Vandaag zat ik me opeens af te vragen hoe de Ikea Storhögen lader die hier op mijn bureau lag er van binnen uitzag. Online kon ik zo snel geen beelden vinden, dus ik dacht voor de geïnteresseerden een paar foto's te publiceren, misschien heeft iemand die er problemen mee heeft (gehad) er nog wat aan. Ik had deze lader al best een tijd terug gekocht en gebruik die in combinatie met de nieuwere Ikea Ladda batterijen, beetje als een impulsaankoop, en de reviews over het apparaat blijken gemengd. Ik gebruik hem niet elke dag dus voor mij zijn de meeste issues niet zo relevant, maar ik was wel nieuwsgierig of de lader zich bijvoorbeeld een beetje gedraagt jegens mijn batterijen en wat de bouwkwaliteit was. Ik vind het wel een fijne lader door de praktische maat en de 12 laadposities, maar hij is niet supersnel met laden (250/110mA voor AA/AAA).
De review op de productpagina merkt op dat er geen druppelladen is zoals in de handleiding en reclame wordt genoemd, wat inderdaad het geval lijkt te zijn. Verder merkt deze review op dat de detectie van het beëindigen van het laadproces nogal matig is, en meestal op de timer moet rekenen, waarschijnlijk door de relatief kleine laadstroom, want dan werkt de -ΔV methode niet betrouwbaar. Dit heb ik verder niet gecontroleerd trouwens, dus die review moet ieder zelf maar beoordelen. Ik doe dit alleen maar om mijn eigen nieuwsgierigheid te bevredigen (en misschien die van iemand anders).
Maar het ding moet open dus... Dit is de buitenkant, ik heb twee stickertjes verwijderd om de schroefjes (maat T5) vrij te maken. Gek genoeg is dit Ikea product wel non-destructief te openen, mogelijk is dit een primeur.
Eenmaal open blijkt de voeding op een aparte print te zitten, wat zeker zal helpen voor eventuele veiligheidsissues. Alleen de voedingsspanning springt over van het ene bord naar het andere.
De voeding ziet er in elk geval goed gebouwd uit. Flinke afstanden tussen primair en secundair, en filtering lijkt ook voldoende aanwezig. Ik weet niet hoe goed dit zekeringetje zich zal redden met een volle kortsluiting, maar hij is er in elk geval. Veel van dit soort zekeringen zijn echter gerate voor 32 of 63VAC, maar een enkele (zoals deze) kan ook voor 250VAC. De voeding levert 8,44V.
Op de bovenkant is ook weinig bijzonders te zien, de transistor en diode zijn niet gekoeld (wat voor 4,2W ook niet een halszaak is), maar er is wel ruimte voor op de print. De netaansluiting valt in een groef in de behuizing, waardoor de kracht van het insteken van de 8-vormige steker (deels) door de behuizing wordt opgevangen.
Dit is de bovenkant van de print, en hier is ook te zien dat elk kanaal apart wordt aangestuurd. Elk kanaal heeft een eigen MOSFETje dat met pulsjes de batterij bijlaadt. Er zijn 6 tijdsloten en beide banken hebben een eigen buck-converter.
De processor is een Elan EM78P528NL44S. Ik heb er weinig info over, de Taiwanese fabrikant heeft er zo alleen een productpagina, maar geen datasheet van.
De voedingsspanningen voor de banken worden met een een PWM regulator van het type XL4201 van XLSemi opgewekt. Daar zit een geïntegreerde schakelaar in, maar geen diode.
De minuscule 22mΩ SOT-26 MOSFETjes die de losse cellen schakelen zijn van het type AM8205.
Er zit ook een Holtek HT16C21 I2C LCD driver op, niets onverwachts eigenlijk.
Best een mooi stukje techniek zo te zien, en er is niet bezuinigd op het aantal componenten. De losse componenten komen wel goeddeels van fabrikanten waar ik nog nooit van had gehoord, dus daar is waarschijnlijk wel wat kwantumkorting aan te pas gekomen. De bouwkwaliteit is echter niets op aan te merken. De temperatuurbeveiliging die de gebruiksaanwijzing meldt is blijkbaar alleen om het apparaat als geheel tegen oververhitting te beschermen want ik kon maar één mogelijke thermometer vinden (RT1A tussen de processor en LCD driver). Het einde van de laadcyclus kan er dus niet mee worden bepaald. Desondanks wel een goed gemaakte lader. Ik weet niet of ik er nogmaals €30 aan zou uitgeven, maar hij bewijst goede diensten en ik kan geen problemen vinden in de bouwkwaliteit.
Groet,
Kruimel