Goedendag heren,
Ik heb vorige eek een prachtige Philips platenspeler uit '71 gekocht op marktplaats, etende dat hij niet volledig functioneerde. Ik ben 22 en wil graag kennis op doen in de audiotechniek. Ik dacht even wat kabeltjes en plugjes te vervangen en daarmee klaar. Maar het blijkt dat deze wat meer aandacht en daarmee ook wat diepere kennis vereist. Om deze reden dat ik met dit bericht wat van de community zijn kennis probeer in te zetten.
Zoals de titel al deed vermoeden, betreft het een Philips 22GF614. Zie onderstaande link voor productinformatie: http://www.grammofoon.com/frameset.htm?http://www.grammofoon.com/Phili…
De stappen die ik met mijn beperkte kennis heb kunnen nemen zijn als volgt:
1. Vervangen van de DIN-plugjes
2. Vervangen van de kabels
3. Contactvloeistof spuiten in de schuifknoppen voor volume
4. Printplaat checken op doorgebrandden plekken of los contact
5. Het contactpunt van de naald geschuurd, in poging om verroestte plekken te verwijderen.
Deze stappen hebben helaas tot nog toe geen resultaat getoond.
- Het motortje functioneert volledig.
- Als ik een plaat opzet komt er wel geluid direct uit de naald (prachtige techniek is 't toch ook he..) maar dus niks uit de speakers.
- Ik heb wel eens gekraak gehoord uit de speakers terwijl ik ze inplugdde. Maar dit was vaak maar 1 keer.
Ik heb zoveel mogelijk informatie hier geplaatst, met de hoop dat jullie een volgende stap kunnen bedenken. Als er meer informatie benodigd is, hoor ik dat maar al te graag. Ik zou het enorm tof vinden als ik met jullie hulp dit prachtige ding weer aan de praat krijg!
Ik hoor graag jullie gedachtes.
Vriendelijke groet,
Casper
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Een prachtige uitgebreide startpost. Daar zouden anderen een voorbeeld aan moeten nemen, en met jouw instelling gaat dat bijleren wel lukken. Maar van complimentjes alleen kun je niet leren
In plaats van een volgende stap ga ik eerst de boel even op volgorde zetten. Nu staan symptomen en geconstateerde mankementen achteraan, terwijl die altijd stap 1 vormen.
- Het motortje functioneert volledig.
- Als ik een plaat opzet komt er wel geluid direct uit de naald (prachtige techniek is 't toch ook he..) maar dus niks uit de speakers.
- Ik heb wel eens gekraak gehoord uit de speakers terwijl ik ze inplugdde. Maar dit was vaak maar 1 keer.
Dat was dus stap 1.
Hieruit kun je vermoeden dat er iets met het element, de bedrading van de arm of de versterker zelf is. Was dat gekraak ook nog herkenbaar als geluid van de plaat of gewoon willekeurig?
Bij jouw stap 1 en 2 ging je al een beetje fout omdat je niet gecontroleerd had of het nodig was om ze te vervangen en elke onnodige handeling met wat pech ook een stap achteruit kan zijn waardoor het foutzoeken in een later stadium lastiger wordt.
Stap 3 kan een probleem worden, er is niet zoiets als 1 enkele soort contactvloeistof die overal goed voor is en onbeperkt mag blijven zitten. Welke heb je gebruikt?
Stap 4 was een prima stap 2 geweest, de visuele inspectie, niets mis mee!
Stap 5 ehm? wattes? kun je uitleggen (of op een foto laten zien) wat je precies geschuurd hebt?
Hoe dan ook, een volgende stap zou kunnen zijn om de versterker te testen. Met aangesloten boxen en ingeschakelde versteker gebruik je pen 3 en 5 van de DIN-plug, of de plek waar de betreffende draden op de printplaat aankomen om met je vinger brom te injecteren (altijd uitkijken dat je geen netspanning aanraakt). Gebruik eventueel een dun schroevendraaiertje of priem om beter te kunnen richten.
Als je dan brom hoort weet je dat je de fout in de arm of het element moet zoeken. Als je geen brom hoort zit het probleem ergens in of achter de versterker.
Let erop dat je een specifieke phono ingang gebruikt op je versterker. Je hebt namelijk nog een voorversterker nodig om het signaal van de naald gelijk te maken aan bijv. een cd speler.
De phono ingang doet dit.
Ik lees nu dat er een versterker ingebouwd zit, welke aansluiting heb je gebruikt om naar je eigen versterker te gaan?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (22%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Waarom denk je dat? Ik verwacht dat hij de luidsprekeraansluitingen heeft gebruikt om naar een stel luidsprekers te gaan. Hoewel nou je het zegt heeft hij het in de startpost wel over 'kabeltjes en plugjes', niet eens helemaal zo bij stilgestaan, maar dat zullen dan wel die van de luidsprekers zijn?
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (43%)]
Deze grammofoon is in de eindtrap uitgerust met de zgn. tiktransistoren Germanium AC187-AC188 wat vaak een probleem is. Vervanging is ook lastig omdat ze bijna niet meer te krijgen zijn.
Het is te controleren door inderdaad op de DIN plug 3 en 5 een signaal te zetten of aan te raken zodat het betreffende kanaal gaat brommen.
Punt 5: Als je de saffier (of diamant, de tip van de naald dus) van de Cantilever hebt geschuurd dan zal het wel nooit meer gaan werken.
Punt 3: Je kunt geen willekeurige contactspray gebruiken. Sterker nog, bij verkeerde contactspray kan de hele print onherstelbaar beschadigd raken.
Aah, super! Snel en uitgebreid antwoord, mijn dank is nu al groot. Even je vragen stap voor stap beantwoorden:
- Was dat gekraak ook nog herkenbaar als geluid van de plaat of gewoon willekeurig? > Willekeurig. Dit was iedere keer 1 'kraak' bij het inpluggen van de speakers.
- Welke [contactvloeistof] heb je gebruikt? > Speciale voor schuifweerstanden, zie foto.
- Wat heb je precies geschuurd? > Als je de naald (: ik begrijp uit jouw antwoord dat naald = element?) verwijderd, zie je aan de binnenkant van de arm een aantal contactpunten (zie foto) die wat vieze plekken hadden, deze heb ik voorzichtig proberen weg te krassen met een platkop.
Je hebt het in de beschrijving van de volgende stap over een versterker, maar naar mijn weten zit er een voorversterker in en heb ik om deze reden enkel speakers aangesloten bij het testen. Tevens zou ik niet weten hoe ik mijn versterker erop moet aansluiten aangezien de beperkte aansluitingsmogelijkheden de platenspeler heeft.
Na het aanraken van de soldeerpunten op de printplaat krijg ik geen brom, zowel met mijn vingers als een schroevendraaier. Wat betekent dit? Welke onderdelen kunnen hierna nog defect zijn?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (43%)]
Op 2 januari 2018 14:54:36 schreef maartenbakker:
Waarom denk je dat? Ik verwacht dat hij de luidsprekeraansluitingen heeft gebruikt om naar een stel luidsprekers te gaan. Hoewel nou je het zegt heeft hij het in de startpost wel over 'kabeltjes en plugjes', niet eens helemaal zo bij stilgestaan, maar dat zullen dan wel die van de luidsprekers zijn?
Deze gedachtegang klopt. Luidsprekeraansluitingen gebruikt om naar 2 speakertjes te gaan. Daarvoor heb ik deze gebruikt (zie foto).
Dit bedoelde ik met 'plugjes'
Voor verder uitzoekwerk, het service manual staat op elektrotanya
Op 2 januari 2018 15:51:03 schreef Fotohuis:
Deze grammofoon is in de eindtrap uitgerust met de zgn. tiktransistoren Germanium AC187-AC188 wat vaak een probleem is. Vervanging is ook lastig omdat ze bijna niet meer te krijgen zijn.
Het is te controleren door inderdaad op de DIN plug 3 en 5 een signaal te zetten of aan te raken zodat het betreffende kanaal gaat brommen.Punt 5: Als je de saffier (of diamant, de tip van de naald dus) van de Cantilever hebt geschuurd dan zal het wel nooit meer gaan werken.
Punt 3: Je kunt geen willekeurige contactspray gebruiken. Sterker nog, bij verkeerde contactspray kan de hele print onherstelbaar beschadigd raken.
Het zou jammer zijn als het aan de transistoren ligt. Dan wordt het voor mij wel technisch wel erg complex. Laten we hopen dat het daar niet aan ligt. Daarop aansluitend heb ik op de printplaat visueel nik verdachts gezien (geen loszittende onderdelen of brandplekken).
Maak je geen zorgen. Ik ben gelukkig wel zover om de naald (=saffier > weer wat geleerd
) met alle voorzichtigheid te behandelen en al helemáál niet te schuren
.
Wat betreft de contactspray, hoop ik dat ik geen verkeerde heb gebruikt. Het is wel eentje speciaal voor schuifweerstanden, dus ik dacht dat dit wel goed zat. Zie foto van vorige post.
Dankje voor je bijdrage!
Kontakt 60 is geschikt voor schakelaars en relais contacten. Het tast de printplaat aan. Het is een aggressief middel.
Schuifpotentiometers en potentiometers dien je te reinigen met I.P.A. en daarna kun je een beetje contactvet gebruiken. Het laatste is ook als spray te koop, maar ik gebruik contactvet met een klein kwastje om het selectief aan te brengen en niet hele printen onder te spuiten.
Met het element er af zou je versterker bij het aanraken van de printsporen en de volume regelaars een beetje open meteen een brom geven. Uiteraard met aangesloten luidsprekers. Is dit niet het geval dan is de versterker of voeding defect. Je moet dan met het laatste beginnen om te controleren.
Op 2 januari 2018 16:53:40 schreef Fotohuis:
Schuifpotentiometers en potentiometers dien je te reinigen met I.P.A. en daarna kun je een beetje contactvet gebruiken. Het laatste is ook als spray te koop, maar ik gebruik contactvet met een klein kwastje om het selectief aan te brengen en niet hele printen onder te spuiten.
Bij lichte kraakjes zijn Tunerspray of Contact Cleaner 390 ook hele goede opties, met mate gebruiken natuurlijk
Brunox contactspray kun je ook gebruiken, maar nogmaals ik ben zelf niet zo om alles maar onder te sprayen.
Contact 60 is goed voor potmeters die je al als verloren beschouwt. Het is ontzettend effectief... voor 1 a 2 jaar.
Tuner 600 is een prettig allround reinigingsmiddel, maar (net zoals IPA) wel erg schraal.
Het smeermiddel van Kontakt Chemie (welk nummer?) heb ik zelf nog niet getest maar dat lijkt me wel prettig om in je schuifschakelaars en potmeters te gebruiken. Wie heeft daar ervaring mee? Gaat dat ook op de langetermijn goed?
Ik gebruik dit kontakt vet na een IPA (Iso Propyl Alkohol) behandeling. Gaat al jaren goed.

Met een klein kwastje aanbrengen op de koolstofbaan.
Op 3 januari 2018 21:04:13 schreef Ledlover:
Het smeermiddel van Kontakt Chemie (welk nummer?) heb ik zelf nog niet getest maar dat lijkt me wel prettig om in je schuifschakelaars en potmeters te gebruiken. Wie heeft daar ervaring mee? Gaat dat ook op de langetermijn goed?
Contact Cleaner 390 is van Kontakt Chemie en wordt ook nog steeds door Philips verkocht.
Is prima te gebruiken voor lichte kraakjes in potmeters en schakelaars. Schuifpotmeters gaan ook niet van 'plakken'. Eén keer vond het vet van een druktoetsschakelaar het niet leuk, het werd binnen de korste keren taai.
Op lange termijn: Ik gebruik het >25 jaar. Ergens in de 90's ging de volumepotmeter van m'n receiver op een bepaalde stand 'ritselen'. Totaal demonteren tot op de koolbaan was niet mogelijk ivm de motor, maar twee korte pufjes CC390 waren voldoende. En de ritsel is nog steeds niet teruggekomen (receiver speelt nog steeds, elke dag).
Edit: Dat contactvet van RS wordt in de industrie bij grote connectors gebruikt.
maartenbakker
Golden Member
Op 2 januari 2018 16:49:10 schreef CasperRoos:
[...]Wat betreft de contactspray, hoop ik dat ik geen verkeerde heb gebruikt. Het is wel eentje speciaal voor schuifweerstanden, dus ik dacht dat dit wel goed zat. Zie foto van vorige post.
Kontakt 60 is inderdaad speciaal geschikt om schuifweerstanden... ...op den duur grondig om zeep te helpen. Het is een spray gebaseerd op oliezuur dus als het lang blijft zitten corrodeert het. En het trekt in poreuze oppervlaktes en is daar na een tijdje ook lastig uit te krijgen en veroorzaakt dan kruipweerstanden en kruipcapaciteiten. De officiele procedure van Kontakt chemie om dat te voorkomen is: Kontakt 60 spaarzaam gebruiken - wegspoelen met Kontakt WL - smeren met Kontakt 61. Vreemd dat ze dat niet beter communiceren bij het verkoopmoment, want dan verkopen ze 3 keer zoveel bussen per keer. Meestal kun je in de praktijk Kontakt 60 gewoon overslaan omdat je geen hardnekkige oxide hoeft op te lossen. Dus dan schoonmaken met Kontakt WL of gewoon IPA en smeren met Kontakt 61.
Of inderdaad een niet zure maar wel smerende contactspray gebruiken zoals Kontakt 390 (oude Philipsformule, wordt toch niet meer door Philips verkocht bij mijn weten?)
Op 3 januari 2018 21:04:13 schreef Ledlover:
Het smeermiddel is Kontakt 61. Wel gebruikt maar nog geen langetermijnervaring mee.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (14%)]
maartenbakker
Golden Member
Op 2 januari 2018 16:36:15 schreef CasperRoos:
- Wat heb je precies geschuurd? > Als je de naald (: ik begrijp uit jouw antwoord dat naald = element?) verwijderd, zie je aan de binnenkant van de arm een aantal contactpunten (zie foto) die wat vieze plekken hadden, deze heb ik voorzichtig proberen weg te krassen met een platkop. [bijlage][bijlage]
Het element is het houdertje waar de naald inzit en waar de omzetting van de beweging van de naald in electrische signalen gebeurt. Ik ben even kwijt waar het contactoppervlak aan de armzijde uit bestaat, als dat zilver was dan was de verkleuring geen ramp want die geleidt voldoende. Anders misschien wel een probleem, maar dan was dat de ideale plek om een doekje of papiertje met Kontakt 60 op te gebruiken om de boel eerst even proberen schoon te maken. Maargoed die krassen zijn op het moment geen probleem al kan het in de toekomst juist wat slechter contact gaan geven omdat gekraste oppervlaktes makkelijker oxideren en als het verzilverd was in plaats van vertind, er juist een beschermlaagje af is.
Je hebt het in de beschrijving van de volgende stap over een versterker, maar naar mijn weten zit er een voorversterker in en heb ik om deze reden enkel speakers aangesloten bij het testen. Tevens zou ik niet weten hoe ik mijn versterker erop moet aansluiten aangezien de beperkte aansluitingsmogelijkheden de platenspeler heeft.
Er zit een complete versterker in bestaande uit een voortrap en een eindtrap, daarom kon je er probleemloos speakers op aansluiten.
In het ergste geval als deze versterker niet simpel te repareren is, kun je de 5-polige DIN-aansluiting gebruiken om hem met een verloopkabeltje op een externe versterker aan te sluiten. Als ik het goed inschat hoeft dat niet eens op een phono-ingang maar hou me ten goede.
Na het aanraken van de soldeerpunten op de printplaat krijg ik geen brom, zowel met mijn vingers als een schroevendraaier. Wat betekent dit? Welke onderdelen kunnen hierna nog defect zijn?
Dan zou het probleem in de versterker kunnen zitten. Ik herinner me even niet of je al had gemeld of je ervaring hebt met een multimeter?
Op 3 januari 2018 21:47:52 schreef maartenbakker:
(oude Philipsformule, wordt toch niet meer door Philips verkocht bij mijn weten?)
Op 3 januari 2018 21:59:38 schreef maartenbakker:
[...]Het element is het houdertje waar de naald inzit en waar de omzetting van de beweging van de naald in electrische signalen gebeurt. Ik ben even kwijt waar het contactoppervlak aan de armzijde uit bestaat, als dat zilver was dan was de verkleuring geen ramp want die geleidt voldoende. Anders misschien wel een probleem, maar dan was dat de ideale plek om een doekje of papiertje met Kontakt 60 op te gebruiken om de boel eerst even proberen schoon te maken. Maargoed die krassen zijn op het moment geen probleem al kan het in de toekomst juist wat slechter contact gaan geven omdat gekraste oppervlaktes makkelijker oxideren en als het verzilverd was in plaats van vertind, er juist een beschermlaagje af is.
[...]Er zit een complete versterker in bestaande uit een voortrap en een eindtrap, daarom kon je er probleemloos speakers op aansluiten.In het ergste geval als deze versterker niet simpel te repareren is, kun je de 5-polige DIN-aansluiting gebruiken om hem met een verloopkabeltje op een externe versterker aan te sluiten. Als ik het goed inschat hoeft dat niet eens op een phono-ingang maar hou me ten goede.
[...]Dan zou het probleem in de versterker kunnen zitten. Ik herinner me even niet of je al had gemeld of je ervaring hebt met een multimeter?
Ok, ik laat die contactspray maar even links staan voorlopig, er vanuit gaande dat er nog geen schade is gedaan. Als ik zo verschillende reacties lees ligt het probleem naar alle waarschijnlijkheid in de ingebouwde versterker. Ik heb helaas geen multimeter liggen en de kostprijs van zo'n ding is bijna 10x zo veel als wat ik voor dit tweedehands platenspelertje heb betaald, dus ik zou het liever zonder multimeter willen proberen.
In het ergste geval als deze versterker niet simpel te repareren is, kun je de 5-polige DIN-aansluiting gebruiken om hem met een verloopkabeltje op een externe versterker aan te sluiten. Als ik het goed inschat hoeft dat niet eens op een phono-ingang maar hou me ten goede.
Zou je deze methode iets beter uit kunnen leggen, ik zou dit graag willen proberen. Ik heb hier namelijk nog een versterker staan, maar weet dan niet precies welke kabel ik kan gebruiken om een 5-pin DIN aan mijn versterker kan koppelen.
maartenbakker
Golden Member
Din naar tulp, het handigste zijn verloopjes die oorspronkelijk voor het aansluiten van cassettedecks zijn bedoeld, waar 4 tulp-contrastekkertjes uitkomen. Die zijn universeel bruikbaar. Bijvoorbeeld https://www.allekabels.nl/din-kabel/130/680/din-tulp-kabel-5-polig.htm… en dan sluit je die met een normaal tulpkabeltje op je versterker aan.
Het probleem met die DIN-RCA verloopstekkers is dat bij een DIN de REC ingangssignalen vaak 2mV zijn ipv. de lijn out van ca. 100mV. Dus mn. bij tape decks en cassette decks met een DIN In/Uit wordt je op te nemen signaal ca. 50x overstuurd. Daarom moet je hiervoor twee verzwakkings weerstanden inbouwen. Bij een ingangs impedantie van ca. 20k Ohm moeten die tussen de 680k - 1 MOhm liggen. Vreemd genoeg heb ik nog geen correcte verloopkabels gevonden.

Dus zet ik die er maar zo tussen:

maartenbakker
Golden Member