FM antenne 75 Ohm aansluiten

Beste Forum leden,

Onlangs heb ik een oude radio ontvangen. Hier zit een FM ontvanger bij maar geen antenne.

Nu kom ik er maar niet uit wat voor soort antenne ik moet hebben en hoe ik deze aan moet sluiten. Er zit namenlijk geen COAX aansluiting op.

Kan iemand mij hiermee helpen?

TinusTech

Golden Member

Het handigste is een eenvoudige open dipool van tweeling(net-)snoer. 2x 70cm. lang en dan met datzelfde tweelingsnoer naar de 75 Ω ingang.
De dipool moet verticaal hangen, bijvoorbeeld voor een raam.
(Voor de fijnslijpers: dit recept is inderdaad niet helemaal correct, (bal -> unbal) en tweelingsnoer is bij benadering 75Ω, maar het zal wel werken).

Er zit wel een coaxaansluiting op, Als je coax wilt aansluiten: bij 'FM unbal 75Ω', GND is de ommanteling van de coax en ernaast de middenkern.

Hensz

Golden Member

Op 23 februari 2018 17:07:43 schreef TinusTech:
De dipool moet verticaal hangen, bijvoorbeeld voor een raam.

Huh, FM is toch horizontaal gepolariseerd? :?

Don't Panic!
TinusTech

Golden Member

Op 23 februari 2018 17:23:46 schreef Hensz:
[...]
Huh, FM is toch horizontaal gepolariseerd? :?

Al vele jaren niet meer. De meeste portable radio's en autoradio's gebruiken verticale sprieten en de huisradio's hebben geen buitenantenne meer maar zitten op de kabel.

[Bericht gewijzigd door TinusTech op vrijdag 23 februari 2018 17:31:01 (29%)

Dus als ik een antenne met coax aansluiting koop en deze zelf split dan zou hij het moeten doen?

Of moet ik echt een snoer gebruiken?

Ik ben er namenlijk een mobiele box van aan het maken die op een accu werkt vandaar.

evdweele

Overleden

Van de coaxkabel haal je over een lengte van 75cm de plastic buitenmantel af, de koperen afschermmantel vouw je naar beneden langs de coaxkabel en je hebt een FM-antenne.
Verticaal ophangen omdat alle FM-zenders al tientallen jaren verticaal gepolariseerd uitzenden.

De afschermmantel sluit je aan op GND van de radio, de binnenader op de andere klem ernaast.
https://www.circuitsonline.net/forum/file/29714/forum-post

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Op 23 februari 2018 17:58:05 schreef Adicted:
Dus als ik een antenne met coax aansluiting koop en deze zelf split dan zou hij het moeten doen?

Of moet ik echt een snoer gebruiken?

Ik ben er namenlijk een mobiele box van aan het maken die op een accu werkt vandaar.

Als de radio in een soort kist komt (kistradio) of een dergelijke mobiele toepassing, dan kun je ook een simpele autoradio kopen bij bijvoorbeeld Conrad of een automaterialen winkel. Een uittrekbare metalen telescoopantenne of een meer robuuste rubberen antenne.
De kabel aan een antenne is zoals uitgelegd coax kabel, hier strip je voorzichtig ca. 4cm van de buitenmantel af waardoor de mantel met net-structuur zichtbaar wordt. Deze ontwar je tot je losse draadjes hebt en twist deze tot een draadje. Daarna strip je ca. 1cm van de binnenmantel waardoor de koperen kern/binnendraad bloot komt te liggen. De getwiste mantel draad klem je in de meest linker “gnd” van de ‘FM unbal’ en de kern/binnendraad klem je in het gaatje rechts er naast. Op Youtube vind je tal van filmpjes over coax strippen als het niet helemaal duidelijk is.

Wil je het wat luxer maken dan neem je een auto-antenne met interne ontvangstversterker. Aan de antenne zit dan ook een extra 12 volt draad welke je samen met een extra draad aan de massa (metaal) van de antenne aan de + en - van de mobiele installatie moet verbinden. Vanzelfsprekend achter de/een schakelaar anders blijft de antenneversterker ook stroom verbruiken als alles uitstaat en loopt de accu leeg.

Een uittrekbare metalen telescoopantenne of een meer robuuste rubberen antenne.

Een auto antenne werkt niet goed zonder dat er een auto aan vast zit. Als je het goed wilt doen doe dit dus niet. Dan maak je een afgestemde antenne die met de juiste kabel in die radio zit aangesloten. Op jou radio zit een aansluiting voor een niet gebalanceerde antenne met een impedantie van 75 Ohm. En dat is dus de door evdweele al voorgestelde sleeve antenne. Een auto antenne zou (met de auto er aan vast) ook moeten kunnen maar heeft vaak een andere impedantie. Dus geen 75 Ohm maar veel hoger. Minder handige keuze dus. Ander voordeel: Die sleeve antenne kun je eenvoudig oprollen in je kistradio.

Overigens zal die radio met zo-ongeveer alles wat je in dat gaatje stopt wel werken. Een breinaald zal het ook wel doen.

Wat gebeurd er als je gewoon een meter draad in een van de connectors duwt? Ik wed dat je dan gewoon prima ontvangst hebt.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 24 februari 2018 14:22:44 schreef flipflop:
Wat gebeurd er als je gewoon een meter draad in een van de connectors duwt? Ik wed dat je dan gewoon prima ontvangst hebt.

75cm toch ? 3 meter band ? ben niet zo'n held in HF

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Kwart golf geldt alleen als je een laagimpedant aansluitpunt wilt (bv 50R). Maar dan moet je wel een aarde hebben waar je spanning tegenaan ligt. En da's in dit geval niet. Willekeurig stuk draad doet genoeg met de MegaWatten van de omroepzenders in NL.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 24 februari 2018 14:58:49 schreef flipflop:
Kwart golf geldt alleen als je een laagimpedant aansluitpunt wilt (bv 50R). Maar dan moet je wel een aarde hebben waar je spanning tegenaan ligt. En da's in dit geval niet. Willekeurig stuk draad doet genoeg met de MegaWatten van de omroepzenders in NL.

Zie, mijn beperkte kennis van HF :)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
evdweele

Overleden

Op 24 februari 2018 14:58:49 schreef flipflop:
Willekeurig stuk draad doet genoeg met de MegaWatten van de omroepzenders in NL.

Megawatten is wat overdreven :-)
Als je alle vermogens bij elkaar optelt is het ongeveer 5MW dat de lucht in wordt geslingerd. http://radio-tv-nederland.nl/index.html
Maar als de radio op een niet al te ongunstige plaats staat moet je met een eindje draad ook al een aantal zenders kunnen ontvangen.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Arco

Special Member

Dat gold wel voor de analoge TV zenders van Ned2 en 3; die waren elk 1MW precies... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Jinny

Golden Member

Op 23 februari 2018 17:07:43 schreef TinusTech:
Het handigste is een eenvoudige open dipool van tweeling(net-)snoer. 2x 70cm. lang en dan met datzelfde tweelingsnoer naar de 75 Ω ingang.
De dipool moet verticaal hangen, bijvoorbeeld voor een raam.
(Voor de fijnslijpers: dit recept is inderdaad niet helemaal correct, (bal -> unbal) en tweelingsnoer is bij benadering 75Ω, maar het zal wel werken).

[zeurmodus] Tweelingsnoer is 100Ω impedantie met een forse C [/zeurmodus]

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Anoniem

Op 24 februari 2018 14:58:49 schreef flipflop:
Kwart golf geldt alleen als je een laagimpedant aansluitpunt wilt (bv 50R). Maar dan moet je wel een aarde hebben waar je spanning tegenaan ligt. En da's in dit geval niet. Willekeurig stuk draad doet genoeg met de MegaWatten van de omroepzenders in NL.

Klopt van geen kanten.
Maar ik heb geen zin terug de hele antennetheorie uit de doeken te doen.
Waar je wel gelijk in hebt is dat het hier niet zo heel nauw steekt.
Het is niet waar dat de FM omroepzenders MW's uitstralen.
http://hermanboel.eu/riv/frequentielijst/
Hier kun je duidelijk zien dat de regionale omroepzenders maar enkele kW uitstralen. Met uitzondering van de VRT die het met 50 kW doet, géén MegaWatts..

Ik zou het niet te ver zoeken.
Een autoantenne is voor diverse redenen minder geschikt.

Meet met een Ohmmeter of de aardeaansluiting op je radio direct contact maakt met een vijsje waarmee het metalen kastje is dichtgemaakt. zo ja, dan heeft de antenne voldoende massavlak. Neem gewoon een telescopisch antennetje, te koop voor enkele Euro en vaak voor niks van een oude portabele radio. Bevestig hem met een geschikt blokje plastic geisoleerd op de achterwand van je radio.Niet te ver van de antenne aansuiting en zo dat je hem makkelijk kunt inschuiven en hij bij transport niet beschadigt wordt.
Aan de onderzijde heeft zo'n antenne meestal een soldeerlipje of een bevestigingsvijsje. Vrot daar een stukje draad aan en klem het andere uiteinde in de75 Ohm antenneaansluiting. klaar.

Op 25 februari 2018 16:09:31 schreef grotedikken:
Klopt van geen kanten.
Maar ik heb geen zin terug de hele antennetheorie uit de doeken te doen.

Als je het zo stellig beweert is iets van een uitleg wel op z'n plaats lijkt me. Dus begin maar.

Voor de autisten die mijn opmerking over "megawatten" al te letterlijk genomen hebben zal ik het wat nuanceren (ik had verwacht dat de essentie wel duidelijk zou zijn, maar ok): in Nederland zijn de omroepzenders zo enorm sterk (wel KiloWatts!), dat je aan een stukje draad vrijwel altijd genoeg hebt. Dus niet al te moeilijk over doen.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Hubie

Special Member

Vroegah had ik een unbal doosje zodat je de omroepdoos op de CAI aan kon sluiten.
Coax in,en uit het doosje kwam een stukje 300 R lintlijn met een stekkertje wat in de Plano ging.
Ik kan ff niet zo gauw een plaatje vinden maar Oppermann (DL) verkoopt die dingen nog.

[Bericht gewijzigd door Hubie op zondag 25 februari 2018 21:00:21 (10%)

Anoniem

Op 25 februari 2018 20:01:36 schreef flipflop:
[...]
Als je het zo stellig beweert is iets van een uitleg wel op z'n plaats lijkt me. Dus begin maar.

Nee hoor, dat gaat te ver uit de bocht. Als je een discussie wil over basisprincipes van antennes, begin dan zelf maar een topic. Tip:Een antenne gedraagt zich als een afgestemde kring. De lengte is bepalend voor de afstemfrequentie. De impedantie is daar een gevolg van en enkel Ohms bij veelvouden van een kwart golflengte.

Voor de autisten die mijn opmerking over "megawatten" al te letterlijk genomen hebben zal ik het wat nuanceren (ik had verwacht dat de essentie wel duidelijk zou zijn, maar ok): in Nederland zijn de omroepzenders zo enorm sterk (wel KiloWatts!), dat je aan een stukje draad vrijwel altijd genoeg hebt. Dus niet al te moeilijk over doen.

Autisten, autisten??? Dit gaat niet over een detail,een kW is zomaar 1000x kleiner dan een MW.
Geef gewoon toe dat je het verkeerd voor had. Maar daarom ga ik je nog geen idioot noemen hoor. :-)

Vroegah had ik een unbal doosje zodat je de omroepdoos op de CAI aan kon sluiten.
Coax in,en uit het doosje kwam een stukje 300 R lintlijn met een stekkertje wat in de Plano ging.
Ik kan ff niet zo gauw een plaatje vinden maar Oppermann (DL) verkoopt die dingen nog.

Vroegah waren die plano radio's uitgerust met een antenne aansluiting geschikt voor een z.g. gevouwen dipool die een impedantie had van ongeveer 300 Ohm. Die gevouwen dipool sloot je dan met een z.g. 300 Ohm lintkabel aan op de antenne ingang van de radio. Omdat de impedantie van die kabel alleen 300 ohm was als die kabel los in lucht hing werd die kabel met speciale afstands houders op een cm of 10 afstand van muren gemonteerd.

De impedantie van de antenne wordt bepaald door de manier waarop de antenne is gebouwd en hoe de draad daadwerkelijk is aangesloten. Zit je op een knoop of een buik van de staande golf in de antenne. Is de antenne afgestemd of niet. Er kan veel aan antennes gerekend worden. En als je echt alles in die berekeningen zou kunnen meenemen klopt de theorie als een bus. Helaas is ondoenlijk om alles in je berekeningen mee te nemen. Dus neem je de formules als richtlijn voor je bouwwerk en optimaliseer je je bouwsel daarna met behulp van metingen.

Echter is dat voor een het ontvangen van omroepzenders niet erg noodzakelijk (om het niet gewoon overdreven te noemen.) Met een sleeve antenne kom je hiermee al heel ver. Maar de andere suggesties (breinaalden, telescoop antennes, draadjes enz) zijn ook bruikbaar. Niet te moeilijk doen. Ga pas moeilijk doen als je sommige dingen niet goed ontvangt.

evdweele

Overleden

Ga pas moeilijk doen als je sommige dingen niet goed ontvangt.

En dan nog moet je je eerst afvragen of je wel binnen de reikwijdte van die zender zit.
Je kan nog zo'n goede FM-antenne hebben, maar in Zeeland zal je -onder normale omstandigheden- nooit de Friese regionale omroep kunnen ontvangen.

Bron: http://radio-tv-nederland.nl/fmkaart/zenderkaarten-overzicht.html

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Op 25 februari 2018 22:33:59 schreef grotedikken:
De lengte is bepalend voor de afstemfrequentie. De impedantie is daar een gevolg van

1. De lengte moet kloppen bij een resonante antenne. Als je daarbij kiest voor 1/4L dan krijg je een lage impedantie op het einde, waar die draad in de radio zit. Een goede tegenpool is daarbij nodig anders houd je geen signaal over. Als je een andere lengte hebt wordt je impedantie hoger maar het is nog steeds een werkende antenne.
2. Die factor 1000 van het zendervermogen is in mijn post wel degelijk een detail. Het is totaal niet relevant in wat ik wilde zeggen: de signaalsterkte is zo enorm dat je geen hele goede antenne nodig hebt.
Maar hier laat ik het bij anders vliegen we uit de bocht.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Anoniem

Ik snap je uitleg over lage impedanties op het einde en tegenpolen niet goed. Je haalt begrippen over dipolen en long wire antennes door elkaar. (net zoals de vermogens bij MW en FM ;-) )
Een symmetrische dipool is resonant en heeft een lengte van 2x 1/4 Lambda. De impedantie is gewoon 73 Ohm. En die koppel je aan je 75 Ohm input met een feeder die dezelfde karakteristieke impedantie heeft.(waarom een vaag begrip als "laag" gebruiken als de exacte waarde gekend is?)

Neem je slechts één vertikale spriet en een massavlak als "tegengewicht" dan gebruik je dat vlak als spiegel. Dus de antenne wordt gewoon gespiegeld in dat massavlak. Hij wordt dan asymmmetrisch en de consequentie is dat de impedantie halveert Dus 36Ohm. Gebruik je ipv een massavlak een aantal schuine sprieten, dan geeft dat een gunstiger antenne patroon, en wordt de impedantie 52 Ohm.

Elke antennelengte die afwijkt zorgt dat je buiten de resonantiecurve valt, en de opgepikte signaalsterkte zal aanzienlijk kleiner zijn, de impedantie zal uiteraard wijzigen, en niet meer Ohms, maar complex zijn. Behalve minder signaal heb je dan ook nog eens misaanpassing met reflecties als gevolg.Voor optimaal resultaat zul je dan moeten een reactantie in serie schakelen...untsoweiter...

Op 23 februari 2018 17:58:05 schreef Adicted:
..
Ik ben er namenlijk een mobiele box van aan het maken die op een accu werkt vandaar.

Ik weet niet of dit wel een handige radio is daarvoor. Je bent misschien al 30Watt continu kwijt bij minimaal volume.

Een mp3 speler of wekker met FM uit de grabbelbak van de kringloopwinkel en wat computerspeakers die al op 12V werken is een slimmere keuze.

evdweele

Overleden

Maar dat is veel minder leuk dan zelf iets in elkaar knutselen :-)

Als het eenmaal werkt zoals je je hebt voorgesteld kom je erachter dat er nog wat aan verbeterd kan worden en ga je opnieuw aan het denken en aan het knutselen.
Dat noemen ze hobbyen.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.