Hogere waarde weerstand 230V LED

Graag zou ik een bestaande LED die op 230V werkt iets zwakker willen laten branden op 230V.
De weerstand die er nu tussen zit is rood zwart zwart oranje bruin.
Iemand een idee?

Bedankt.
Helaas kom ik er niet uit.
Als ik de kleuren van de bestaande weerstand ingeef,
dan staat er:

Weerstand 200 Kilo Ohm
Tolerantie ± 1 %

Als ik dan het getal even verander in, maakt niet uit wat en bevestig
en dan weer 200 Kilo Ohm in geef, dan krijg ik hele andere kleuren,
hoe komt dat? Dan wordt het rood zwart geel bruin...

RAAF12

Golden Member

Dat is vreemd, zo gauw ik een andere waarde inklop verspringt de kleur. Kies je wel eerst in het linker blanco vakje? Rechter vakje niet gebruiken dat is de tempco...

Ja dat klopt, dat heb ik ook.
Ik begin helemaal links en dan verspringt ie inderdaad
en helemaal links is dan leeg.

Maar wellicht kun je vertellen welke kleuren ik moet hebben
voor de twee aangegeven waarden?

rood rood geel ? voor 220K

[Bericht gewijzigd door Gadget_inc op dinsdag 5 december 2017 20:31:49 (24%)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
benleentje

Golden Member

rood zwart zwart oranje bruin.

2 - 0 - 0 - x103 = 200k

rood zwart geel bruin...

2 - 0 - x104 = 200k
Dat zijn dezelfde weerstanden. De bovenste is met 5 banden en 1% en de onderste met 4 banden, en bestaat in principe niet omdat dat er 1 uit de E96 reeks is en die altijd met minimaal 5 banden moet.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Thevel

Golden Member

omdat dat er 1 uit de E96 reeks is

Neem aan dat je E24 reeks bedoeld.

Bedankt voor jullie reacties.
Iemand die mij kan helpen?

Waarmee moet je nog geholpen worden? De originele weerstand is 200k, dus je moet een grotere hebben, b.v. 270k of 330k.
En zoals gezegd, je moet er even op letten dat er kleurcodes zijn met 4 ringen en met 5 ringen.

Dat begrijp ik, maar ik heb heel wat weerstanden liggen zonder dat ze gemerkt zijn
dan is het handig naar welke kleuren ik moet zoeken.

Arco

Special Member

Ik begrijp niet wat er nog uit te leggen valt? (standaardweerstanden zijn meestal 4 bands, geen 5)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 6 december 2017 11:32:15 schreef TYPE ONE:
Dar begrijp ik, maar ik heb heel wat weerstanden liggen zonder dat ze gemerkt zijn
dan is het habdig naar welke kleuren ik moet zoeken.

Hoe kan je nou naar kleuren zoeken als ze niet gemerkt zijn?

Ik bedoel met niet gemerkt dat er niet bij staat hoeveel ohm ze zijn,
uiteraard hebben ze wel de gekleurde ringen.

Aangezien het fout gaat bij het invoeren in boven weergegeven calculator zou ik het prettig vinden als iemand mij exact kan vertellen welke kleuren de weerstanden hebben die ik nodig heb.

[Bericht gewijzigd door TYPE ONE op woensdag 6 december 2017 13:30:56 (45%)

Ben je in het bezit van een multimeter ?

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Jazeker. Maar dan ben ik wel even zoet als ik ze allemaal moet doormeten..

Wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is...... :)
Maar denk je sneller klaar te zijn met het aflezen van de bandjes ?
Wel een mooie oefening !
Kun je ze gelijk sorteren :)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Arco

Special Member

Calculator werkt prima. (op een echte PC, op een wazige smartfone misschien niet... ;) )
Probeer deze eens: http://www.electronics2000.co.uk/calc/resistor-code-calculator.php

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Op 6 december 2017 13:28:53 schreef TYPE ONE:
Ik bedoel met niet gemerkt dat er niet bij staat hoeveel ohm ze zijn,
uiteraard hebben ze wel de gekleurde ringen.

Aangezien het fout gaat bij het invoeren in boven weergegeven calculator zou ik het prettig vinden als iemand mij exact kan vertellen welke kleuren de weerstanden hebben die ik nodig heb.

Ze zijn dus gemerkt, want hoe zou je die ringen anders willen noemen?

Je zult de kleuren uit je hoofd moeten leren wil je ooit een kans maken om weerstanden snel uit te zoeken. Meten is een kansloze actie, zeker omdat je vingers de waarde ook nog eens beinvloeden en omdat weerstanden er vaak tot 5 of 10 procent naast kunnen zitten en je dan wel heel veel losse stapeltjes krijgt...

Wel twee dingetjes: als je kleurenblind bent kun je het vergeten. En het best doe je het in zonlicht of onder een zeer kleurechte lamp. Halogeen is vaak beter dan de bekende kleur 827 spaarlampen en LED's, maar er zijn tegenwoordig ook wel dure, goede spaarlampen en LED's.

Verder nog als Sinterklaascadeautje de waardes die je misschien nodig hebt:

220k = rood-rood-geel-tolerantie
270k = rood-paars-geel-tolerantie
330k = oranje-oranje-geel-tolerantie
390k = oranje-wit-geel-tolerantie

Als je goed kijkt valt het op dat elk cijfer zijn eigen kleur heeft. Zelfs de vermenigvuldigring (hier geel) kun je onthouden aan zijn cijfer. Geel is 4 dus zet je 4 nullen achter de gevonden waarde. Ga maar na: rood-rood-geel is 220000 ohm.

Zwarte Piet trekt op het laatste moment een toegift uit zijn zak

0 zwart
1 bruin
2 rood
3 oranje
4 geel
5 groen
6 blauw
7 violet
8 grijs
9 wit

en zijn Amerikaanse collega zegt een versje op

Bad
Boys
Rape
Our
Young
Girls
But
Violet
Gives
Willingly

waarbij de eerste letter voor de Engelse naam van de kleur staat.

Beter dan steeds het versje opzeggen, kun je gewoon de kleuren uit je hoofd leren. Zelfs als je daar slecht in bent moet dat vrij snel lukken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Een Nederlands ezelsbruggetje om de volgorde van de kleuren te onthouden:
Zij Bracht Rozen Op Gerrits Graf Bij Vies Grijs Weer.
Zwart Bruin Rood Oranje Geel Groen Blauw Violet Grijs Wit.

En verder is het gewoon de kleurcode uit je hoofd leren.
Je zou kunnen beginnen met de weerstanden te sorteren op de kleur van de eerste ring.

Oh, ik sorteer graag op de "exponent" ring. Als ik dan 270 zoek, maar die is er niet, heb ik mogelijk 220 of 330 in de buurt....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Bedankt Sinterklaasje, hier kan ik wat mee.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
benleentje

Golden Member

Op 5 december 2017 21:37:08 schreef Thevel:
[...]Neem aan dat je E24 reeks bedoeld.

Een 200KΩ weerstand zit niet in de E24 reeks pas vanaf de E96
t/m de E24 reeks zijn de waarden van 0 - 100 en daarna zijn de waarden van 0 - 1000.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

De weerstanden die ik heb liggen hebben maar 4 ringen incl zilver/goud dat was ik even vergeten. Daar heb ik dus niets aan?