral de post van Sine nogmaals, want die zegt "[...] sluit dan een van de buitenaansluiting van de trafo connector niet aan" (cursivering is de mijne), en dat doe je in deze tekening toch.

Goede nieuws: op deze manier gaat het toch werken. Wat er nu gaat gebeuren is namelijk dat de stroom door twee parallele diodes in de brugcel zal gaan lopen. Eigenlijk schakelen we zelden diodes in parallel omdat ze beter gaan geleiden als ze warmer worden, en het werk dan uiteindelijk toch grotendeels door een enkele diode gedaan zal worden. In dit geval kan die diode dat toch wel aan en maakt het niets uit.

Ik heb de foto op mijn pc even gedraaid en opnieuw gepost. Ik heb een paar kleine aanpassingen gedaan in rood (zoom maar in om het te zien) om de knooppunten in je schakeling juist aan te geven en om de diodes "af" te tekenen. Je gebruikt nu een combinatie van manieren om kruisingen en knooppunten te tekenen. Je zult merken dat het in elektronica vaak om details draait, dus kleine variaties in tekenmethode kunnen grote gevolgen hebben.

dus in andere woorden ik kan verder gaan met dit schema ?

altijd druk met de verkeerde dingen
Kruimel

Golden Member

Ehm, goed dat je het vraagt, want ik zie dat ik wat over het hoofd heb gezien. We hadden toch afgesproken enkelzijdige gelijkrichting te doen op de hoofdtransformator? Dat wil dus zeggen dat de diode en de onderste aansluiting op de trafo niet nodig zijn. Ik heb op het schema de zaken aangegeven die we niet zouden gaan gebruiken, de diode wordt een doorverbinding. Van je brugcel gebruik je nu effectief maar twee diodes, maar dat is dus de bedoeling. De onderdelen die ik nu weggestreept heb zijn bedoeld voor een voeding die automatisch omschakelt tussen één en twee transformatorwikkelingen. Jouw transformator is reeds 22V, dus een optie om om te schakelen naar beide wikkelingen zou nogal overdreven zijn, dat heeft alleen zin als je tot ~48V uitgangsspanning wil gaan, en dat lijkt me nu nog niet verstandig.* Laat voor de eerste tests de condensatortjes ook maar weg, want dat voegt veel complicatie toe aan het solderen (je moet ze immers allemaal apart aan de brugcel solderen), en lossen geen problemen op die je nu gaat merken.

*Mede omdat je elco volgens mij ook maar 50V is, en 44V~ wordt na gelijkrichting meer dan 60V.

vergeten

Golden Member

Op 10 september 2017 20:00:05 schreef remco_blom:
er wordt gebruik gemaakt van een hulp trafo [2X 9 v] die niet meegeleverd word is deze trafo echt nodig wand zelf heb ik er geen een dus dat is een probleem.

kunnen jullie mij helpen?

gr. remco

kan ik mischien ergens anders deze 2X9 volt trafo uithalen ?

Ik kan je eventueel helpen aan een platte printtrafo met:
primair 2 x 24vac (gescheiden wikkelingen)
secundair 2 x 9vac (gescheiden wikkelingen)
vermogen: 6VA, afmetingen: 54x45x23mm

Die kan je dan aansluiten op de 24v van je "Hoofdtrafo"
Of 6VA voldoende is kan vast de ontwerper wel vertellen.

Stuur maar een PM als hier positief op gereageerd wordt en je interesse hebt.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Kruimel

Golden Member

Dat is een zeer vriendelijk aanbod, maar zijn trafo heeft al een extra 12V wikkeling die gebruikt kan worden, maar dat bleek pas in een latere post. Volgens mij zou de ts alles al moeten hebben om deze voeding te bouwen, dus ik stel voor pas weer dingen toe te gaan sturen als dit project tot een goed einde is gebracht.

vergeten

Golden Member

Op 13 september 2017 10:08:10 schreef Kruimel:
Dat is een zeer vriendelijk aanbod, maar zijn trafo heeft al een extra 12V wikkeling die gebruikt kan worden, maar dat bleek pas in een latere post.

Prima!
Ik wil hem slechts de mogelijkheid bieden om het toch nog redelijk "origineel" te bouwen, zei het dan met een extra trafootje met wel 2 x 9volt.

Volgens mij zou de ts alles al moeten hebben om deze voeding te bouwen, dus ik stel voor pas weer dingen toe te gaan sturen als dit project tot een goed einde is gebracht.

Ook prima!
Was trouwens niet van plan zomaar iets toe te gaan sturen.
Alleen bij interesse (en als 6VA voldoet) en op aanwijzing/goedkeuring van "jullie" die hem begeleiden, zoals je hebt kunnen lezen in mijn post.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Het is weer een tijd geleden dat ik weer wat post, maar ik heb nu wel aardig wat te vertellen.

Eerst wil ik Florick en Gadget_inc bedanken.
zij hebben dit project waargemaakt voor mij.

Florick heeft mij veel spullen gegeven waar ik een praktische behuizing mee kan maken en 2 koelribben, assortiment kastjes met weerstanden, 2 voltage regulators, paneel metertjes en nog veel meer.

En Gadget_inc heeft mij een gratis co2016 kitje gestuurd.

Dus ik kon beginnen, ik ben gestart met het doorlezen van de bijsluiter.
Toen heb ik als eerst de ic voetjes en weerstanden gesoldeerd.
en de rest van het kleine spul.

daarna ben ik begonnen met de capicatoren.

ik heb wel 1 fout gemaakt en dat is R5 en R6 toch dicht op de pcb gesoldeerd, er stond in de bijsluiter dat er wat ruimte tussen moet.
dus ik ga nog even kijken of ik 2 weerstanden heb van 4,7K zodat ik die opnieuw kan solderen.

na het solderen ben ik begonnen met het ontwerpen van een behuizing.
dit verliep goed, ik besloot om hem te maken van aluminium en een simpel design te gebruiken.

nu ben ik nog bezig met de behuizing en ik heb de print nog niet getest vanwege tijd gebrek.

maar ik hou jullie op de hoogte!

ps: ik heb een foto van de pcb die klaar is maar hij is volgens de site te groot om te uploaden

altijd druk met de verkeerde dingen

Hoi Remco,

Dat ziet er al heel aardig uit!

Nog een paar opmerkingen:

De afstand tussen de drie aansluitbussen is gestandaardiseerd. die is normaliter 25.4mm geloof ik. Dat is handig als je dubbele connectors (+ en -) Gelijk in de voeding wil prikken.

Je wil de voedingsprint eigenlijk zo kort mogelijk bij de uitgangsklemmen monteren. De uitgangselco monteer je ook op de uitgangsklemmen.

Gr,
Florick

expert in percussive maintenance
leime

Golden Member

Volgens mij is die afstand 3/4 inch (19mm).

Ziet er mooi uit! Zetbank en knipper tot je beschikking? Mooie werktafel ook.

Emiel

Op 29 september 2017 18:11:10 schreef leime:
Volgens mij is die afstand 3/4 inch (19mm).

Ziet er mooi uit! Zetbank en knipper tot je beschikking? Mooie werktafel ook.

Emiel

Florick en leime.
Het maakt niet echt uit wat de maat is want....

Ik heb de gaten al geboord met 30 mm afstand er tussen :)

En leime.
Mijn vader heeft een eigen bedrijf in de metaal dus qua machines niks tekort.

altijd druk met de verkeerde dingen
Kruimel

Golden Member

Busafstand is volgens mij 19,05mm (3/4"), de afstand tussen de aansluitbussen op je print heeft die spacing in elk geval al. Je hebt dat stuk rond U1, R1, R2 en D1 niet nodig, want je transformator is daarvoor niet heel handig. R5 en R6 kunnen met 24V uit best wel tegen de print aan zitten, het gaat hier om 0,12W dissipatie, en dat gaat wel goed zonder speciale maatregelen. Ik zou dat printje gaan zagen voor je nog meer componenten gaat monteren.

Ziet er verder goed uit! Jaloers, want ik ben zelf wat minder goed in de mechanische afdeling van de hobby. Goede foto's ook, dat gaat ook nog weleens mis.

edit: Ik zie dat ik te laat ben met de maten...

Ik heb nog 2 vragen.

1.
Ik ga gebruik maken van een grote koelvin, deze monteer ik plat boven op de behuizing met een gat in de behuizing waar ik dan de voltage regulators aan kan schroeven.
kan dat zo of mogen de voltage regulators niet horizontaal hangen ?

2.
ik gebruik maar 1 wikkeling en nu heb ik geen 104 caps meer {100nF}.
zou ik het volgende circuit kunnen gebruiken als gelijkrichter.?

gr. Remco

edit: op het schema word gebruik gemaakt van 2 caps maar het zijn 2 470

altijd druk met de verkeerde dingen

Als je de mogelijkheid hebt, zou ik opteren het koelprofiel aan de achterkant van je behuizing te monteren.
Warmte wil graag naar boven....
Daarnaast zo'n koelblok bovenop je behuizing is niet echt praktisch, i.v.m. stapelen.

ps. het is hier een beetje traditie om ook (juist) een foto van de soldeerzijde te laten zien :)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Op 29 september 2017 19:11:11 schreef Gadget_inc:
Als je de mogelijkheid hebt, zou ik opteren het koelprofiel aan de achterkant van je behuizing te monteren.
Warmte wil graag naar boven....
Daarnaast zo'n koelblok bovenop je behuizing is niet echt praktisch, i.v.m. stapelen.

ps. het is hier een beetje traditie om ook (juist) een foto van de soldeerzijde te laten zien :)

ik heb foto s van de soldeer zijden maar ja groter dan 5 mb volgens de site.
dusja

en wat betreft het koelblok:
ik heb al een gat in de bovenkant geslepen maar kan wel gerepareerd worden maar als dat onnodig is dan hoor ik het graag.

edit.
ik wil misschien een fan op de achter kant plaatsen

altijd druk met de verkeerde dingen

Het ligt er maar aan hoe je de voeding wilt gebruiken.
Op zich kan een koeler boven op de kast goed werken. Je kunt dan een egel of paaltjes profiel gebruiken, al dan niet met een fan erop. De voeding is dan wel altijd de bovenste als hij in een stapel staat.