Ikea Storhögen NiMH lader van binnen bekeken

Vandaag zat ik me opeens af te vragen hoe de Ikea Storhögen lader die hier op mijn bureau lag er van binnen uitzag. Online kon ik zo snel geen beelden vinden, dus ik dacht voor de geïnteresseerden een paar foto's te publiceren, misschien heeft iemand die er problemen mee heeft (gehad) er nog wat aan. Ik had deze lader al best een tijd terug gekocht en gebruik die in combinatie met de nieuwere Ikea Ladda batterijen, beetje als een impulsaankoop, en de reviews over het apparaat blijken gemengd. Ik gebruik hem niet elke dag dus voor mij zijn de meeste issues niet zo relevant, maar ik was wel nieuwsgierig of de lader zich bijvoorbeeld een beetje gedraagt jegens mijn batterijen en wat de bouwkwaliteit was. Ik vind het wel een fijne lader door de praktische maat en de 12 laadposities, maar hij is niet supersnel met laden (250/110mA voor AA/AAA).

De review op de productpagina merkt op dat er geen druppelladen is zoals in de handleiding en reclame wordt genoemd, wat inderdaad het geval lijkt te zijn. Verder merkt deze review op dat de detectie van het beëindigen van het laadproces nogal matig is, en meestal op de timer moet rekenen, waarschijnlijk door de relatief kleine laadstroom, want dan werkt de -ΔV methode niet betrouwbaar. Dit heb ik verder niet gecontroleerd trouwens, dus die review moet ieder zelf maar beoordelen. Ik doe dit alleen maar om mijn eigen nieuwsgierigheid te bevredigen (en misschien die van iemand anders).

Maar het ding moet open dus... Dit is de buitenkant, ik heb twee stickertjes verwijderd om de schroefjes (maat T5) vrij te maken. Gek genoeg is dit Ikea product wel non-destructief te openen, mogelijk is dit een primeur.

https://farm5.staticflickr.com/4732/38645861034_b480e02505_z.jpg

Eenmaal open blijkt de voeding op een aparte print te zitten, wat zeker zal helpen voor eventuele veiligheidsissues. Alleen de voedingsspanning springt over van het ene bord naar het andere.

https://farm5.staticflickr.com/4692/38476317025_f30aa3b9d7_z.jpg

De voeding ziet er in elk geval goed gebouwd uit. Flinke afstanden tussen primair en secundair, en filtering lijkt ook voldoende aanwezig. Ik weet niet hoe goed dit zekeringetje zich zal redden met een volle kortsluiting, maar hij is er in elk geval. Veel van dit soort zekeringen zijn echter gerate voor 32 of 63VAC, maar een enkele (zoals deze) kan ook voor 250VAC. De voeding levert 8,44V.

https://farm5.staticflickr.com/4598/38476313805_3818342a4c_z.jpg

Op de bovenkant is ook weinig bijzonders te zien, de transistor en diode zijn niet gekoeld (wat voor 4,2W ook niet een halszaak is), maar er is wel ruimte voor op de print. De netaansluiting valt in een groef in de behuizing, waardoor de kracht van het insteken van de 8-vormige steker (deels) door de behuizing wordt opgevangen.

https://farm5.staticflickr.com/4595/38476310195_dde7dfc29a_z.jpg

Dit is de bovenkant van de print, en hier is ook te zien dat elk kanaal apart wordt aangestuurd. Elk kanaal heeft een eigen MOSFETje dat met pulsjes de batterij bijlaadt. Er zijn 6 tijdsloten en beide banken hebben een eigen buck-converter.

https://farm5.staticflickr.com/4640/38476307055_0f0f3a10fe_z.jpg

De processor is een Elan EM78P528NL44S. Ik heb er weinig info over, de Taiwanese fabrikant heeft er zo alleen een productpagina, maar geen datasheet van.

https://farm5.staticflickr.com/4691/24489554457_22d02c44ee_z.jpg

De voedingsspanningen voor de banken worden met een een PWM regulator van het type XL4201 van XLSemi opgewekt. Daar zit een geïntegreerde schakelaar in, maar geen diode.

https://farm5.staticflickr.com/4599/39324151102_73e9166a2e_z.jpg

De minuscule 22mΩ SOT-26 MOSFETjes die de losse cellen schakelen zijn van het type AM8205.

https://farm5.staticflickr.com/4736/24489548657_e5ba379c61_z.jpg

Er zit ook een Holtek HT16C21 I2C LCD driver op, niets onverwachts eigenlijk.

https://farm5.staticflickr.com/4645/27577093489_0a4d2278e8_z.jpg

Best een mooi stukje techniek zo te zien, en er is niet bezuinigd op het aantal componenten. De losse componenten komen wel goeddeels van fabrikanten waar ik nog nooit van had gehoord, dus daar is waarschijnlijk wel wat kwantumkorting aan te pas gekomen. De bouwkwaliteit is echter niets op aan te merken. De temperatuurbeveiliging die de gebruiksaanwijzing meldt is blijkbaar alleen om het apparaat als geheel tegen oververhitting te beschermen want ik kon maar één mogelijke thermometer vinden (RT1A tussen de processor en LCD driver). Het einde van de laadcyclus kan er dus niet mee worden bepaald. Desondanks wel een goed gemaakte lader. Ik weet niet of ik er nogmaals €30 aan zou uitgeven, maar hij bewijst goede diensten en ik kan geen problemen vinden in de bouwkwaliteit.

Groet,
Kruimel

Bedankt, mooie teardown!
Dat brengt me op het volgende issue met IKEA laders en accu's:

We hebben sinds een half jaar een setje van 4 witte Ladda 2450 (mAh), OEM Panasonic/Eneloop zeggen sommigen....
Helaas ben ik daar niet tevreden over; in onze Garmin GPSen werken ze beduidend korter dan de "oude" groene IKEA NiMh.
We gebruiken de bijbehorende IKEA lader, type Ladda. Deze dus: http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/80241307/

Iemand andere of gelijke ervaringen?

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer) - The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. (Bertrand Russell)

Dat probleem zegt me zo niets. Wat betreft de oorsprong wil ik wel geloven dat de batterijen uit de fabriek van Panasonic komen, maar mijn metingen lijken te wijzen op een aanzienlijk hogere interne weerstand (iets van 125mΩ) voor de batterijen dan wat ik online vond van Eneloops (25mΩ), dus ze worden in elk geval anders gemaakt.

Ik kan niet verklaren waarom de nieuwe NiMH minder goed zou werken in een navigatie-apparaat, wellicht is één van de batterijen slecht en heeft die een hogere interne weerstand. Ik zou de batterijen eens meten onder een redelijke belasting en eens kijken naar onderlinge verschillen.

nimh en koude zijn ook geen vrienden, dat kan ook nog roet in t eten gooien..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
PE9SMS

Golden Member

Leuk om te zien en te lezen, dankjewel!
Ziet er zeker netjes uit. Wel een soort van jammer van die vage componenten. In het kader van hacken, tweaken, etc. was een AVR/PIC ofzo leuker geweest. :)

[Bericht gewijzigd door PE9SMS op 28 december 2017 22:30:22 (67%)]

This signature is intentionally left blank.
Tidak Ada

Golden Member

Op 28 december 2017 21:10:48 schreef testman:
nimh en koude zijn ook geen vrienden, dat kan ook nog roet in t eten gooien..

Dat geldt voor alle batterijen en accu's. De ANWB weet je daar meer over te vertellen ;)

Chemisch opgewekte stroom is in feite een endotherme reactie, die bij lage temperatuur dan ook langzamer verloopt waardoor de cellen eerder leeg zijn.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - http://www.tubecollectors.org/

klopt, nimh en nicd zijn er gevoeliger voor als lood en liion bijv..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 28 december 2017 22:46:47 schreef Tidak Ada:
[...]Chemisch opgewekte stroom is in feite een endotherme reactie, die bij lage temperatuur dan ook langzamer verloopt waardoor de cellen eerder leeg zijn.

Is dat zo? Dan zou je batterij moeten afkoelen als je er stroom uit trekt toch? Volgens mij gebeurt dat niet. Ik heb het idee dat de chemie het laden/ontladen van accu's in chemische zin een redelijk energetisch neutraal proces is, en dat alleen de weerstand afbreuk doet aan het rendement (maar dat effect is dan niet chemisch, en dus ook niet exotherm).

Puur op theoretische basis heb ik moeite met capaciteit die afneemt met temperatuur of laadstroom. Bij elk elektron hoort immers een ion dat recombineert of ontstaat in de batterij, en dat schaalt alleen met de hoeveelheid materiaal, en niet met temperatuur of stroomsterkte. Ik denk dat rew het hier bij het juiste eind heeft. Bovendien zou de cel dan juist langer mee moeten gaan, omdat de chemische reactie langzamer verloopt.

Van wat ik er van begreep is de reden dat er in de winter meer problemen zijn dan in de zomer dat temperatuur de reactiesnelheid beïnvloed. Als het 40°C onder je motorkap is, is het voor de accu makkelijker veel stroom te leveren dan bij -10°C. Hij slijt in de hoge temperaturen echter sneller (onwenselijke effecten als sulfatisering en verdamping gaan dan ook sneller). In de winter is de reactiesnelheid dus lager en kan hij minder stroom/vermogen leveren, terwijl de motor er veelal meer van nodig heeft om te starten (dikke olie, gloeipluggen etc), waardoor de zwakheden van de accu opeens zichtbaar worden. Er is een goede kans dat dezelfde accu in de zomer je auto op -10°C al niet had kunnen starten, en in lente opeens weer funtioneert (maar niemand zal de moeite doen dat te testen).

en tja, budget accu's als die van de ikea en lidl, action, enz zijn niet perse een aparte productie. men kan ook goed cellen gebruiken die minder goed presteren in de testafdeling van de fabriek. de goede cellen klasse AA gaan in blister van panasonic en sanyo van de band, waar de B keuze cellen naar de prijsvechters gaan die ook minder betalen voor die cellen. de cellen van panasonic en sanyo gaan weg als zijnde 2500mAh maar de B keuze levert dat natuurlijk niet..

er zijn ook packs die 2P5S 18650 cellen van samsung gebruiken welke 2500mAh de stuk zijn, echter staat op het pack 3Ah. die cellen zijn dus al minder, anders zou dat pack wel als 5Ah worden verkocht..

[Bericht gewijzigd door testman op 29 december 2017 00:13:39 (18%)]

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De getallen zijn wel heel consistent over meerdere batterijen die ik hier heb (uit verschillende aankopen), dus ik denk dat ze er gewoon een wat goedkopere basismaterialen zoals een andere seperator of een grovere elektrode in hebben gestopt. Dat is voor beide partijen goed: Panasonic draait meer omzet op de faciliteiten die ze toch al hebben, en Ikea heeft een product van goede kwaliteit (weinig defecten) en hoeft zich niet bezig te houden met het hebben en houden van fabrieken.

Overigens kwam ik wel een melding tegen van 40mΩ gemeten interne weerstand voor deze batterijen, dus misschien is de kwaliteit niet zo consistent als ik liefst zou horen. Ik zal ook eens kijken wat er gebeurt als ik ze een paar keer heb geladen en ontladen.

Lambiek

Special Member

Op 28 december 2017 19:13:32 schreef Kruimel:
Vandaag zat ik me opeens af te vragen hoe de Ikea Storhögen lader die hier op mijn bureau lag er van binnen uitzag.

Ziet er netjes uit, het kan dus wel. Even doorsturen naar de Chinees, kunnen ze nog iets van leren. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Hewlett

Honourable Member

Mooie review, waarvoor dank. Ik heb hier zo'n 40 stuks van deze Ikea Ladda NiMh accu's in gebruik, zowel de eerdere groen/metaal als de latere versies in het wit en ik heb er ook redelijk uitgebreid aan gemeten. Ik koop geen Eneloop accu's meer ;-) Wat betreft interne weerstand meet ik met mijn Agilent 4338B milliohm meter icm Agilent 16143B "mating cable" gemiddeld 38mΩ per cel en ik zie geen verschil tussen de eerdere en de huidige incarnatie van de Ikea Ladda accu (ook niet met Eneloop cellen trouwens).

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.

Naar aanleiding van je meting heb ik de mijne ook over gedaan, en het krijg niet helemaal consistente resultaten. De meetmethode heeft nogal invloed op de resultaten, en niet ideale batterijcontacten ook. Het lijkt er op dat de interne weerstand van mijn cellen waarschijnlijk lager is dan de 125mΩ die ik eerder meldde.

Ik mis een beetje wat voor merk elco's er in zitten...

Ik dacht laatst ook nog dat het wel snor zou zitten in een Metabo acculader (voor gereedschap accu's) maar dat viel vies tegen met alléén maar Samxon, HC en Licon (of iets dergelijks, ik kon het niet eens goed lezen) elco's.

En uiteraard was een elco in dat ding ook het probleem...

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Het betreft 'Micon' elco's, wel in Nippon Chemiconkleur. Nietzeggend merk wat mij betreft. De elco's in de voeding heb ik niet gechecked, maar dat zal net zo een merk zijn geweest. Volgens mij verkoopt geen 'bekend' merk elco's in die groene kleur. Deze lader wordt nauwelijks warm, wat veel scheelt. De volgende keer dat ik hem open zal ik de merken even bekijken.

PS Ik geloof dat onbekende elco's ook vaak sterven door een slecht elektrisch of thermisch ontwerp. Het is niet altijd de schuld van de condensatoren.

Tidak Ada

Golden Member

@TESTMAN:
ACTION verkoopt Panasonic Alkaline battrijen in blister.
4 stuks voor <1€ (in België zijn ze bijna 2× zo duur (Gisteren). Ik kan nog niet zeggen of ze in NL ook de prijs hebben aangepast....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - http://www.tubecollectors.org/
Thevel

Golden Member

Op 28 december 2017 19:13:32 schreef Kruimel:
De voeding ziet er in elk geval goed gebouwd uit. Flinke afstanden tussen primair en secundair, en filtering lijkt ook voldoende aanwezig.

Zo'n voeding heb ik wel eens gerepareerd maar deze zat in een heel ander apparaat.
Voeding is blijkbaar niet speciaal voor deze lader ontworpen.

Op 29 december 2017 23:54:06 schreef Tidak Ada:
@TESTMAN:
ACTION verkoopt Panasonic Alkaline battrijen in blister.
4 stuks voor <1€ (in België zijn ze bijna 2× zo duur (Gisteren). Ik kan nog niet zeggen of ze in NL ook de prijs hebben aangepast....

en? die keten koopt er wat vrachtwagens van, dan gaan prijzen wel omlaag. ook zou me een B keuze voor die prijsvechters niet verbazen. wel A kwaliteit willen maar niet ervoor betalen is niet meer van deze tijd..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De prijsverschil tussen batterijen in de action in NL en be is me ook opgevallen. De cr2032 zijn in België iets van 1,80-2,00 per pakje en in Nederland minder dan 1 euro. Ik koop ze altijd in sluis IPV in Brugge.
Ik vermoed dat het ook iets met taxen/belasting op batterijen te maken heeft.
Altijd interessant om een teardown van een apparaat te zien met veel informatie en foto's.
Ik heb meer teardowns gezien van IKEA producten en meestal zijn het degelijke producten voor de prijs die je betaald heb ik het idee.
Volgens mij doet de action ook aan soort van grijze import. Woensdag was ik in de action in sluis en stond een medewerker Pepsi cola flesjes aan te vullen. Maar hij moest wel op elke fles een sticker met Nederlandse ingrediëntenlijst op plakken. De flessen kwamen van Denemarken of zo.

Tidak Ada

Golden Member

Dacht ik toch even dat hij de inhoud van die Pepsi flessen stond bij te vullen :+ ;).
Kostbare methode van de Action. Kost volgens mij meer dan het prijsverschil....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - http://www.tubecollectors.org/

geloof me dat de action wel de rand van de regels in NL opzoekt, of daaroverheen gaat zelfs. maar dan hoeft er maar iemand ziek te worden van een product en gaat in alle filialen de boel de schappen uit. dat geld ook voor andere winkelketens, slechte publiciteit hebben ze een grote hekel aan. ze schuiven liever wat vrachtwagens met spul wat men toch al niet had moeten inkopen richting de vuilverbranding..

als er ooit nog harde regels komen voor specs van netgevoed en accuspul wat verkocht word in NL zal de action daar zeker een oorzaak van zijn. die regels ( en naleving ervan ) komen wel als de verzekeringen en brandweer het aantal branden door gammele laders en accu gevoed spul nog verder op zien lopen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Action haalt idd alles overal vandaan. Vaak genoeg gezien dat idd dingen als cola enz Oost-europese import is, en dus teksten in PL/CZ/HU zijn, met een wit etiketje eroverheen voor NL.

Ikea heeft over het algemeen idd veel betere producten. Die doen nog een stukje fatsoenlijke QC eroverheen. Action = Aliexpress met een blisterverpakking vaak. Geen enkele vorm van controle op ontwerp of veiligheid.

Niet alles is bagger, maar er zit ook genoeg Chinese meuk tussen wat (imho) nieteens in NL verkocht zou mogen worden.

Die ellende heb je bij Ikea niet. Ook de USB chargers van Ikea zien er bijvoorbeeld prima uit.

http://lygte-info.dk/review/USBpower%20Ikea%20Koppla%20UK.html

De paniekzaaierij van de consumentenbond over niet-originele laders is overigens een direct gevolg van (oa) Action en China-dropshipping webshopjes.
Niets mis met niet-originele laders (pak bv maar eens een Anker) maar ketens als Action zorgen dat de reputatie van 3rd party handel erg slecht wordt.

BOL.com doet met zn doorverkopertjes overigens net zo hard mee, en Ibood met imitatiemeuk ook :(

Powerbankjes, USB kabels, alles wat 230-gevoed wordt: Het zou verboden moeten worden. 230-V spul moet gewoon VDE/KEMA KEUR hebben, en men moet actief handhaven.
Reken maar dat menig brand tegenwoordig veroorzaakt wordt door Action (en dergelijke) rommel.

Deze foto's bevestigen imho wel weer dat het Ikea spul een enorm stuk beter is.

[Bericht gewijzigd door DJSmiley op 30 december 2017 17:02:20 (14%)]

GJ_

Moderator

Op 29 december 2017 12:03:21 schreef Lambiek: Even doorsturen naar de Chinees, kunnen ze nog iets van leren. :)

Het kan altijd. Maar als je niks wil betalen krijg je uiteraard rommel. Een goede lader van 2 euro bestaat niet.
Deze lader komt ook uit China, kost alleen wat meer.

tja, dat heb je met die laders van 8€. mensen slopen en raken ze zoveel kwijt dat ze wel naar iets goedkoops grijpen als t 4x per jaar voorkomt.

wegblijven van die rommel, ik heb al vaker van dat spul gekregen, action spul waar men geen bon van had. zo slecht opgebouwd spul in de voeding, spul eruit geveegd en een losse adapter en weer een goede.

zo had ik 2 jaar terug 6 man in 1 week die kerstverlichting hadden gekocht, 2 dagen werken en stuk. bon of niet, je gaat dat spul niet voortijdig uit de boom trekken, kerstballen en slingers gaan dan stuk. gelukkig werkte het ook met 3 halogeen trafo's in serie. en nog steeds, want dat blijft wel werken. in tegenstelling tot die ingegoten smps van buk kwaliteit van de action..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 30 december 2017 00:12:12 schreef Thevel:
[...]Zo'n voeding heb ik wel eens gerepareerd maar deze zat in een heel ander apparaat.
Voeding is blijkbaar niet speciaal voor deze lader ontworpen.

Nee dat zal wel niet, dat is het domein van gespecialiseerde "voedingsboeren" met oplagen in de miljoenen waarschijnlijk, al vond ik de spanning van 8,44V wat vreemd. Hij is ook enkelzijdig, dus die apart houden scheelt weer een paar dubbeltjes.

Wat betreft Action producten ben ik eigenlijk wel positief gestemd, ik ben nog geen blatante veiligheidsissues tegen gekomen (maar ik koop er niet heel veel). Laatst hebben High met Henk en ik een tweetal Action laders gedemonteerd* en ik was best onder de indruk. Die gingen best in de richting van de Ikea lader wat betreft ontwerp en bouwkwaliteit. Zeker voor €4 respectievelijk €3 kan niemand klagen wat mij betreft, ik zou die zo aanraden voor hen die nog weleens een lader verliezen.

Ik zat er naar te kijken om misschien in de toekomst een lader als deze te gaan modden om te werken op een 5V USB voeding. Die voeding zal wel niet om over naar huis te schrijven zijn, maar het zelf maken van de mechanica is niet te doen. Bigclive heeft een video over een vergelijkbare lader, en het lijkt redelijk mee te vallen, maar je weet nooit wat je krijgt.

*Als in: totaal gesloopt.