rood zwart zwart oranje bruin.

2 - 0 - 0 - x103 = 200k

rood zwart geel bruin...

2 - 0 - x104 = 200k
Dat zijn dezelfde weerstanden. De bovenste is met 5 banden en 1% en de onderste met 4 banden, en bestaat in principe niet omdat dat er 1 uit de E96 reeks is en die altijd met minimaal 5 banden moet.

Waarmee moet je nog geholpen worden? De originele weerstand is 200k, dus je moet een grotere hebben, b.v. 270k of 330k.
En zoals gezegd, je moet er even op letten dat er kleurcodes zijn met 4 ringen en met 5 ringen.

Dat begrijp ik, maar ik heb heel wat weerstanden liggen zonder dat ze gemerkt zijn
dan is het handig naar welke kleuren ik moet zoeken.

Ik begrijp niet wat er nog uit te leggen valt? (standaardweerstanden zijn meestal 4 bands, geen 5)

Op 6 december 2017 11:32:15 schreef TYPE ONE:
Dar begrijp ik, maar ik heb heel wat weerstanden liggen zonder dat ze gemerkt zijn
dan is het habdig naar welke kleuren ik moet zoeken.

Hoe kan je nou naar kleuren zoeken als ze niet gemerkt zijn?

Ik bedoel met niet gemerkt dat er niet bij staat hoeveel ohm ze zijn,
uiteraard hebben ze wel de gekleurde ringen.

Aangezien het fout gaat bij het invoeren in boven weergegeven calculator zou ik het prettig vinden als iemand mij exact kan vertellen welke kleuren de weerstanden hebben die ik nodig heb.

[Bericht gewijzigd door TYPE ONE op (45%)]

Wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is...... :)
Maar denk je sneller klaar te zijn met het aflezen van de bandjes ?
Wel een mooie oefening !
Kun je ze gelijk sorteren :)

Op 6 december 2017 13:28:53 schreef TYPE ONE:
Ik bedoel met niet gemerkt dat er niet bij staat hoeveel ohm ze zijn,
uiteraard hebben ze wel de gekleurde ringen.

Aangezien het fout gaat bij het invoeren in boven weergegeven calculator zou ik het prettig vinden als iemand mij exact kan vertellen welke kleuren de weerstanden hebben die ik nodig heb.

Ze zijn dus gemerkt, want hoe zou je die ringen anders willen noemen?

Je zult de kleuren uit je hoofd moeten leren wil je ooit een kans maken om weerstanden snel uit te zoeken. Meten is een kansloze actie, zeker omdat je vingers de waarde ook nog eens beinvloeden en omdat weerstanden er vaak tot 5 of 10 procent naast kunnen zitten en je dan wel heel veel losse stapeltjes krijgt...

Wel twee dingetjes: als je kleurenblind bent kun je het vergeten. En het best doe je het in zonlicht of onder een zeer kleurechte lamp. Halogeen is vaak beter dan de bekende kleur 827 spaarlampen en LED's, maar er zijn tegenwoordig ook wel dure, goede spaarlampen en LED's.

Verder nog als Sinterklaascadeautje de waardes die je misschien nodig hebt:

220k = rood-rood-geel-tolerantie
270k = rood-paars-geel-tolerantie
330k = oranje-oranje-geel-tolerantie
390k = oranje-wit-geel-tolerantie

Als je goed kijkt valt het op dat elk cijfer zijn eigen kleur heeft. Zelfs de vermenigvuldigring (hier geel) kun je onthouden aan zijn cijfer. Geel is 4 dus zet je 4 nullen achter de gevonden waarde. Ga maar na: rood-rood-geel is 220000 ohm.

Zwarte Piet trekt op het laatste moment een toegift uit zijn zak

0 zwart
1 bruin
2 rood
3 oranje
4 geel
5 groen
6 blauw
7 violet
8 grijs
9 wit

en zijn Amerikaanse collega zegt een versje op

Bad
Boys
Rape
Our
Young
Girls
But
Violet
Gives
Willingly

waarbij de eerste letter voor de Engelse naam van de kleur staat.

Beter dan steeds het versje opzeggen, kun je gewoon de kleuren uit je hoofd leren. Zelfs als je daar slecht in bent moet dat vrij snel lukken.

Een Nederlands ezelsbruggetje om de volgorde van de kleuren te onthouden:
Zij Bracht Rozen Op Gerrits Graf Bij Vies Grijs Weer.
Zwart Bruin Rood Oranje Geel Groen Blauw Violet Grijs Wit.

En verder is het gewoon de kleurcode uit je hoofd leren.
Je zou kunnen beginnen met de weerstanden te sorteren op de kleur van de eerste ring.

Op 5 december 2017 21:37:08 schreef Thevel:
[...]Neem aan dat je E24 reeks bedoeld.

Een 200KΩ weerstand zit niet in de E24 reeks pas vanaf de E96
t/m de E24 reeks zijn de waarden van 0 - 100 en daarna zijn de waarden van 0 - 1000.

Op 6 december 2017 20:20:09 schreef benleentje:
[...]
Een 200KΩ weerstand zit niet in de E24 reeks pas vanaf de E96
t/m de E24 reeks zijn de waarden van 0 - 100 en daarna zijn de waarden van 0 - 1000.

200kΩ zit gewoon in de E24 reeks.
In de E3 E6 E12 en E48 reeks ga hem niet vinden...

Op 6 december 2017 22:30:50 schreef TYPE ONE:
Rood paars geel in elk geval niet, die klapte er gelijk uit.
Ik had hem van te voren ook even doorgemeten en het was ook geen 270k.

Vreemd... Zou 27 x 10^4 moeten zijn, dus 270k moeten weergeven op je multimeter.

Eruitklappen klinkt ook aardig eng: dan is het vermogen veel te groot geweest, en dus is waarschijnlijk de stroom (ook door de LED) ook te hoog geweest...

Let je wel op dat je minimaal een 1 watt weerstand neemt? Theoretisch zou je met 270k zelfs naar 1/4 watt toekunnen, maar ik zou een riante veiligheidsmarge aanhouden. (De linkerr helft ut onderstaand plaatje)

http://www.bcae1.com/images/jpegs/IMG_5660b.jpg

https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1S4tKHVXXXXbtXFXXq6xXFXXXT/Free-shipping-200PCS-lot-1-4W-Watt-8-2R-8-2ohm-metal-film-resistors-0-25W.jpg

Overigens heb ik recent een LED-driver aangepast met hulp van forumleden en op ongeveer de halve stroomsterkte was nog nauwelijks te zien welke lamp de orginele (300mA) en welke de aangepaste (180mA) was. Dus als je een 390k weerstand tegenkomt (al voorgesteld door Sint) zou je die ook prima kunnen proberen. Zelfs 470k zou ik niet uitsluiten.

Dan nog de ringen: 4 of 5 ringen maakt niet uit, dit zegt alleen iets over hoe nauwkeurig de weerstanden zijn. Eigenlijk zegt de laatste ring daar iets over, maar een 1% weerstand van 1k ligt tussen de 990 en 1010 ohm en heeft daarom drie ringen met een waarde (bruin-zwart-zwart, dus 100), eentje met een vermenigvuldigingsfactor (bruin, dus keer 10^1) en één met de nauwkeurigheid (bruin, dus 1%).
Eentje met een gouden ring (5%) aan het eind heeft vaak/altijd maar 4 ringen: een 1k weerstand kan nu tussen 950 en 1050 liggen, dus 10 x 10^2 dekt de lading ook aardig (bruin-zwart-rood). 100 x 10^1 (dus 5 ringen totaal) zou overdreven nauwkeurigheid suggereren die deze weerstand gewoon niet heeft.

Mij is ooit uitgelegd dat de E12 reeks bijvoorbeeld 12 stapjes gebruikt om van 10ohm naar 100ohm te gaan (10, 12, 15, 18, 22, 27, 33, 39, 47, 56, 68, 82, 100). De nauwkeurigheid van deze reeks is dusdanig (10%?) dat je met een multimeter en voldoende exemplaren altijd een juiste waarde kunt vinden: meet maar genoeg 68 en 82 ohm weerstanden, en je zult een 75 ohm weerstand hiertussen vinden.
De E96 reeks gebruikt 96 stapjes tussen 10 en 100 ohm en is dus véél nauwkeuriger.

Mijn eigen E12 reeks van Conrad bestaat uit 1% metaalfilm weerstanden en is dus eigenlijk veel te nauwkeurig: ik zal daar nooit een 75 ohm weerstand tussen vinden, hoogstens een 69 ohm in het 68 ohm bakje...

Op 6 december 2017 22:30:50 schreef TYPE ONE:
Rood paars geel in elk geval niet, die klapte er gelijk uit.
Ik had hem van te voren ook even doorgemeten en het was ook geen 270k.

goe bezig zo, nog een beetje en de led is ook kapot dan...
je kan ook gewoon een weerstand erbij zetten.
bv 33k in serie erbij, dan heb je 200K + 33K

33K is oranje, oranje, oranje
47K is geel paars oranje
56K iets met groen blauw oranje
...
zowieso moet de 3de band oranje zijn, zoek maar ff in je bakje achter zoiets en pas monteren als je effectief gemeten hebt dat die correct is

je kan ook over de led iets in parallel zetten. stel dat de led 3V is en 20mA (ik geef hier nu voorbeeld waardes) en je wil die led nog half laten branden. dan kan je er een weerstand over zetten van 300ohm. er zal dan 10mA door de led vloeien en 10mA door de weerstand

[Bericht gewijzigd door fcapri op (18%)]

Ik denk dat alles wat relevant is al gezegd is,en heel duidelijk ook.
Eén ding nog; Typeone geeft niet op wat het probleem precies is. "een beetje minder fel" is een rekbaar begrip.
Gezien de lichtsterkte momenteel als dermate storend wordt ervaren dat een ingreep nodig is, geloof ik niet dat een kleine verhoging van de weerstandswaarde veel effect zal geven.
Dat wordt experimenteren. Zou een klein stukje papier voor het ledje of een klein plastic kapje ervoor niet eenvoudiger zijn?
Aangezien het om een led met serieweerstand gaat, en de stroom ongeveer 1mA bedraagt neem ik aan dat het om een indicatieled van een apparaat gaat of een lichtschakelaar met indicatie. Niet om verlichting.
Dus even nadenken voor je van de regen in de drop komt. Wat zijn de gevolgen als je de led stukmaakt met dat ondoordachte gerommel? Kun je die makkelijk vervangen?

Wat ik vreemd vind is dat Typeone al zo'n 12 jaar af en toe op CO zit en zijn allereerste post al gaat over zelfbouw van een digitale klok. Dus niet bepaald een puber die zijn allereerste stapjes zet.

Ik kijk er dan ook van op dat als men het over de kleurencode heeft, hij volkomen uit de lucht valt en ondanks de zeer duidelijke uitleg er niets van lijkt te snappen. Dit is toch een van de meest basale dingen die je moet weten als je met elektronica rommelt. Ongeacht of je een beginner of een expert bent.
Ik begrijp best dat niet alle hobbyisten een grondige opleiding genoten hebben, en met vallen en opstaan leren, maar als je iets met succes wil doen moet je toch een klein beetje weten waar je mee bezig bent.

Net een wielertoerist die al jaren aan de staart van de groep hangt tot plots iemand hem vertelt dat er versnellingen op die fiets staan en hem moet uitleggen hoe ze te gebruiken.

Maar dan zou hij begonnen zijn met het aflezen van links naar rechts met uitsluiting van de tolerantie ring kleurencode. Vind je dat waarschijnlijk?

post 1: 'rood zwart zwart oranje bruin' een komplete weergave van wat er te zien is
daarna: 'rood paars geel in elk geval niet, die klapte er gelijk uit.
Ik had hem van te voren ook even doorgemeten en het was ook geen 270k.'

Nu wordt de tolerantie ring ineens niet meer vermeld..
Daar kan ik geen chocolade van maken....

NB. Bij mij is paars altijd violet :-)

Op 7 december 2017 00:50:28 schreef r-p:
Mijn eigen E12 reeks van Conrad bestaat uit 1% metaalfilm weerstanden en is dus eigenlijk veel te nauwkeurig: ik zal daar nooit een 75 ohm weerstand tussen vinden, hoogstens een 69 ohm in het 68 ohm bakje...

Je hebt dan waarschijnlijk niet E12 waarden maar de dichtst bijzijnde E96 waarden gekocht.
Want de E12 reeks waarden komen lang niet allemaal voor in de E96.

100 komt in beide reeksen voor
120 is 121 in de E96
150 komt in beide reeksen voor
180 is 178 of 182 in de E96
220 is 221 in de E96
270 is 267 of 274 in de E96
330 is 332 in de E96
390 is 392 in de E96
470 is 464 of 475 in de E96
560 is 562 in de E96
680 is 681 in de E96
820 is 825 in de E96

Of zijn er ook fabrikanten die E12 waarden maken met 1% tolerantie, het zou me niets verbazen tegenwoordig.

Maar dan zou hij begonnen zijn met het aflezen van links naar rechts met uitsluiting van de tolerantie ring kleurencode. Vind je dat waarschijnlijk?

Ik sluit niets meer uit nu... :)

[offtopic]

Op 7 december 2017 17:53:49 schreef Dratsabylgu:
[...]

Je hebt dan waarschijnlijk niet E12 waarden maar de dichtst bijzijnde E96 waarden gekocht.
Want de E12 reeks waarden komen lang niet allemaal voor in de E96.

Is een kast met 60 laatjes die ik al 25 jaar (?) heb. Destijds kon je de E12 reeks met 1/4W koolweerstanden (5% iirc) of dezelfde waardes met metaalfilm weerstanden (1%) kopen (100 stuks per waarde, 12 t/m 1Mohm). Was flink prijzig (150 or 200 gulden?, was wel inclusief laatjeskast), maar ik heb er ook al mijn halve leven plezier van...

[/offtopic]

Ik zal kijken of ik nog een fototje kan maken, maar aan de andere kant is het een simpel schakelingetje natuurlijk.

Het vermogen was niet groot, het was een oud rood indicator led die bv in een tv werd gebruikt. Dit was bewust niet de led waar het om draait want deze is niet zomaar ergens te vinden (denk ik)

Ik heb even zitten zoeken naar een ass. weerstanden aangezien diegene die ik zoek ik niet heb liggen. is dit geschikt?
https://iprototype.nl/products/components/resistors/resistor-kit-large

Als ik nu jullie post zo lees zou het inderdaad wel zo zijn dat ik m verkeerd om het 'gelezen' Ik zal dat van het weekend nog even checken.

Het gaat inderdaad om een led wat in een schakelaar zit. Deze wil ik zwakker laten branden als standaard en zodra de schakelaar ingedrukt word dan moet de led weer gaan branden via de originele weerstand.

Het feit dat ik over de weerstanden val is dat ik dat eigenlijk nooit gebruik in mijn projecten, althans, niet op deze manier dat ik een aantal waarden nodig heb. En ja, met dat gereken met ringen etc vind ik wel lastig ja. Ik heb me er nooit echt in verdiept om de simpele reden dat ik het nooit nodig had.

Of ik kleurenblind ben.. try me haha. Nee niet dat ik weet. Ik had vroeger een kameraad die was het zeker wel, dan was blauw voor hem groen en dat heb ik niet hoor..

Oh, ik hing het snoer met het schakelingetje wel veilig achter de deur met glas erin hoor ;)

Kan soms met diode zijn, maar veel zijn er toch zonder...

Die kans zit er dik in, dat het een neontje betreft.
Op gelet dat het onderwerp steeds verandert? Nu moet de "led" al met 2 lichtsterktes kunnen branden en blijkt niet dezelfde component te zijn
waarop testen gebeuren.
Ik denk dat met de spaarzame info die Typeone geeft alle zinnige info al verstrekt is.
Wat hij nu wil, zal niet altijd mogelijk zijn,bijvoorbeeld als er maar 2 draden op de schakelaar toekomen...

Ondanks het hoge kaars en bril gehalte van dit topic, kan ik TO enkel aanraden om de hele situatie eens duidelijk uit de doeken te doen mét schema of foto.
Zo kom je nergens.
Verder zou ik iemand met dergelijke overduidelijke onkunde volstrekt afraden om met 230V te experimenteren.
Waarom haal je met deze koude dagen, niet een boek uit de bib over praktische elektronica, er zijn boeken zat voor elk niveau, en zet je gezellig bij de haard met een kopje warme choco.

Vergeet niet, hoe minder info je zelf geeft, hoe minder gericht de antwoorden. Wees blij met de aandacht die je nu krijgt, op de meeste andere fora kreeg je vast niet één reactie.

Zojuist even na gemeten en het is idd een 4.7K (4.66) my bad.
Zodoende opzoek naar een assortiment met weerstanden, is eerder genoemde set geschikt?

En ik kan dan wel vallen over het berekenen etc. van een weerstand maar het verschil tussen een neon en een led, ja dat is natuurlijk niet zo moeilijk.

Layout en afbeelding schakelaar:

Wat betreft de volgens jullie karige info van mijn kant,
dit is alleen maar omdat ik dacht dat het niet zo moeilijk zou zijn om even een een paar waarden te weten te komen voor dit projectje, het is zeker niet dat ik er geen info over wil geven, dus bij deze.

Hier komt het waar jullie op hoopten:

Links testled en rechts de led waar het om gaat

Led waar het om gaat met een 215K weerstand op 230V

Nogmaals in het donker

Valt iemand wat op aan de led waar het om gaat?
Is niet heel goed te zien..
Tipje: Daarom is het waarschijnlijk/blijkbaar niet nodig er een diode tussen te hangen...

Mij valt wel iets op aan die prachtige bidirectionele gasgevulde Light Emitting zenerDiode ja :P

Thevel en GD zaten niet te dutten zoals ikzelf en de rest van de reageerders of ze schrokken op zijn minst eerder wakker.

En wat het dimmen van dit neonlampje betreft... Er is een stroombereik waarin je redelijk straffeloos kunt varieeren (bij te veel of te weinig stroom kortere levensduur of bij echt te weinig gaat hij gewoon niet goed aan), dus je kunt het met een hogere weerstand proberen maar echt goed dimmen lukt kun je het beste met PWM doen.

Sorry, ik was pas net m'n ogen aan het uitwrijven :P en inderdaad als de TS onduidelijk is zijn de antwoorden minder ter zake!

Hoewel ik je voorbeeld 1A, 100V raar gekozen vind, ben ik het met je eens.

Je kan het gewoon uitrekenen voor een led. Een led (een rode op de foto) heeft een doorlaat spanning van 2V, en bij 20mA dus een vermogen te dissipieren van 40mW. Als ie bij "gegarandeerd meer dan 5V" doorslaat, kan dat best 6 of 8V zijn. Laten we van 8V uitgaan. Dan dissipieert ie met een 1mA reverese stroom dus slechts 8mW. Daar moet ie ruimschoots tegen kunnen. En ook ik denk dat ie daarvan dus niet kapot gaat.