Amai. Wat fijn zoveel enthousiaste antwoorden. Dankjewel!

Ik heb eigenlijk nog geen klok in mijn bezit. Die moet ik nog kopen. Het enige wat ik weet is dat ze als decor op het podium van een muziekvoorstelling moet dienen. En dus dat ze best groot mag zijn.

Het effect dat ik beoog is dat de traaglopende klok mee het gevoel van vertraging ondersteund die in de muziek zit. Het is een muziekprogramma dat het publiek graag een gevoel wil mee geven dat het leven best wat trager mag, dat je de tijd mag nemen. Vandaar het idee met de klok dus.

Misschien ware het verstandig om je niet als vrijwilliger op te geven als je niet zeker weet dat je je beloftes kunt waarmaken.
Er worden hier bruikbare elektronische oplossingen voorgesteld. Wat wil je op een elektronicaforum :-)
Maar heb jij ook de kennis en de middelen om ze te realizeren? Hoe oud ben je,wat is je kennis van elektronica?

Bovendien, een wandklokje van zo'n 25cm diameter waarvan de secondenwijzer trager draait dan gewoonlijk zal op een concertpodium volgens mij nauwelijks zichtbaar zijn, laat staan opvallen.
Een echte stationsklok lijkt me wat duur om te verprutsen voor éénmalig gebruik.

Je zou moeten beginnen met een schijf uit een triplex plaat te zagen
van 70-80 cm diameter en daar een klok op schilderen. Je hebt dan nog een geschikt motortje nodig dat minder dan 1
toer per minuut draait en een wijzer die je daarop bevestigt.

Een motortje uit de draaitafel van een oude magnetronoven? De schotel draait ongeveer 8 toeren per minuut. met twee geschikte poelie-schijfjes en een riem moet je de gewenste snelheid kunnen halen. Ofwel pas je je thema aan, een te snel draaiende secndenwijzer valt veeel meer op en duidt erop dat de tijd vliegt.

En omdat het om muziek gaat, wat had je gedacht van een grote metronoom die traag afgesteld staat,met een spotje erop en een micro, zodat je doorheen het concert de tijd hoort wegtikken?

Ik ben geen vrijwilliger, maar muzikant. :-) Dat komt bijna op hetzelfde neer. :-)

Ik had in eerst instantie gedacht dat het redelijk simpel was: je voedt de klok met iets met minder dan de batterij (bvb 1 volt ipv 1,5 volt, gemakkelijk te verkrijgen via aan labovoeding) en dan zal die wel trager lopen. Maar ik heb al begrepen dat dat wat te simpel gedacht was. :-)

'k Heb in mijn jeugd wel wat gepruld met elektronische schakelingen. Maar 'k heb vooral hulp van onze vader die er wel meer kaas heeft van gegeten.

De grootte van de klok is idd ook niet evident. Ik heb gemerkt dat de meeste grote klokken op de markt géén secondewijzer hebben. Ik vermoed omdat die te zwaar is om elke seconde te doen bewegen... Maar dat zal ik wel vinden vermoed ik. Ideaal zou ene klok zijn met een diameter van 1m. Maar dat is erg veel merk ik. 51 cm is zeker haalbaar. Bvb https://www.123inkt.be/TIQ-Jumbo-stationsklok-510-mm-KE-F66124R-i25472…

De oplossing die ik voorlopig het haalbaarste acht is om een traag (= pakweg 1 seconde aan en 3 seconden uit) aan-uit ding te bouwen en zo de spanning van een batterij (1,5 volt) van een bestaande wandklok te onderbreken. In principe zou dan de klok 4x zo traag moeten gaan. Klopt he?

En dat systeempje kan ik eerst testen op een goedkope kleine wandklok die ik hier nog liggen hebben. Als het werkt kan ik dat probleemloos overplaatsen op een grotere wandklok (die ik dan zelf maak of nog ergens op internet kan kopen).

Ik zie onze vader morgen. 'k Zal het eens met hem bespreken.

Om mijn idee nog wat te pluggen: Met een projector kun je de klok net zo groot maken als je wilt en hij is eenvoudig te verwijderen als je het volgende stuk gaat spelen. Beamer uit en wég is je klok! Beamers en schermen zijn meestal wel aanwezig, dat scheelt weer gesjouw en gedoe. Een rPi met het fimpje erop volstaat.

Op 9 november 2017 11:48:57 schreef Koekie77:

Ik had in eerst instantie gedacht dat het redelijk simpel was: je voedt de klok met iets met minder dan de batterij (bvb 1 volt ipv 1,5 volt, gemakkelijk te verkrijgen via aan labovoeding) en dan zal die wel trager lopen. Maar ik heb al begrepen dat dat wat te simpel gedacht was. :-)

Bij kwartsklokjes wordt de tijdreferentie genomen bij een kwartskristalletje dat trilt op een nauwkeurige eigenfrequentie. Te vergelijken met een snaar van een gitaar.Door de voedingsspanning te verminderen ga je de elektronica die de oscillator op gang houdt laten haperen. Dit resulteert niet in gelijkmatige een afname van de kloksnelheid, maar in een vrij plots ophouden met werken.

'k Heb in mijn jeugd wel wat gepruld met elektronische schakelingen. Maar 'k heb vooral hulp van onze vader die er wel meer kaas heeft van gegeten.

Toch niet van Onze Vader? Want die heeft al moeilijker zaken geschapen. Succes verzekerd. :-)

De oplossing die ik voorlopig het haalbaarste acht is om een traag (= pakweg 1 seconde aan en 3 seconden uit) aan-uit ding te bouwen en zo de spanning van een batterij (1,5 volt) van een bestaande wandklok te onderbreken. In principe zou dan de klok 4x zo traag moeten gaan. Klopt he?

Vast wel, maar dan krijg je een onregelmatig tikkende klok, enkele seconden op normale snelheid, dan weer enkele seconden niets , of dat een mooi effect gaat geven??

Ik zie onze vader morgen. 'k Zal het eens met hem bespreken.

Halleluja :-)

Oude mechanische stationsklok zien te vinden? Die kun je zo langzaam laten lopen als je zelf wilt...

Hoe? Door het palletje van de onrust veer te verschuiven kun je enkele procenten sneller of trager, maar dat lijkt ruimschoots onvoldoende.
Of bedoel je zo een die met pulsen van buitenaf gestuurd wordt?
Zal moeilijk te vinden zijn. Namaakstationsklokken zie je genoeg, maar echte?? En hebben die ook een secondenwijzer?

[Bericht gewijzigd door Anoniem op (17%)]

Op 9 november 2017 11:48:57 schreef Koekie77:
[...]

De grootte van de klok is idd ook niet evident. Ik heb gemerkt dat de meeste grote klokken op de markt géén secondewijzer hebben. Ik vermoed omdat die te zwaar is om elke seconde te doen bewegen... Maar dat zal ik wel vinden vermoed ik. Ideaal zou ene klok zijn met een diameter van 1m. Maar dat is erg veel merk ik. 51 cm is zeker haalbaar. Bvb https://www.123inkt.be/TIQ-Jumbo-stationsklok-510-mm-KE-F66124R-i25472…

[...]

Misschien kan je hier wat mee? Een klok met alleen wijzers, misschien kan je er een wijzerplaat bij laten drukken of de uren los op de muur plakken:

https://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase3/large/FC/9/2/2/6/9200000011396229.jpg

Op 9 november 2017 12:53:23 schreef grotedikken:
[...]En hebben die ook een secondenwijzer?

Die van de NS wel, het is alleen een apart mechansime: ze werken op één of andere manier met 61 pulsen per minuut, 60 voor de seconden en één om de minutenwijzer een tik te geven.

Ik bedoelde inderdaad zo'n pulsgestuurde 'slave' klok. (heeft ook secondenwijzer)

http://www.paulhageman.nl/images/GW%20stationsklok%2002.jpg

Zo'n klok met vallende cijferplaatjes is ook best aardig, heb je meteen ook een audio-effect... (alleen zie je die weer zelden met seconden-klappertjes)

@Arco: Bij zo'n stationsklok heeft de minuten een + - + - puls sturing.
En de secondewijzer die loopt op de 230V 50 Hz, alleen niet in 60 Seconden, maar in ca 58 Seconden,
en wacht op de 12, op de minuten puls 12V, 24V of 48V + - + - , om weer zijn ronde te doen.
Daar is heel moeilijk wat aan te veranderen.
Heb hier diverse van die klokken, welke op zijn zelfstandige kwarts pulsgever, als een DCF ontvanger met + - + - uitgang voor die klokken.
Zie hier: > https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1308519#1308519

En voor de klokken liefhebbers info met wat meer gegevens:
http://www.electric-clocks.nl/clocks/nl/index.htm
http://www.nicospilt.com/index_spoortijden.htm
http://normalzeit.info/uhrenanlagen/sonder/sonder.html
Veel plezier hiermede.
MVG Gerard.;)

Ik heb voor diverse van dat soort slave klokken een aanstuurprintje moeten maken, werden per seconde aangestuurd.
(kon je zo snel laten lopen als je wilde. Ik had zelfs een extra snelstapfunctie voor zomer/wintertijd... ;) )

Technisch is het natuurlijk een leuke uitdaging om een klok langzamer te laten lopen. Het is alleen de vraag of dit door het publiek wordt opgemerkt. Waarschijnlijk hebben de bezoekers meer oog voor de muzikanten. Of voor elkaar.

In de Oudejaarsavondconference van Youp van 't Hek in 1989 stond ook een klok in het decor.
Zouden veel mensen in de schouwburg toen op de tijd hebben gelet die de klok aanwees?

Op 9 november 2017 16:13:59 schreef evdweele:
Technisch is het natuurlijk een leuke uitdaging om een klok langzamer te laten lopen. Het is alleen de vraag of dit door het publiek wordt opgemerkt. Waarschijnlijk hebben de bezoekers meer oog voor de muzikanten. Of voor elkaar.

In de Oudejaarsavondconference van Youp van 't Hek in 1989 stond ook een klok in het decor.
Zouden veel mensen in de schouwburg toen op de tijd hebben gelet die de klok aanwees?

Op oudejaar natuurlijk wel. De mensen zijn dan aan het aftellen tot wanneer ze elkaar kunnen aflikken. :-)
Maar op een concertpodium zal de klok erg groot moeten zijn en de vertraging beduidend wil je de aandacht trekken.
persoonlijk vind ik dat het effect niet erg groot zal zijn.Eigenlijk moet je dan een metersgrote klok maken die het podium domineert.En de traag lopende tijd als thema kiezen, niet als een neveneffect.

Kerkklok? ;-) Edit\ Die lopen 50 jaar achter en wijzen toch de juiste tijd aan ra ra, hoe kan dat.

Op 9 november 2017 19:41:31 schreef grotedikken:
[...]
Op oudejaar natuurlijk wel. De mensen zijn dan aan het aftellen tot wanneer ze elkaar kunnen aflikken. :-)

De opnamen voor zulke tv-uitzendingen worden altijd 2 of 3 dagen van te voren gemaakt. Het is geen rechtstreekse uitzending.
Ook de tijd van de voorstelling is anders dan de tijd van uitzending. De voorstelling begint om een uur of 8, terwijl de uitzending een paar dagen later tussen 22:30 en 24:00 plaatsvindt.
Het publiek in de schouwburg kan hooguit gedacht hebben "Ze mogen die klok wel eens gelijk zetten" :-)

Ik vermoed dat je het publiek nadrukkelijk op zo'n traag lopende klok moet wijzen voordat ze het zelf opmerken.

Wel, laat ik nu niet geloven dat oudejaarsconcerten en shows op tv vooraf opgenomen zijn. Dat is echt real-time hoor.

Dat heb je dan mis.
Sinds het allereerste begin van oudejaarsconferences op de Nederlandse radio en tv (Wim Kan, 1954 radio - 1973 tv) worden gedurende 2 of 3 voorstellingen radio- of tv-opnamen gemaakt. Eventuele fouten van de cabaretier kunnen dan worden hersteld.

Op de lijst van voorstellingen van Youp van 't Hek https://youp.nl/speellijst kan je zien dat er op 31 december 2017 geen voorstelling is.
De tv-opnamen worden gemaakt gedurende enkele van deze dagen:

wo 27 dec 17 OJC 2017 Stadsschouwburg Groningen
do 28 dec 17 OJC 2017 Stadsschouwburg Groningen
vr 29 dec 17 OJC 2017 Stadsschouwburg Groningen
vr 29 dec 17 OJC 2017 Stadsschouwburg Groningen
za 30 dec 17 OJC 2017 Stadsschouwburg Groningen
za 30 dec 17 OJC 2017 Stadsschouwburg Groningen

*) OJC = Oudejaarsconference

Op 9 november 2017 19:44:27 schreef Hubie:
Kerkklok? ;-) Edit\ Die lopen 50 jaar achter en wijzen toch de juiste tijd aan ra ra, hoe kan dat.

Dat is heel eenvoudig, zolang ze maar op EXACT een halve dag achterlopen! Maakt het niet meer uit of het 49 jaar 11 maanden 4 weken en anderhalve dag is of 50 jaar precies. :+

Tja,

Zelfs een wijzerklok die stil staat loopt nog twee keer per dag gelijk... :)