ontwerp check

Ik doorzie nog niet hoe je EN en BOOT van de ESP12F benaderd voor het programmeren ?

Dat klopt Art, het hele ontwerp rondom de ESP-12 is niet correct.
Heb nu een testopstelling die redelijk werkt.
Moet hier nog verder mee testen, ben allen mijn hele setup thuis aan het ombouwen van Domoticz naar Openhab

Daar gaat nu even de tijd naartoe, daarna ga ik verder met het dimmer project.

Op 10 januari 2018 10:39:27 schreef ColinT:

Vragen:
- is jou dimmer werkend zoals je wil?
- kan er een rotary knop aan voor lokale bediening
- hoe dit met domoticz te koppelen (dit is een extra vraag)

Met vriendelijk groet,
ColinT

Nu is programmeren met rules(espeasy) en lua niet mijn sterkste kant.
Het is me gelukt om de dimmer aan te sturen met Domoticz/
Ik heb de dimmer werkend met rules met een Rotary encoder.
Mijn enigste probleem is de terugmelding dat als ik de Rotary bedien WEL de lamp dimt maar niet de slider in Domoticz.

Roland,

Als ik jou was zou ik deze vraag in het forum van Domoticz plaatsen.
Stuur jij de gegevens van de rotary switch dan wel de nieuwe dim waarde terug naar domoticz ?
vooral goed kijken naar de log bestanden zowel die van domoticz als die van espeasy zelf.

zelf heb ik (nog) geen lokale bediening op de dimmer. Vind ik ook nog niet nodig.

Ik ben toevallig met een soortgelijk oplossing bezig.
Ik heb de ESP8266 12-F via I2C gekoppeld aan ATmega328P en ben bezig met het codeerwerk om Domoticz (of elk andere oplossing) te synchroniseren met de daadwerkelijke dimwaarde.

Op het moment van schrijven, werkt het dimmergedeelte en de aansturing hiervan, tot op heden, stabiel en feilloos.
Bijgaand link van de testopstelling : https://www.youtube.com/watch?v=Y9hVDwKcEDw
Mijn eerste Meek MD1 Wi-Fi dimmer prototype printplaten zijn in bestelling en hoop ze voor het eind van de maand te kunnen samenstellen.

Het wordt een PCB met 3 knoppen, waarvan de middelste gekoppeld is aan het ESP unit en de overige 2 direct aan de ATmega, zodat je het “stand alone” bediend kan worden.

Het codeerwerk is nog niet volledig af en probeer nog een aantal zaken op orde te stellen en nog wat “gimmicks” toe te voegen.
Mocht er interesse zijn, dan kan ik het codeerwerk wel opsturen om mee te stoeien.

Meek,

Toevallig had ik gisteren op tweakers onder jou bercht gereageerd.

Dat is wel heel erg toevallig maar aan de andere kant, zijn er ook niet zo heel erg veel mensen die zich hier mee bezig houden :)

Indien je nog wat gegevens en of data nodig hebt, laat het me maar weten, wellicht dat ik nog wat voor je kan betekenen met dit project.

Kijk erg uit naar je uiteindelijke ontwerp en de werking hiervan.

Succes en ik zal deze topic zeker in de gaten blijven houden !

Met vriendelijke groet,
Meek

Het ontwerp is klaar, ga hem binnenkort opsturen voor het maken de printen.
Het past allemaal net op 1 print die daarna als het goed is in een inbouwdoos past.
de hoogte van het geheel is ongeveer 2 cm hoog, dus goed in een normale inbouwdoos te plaatsen.

Volgende stap is de custom software.
Draai nu met ESPeasy, maar vind die veel te zwaar voor deze module.

Wil alleen de volgende mogelijk heden hebben in de software.

- configuratie via webbrowser van wifi naam, wifi wachtwoord, eventueel static ip adres zetten.
- MQTT settings
- Mogelijkheid om via een website de dimmer te bedienen.

De basis die ik eerst ga opzetten is voor mijzelf, communiceren via MQTT.
Dan kan hij geintergreerd worden in OpenHab.

[Bericht gewijzigd door arnold geurtse op woensdag 14 maart 2018 18:40:10 (81%)

De 3D illustraties zien er gelikt uit.

Werk zelf met ESPEasy (ESP8266 12F/S) in combinatie met Domoticz (RPI2) en moet zeggen dat dit zeer stabiel werkt.

ESPEasy vindt ik erg makkelijk in het gebruik en met name de ondersteuning voor verschillende apparaten/sensoren is iets wat mij enorm aanspreekt aan ESPEasy.
En niet te vergeten, de “Rules functie”, om zelf –op een relatief simpele manier- “if,then ,else” statements aan te maken.

Ik heb in enkele schakelaars al een temperatuursensor ingebouwd (ds18b20) en wil later de schakelaars verder kunnen uitbreiden met luchtvochtigheidsmeter zoals de BME280.
ESPEasy heeft de drivers/plugins van verschillende sensoren reeds opgenomen in hun firmware. Dat maakt het erg makkelijk om de Meek schakelaars verder uit te breiden met tal van andere sensoren zodat ze autonoom kunnen functioneren, zelfs zonder Wi-Fi.

Zodra ik mijn PCB’s binnen heb, zal ik hier een aantal foto’s plaatsen van het laatste ontwerp.

Hebbhier ook een aantal esp8266-12 liggen, krijg deze alleen niet aan de gang.
Dit zou een hoop ruimte kunnen schelen op de print.
Echter door de wemos mini zo hoog te plaatsen, is er ruimte onder de print ook nog wat te plaatsen.

De jtag connector ga ik niet plaatsen, deze is voor 1x programmere attiny.
Als alles werkt laat ik het horen.

Hoe voed jij je schakelingen vanuit het lichtnet ?

Ik heb een simpele doch –naar mijn mening- degelijke prioriteiten toegekend aan het ontwikkelproces voor de Meek schakelaars :
1) Veiligheid
2) Stabiliteit
3) Kort ontwikkeltijd/snelle uitrol

Uit eerdere ervaringen weet ik dat de HLK-PM01 aan al deze voorwaarden voldoet. Met name de 2’de item is iets wat heel belangrijk is als je met ESP/Arduino units aan de haal gaat. Het is niet de goedkoopste omvormer, maar voor de korte ontwikkeltijd is dit een voor de hand liggend keuze geweest voor mij.

Voor wat betreft veiligheid, is er op het internet het e.e.a. te vinden aangaande de HLK-PM01 units. Om de veiligheid verder op te krikken, heb ik nog een “varistor” en een “overcurrent” beveiliging toegepast. Aan al deze beveiligingen, gaat een zekering vooraf.
Dit alles is een beetje “overkill” voor de Meek schakelaars aangezien directe blootstelling aan de mens(onder normale omstandigheden), niet aan de orde is.

Aangezien ik veiligheid op nummer 1 heb staan, moet ik dit natuurlijk ook waarmaken :)

Voor wat betreft het “aanjagen” van de ESP8266 12-(E/F) units, zijn er een aantal dingen om rekening mee te houden :

Flash Mode
VCC 3.3V
EN(CH_PD) 3.3V
RST 3.3V
GND GND
GPIO15 GND
GPIO0 GND
TXD RXD
RXD TXD

Operating Mode
VCC 3.3V
EN(CH_PD) 3.3V
GND GND
GPIO15 GND

Het is raadzaam om pull-up en/of pull-down weerstanden te gebruiken op de “non voedingspoorten”.

Tevens raad ik je aan om de rest van de poorten “leeg” te laten om te flashen en om initieel in de operating modus te komen.

Nadien kan je zelf testen hoe de ESP unit reageert op bepaalde apparaten aan bepaalde poorten.

Indien sommige poorten aangesloten zijn op een apparaat (b.v. een led) aan b.v. GPIO0 & GPIO2, dan zal de ESP unit in een andere opstartmodes terechtkomt, waardoor deze niet bruikbaar is voor dagelijkse gebruik.

Shiptronic

Overleden

draad invoer is wel problematisch met de printkroonsteen zo dicht aan de rand !

pak een 135° of 180° model. met de draad ingang naar het midden. van de print gericht

dit idee;

betere afbeelding link: https://dutch.alibaba.com/product-detail/3-50mm-pcb-spring-screwless-t…

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Een ontwerp vraag, ik maag nu gebruik van 3 1w weerstanden.
Stel dat ik deze in 1W/SMD uitvoering zou gaan plaatsen, zou dat goed komen.
Of zal een SMD weerstand zijn warmte niet voldoende kwijt kunnen.
Er van uitgaande dat er hitte geproduceerd wordt.

Heb zojuist de PCB’s van o.a. de Meek MD1 (Dimmer) binnen gekregen. Helaas is de ATmega328 nog niet bezorgd waardoor ik het nog niet kan assembleren.

Bijgaand een foto van de PCB’s :

Mooie PCB's! :-) Maar hoort dit wel zo?

I love it when a plan comes together !

Meek, je mag een paar van die '328's van me lenen als je wilt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 16 maart 2018 17:27:21 schreef ritmeester:
Mooie PCB's! :-) Maar hoort dit wel zo?

[bijlage]

Heel scherp ! Dit is “by design”, ik ben me er van bewust dat dit er niet netjes uitziet en dat er tal van mogelijkheden zijn om dit op een andere manier op te lossen.
Dit zal ik dan ook maar meteen meenemen als verbeterpuntje :)

Voor kritische elementen waarvan betrouwbare aanvoer kritisch is, dan bouw ik -waar mogelijk- een redundantie in, zeker als de aanvoer via een via loopt, zoals dat bij deze het geval is.

jij voorziet geen problemen in je signaal sterkte, achter de antenne heb je nog componenten zitten. Volgens mij beïnvloed dit de ontvangst sterkte aanzienlijk.

Op 16 maart 2018 19:01:42 schreef rew:
Meek, je mag een paar van die '328's van me lenen als je wilt.

Het overkomt me niet vaak dat ik ’s weekends “gevrijwaard ben van sociale aangelegenheden” :).
Dus het had mij enorm geholpen als ik de 328’s thuis had gehad om heel het weekend mee te stoeien :)

Ben zelf woonachtig in Zeeland, waardoor het lastig is om op je aanbod in te gaan.

Ik vindt het wel enorm gul van je om dit aan te bieden, waarvoor mijn dank !

Op 16 maart 2018 21:23:29 schreef arnold geurtse:
jij voorziet geen problemen in je signaal sterkte, achter de antenne heb je nog componenten zitten. Volgens mij beïnvloed dit de ontvangst sterkte aanzienlijk.

Er zijn al tal van Meek schakelaars in de omloop voor test doeleinden (geen dimmers) en tot op heden hebben we geen duidelijke indicatie gehad dat het signaalsterkte sterk wordt beïnvloed door het PCB ontwerp en of modules die er voor hangen. Ik moet wel eerlijk bekennen dat we nog geen professionele testen hebben uitgevoerd om de exacte dempingswaarde te bepalen.

Dat gezegd/geschreven hebbende, zal het ontwerp, ongetwijfeld wel invloed hebben op het signaalsterkte, als dit beperkt blijft tot enkele dB, dan zal het negatieve effect –over het algemeen- zeer beperkt blijven. Dit wordt natuurlijk een ander verhaal als je de Meek schakelaar daar plaats waar het wifi RSSI ruim boven de 80 dB bevindt. Dan is het de zaak om de Wi-Fi bereik in de omgeving te verbeteren.

Ikzelf woon in een moderne woning met bewapend beton, dit heeft enorm veel invloed op het bereik van de Wi-Fi signalen. Daarom heb ik op de begane grond en op de zolder, Wi-Fi toegangspunten hangen.
Enkele Meek schakelaars bevinden zich op de 1’ste etage (dus tussen 2 Wi-Fi access points). De ESP units gaan dus dwars door bewapend beton heen om contact te maken met 1 van de routers. Tot op heden heb ik geen wegvallers gehad.

We hebben ook enkele schakelaars draaien in wat oudere woningen en daar zijn de invloeden nog minder merkbaar dan bij modernere woningen.

Meek zat net op je site te kijken, maar waar heb jij die behuizingen vandaan.
Heb lopen zoeken, maar kan ze nergens vinden.

Zoek eigenlijk ook nog behuizing voor tussen snoer.

Mijn printen zijn binnen, heb alleen geen tijd om ze te assembleren, hopelijk van de week wat meer tijd.
Best wel snel geleverd, donderdag avond besteld en vandaag binnen.

Update:
Toch een klein half uurtje gevonden, dacht ga de tiny (SMD ic) solderen.
Wat blijkt verkeerde footprint in mijn ontwerp.
Door de pootjes bij te beugen toch vast gekregen en weten te programmeren.
Dus stap 1 is gelukt :)

Hopelijk morgen de rest bestukken.

Na veel zoeken naar een fout in de software de dimmer aan het werk gekregen.
Bleek het geen fout te zijn, maar in ESPeasy worden de pinnen die ik gebruik voor de seriele verbinding ook gebruikt voor I2C, deze op niet gebruikt gezet en het werkte.

Zal binnenkort een foto/filmpje plaatsen van de dimmer.

En hierbij de link naar de youtube video waarin de dimmer werkt.
Door het maken ben ik wel tegen een aantal zaken aangelopen die ik in de 2de versie wil verbeteren.

proberen een nog kleinere pcb te maken, ook de 1watt weerstanden vervangen naar 1watt SMD weerstanden de esp anders plaatsen, zat te kijken deze past precies over de voeding heen. en dat scheelt heel veel ruimte.

Daarmee wordt de print alleen heel iets dikker, we gaan het zien.

en de grootste wijziging zal de footprint van de attiny worden, deze is nu te klein, moet de pinnen bij buigen.

Video: https://www.youtube.com/watch?v=rFJ9SenPaR4

Zal binnenkort ook een foto plaatsen van de compleet bestukte print.

Bij deze nog een video ge-upload met de voortgang/ontwikkelingen rondom Meek MD1 Wi-Fi Dimmer.
https://www.youtube.com/watch?v=kOhscOB0x04