Hallo
Ik weet niets van Lipo,maar moet voor paar projectjes een 7v lipo gebruiken.
Dus een goedkope lader en een accu.
Wie kan me raad geven??

Ik weet niets van Lipo

Dat zou je hier kunnen oplossen, veel informatie.

Wie kan me raad geven??

Misschien kan je vraag wat specifieker maken. Dan is de kans groter dat iemand zinnig reageert.

precieser maken??
ik zoek dus een goed kope oplossing om lipo te laden .
en accu van 7 volt.
ik ga geen 50€ uitgeven voor dat ene projectje,dat snappen jullie ook wel, om een lader te kopen dus.

[Bericht gewijzigd door bertus1945 op (36%)]

Bertus, Letterhenk slaat de spijker op z'n kop. In dat kader:

7V lipos bestaan niet. Klaar.

7.4v toch wel of heb ik het mis??
https://www.trxxs-winkel.nl/accus-laders-lipo-accu-c-7_400.html

[Bericht gewijzigd door bertus1945 op (54%)]

Dag Bertus,

Je hebt het niet mis.
Als je je had ingelezen (bijvoorbeeld met de link die ik gaf) was je er oa achter gekomen dat:

• Li-Ion en lipo cellen (meestal) nominaal een celspanning hebben van 3.7V
  • Dat een samengestelde lipo accu dus altijd een veelvoud van deze spanning heeft 7.4V 11.1V etc... Geen 7V dus.
  • Dat je een specifieke voor lipo geschikte lader nodig hebt.
  • Dat je bij een accu van meerdere cellen moet balanceren tijdens het laden.
  • Dat lipo accu's zeer gevoelig zijn voor overladen en te diep ontladen, en dat dat ook gevaarlijk is.
  • Dat je om bovenstaande reden moet zorgen voor protectie tegen overladen (doet een goede lader)
  • Dat je om bovenstaande reden moet zorgen voor protectie tegen te diep ontladen. (moet je zelf 'regelen' in je project)

precieser maken??

Ik help je op weg.
In z'n algemeenheid, een beetje context kan geen kwaad. Misschien zijn er andere (betere) oplossingen voor je probleem.
In dat kader:

• Wat ga je maken
  • Waterdicht/Binnen/Buiten/Mobiel
  • Wat is je stroombehoefte?
  • Wordt het een uitneembare accu (Ingebouwde laadfunctie nodig of niet)
  • Wat is goedkoop?
  • etc..

Snap je?

het is voor een 2 wheel driven car ,en klein robotje lopende,aangestuurd door arduino.
Dus niets bijzonders en ook niet veel stroom vragend.
Maar ik heb een paar van die projectjes die aan geven lipo.
maar ik ga voor zoiets niet veel geld uitgeven.
en in lezen ,ik doe van alles te gelijk dus ik doe maar wat.
CNC,3D printen ,arduino en aan verwanten,raspberry,dus als ik dat allemaal onder de knie moet krijgen en inlezen,is mij te veel.
En ook te vermoeiend :)
dus nu gaan jullie me niet meer helpen :)

Er zijn vast wel betaalbare lipoladers (kant en klaar of in een IC), dus dan even wat je moet weten aan de kant van de belasting. Een volle lipo geeft 8,4V af en een lege 7,0V. Daaronder moet je hem niet verder belasten en zo snel mogelijk aan de lader hangen.

ok, WAAROM een 2S lipo als je toch niet veel stroom moet geven.
neem gewoon een enkele batterij en hang daar een DC converter aan van een paar euro om die 7V te maken.
ik ken ook weinig motoren die op 7V draaien.
als je reeds arduino gebruikt, kan je dan niet overweg met een powerbank van 5V? motoren zullen ook wel op 5V bestaan

indien toch 7V:
koop in china een 2S prote ctie circuit
koop in china een 2S lader
2S/3s lader, kost je 8€ ofzo
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQxP5htB561xmcQtX7_opJ1VqjxITqDldyMszz_bIdI6e64ken1

[Bericht gewijzigd door fcapri op (26%)]

powerbank is te groot om in het project in te bouwen.
ik dacht dat ze lipo's gebruiken van wege formaat??
maar ik ga eens kijken naar dat 2S lader ,accu
bedankt

is mij te veel.
En ook te vermoeiend :)
dus nu gaan jullie me niet meer helpen :)

Welnee, zo zit ik niet in elkaar, anders had ik bij voorbaat al niet gereageerd. Je komt hier vaker weet ik, ik doe daarom de moeite je er op te wijzen dat als je de kwaliteit van je vraag verbetert, je ook zinvollere antwoorden kan krijgen.

ik ga eens kijken naar dat 2S lader

Als je dan bij een volgend project 3S of 4S nodig hebt kan je weer aan de bak met het zoeken naar een andere lader.
Mijn advies als je aan de gang gaat met li-ion/lipo accu's:
Koop een iMax B6mini oid. Kost net ff meer, maar dan heb je ook wat. Populair en veelzijdig apparaatje (oa laden t/m 6S)
Als je het te weinig gebruikt of niks vindt ben je het ook zo weer kwijt aan een liefhebber.
Wat de accu betreft, je zou ook 2 18650 cellen kunnen gebruiken.

Op 28 maart 2018 12:29:02 schreef bertus1945:
powerbank is te groot om in het project in te bouwen.
ik dacht dat ze lipo's gebruiken van wege formaat??
maar ik ga eens kijken naar dat 2S lader ,accu
bedankt

Ik had over het hoofd gezien dat er niet veel stroom getrokken wordt. Dan is een enkele cel inderdaad de makkelijkere en goedkopere oplossing.

Op 28 maart 2018 13:32:04 schreef LetterHenk:
[...]Welnee, zo zit ik niet in elkaar, anders had ik bij voorbaat al niet gereageerd. Je komt hier vaker weet ik, ik doe daarom de moeite je er op te wijzen dat als je de kwaliteit van je vraag verbetert, je ook zinvollere antwoorden kan krijgen.
[...]Als je dan bij een volgend project 3S of 4S nodig hebt kan je weer aan de bak met het zoeken naar een andere lader.
Mijn advies als je aan de gang gaat met li-ion/lipo accu's:
Koop een iMax B6mini oid. Kost net ff meer, maar dan heb je ook wat. Populair en veelzijdig apparaatje (oa laden t/m 6S)
Als je het te weinig gebruikt of niks vindt ben je het ook zo weer kwijt aan een liefhebber.
Wat de accu betreft, je zou ook 2 18650 cellen kunnen gebruiken.

Ik kan beamen dat die imax b6 mini een goede keuze is, heb hem hier ook liggen en werkt betrouwbaar en vlotjes. Wel belangrijk dat je bij het laden van lipo even de juiste profielen instelt voor max laadvermogen etc.

Voor wat bertus vandaag blijkt te willen zou ik voor de nog goedkopere B3 gaan. Tot 3 cellen vrijwel onafhankelijk opladen. In NL te koop voor EUR 19 + 8 euro verzendkosten, als je bereid bent te wachten, voor $4 incl shipping uit china.

Of je nu 1 cell of 2 cellen in serie gaat doen, dat ding kan je eigenlijk net zo goed maar vast bestellen.. :-)